Reference Stereo & Surround System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

frank2

Nou ik betwijfel of dat handig zou zijn, de sound van het blok is (zorgvuldig) uitgezocht met bepaalde kabels als je dat klakkeloos veranderd naar HFT wordt de sound ook geheel anders. Dan zou ik een leeg omhulsel kopen en en eigen blok in elkaar zetten.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

Hifi Addict

als je die iec in je oppo zet ben je er weer ;-) Je oppo heeft trouwens een furutech rhodium iec, wellicht wil je die ook vervangen ;-)

Lex Groningen

Citaat van: frank2 op februari  9, 2012, 13:13:40
Morgen komt Alex Groningen hier op bezoek, (tezamen met Jaap) en waarschijnlijk komt Keyser ook nog even binnenwippen.

Hoewel ik nog niet klaar ben met alle modificaties aan alle kabels kan ik hem zeer gemakkelijk het verschil laten horen tussen met aparte audiogroep en zonder, het verschil van IEC stekker aan dezelfde stroomkabel ( furutech gold en koperen IEC)

Maar als hij hier komt zal het geluid rustig zijn, zacht hoog, volle stemmen, geluid met een warme gloed maar wel helder.
Na verwisseling van een iec stekker zal het geluid dynamischer zijn, meer hoog, iets vetter.

Alles achter het Vibex blok, wat morgen of overmorgen weer verwisseld wordt met het CP Audio blok.

Ik ben daar morgen heel erg nieuwsgierig naar of ik deze verschillen ook ga waarnemen.
Laat me graag verassen. Tot morgen.
Versterker: Yamaha A-S2100/ KEF R3 Meta notenhout/ 
Draaitafel: Technics SL-1210 MK2/ Phono-pre: ?/ Element: Ortofon Quintet Bronze/
Streamer: ?/ DAC: ?/  Kabels: ?/
Platenwasmachine: Okki Nokki

frank2

Citaat van: Alex Groningen op februari  9, 2012, 15:51:12
Ik ben daar morgen heel erg nieuwsgierig naar of ik deze verschillen ook ga waarnemen.

Deze verschillen zijn duidelijk waarneembaar alsof je de treble knop van -1 naar +3 zet, dus iedereen hoort dat, maar dat zul je morgen horen, tot morgen
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

chansig

+3 op de treble vind ik persoonlijk niet klinken. Maar mogelijk bedoel je het anders.

Gr Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

AbZ

Citaat van: Alex Groningen op februari  9, 2012, 15:51:12
Je weet iig alvast wat je hoort te horen  :notify:

B.

Citaat van: frank2 op februari  9, 2012, 16:44:13
Deze verschillen zijn duidelijk waarneembaar alsof je de treble knop van -1 naar +3 zet, dus iedereen hoort dat, maar dat zul je morgen horen, tot morgen

Here we go again! :D

frank2

@AbZ, @B.  : het is mij gebleken door andere topics door te lezen dat jullie beiden tot de non believers behoren, het is geen verplichting om dit topic door te lezen, jullie mogen mijn topic overslaan.

chansig

Citaat van: chansig op februari  9, 2012, 17:25:06
+3 op de treble vind ik persoonlijk niet klinken. Maar mogelijk bedoel je het anders.

Gr Hans

Bedoel je het anders ??

Gr Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

frank2

het is meer figuurlijk, zeggende dat er verschil in zit, op een schaal van -8 en +8, kun je ook zeggen 0 en +2 of -2 en +2.

Former member 78

Het verschil is gewoon te horen, alleen omschrijft Frank het altijd zo mooi en positief ;D

Frank, mijn kabels ga ik nu inspelen.
Ben erg benieuwd!

AbZ

Citaat van: frank2 op februari 10, 2012, 07:23:49
@AbZ, @B.  : het is mij gebleken door andere topics door te lezen dat jullie beiden tot de non believers behoren
Sorry ik geloof ook niet in een twee partijen stelsel.

Citaat van: frank2 op februari 10, 2012, 07:23:49het is geen verplichting om dit topic door te lezen, jullie mogen mijn topic overslaan.
Dat is heel genereus van je. 

Kingpin

Citaat van: frank2 op februari  9, 2012, 16:44:13
Als er "daadwerkelijk" verschillen in zitten tussen zoals jij zegt meer hoog (+3db) dan zou dit met een Analyzer duidelijk zichtbaar moeten zijn.
Op het gehoor "iets" horen kan heel misleidend zijn, je brein doet rare dingen, daarom zou ik je eens willen vragen om 2 plots uit te draaien waarin je het verschil aan ons kunt laten zien en ons overtuigen dat de ene stekker meer aanzet in het hoog dan de andere.
Meten=Weten.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Former member 78

Citaat van: Kingpin op februari 10, 2012, 09:40:34
Als er "daadwerkelijk" verschillen in zitten tussen zoals jij zegt meer hoog (+3db) dan zou dit met een Analyzer duidelijk zichtbaar moeten zijn.
Op het gehoor "iets" horen kan heel misleidend zijn, je brein doet rare dingen, daarom zou ik je eens willen vragen om 2 plots uit te draaien waarin je het verschil aan ons kunt laten zien en ons overtuigen dat de ene stekker meer aanzet in het hoog dan de andere.
Meten=Weten.

Hoe verklaar jij dan, dat er bij keyser niks te meten was met ''betere'' apparatuur?
Het klonk wel beter volgens de aanwezigen.

AbZ

Citaat van: ArjanR1 op februari 10, 2012, 09:43:21
Hoe verklaar jij dan, dat er bij keyser niks te meten was met ''betere'' apparatuur?
Het klonk wel beter volgens de aanwezigen.

Volgens sommige aanwezigen.  Bovendien is het meten van één eigenschap (bijvoorbeeld de freq respons) geen meting van alle mogelijk meetbare eigenschappen.  Dat is dus ook absoluut geen reden om aan te nemen dat er onmeetbare dingen gehoord worden.

frank2

Citaat van: Kingpin op februari 10, 2012, 09:40:34
Meten=Weten.

Ik heb geen meetapparatuur, dus ik kan niets meten, ik wil ook niets bewijzen want dat is voor mij niet van belang, ik hoor en luister en aangezien meerdere mensen verschillen horen is dat voor mij genoeg. De oorzaak zit namelijk in de hoeveelheid koper die gebruikt wordt in de IEC stekkers. (85% en 75%) dit volgens zeggen van hifi addict. En omdat lezen moeilijk is, niemand die zegt dat het +3 db is, dat is slechts als illustratie gebruikt om aan te geven dat ik verschil hoor.

Kijk sommigen op dit forum lezen iets en willen voordat ze gaan luisteren of het willen proberen eerst wetenschappelijke bewijzen hebben dat er een verschil is, anders bestaat het niet dus kan het niet.  Voor de meesten onder ons is dat niet van belang, zij proberen, horen verschillen, luisteren en is het anders/beter/slechter kiezen zij of ze dat willen houden of niet.

Als ik naar muziek luister wat ik zeer regelmatig gebeurd dan ga ik daar voor zitten en ga genieten, ik ga niet analytisch/wetenschappelijk luisteren, ik plug iets om ik hoor een verschil, dan ga ik echt niet redeneren kan dit wetenschappelijk is dit psychologisch enz. Nee ik luister enkele uren of dagen en ga weer terug naar de beginsituatie om er zeker van te zijn dat er echt iets veranderd is.

Ik zal nooit gaan meten is totaal niet relevant...

Kingpin

Citaat van: AbZ op februari 10, 2012, 09:54:04
Volgens sommige aanwezigen.  Bovendien is het meten van één eigenschap (bijvoorbeeld de freq respons) geen meting van alle mogelijk meetbare eigenschappen.  Dat is dus ook absoluut geen reden om aan te nemen dat er onmeetbare dingen gehoord worden.
Je kan met een 2D/3D plot toch meer te weten komen dan alleen de freq. response.

Frank ik zeg niet dat je geen verschillen zal horen, ongetwijfeld zullen er verschillen zijn, daar ben ik ook wel achter, alleen dat jij verschil hoort in 10% verschil van kopergebruik in pincontacten van voedingskabels gaat bij mij net iets te ver. Maar dat is persoonlijk.

Citaat van: frank2 op februari 10, 2012, 10:20:22
Zou je toch eens moeten doen, verassend wat je daar nog uit kunt halen. Vooral in jouw situatie met plaatsing/akoestiek zou je toch moeten weten dat zo'n meetinstrument onmisbaar is.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Martijn M

Het lijkt mij uitgesloten dat zaken gehoord worden die onmeetbaar zijn. Meetapparatuur is vele malen gevoeliger dan ons gehoor. De truc zit 'm er in te weten wát je moet meten. Wellicht moet je beginnen met het meten van de luisteraar  :) .

Los daarvan is er ook wat te zeggen voor de zuiver subjectieve kant van het verhaal. Dan kan de ambachtelijke, romantische kant wat meer tot bloei komen. Vanmiddag mag ik 't weer beleven!  :wub:
Dutch & Dutch

frank2

Citaat van: Kingpin op februari 10, 2012, 11:02:16

Frank ik zeg niet dat je geen verschillen zal horen, ongetwijfeld zullen er verschillen zijn, daar ben ik ook wel achter, alleen dat jij verschil hoort in 10% verschil van kopergebruik in pincontacten van voedingskabels gaat bij mij net iets te ver.

Ik schrijf alleen het gedeelte wat ik weet over het koper, het betreft hier een no name iec stekker sonar en een furutech golf fi 11 G. Het kan zijn dat daar ook verscghillen in zitten, die 10% ik weet niet of je dat hoort, ik weet alleen dat er tussen beide iec stekkers verschillen zitten in klankkleur en dat hoor ik.

B.

Citaat van: frank2 op februari 10, 2012, 10:20:22

Vervolgens kom je wel vaak met vooroordelen over een product, zonder het in je eigen (of andermans) set te hebben gehoord.

Je meet dus niet.
Je luistert dus niet.

Wat heb je dan gedaan om tot zo´n conclusie te komen? Simpel voorbeeld: je roept vaak dat Arjan´s set op ´Frank Reference´ niveau gaat spelen zodra hij zijn stroom aanpast, zonder zijn situatie van de huidige stroomtoevoer te kennen en zonder te weten hoe dat gaat matchen met de apparatuur. Vervolgens ga je in je eigen set stekkerblokken van enkele honderden euro´s klankmatig van elkaar onderscheiden, om vervolgens bij Arjan te luisteren (zonder ook maar IETS van aanpassing in de stroom) en te concluderen dat zijn set ook best ´oke´ klinkt, maar met snowmaster hokus pokus pilatus pas ik wou dat ik een goeie stroombron was modificaties gelijk (of beter) dan jouw set zal presteren....

Welke gave heb jij dan? :nopompom:

Ik wil je niet al te veel kritiek geven en zeker niet op de man spelen. Maar je bent voor sommige twijfelaars, die dit topic volgen, een soort van HIFI goeroe omdat je zoveel exotische producten van elkaar kunt onderscheiden en er een mooi audiofiel verslag over kunt schrijven. Wat dat betreft ben je misschien voor velen een soort van bron van inspiratie. Je hebt jezelf onopgemerkt een voorbeeldrol gegeven. Vind je dan niet dat een beetje meer nuance in je omschrijvingen op zijn plek zouden zijn en dat je dat het beste al kunt doen zodra je het verslag intikt en niet nadat 5 man je vraagt het verslag met wat meer realiteit aan te passen?

Snowmaster

Heerlijk....zit ik hier weer met grote grijns te lezen, bakje koffie erbij... :coffee:.

Ik begrijp dat Frank vanmiddag luisteraars heeft. Ben bang dat wat hij laat horen te gering is voor waarneming met zoveel bezoekers.  Als je mensen verschil wilt laten horen dan moet je uitersten opzoeken. Met zijn huidige opstelling is dat al haast niet meer mogelijk.  
Frank, t.z.t zoeken wij die uitersten samen met Keyser wel een keer op. In een paar minuten gooien wij dan de set up om.
Het verschil in klankbeeld zal dan ongetwijfeld meetbaar worden.

Wat betreft de stekkerblokken :

Op dit moment draaien er drie verschillende stekkerblokken op drie sets. Alle blokken zijn absolute toppers in hun klasse.
Toen ik ging nadenken over de hoeveelheid geteste blokken door de jaren heen, beseft ik dat het rijtje van Frank nog flink uitgebreid kan worden.  Ook bekende "blokken" als de PS Audio Quintet en een PPP zijn geprobeerd en afgevallen in set ups met goede stroomvoorziening.
Opvallend is dat de Vibex One (rhodium) en de koperversie bijzonder goed presteren terwijl deze blokken in de middenklasse liggen.
Het CP audio blok van Christiaan Punter kan gerust gezien worden als topkwaliteit van Hollandse bodem. Ik heb respect voor iemand die een blok kan bouwen dat zich probleemloos kan meten met gerenommeerde fabrieksmerken als Vibex en Furutech.
Sterker nog....Furutech kan niet eens de continuïteit halen die het CP blok biedt op alle outlets en moet het gewoon afleggen tegen dit Hollandse product dat minder dan de helft van zo'n dure Furutech kost.  
Dit weekend worden de blokken gewisseld en ik denk dat er gewoon drie winnaars zijn met een eigen kwaliteit.
Frank zal daarover t.z.t. vast nog wel meer posten.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Kingpin

Citaat van: Snowmaster op februari 10, 2012, 16:05:51
Heerlijk....zit ik hier weer met grote grijns te lezen, bakje koffie erbij... :coffee:.

Ik begrijp dat Frank vanmiddag luisteraars heeft. Ben bang dat wat hij laat horen te gering is voor waarneming met zoveel bezoekers.  Als je mensen verschil wilt laten horen dan moet je uitersten opzoeken. Met zijn huidige opstelling is dat al haast niet meer mogelijk.  
Vreemd, als je bij wijze van spreken een verschil hoort tussen een treble knop van -1 naar +3 dan zijn dat geen subtiele verschillen meer, en dat alleen al bij korte netkabels/stekkers.

Citeer
Frank, t.z.t zoeken wij die uitersten samen met Keyser wel een keer op. In een paar minuten gooien wij dan de set up om.
Het verschil in klankbeeld zal dan ongetwijfeld meetbaar worden.
Daar ben ik ook wel benieuwd naar (verschil in stekkers dan, complete audiogroep geloof ik wel in, alleen al om de hoeveelheid storing die je mist van de overige vervuilers binnen je net).

Snowmaster

Citaat van: Kingpin op februari 10, 2012, 16:12:37
Vreemd, als je bij wijze van spreken een verschil hoort tussen een treble knop van -1 naar +3 dan zijn dat geen subtiele verschillen meer, en dat alleen al bij korte netkabels/stekkers.

Dat zijn zeer zeker duidelijke verschillen. Frank post dit soort opmerkingen als hij zelf al afscheid heeft genomen van dit materiaal. Hoe wil hij het dan laten horen? 
Het verschil tussen bv. een PinkFaun op Furutechs (ietswat fel en helder) en een 4 mm Belden op gewoon koper (ietswat dof/verstopt en ingetogen) is voor iedereen hoorbaar in Frank's set.
Het verschil in prijs is waanzinnig tussen dit soort kabels, waarbij de duurste kabel heel vaak "anders" klinkt maar niet direct beter.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Kwabbernoot

Hoe klinkt nu een standaard netsnoer dan? Ik bedoel dan in vergelijk met zo'n duur geval. Heeft zo'n standaard snoer ergens nog goede eigenschappen of is dat echt helemaal niks?

Groeten...

VlisChris

Edit. nevermind. Grapje minder grappig dan bedoeld
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.