Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

frank2

Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

Xander32

Aan de ene kant heb ik bewondering voor de tijd en energie die er gestopt wordt in de set, aan de andere kant ontstaat er bij mij in toenemende mate het beeld dat het hier meer gaat om de techniek, om de set, om de speeljes dan om de muziek.

Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

Former member 78

Citaat van: Xander32 op augustus 28, 2011, 15:46:07
Aan de ene kant heb ik bewondering voor de tijd en energie die er gestopt wordt in de set, aan de andere kant ontstaat er bij mij in toenemende mate het beeld dat het hier meer gaat om de techniek, om de set, om de speeljes dan om de muziek.

Sander.

Dan heb jij dit topic niet goed begrepen ;)

frank2

Citaat van: Xander32 op augustus 28, 2011, 15:46:07

Sander.

helaas niet goed, het gaat in mijn set uitsluitend om de muziek.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

Xander32

Citaat van: frank2 op augustus 28, 2011, 16:57:16
helaas niet goed, het gaat in mijn set uitsluitend om de muziek.
Excuse moi dan. Maar dat beeld is bij mij ontstaan doordat jij veel aandacht hebt voor verschillende tweaks en deze de boventoon voeren in dit topic ...

Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

Martijn M

Dit is een audio- en htforum. Al te veel praat over muziek zou m.i. OT zijn.
Dutch & Dutch

frank2

Citaat van: Xander32 op augustus 28, 2011, 17:38:13
Excuse moi dan. Maar dat beeld is bij mij ontstaan doordat jij veel aandacht hebt voor verschillende tweaks en deze de boventoon voeren in dit topic ...

Sander.

klopt ik geef veel aandacht aan tweaks omdat die met zeer kleine bedragen vaak grotere dingen bewerkstelligen. Mijn set is vlgs. mij al redelijk af, dus ik probeer met kleine middelen de muziek reproductie te verbeteren of mooier te maken. Het makkelijkste is om even paar duizend euro er tegen aan te gooien en je hebt een nieuwe versterker in huis die weer anders en vast mooier klinkt. Als ik echter de basis geheel goed heb is de keuze om dat te doen indien noodzakelijk, veel beter en weet je ook dat dat het enigste is wat nog verbetering kan brengen, maar door tweaks als stroom behoorlijk essentieel, weet ik straks dat de basis goed is, is er dan iets wat niet klopt dan kun je daar verder mee.

S@m

Citaat van: frank2 op augustus 28, 2011, 17:48:16
Het makkelijkste is om even paar duizend euro er tegen aan te gooien en je hebt een nieuwe versterker in huis die weer anders en vast mooier klinkt. Als ik echter de basis geheel goed heb is de keuze om dat te doen indien noodzakelijk, veel beter en weet je ook dat dat het enigste is wat nog verbetering kan brengen, maar door tweaks als stroom behoorlijk essentieel, weet ik straks dat de basis goed is, is er dan iets wat niet klopt dan kun je daar verder mee.

Wil ik toch even op inhaken, volgens mij (en is ook mijn ervaring) zijn tweaks en ook aanpassingen in de stroomvoorziening nogal apparatuur afhankelijk. Bijvoorbeeld zomaar een betere/andere versterker met dezelfde tweaks/stroomvoorziening gebruiken wil nog niet zeggen dat dit dan beter klinkt dan zonder betreffende tweaks. Heel andere tweaks kunnen dan veel meer opleveren.

Je bent nu aan het finetunen met je huidige apparatuur, met andere apparatuur zou je zo maar weer eens van voren af aan kunnen beginnen.

frank2

en dat is juist de hobby. (maar liever niet, ben nog steeds tevreden met m'n huidige set)

Snowmaster

Citaat van: S@m op augustus 28, 2011, 17:53:34
Wil ik toch even op inhaken, volgens mij (en is ook mijn ervaring) zijn tweaks en ook aanpassingen in de stroomvoorziening nogal apparatuur afhankelijk. Bijvoorbeeld zomaar een betere/andere versterker met dezelfde tweaks/stroomvoorziening gebruiken wil nog niet zeggen dat dit dan beter klinkt dan zonder betreffende tweaks. Heel andere tweaks kunnen dan veel meer opleveren.

Je bent nu aan het finetunen met je huidige apparatuur, met andere apparatuur zou je zo maar weer eens van voren af aan kunnen beginnen.

Tweak is een lastig woord want de betekenis wordt nog al eens anders uitgelegd.
Een tweak werkt i.m.o. bijna overal hetzelfde. Het is alleen de vraag of de uitwerking van die tweak in een andere set up wel gewenst is.  Je moet dus eerst een diagnose stellen en dan kun je een tweak doorvoeren. Onbekendheid met tweaks of hun werking zet mensen wel eens op het verkeerde been. Zij volgen dan het enthousiasme van anderen en snappen niet waarom het bij hen niet werkt of averechts uitpakt.
Stroom is een ander verhaal, dat noem ik geen tweak maar een basiselement voor een set. Minder verstoring of ongewenste eigenschappen komt de werking van de apparatuur ten goede.
Om de verstorende elementen in het stroomcircuit tegen te gaan, gebruiken velen succesvol filters of ppp's en dat is niet voor niets. Helaas brengen filters ook vaak nadelen met zich mee doordat men dynamiek inlevert.
Bij de stroomaanvoer zoals Frank hem heeft, durf ik ondertussen wel te zeggen dat er alleen sprake is van verbetering. Dit komt doordat er materialen met betere eigenschappen gebruikt zijn of verstorende aansluitingen zijn gewijzigd. Wel kan het zo zijn dat door deze verbeteringen andere tekortkomingen of overbodige tweaks hoorbaar worden.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

S@m

Citaat van: Snowmaster op augustus 28, 2011, 19:48:49
Wel kan het zo zijn dat door deze verbeteringen andere tekortkomingen of overbodige tweaks hoorbaar worden.

Precies wat ik bedoel, daarom noem ik het liever een verandering dan een verbetering. Evengoed leuk dat het werkt...

frank2

In ieder geval ga ik binnenkort op aanraden van Martin eens iets doen wat ik al lang had moeten doen, de stekkerposities van de verschillende apparaten verwisselen in mijn stekkerblok, ik heb dit tot nu toe nog nooit gedaan, en dit verdient serieuze aandacht.. kijken wat dit doet, het zal hoorbaar zijn... maar wat het doet? wordt vervolgd

Staaled

Citaat van: frank2 op augustus 28, 2011, 20:20:36
In ieder geval ga ik binnenkort op aanraden van Martin eens iets doen wat ik al lang had moeten doen, de stekkerposities van de verschillende apparaten verwisselen in mijn stekkerblok, ik heb dit tot nu toe nog nooit gedaan, en dit verdient serieuze aandacht.. kijken wat dit doet, het zal hoorbaar zijn... maar wat het doet? wordt vervolgd
In een sterbedraad blok zou het niet uit mogen maken.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Deleted member

Beetje onduidelijk of 't (volledig) sterbedraad is. Volgens onderstaande PDF zijn ze "per drie" sterbedraad. De US versie lijkt weer "per twee" sterbedraad.

e-TP609E:
http://www.furutech.com/news/e-TP609E%28News%29-2006.pdf

e-TP609:

Staaled

Volgens het schema is de schuko versie idd niet sterbedraad. :-\
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Xander32

Citaat van: frank2 op augustus 28, 2011, 17:48:16
klopt ik geef veel aandacht aan tweaks omdat die met zeer kleine bedragen vaak grotere dingen bewerkstelligen. Mijn set is vlgs. mij al redelijk af, dus ik probeer met kleine middelen de muziek reproductie te verbeteren of mooier te maken. Het makkelijkste is om even paar duizend euro er tegen aan te gooien en je hebt een nieuwe versterker in huis die weer anders en vast mooier klinkt. Als ik echter de basis geheel goed heb is de keuze om dat te doen indien noodzakelijk, veel beter en weet je ook dat dat het enigste is wat nog verbetering kan brengen, maar door tweaks als stroom behoorlijk essentieel, weet ik straks dat de basis goed is, is er dan iets wat niet klopt dan kun je daar verder mee.
Helder. Betreft de basis zit het m.i. bij jou wel goed en voorts lees ik dat in de optiek van Snowmaster de stroomvoorziening geen tweak maar juist een basis-copmonent betreft  8).

Sander.

Cyreg

Citaat van: Hipster op augustus 28, 2011, 22:38:08
In een sterbedraad blok zou het niet uit mogen maken.

Ook met 'n sterbedraad blok blijven er verschillen in klank per stopcontactstel (wel minder, maar toch!)  ???
Heb zelf Furutech 60E(niet ster) en 615E(wel ster) gehad en uitgebreid geprobeerd in alle standen  ;)
setup: Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE;  >> DNM Stereo Solid Core V3 Interconnects >> 
             Exposure 3010S2D INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-Way 3DW Gold +(plus) > Furutech e-TP60E(G) > AH! KB10 (3010S2D), BC Ruhr18 (PSU1), BC Ruhr18 (CD8SE)

Snowmaster

Citaat van: S@m op augustus 28, 2011, 19:51:06
Precies wat ik bedoel, daarom noem ik het liever een verandering dan een verbetering. Evengoed leuk dat het werkt...

Nee, het is altijd een verbetering, maar je legt misschien andere onvolkomendheden bloot.
Dat is niet aan iedereen (slechts aan weinigen) besteedt en een reden waarom ik dit soort wijzigingen ook niet spontaan post.
Stroom heeft een overduidelijke rode draad en als je die eenmaal hoort en snapt wordt de structuur relatief eenvoudig.
Het is geen voodoo, niet geheimzinnig, maar vraagt veel zorg om alles juist te installeren.
Iemand coachen per PM is ook onmogelijk omdat ik de set niet hoor en de aansluitingen niet zie, hierdoor kan veel van de potentie verloren gaan.  Stroom is misschien wel belangrijker dan de speakerkabels omdat het de bron is.

Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

S@m

Citaat van: Snowmaster op augustus 29, 2011, 19:21:21
Nee, het is altijd een verbetering, maar je legt misschien andere onvolkomendheden bloot.

Wanneer is iets een verbetering, stel dat ik met jouw manier van bekabelen (stroom) een gedetailleerder geluidsbeeld krijg, ieder tingeltje en tangeltje is hoorbaar. Dat vind ik misschien voor het eerste half uur een verbetering, maar daarna wil ik het al weer snel naar de 'oude' situatie terug hebben. Oftewel de 'oude' situatie is voor mij beter...

Of gaat er iets aan me voorbij..?

Snowmaster

Citaat van: S@m op augustus 29, 2011, 19:24:57
Wanneer is iets een verbetering, stel dat ik met jouw manier van bekabelen (stroom) een gedetailleerder geluidsbeeld krijg, ieder tingeltje en tangeltje is hoorbaar. Dat vind ik misschien voor het eerste half uur een verbetering, maar daarna wil ik het al weer snel naar de 'oude' situatie terug hebben. Oftewel de 'oude' situatie is voor mij beter...

Of gaat er iets aan me voorbij..?

Ja, de invloed van subjectiviteit.  Het is dus de vraag : behoort dat tingeltje er te zijn?
Het kan ook zijn dat een set perfect in balans is en iemand blij is met zijn geluid.
Na de stroomwijzigingen gaan plots de tingeltjes en tangeltjes over de top, omdat die voordien al aan de grens zaten.
Ditzelfde kun je ook bij bas/sub aantreffen. Iemand heeft last van staande golven of ongecontroleerde (wollige) basweergave.
Doordat de apparatuur beter presteert door de stroomaanvoer, neemt de controle toe en wordt de basweergave strakker en zorgt voor minder problemen.
In woorden is dit moeilijk uit te leggen, want er is geen gloeilamp die meer licht gaat geven, maar bij een plasma is wel duidelijk beeldverbetering zichtbaar. De pixels worden beter aangestuurd en dat komt de weergave (meetbaar) ten goede.
Het heeft ook helemaal niets te maken met het verwisselen van een powercordje of een interlink want dat is gewoonweg muntje gooien en kijken of het vervangende exemplaar beter matched.
Heb je wel eens gehoord dat iemand ongelukkig was met de aanleg van een aparte stroomgroep?

frank2

Ondertussen gaat het inspelen door; frappant is dat het geluid geleidelijk aan mooier wordt, grootser en vol. Als dit zo doorgaat dan hoeft de Behringer niet meer aan. Dire straits staat vol in de kamer te spelen. Het begint behoorlijk analoog te worden......

Morgen komt Snowmaster en gaan we de stekkers in het stekkerblok optimaliseren. Uit meerdere verhalen heb ik vernomen dat de achterste 2 stopcontacten de minste zijn, laat daar nu net de VV op staan.

wordt vervolgd....

mtissink

Citaat van: frank2 op augustus 30, 2011, 20:23:29
Dire straits staat vol in de kamer te spelen. Het begint behoorlijk analoog te worden......
De verwachtingen voor a.s. zaterdag zijn hoog..!  :clapping:
Links: Topic -/- Tracks -/- </a>

Martijn M

Ik zou het graag beluisteren. Heb je zaterdag nog een stoeltje vrij, Frank?
Dutch & Dutch

Snowmaster

Citaat van: frank2 op augustus 30, 2011, 20:23:29
Morgen komt Snowmaster en gaan we de stekkers in het stekkerblok optimaliseren. Uit meerdere verhalen heb ik vernomen dat de achterste 2 stopcontacten de minste zijn, laat daar nu net de VV op staan.

wordt vervolgd....

Er is meestal maar één goede leidraad : eerst noteren hoe de stekkers zijn geplaatst en daarna wisselen en luisteren.
De nieuwe posities moet je een tijdje aanhoren en als proef op de som ga je later nog even een paar dagen terug naar de oude posities. Vraag Martin even voor een leidraad want hij heeft thuis alles geprobeerd met hetzelfde blok en set opbouw.
Dit soort dingetjes valt wel onder tweaken  ;).  

IK ROL HIER UIT MIJN STOEL......ik zie nu pas het schema van die Furutech  :o.
Het kan toch niet waar zijn dat voor ZO veel geld een stekkerblok niet 100% sterbedraad is
Wat een overpriced blok.
Waar durven ze die prijs vandaan te halen...waanzin...PFFFF

S@m

Citaat van: Snowmaster op augustus 30, 2011, 21:40:43
Dit soort dingetjes valt wel onder tweaken  ;)

Breng me nou niet in de verleiding... :-X