de zoektocht naar de juiste interconnect, verbazingwekkende verschillen!

Gestart door hifiman, augustus 24, 2006, 16:15:49

Vorige topic - Volgende topic

hifiman

Overigens verwacht ik dat "afscherming" beduidend meer capaciteit veroorzaakt dan het twisten van draden, maar daar ga ik ook nog wel een keertje mee experimenteren.  ;D

ddejonge

Als je interesse hebt, heb ik nog een set RS Audio Duets liggen. De zilver/palladium combi.

Net een week binnen en ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben door het palladium. Instrumenten klinken echter en voor het eerst hoor ik ook diepte in mijn set. Metallica's S&M is een behoorlijk complexe opname en langzaam maar zeker is deze CD door de verschillende upgrades steeds beter "te volgen", zonder vermoeiend te zijn.

Ik ga dit weekend weer eens uitgebreid genieten.
Stereo:- HTPC + Roon - Mytek Brooklyn+ DAC/Pre- NuForce R9V3SE - Nordost Valkyrja
           - Wilson Audio Sophia I

HT      :- OPPO 93 - TAG McLaren AV32R bp192 - JVC DLA-X5900 - 3x JOB 150
           - Wilson Audio CUB II surround
           - Wilson Audio Watch center

Stroom:- Aparte audiogroep - Electra Glide Ultra Kahn II kabels - HiFi tuning zekeringen

hifiman

Citaat van: ddejonge op augustus 29, 2006, 12:28:16
Als je interesse hebt, heb ik nog een set RS Audio Duets liggen. De zilver/palladium combi.

Net een week binnen en ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben door het palladium. Instrumenten klinken echter en voor het eerst hoor ik ook diepte in mijn set. Metallica's S&M is een behoorlijk complexe opname en langzaam maar zeker is deze CD door de verschillende upgrades steeds beter "te volgen", zonder vermoeiend te zijn.

Ik ga dit weekend weer eens uitgebreid genieten.
Hee leuk dat jij die palladium versie hebt  :) Ik ben inderdaad wel heel benieuwd hoe die klinkt, maar wat wel jammer is dat deze niet geschikt is voor balanced aansluiten, immers slechts 1 van de 3 geleiders is palladium en om die nou voor de massa te gebruiken is wat zonde  ;D

Wimpie007

Over het hele vlecht-verhaal, dat betekent dat een standaard netwerkkabel (Cat 5e/6/6e/7) zoals die hier af en toe gebuikt wordt als Luidspreker-kabel (ook door ondergetekende), een natuurlijke/natuurkundige neiging zou hebben tot het wegfilteren van laag, en het verzachten van hoge tonen. 
Bijgevolg zou de overstap op 'kruidvat-luidsprekerkabel' al een verbetering kunnen zijn, lijkt me beetje vreemd  :-[

Ikzelf heb voor UTP-kabel in m'n HT en (voorlopig) STP-kabel in m'n stereo-set gekozen vanwege de lage instapdrempel (heb hopen van dat spul thuis liggen).

(sorry als deze reactie niet rechtstreeks met de zoektocht naar de ideale interconnect te maken heeft, maar het lijkt mij dat de idee erachter hetzelfde blijft)
CinéSas:ThemeScene H56A, Marantz SR4600, DIY - Profigold - Lapp kabels, Samsung DVD, HTPC, Wharfedale Diamond 9.1 surround,...DVD collectie
Stereo: Sony ES EV, Classé VV, Marantz CD5000, PC, Wharfedale Pacific Evolution 10,...

hifiman

Citaat van: Wimpie007 op augustus 29, 2006, 15:08:35
Over het hele vlecht-verhaal, dat betekent dat een standaard netwerkkabel (Cat 5e/6/6e/7) zoals die hier af en toe gebuikt wordt als Luidspreker-kabel (ook door ondergetekende), een natuurlijke/natuurkundige neiging zou hebben tot het wegfilteren van laag, en het verzachten van hoge tonen. 
Bijgevolg zou de overstap op 'kruidvat-luidsprekerkabel' al een verbetering kunnen zijn, lijkt me beetje vreemd  :-[
Wegfilteren van het laag heb ik geen woord over gezegd, dus snap niet waar je dat vandaan haalt..
Verzachten van hoge tonen, ja dat klopt (in theorie), of dat echter hoorbaar is is nog maar de vraag had ik al duidelijk aangegeven!

Ikzelf heb voor UTP-kabel in m'n HT en (voorlopig) STP-kabel in m'n stereo-set gekozen vanwege de lage instapdrempel (heb hopen van dat spul thuis liggen).
Prima toch, niks mis mee!

(sorry als deze reactie niet rechtstreeks met de zoektocht naar de ideale interconnect te maken heeft, maar het lijkt mij dat de idee erachter hetzelfde blijft)
Nee, een bepaalde capacitieve waardeop een ingang van een versterker heeft een andere invloed dan op de uitgang van een versterker.

Kortom geen enkele reden om je ongerust te maken over het gebruik van UTP als ls kabel!

Wimpie007

Dank je voor de geruststelling, niet dat ik er direct van wakker lag hoor ;)

In verband met het laag wegfilteren ging ik door op FrankG's opmerking op de vorige pagina:
Citaat van: FrankG op augustus 29, 2006, 08:41:55
Is eigelijk ook wel logisch.
Je gaat op die manier een condensator nabouwen op kleine schaal.

Bij wijze van spreken creeer je een hoogdoorlaat filter.

Ik zal er alleszins de les uit trekken om maar geen UTP als interlink te gaan gebruiken :)
CinéSas:ThemeScene H56A, Marantz SR4600, DIY - Profigold - Lapp kabels, Samsung DVD, HTPC, Wharfedale Diamond 9.1 surround,...DVD collectie
Stereo: Sony ES EV, Classé VV, Marantz CD5000, PC, Wharfedale Pacific Evolution 10,...

hifiman

Twisten is (als het om capaciteit gaat) waarschijnlijk beter dan niet twisten en een afscherming gebruiken. In die zin is UTP als interlink misschien zo'n gek idee nog niet.  ;)

;D

Movievault

Citaat van: Wimpie007 op augustus 29, 2006, 15:19:08
Dank je voor de geruststelling, niet dat ik er direct van wakker lag hoor ;)

In verband met het laag wegfilteren ging ik door op FrankG's opmerking op de vorige pagina:
Ik zal er alleszins de les uit trekken om maar geen UTP als interlink te gaan gebruiken :)

Dat klopt niet, dat is daarna rechtgezet.
Ik ging ervan uit dat de condensator in serie stond maar dat is niet zo , hij staat er parallel over. Dat maakt de zaak anders
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

Wimpie007

Owkey, mijn excuses voor de topic-vervuiling dan :-[
Had net over dat stukje overgelezen   ^-^

Audiofiel

Citaat van: Audioloog op augustus 29, 2006, 15:21:41
Twisten is (als het om capaciteit) gaat waarschijnlijk beter dan niet twisten en een afscherming gebruiken. In die zin is UTP als interlink misschien zo'n gek idee nog niet.  ;)

Waarom denk jij dat? Ik geloof absoluut in een goede afscherming. Al die instralende zooi op je kabels. :-[
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Citaat van: Citroloog op augustus 29, 2006, 15:27:33
Waarom denk jij dat? Ik geloof absoluut in een goede afscherming. Al die instralende zooi op je kabels. :-[
Even goed lezen, ik zei ALS HET OM CAPACITEIT GAAT

Voor de rest heb je gewoon gelijk uiteraard!  ;D

Audiofiel

Citaat van: Audioloog op augustus 29, 2006, 15:32:59
Even goed lezen, ik zei ALS HET OM CAPACITEIT GAAT

Als we dan toch goed lezen, stond er:

(als het om capaciteit) gaat  ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Citaat van: Citroloog op augustus 29, 2006, 15:35:50
Als we dan toch goed lezen, stond er:

(als het om capaciteit) gaat  ;D
Haha dat had ik al stiekem verbeterd ondertussen  ;D

Audiofiel

Citaat van: Audioloog op augustus 29, 2006, 15:38:21
Haha dat had ik al stiekem verbeterd ondertussen  ;D

Ja, maar jouw geciteerde tekst verandert niet mee met deze 'geschiedvervalsing': ;D
CiteerCitaat van: Audioloog op Vandaag om 15:21:41

hifiman

Vandaag eens een serieus en langdurig (paar uurtjes) vergelijk gemaakt tussen de RScables zilveren XLR interlink en de zelfgebeunde Wyrewizard Spellbinder XLR interlink. De verschillen waren na 1 seconde al duidelijk, echter het koste meer tijd om te kijken wat mijn voorkeur heeft en waarom.

De zelfbeun kabel klinkt wat minder helder en levert wat aan ruimtelijkheid in maar klinkt naar mijn mening daardoor weer wat natuurlijker en minder vermoeiend bij lang luisteren. Eigenlijk een beetje het effect van de Artspeak interlink maar dan wat minder extreem zeg maar.

Ik denk wel hieruit te kunnen concluderen dat ik de rscable interlink toch wat te helder (maar zeker niet agressief in het hoog) vind klinken. Voorlopig draai ik dus even verder met de zelfbeun kabel en ben erg benieuwd naar volgende week zaterdag als we hier de interlink shootout gaan houden.