LittleNinja Theater zoektocht voorbij... Rust in de tent.

Gestart door LittleNinja, augustus 20, 2006, 22:28:31

« vorige - volgende »

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

LittleNinja

Citaat van: HTip op mei 27, 2008, 16:18:56
Moeilijk dit keer. Hoe is de match van de Yamaha DVD-speler met de Arcam? Speel je veel spellen? Mis je de sub in je geluidsbeeld?

Ik zou zeggen: Projector, omdat het scherm er nu is ::)

Zelfs na goed nadenken blijft ie moeilijk ;D

De Yamaha is wat betreft het geluid alleen maar een transport. De gegevens worden digitaal via de optische kabel naar de Arcam gezonden. De kwaliteit van o.a. de DAC in de Arcam bepaalt hoe goed het geluid nu is. Een nieuwe dvd speler zal voornamelijk een sprong betekenen in de beeldkwaliteit.

Ik speel niet veel spellen, maar de PS3 doet ook als dvd speler niet onder voor de Yamaha. Daarnaast geeft de PS3 het BD voordeel. Wel willen mijn littleninja's steeds vaker een spel spelen.

Mis ik de sub? Enigszins wel ja. Al is het lastig te bepalen omdat ik nog niet zo lang zonder zit en eigenlijk in de tussentijd te weinig heb geluisterd om deze conclusie te trekken.

Ik wil eigenlijk nog niet investeren in een beamer omdat de prijzen nog zo vreselijk instabiel zijn. Voor mijn gevoel heb je aan het einde van het jaar een full HD beamer te pakken voor € 1000.

Voor een betere stereo kwaliteit zou ik een cd speler kunnen aanschaffen. Echter heb ik al begrepen dat het dan om de kwaliteit van de DAC gaat of het beter zal zijn dan wat de AVR350 nu doet. BB&G adviseert dan al snel voorbij de cd192 naar een FMJ en die zijn me nog even de investering niet waard. Wel is die nieuwe cd17 misschien eens een optie. Maar wel ergens achterin de rij...

De optie Logitech Squeezebox heb ik er ook bij gezet. Zo'n ding lijkt me ook geweldig en niet veel minder dan een redelijke cd speler ( ik zeg dus niet even goed als een FMJ!! ).

LittleNinja
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

garmtz


garmtz

Citaat van: LittleNinja op mei 27, 2008, 16:28:57
De Yamaha is wat betreft het geluid alleen maar een transport. De gegevens worden digitaal via de optische kabel naar de Arcam gezonden. De kwaliteit van o.a. de DAC in de Arcam bepaalt hoe goed het geluid nu is. Een nieuwe dvd speler zal voornamelijk een sprong betekenen in de beeldkwaliteit.

Niet met je eens, een DVD-speler kan echt ERG veel betekenen voor de kwaliteit van je geluid, zowel met films als muziek! Digitaal = digitaal? Forget it! >:D  Je moet je alleen afvragen of je alleen voor DVD (en CD) een du(u)r(der)e DVD-speler wilt kopen, met HD om de hoek.

CitaatIk speel niet veel spellen, maar de PS3 doet ook als dvd speler niet onder voor de Yamaha. Daarnaast geeft de PS3 het BD voordeel. Wel willen mijn littleninja's steeds vaker een spel spelen.

Ik vermoed dat de PS3 op beeldgebied de Yamaha toch wel voorbijspeelt? Op geluid-gebied is met DVD onze DV137 echt een pak beter trouwens dan de PS3.

CitaatIk wil eigenlijk nog niet investeren in een beamer omdat de prijzen nog zo vreselijk instabiel zijn. Voor mijn gevoel heb je aan het einde van het jaar een full HD beamer te pakken voor € 1000.

Zo snel zal het niet gaan, maar voor 2000 Euro heb je denk ik al een ECHT goede kwaliteit tegen die tijd.

CitaatVoor een betere stereo kwaliteit zou ik een cd speler kunnen aanschaffen. Echter heb ik al begrepen dat het dan om de kwaliteit van de DAC gaat of het beter zal zijn dan wat de AVR350 nu doet. BB&G adviseert dan al snel voorbij de cd192 naar een FMJ en die zijn me nog even de investering niet waard. Wel is die nieuwe cd17 misschien eens een optie. Maar wel ergens achterin de rij...

Ligt erg aan je prioriteiten en hoeveel verschillen je hoort... ;)

CitaatDe optie Logitech Squeezebox heb ik er ook bij gezet. Zo'n ding lijkt me ook geweldig en niet veel minder dan een redelijke cd speler ( ik zeg dus niet even goed als een FMJ!! ).

Zijn gave apparaten! Ga je dingen luisteren die je normaal niet snel uit de kast trekt!

LittleNinja

Hi Garmt..

Bedankt voor jouw uitgebreide reactie.  8)

Citaat
Niet met je eens...

Ga je nu ineens ruzie maken?!  :P

Citaat van: garmtz op mei 27, 2008, 17:39:33
Niet met je eens, een DVD-speler kan echt ERG veel betekenen voor de kwaliteit van je geluid, zowel met films als muziek! Digitaal = digitaal? Forget it! >:D  Je moet je alleen afvragen of je alleen voor DVD (en CD) een du(u)r(der)e DVD-speler wilt kopen, met HD om de hoek.

Duidelijk. Dan heb ik daar iets niet goed begrepen. Het idee is inderdaad om niet meer een dvd speler aan te schaffen, maar meteen een HD speler. Apart daarvan was het idee om een cd speler voor stereo weergave te plaatsen. Hoe veel beter wordt het geluid met een cd73 bijvoorbeeld?

Wat betreft de HD speler zal ik niet zo snel kiezen voor een exotisch en duur type omdat de technologie sneller veranderd dan ik kan bijsparen. Net zoals nu zie je erg goede dvd spelers voorbij komen van normalere merken, zoals Denon, Marantz of zelfs Oppo. De extra waarde van bijvoorbeeld een hele dikke Arcam is het voor mij dan niet waard ( of simpelweg niet haalbaar om het dan bij te houden ).

Citaat
Ik vermoed dat de PS3 op beeldgebied de Yamaha toch wel voorbijspeelt? Op geluid-gebied is met DVD onze DV137 echt een pak beter trouwens dan de PS3.

Daar hoop ik dan wel op, want ik zal de PS3 voorlopig als enige beeldbron ( naast de pc ) hanteren. Dus die zal ook als dvd speler fungeren. Later komt er wel een betere BD uit met analoge uitgangen ivm de HD geluidsformaten.

Ik ga geen DV137 kopen.. ( zie voorgaande stelling ) Dat de dv137 beter is dan de meeste die ik tegen ben gekomen is me opgevallen bij Joris. Dat apparaat geeft een plaatje waar men "HD" tegen zegt en een heerlijk indrukwekkend geluid!! ( Zoals de meesten waarschijnlijk al HIER hebben gelezen. )

Citaat
Zo snel zal het niet gaan, maar voor 2000 Euro heb je denk ik al een ECHT goede kwaliteit tegen die tijd.

Oke. In ieder geval zal ik er pas eind dit jaar naar gaan orienteren. Tot die tijd moet ik me op een andere wijze amuseren ( wellicht koop ik tijdelijk een occasion HD beamer om de tijd te vullen ).

Citaat
Zijn gave apparaten! Ga je dingen luisteren die je normaal niet snel uit de kast trekt!

Precies. En je kunt wat makkelijker muziek uitwisselen met anderen. Daarnaast heb je geen enorme bergen cd's meer liggen.

Een tijd terug hoorde ik de Logitech in een opsteeling met Naim bij jullie goede vriend en collega in Naaldwijk.  ;)
Het geluid was erg goed moet ik zeggen!! ( deels natuurlijk veroorzaakt door de andere componenten, maar ik ben er van overtuigd dat het ook bij mij best acceptabel zal kunnen klinken.

"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

MartijnR

Citaat van: LittleNinja op mei 27, 2008, 16:28:57


De optie Logitech Squeezebox heb ik er ook bij gezet. Zo'n ding lijkt me ook geweldig en niet veel minder dan een redelijke cd speler ( ik zeg dus niet even goed als een FMJ!! ).

LittleNinja

Niet over twijfelen. Is de beste upgrade die je kunt doen om je muziekcollectie opnieuw te ontdekken. Tuurlijk zijn er ook alternatieven, maar volgens mij niet tegen deze prijs. Sonos is een behoorlijk stuk duurder. Ik heb zelf recent een SB3 aangeschaft. Audioloog heeft er ook een staan, da's lekker dichtbij voor je mocht je nog overtuigd willen worden.

(
Citaat van: LittleNinja op mei 28, 2008, 06:40:35

Een tijd terug hoorde ik de Logitech in een opsteeling met Naim bij jullie goede vriend en collega in Naaldwijk.  ;)
Het geluid was erg goed moet ik zeggen!! ( deels natuurlijk veroorzaakt door de andere componenten, maar ik ben er van overtuigd dat het ook bij mij best acceptabel zal kunnen klinken.

Bij art's Audio neem ik dus aan. Hebben ze heel leuk speelgoed staan. Ik heb de SB3 daar ook aangeschaft.

mvrgr.
Martijn
Bluesound Pokernode 2i | Audio Physic Sittara | LG oled 55"

LittleNinja

Citaat van: MartijnR op mei 28, 2008, 20:31:37
Niet over twijfelen. Is de beste upgrade die je kunt doen om je muziekcollectie opnieuw te ontdekken. Tuurlijk zijn er ook alternatieven, maar volgens mij niet tegen deze prijs. Sonos is een behoorlijk stuk duurder. Ik heb zelf recent een SB3 aangeschaft. Audioloog heeft er ook een staan, da's lekker dichtbij voor je mocht je nog overtuigd willen worden.

(
Bij art's Audio neem ik dus aan. Hebben ze heel leuk speelgoed staan. Ik heb de SB3 daar ook aangeschaft.

mvrgr.
Martijn

"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

hifiman

Is het al sinterklaas  ???  ;)

LittleNinja

#482
Oh.... sorry het was me even ontgaan.

Garmt had nog een doos bij zich met daarop in grote letters "SPL-1200R" er op.

^-^

Citaat van: Audioloog op mei 29, 2008, 07:33:06
Is het al sinterklaas  ???  ;)

>:D


Gisteravond heb ik geen tijd meer gehad om de boel lekker te testen.. Garmt die bleef weer zo lang hangen..  ;D

Heren...

Nogmaals enorm bedankt voor jullie hulp gisteravond!!!

Groet,
Dennis
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

garmtz


HTip

Citaat van: HTip op mei 27, 2008, 14:21:18
Ja, want wat heeft Garmt dit keer allemaal voor lekkers bij zich? Stiekem toch een Velodyne? ;D

Dus toch >:D Tijdelijke logé om te kijken of ie bevalt? Of ben je er al voor gevallen? ;D
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

LittleNinja

Hey Garmt!

Lekker uitgeslapen jongen?!  :-\ Hahaha!!!

Gelukkig is het bijna weekend!  ::)

Groeten ook aan je collega!!

8)

Citaat van: HTip op mei 29, 2008, 08:30:30
Dus toch >:D Tijdelijke logé om te kijken of ie bevalt? Of ben je er al voor gevallen? ;D

Hehehe.... Tja.. In principe was het om uit te proberen, maar tot dusver heb ik al zo veel vertrouwen in deze sub dat het wat mij betreft al in orde is. Maar zoals al gezegd heb ik nog weinig tijd gehad om het tot in de puntjes te testen.

Wel hebben we een akoestisch probleem ontdekt waar zelfs de dikste Velodyne niets aan zou kunnen doen. Wellicht kan ik nog wat experimenteren met de inrichting in de hoop dat er dan verandering komt, echter bestaat het vermoeden dat het probleem in de structuur van het gebouw zit ( in dit geval de open trap naar de volgende verdieping..  ::) )
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

WickedGame

Vakantiegeld word dus weer goed benut  ;D

Mooi subje.

hifiman

De sweeps klonken in elk geval al erg goed wat mij betreft (helaas werd het voor mij te laat om hem met film in aktie te horen).  :)

hifiman

En dan nog even een discussie puntje van gisteren nieuw leven inblazen  >:D (vond het gisteren niet het moment om er over door te blijven gaan)

Als je een luidspreker met DSP gebruikt (zoals de velodyne dus) op een surround versterker dan moet je mijns inziens iets (pakweg 30 cm) optellen bij de afstand die je instelt. Dus, als je sub bijvoorbeeld 300 cm van je luisterplek staat dan voer je 330 cm in, in je receiver.

Mijn onderbouwing:
De DSP zorgt voor enige vertraging, dit is te vergelijken met een speaker die iets verder weg staat (dan duurt het tenslotte ook iets langer voor het geluid je oor bereikt). Je kan dus doen alsof de speaker iets verder weg staat en dus tel je iets op bij de afstand die je in de receiver invoert.

De receiver zal dan door de grotere ingevoerde afstand de delay korter instellen (tov geen grotere afstand) en zo de delay van de dsp corrigeren.

Audiofiel

Citaat van: Audioloog op mei 29, 2008, 09:16:07
Als je een luidspreker met DSP gebruikt (zoals de velodyne dus) op een surround versterker dan moet je mijns inziens iets (pakweg 30 cm) optellen bij de afstand die je instelt. Dus, als je sub bijvoorbeeld 300 cm van je luisterplek staat dan voer je 330 cm in, in je receiver.

Goed punt. Alleen is de vraag of de te corrigeren afstand inderdaad 30 cm is... ::)

Met een surround receiver of prepro die met een meetmicrofoon zelf de afstanden meet en bepaalt, zou je daar achter kunnen komen. Overigens zal die dan ook de correctie zelf al uitgevoerd hebben. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Citaat van: Audiofiel op mei 29, 2008, 09:22:13
Goed punt. Alleen is de vraag of de te corrigeren afstand inderdaad 30 cm is... ::)
Dat was slechts ter indicatie van de orde van grootte, zal uiteraard per apparaat verschillen.

Citaat van: Audiofiel op mei 29, 2008, 09:22:13
Met een surround receiver of prepro die met een meetmicrofoon zelf de afstanden meet en bepaalt, zou je daar achter kunnen komen. Overigens zal die dan ook de correctie zelf al uitgevoerd hebben. ;)
Goed punt (x2)  ;D

yorkie13

ik heb 2 vraagjes naar aanleiding vd velodyne
waarom plaats je de subwoofer nu rechts ipv links waar de Rel Q400 eerst ook stond ?
kan je het probleem betreffende het trapgat iets nader toelichten, is dat bv duidelijk zichtbaar in de metingen , en welke probleem frequenties naast die piek rond de 40 hz kom je verder tegen

ik heb nagenoeg eenzelfde opstelling in de breedte vd kamer en probeer dit dus met een sms-1 te lijf te gaan, subwoofer voor HT is een BK Monolith en die staat ook rechtsvoor
de monolith wordt door een aangepast gesloten uitvoering vervangen , om te kijken of dit betere resultaten geeft dan de monolith met basreflexpoort

garmtz

Nog een interessante: vanaf waar meet je de afstand van de sub tot luisterplek? Als de sub tegen de muur staat en je rekening houdt met het feit dat de muur werkt als een akoestische spiegel, moet je meten van luisterplek tot muur... ;)

Ik vertrouw op mijn oren bij het tweaken van de afstand.

garmtz

RA SUBS, is wat off-topic hier en kan pas vanmiddag uitgebreid antwoorden.

hifiman

Citaat van: garmtz op mei 29, 2008, 09:45:09
Nog een interessante: vanaf waar meet je de afstand van de sub tot luisterplek? Als de sub tegen de muur staat en je rekening houdt met het feit dat de muur werkt als een akoestische spiegel, moet je meten van luisterplek tot muur... ;)
Dat geldt natuurlijk alleen voor het gereflecteerde deel van het geluid  ;) Eigenlijk moet je dus een soort gewogen gemiddelde zien te bepalen.  ::)

Citaat van: garmtz op mei 29, 2008, 09:45:09
Ik vertrouw op mijn oren bij het tweaken van de afstand.
Had jij niet nog een tegenovergestelde theorie als de mijne  ???  ;D

yorkie13

ik hoor graag de onderbouwing waarom de spl-1200R nu rechts staat en wat dat akoestische probleem is
en wat er voor een deel aan te doen is
ik geloof dat met deze subwoofer zeker betere resultaten gehaald worden dan met de Q400

garmtz

Kort dan: de ruimte slokt sublaag op beneden 30 Hz en rechts kregen we een rechtere frequentie-karakteristiek.

scrutinizer

Citaat van: garmtz op mei 29, 2008, 09:45:09

Ik vertrouw op mijn oren bij het tweaken van de afstand.
Interessant :D ...... er staat mij - bij onze ontmoeting destijds - een andere discussie bij, Garmt. ;)

Anton.

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

garmtz

Jouw theorie klopt, maar in de praktijk moet ik altijd de afstand verlagen (zo'n 20 cm). Als je bedenkt dat een Velodyne zo'n 40 cm diep is, is 20/30 cm compensatie 'de verkeerde kant op' misschien niet zo gek. Zie eerdere uitleg.

Bij een sub weerkaatst vrijwel 100% (bij solide wand). Bas is omnidirectioneel.

garmtz

Dat was een ander subject Anton... ;)  En waarom gaat dat dan tegen mijn mening hier in?

Bass management is ook een combinatie van meten en luisteren.