De LittleNinja op de sfeervolle zolder van Joris(1971).

Started by LittleNinja, May 25, 2008, 10:13:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

LittleNinja

Het is vroeg in de avond. Ik rijd het Brabantse dorp in waar onze Joris en zijn vriendin zich gevestigd hebben. De straat is goed voorzien van mobiliteit. Echter is daar nooit rekening mee gehouden in de dertiger jaren toen deze omgeving tot leven geroepen werd. Even zoeken dus naar een plekje voor de heilige koe. Overigens kunnen de meeste van ons wel beamen dat de overheid hier bizar weinig van geleerd lijkt te hebben, daar we in nieuwe vinex locaties nog steeds geconfronteerd worden met deze puzzel. Ik krijg ook spontaan medelijden met Björn die kort geleden o.a. een gewichtige Velodyne SPL-R1500 aan hetzelfde adres heeft mogen afleveren.

Ik nader de charmante woning en doe het beltrucje. Nog voordat ik de meegenomen spullen weer kon vatten werd de deur opengetrokken door een  enthousiaste kerel. He... Deze man herken ik uit de Music Emotion van enige tijd terug. Dit moet onze Joris zijn.

We verplaatsen ons verder het huis in waar ik ook de vriendin van Joris aantref. We blijven natuurlijk even hangen om kennis te maken met de heer en de vrouw des huizes. Een heel herkenbaar moment wanneer ik kan vaststellen dat ook de wederhelft van Joris zich verbaast over het feit dat er nog meer figuren zijn die zich op dwangmatige wijze bekommeren over hoe iets dan wel of niet zou moeten klinken.

De jaren dertig woning van Joris en zijn vriendin is enorm charmant en gezellig ingericht. Er heerst er een sfeer die ik zelf graag in een woning aantref! Zoals ook past bij een dergelijke woning zijn er enorm veel details opgenomen om die sfeer op te roepen, zoals de bijzondere indeling, de opzet van de tuin en natuurlijk het glas-in-lood van de binnendeuren! Het moet heerlijk zijn om hier te wonen!!

Voordat we naar de "HT op zolder" vertrekken blijven we even plakken om algemeen te babbelen. Uiteraard komt ook de oude opstelling ter sprake die de meeste van ons zich naar verwachting niet meer voor de geest kunnen halen. Je kunt in ieder geval concluderen dat er enorme stappen zijn genomen en ontwikkelingen hebben plaatsgevonden in de afgelopen 1,5 jaar!!

Na een uurtje besluiten we de eerste trap met zijn prachtige rode loper te beklimmen. Nog zo'n mooi klassiek en statig detail waar deze twee mensen een prima gevoel voor hebben. Aan het einde van de tweede trap bevindt zich dan onze bestemming. Bij het enteren van deze ruimte wordt je omvat door een heerlijke luxe sfeer! We kennen uiteraard allemaal de foto's uit het drukbezochte topic van Joris, maar daar kun je niet uit halen welke sfeer jou te pakken neemt zodra je er binnen treedt. Ik ken zo langzamerhand de duistere idealen wanneer het aankomt op het bouwen van een dedicated HT, maar ik kan je vertellen.... Mocht ik ooit zelf nog eens de ruimte bemachtigen voor een dedicated HT dan zal deze eenzelfde sfeer moeten uitstralen als deze. Simpelweg heerlijk, chique en comfy!! Wanneer de verduisteringsgordijnen zich sluiten is het alsnog "pikke donker". Hier kunnen we wel een avondje in doorbrengen.

Ik neem met bewondering de opstelling in me op. De reusachtige Tannoy's blijken prachtig afgewerkte meubelstukken! Deze classy ladies ( ondanks hun formaat kun je ze geen "dikke Bertha's" noemen ) zet je ook niet neer in een zwarte ruimte, dan doe je ze tekort. Daar staan dan ook de Lexicon, Lyngdorf, Velodyne en Arcam componenten te wachten op wat we ze gaan voeden..

We beginnen in dit geval met muziek van Mattafix. Een recentelijk door mij ingewonnen cd waar ik volop enthousiast over ben. Wanneer de muziek tot leven komt herken ik meteen de handtekening van Tannoy. Jaren geleden toen ik mijn eigen speakers aan het uitzoeken was, had ik ook naar Tannoy geluisterd. Een reden dat ik Tannoy nooit verkozen heb toentertijd was dat het middengebied erg stevig aangezet werd weergegeven. Bij deze Tannoys herken ik dat geluid wederom, echter zorgt de combi van deze speakers, de Lexicon en de Lyndorfs ervoor dat het toch heerlijk klinkt zonder mij ook maar een moment te vermoeien!! Iets wat mij meteen opvalt is dat je enorme hoeveelheden informatie op je af krijgt van deze opstelling. Daar waar ik eerder in een nummer van Mattafix een soort "beat" hoorde, blijkt bijvoorbeeld een "beatbox" geluid te zijn van 1 van de vocalisten!! Ongetwijfeld werken hier de akoestische aanpassingen in mee. Daar waar je normaal "gehinderd" wordt door ongewenste geluidsreflecties krijg je hier nog wat extra en in mijn geval nieuwe informatie toegediend.

Een vaste cd in mijn "dit wil ik graag op jouw set horen" collectie is Money for Nothing van de Dire Straights. Zelfs deze opstelling kan de relatief grote hoeveelheid ruis op deze cd ( uit 1996! ) niet doen verdwijnen. Desalniettemin is het een prima opname om in deze audi(o)tie mee te nemen. "Private Investigations" wordt ingezet en wanneer we de 3 minuten zijn gepasseerd volgt er na de loepzuiver klinkende aanloop een krachtig gitaarspel!! Wat een onzettend prettige geluidservaring.

Een bijzonderheid aan de opstelling is toch wel dat iedere golflengte op eenzelfde krachtige wijze wordt neergezet, ongeacht het volume wat er aangehouden. De tonale balans, zoals ik twee weken geleden geleerd heb van Garmt en Audioloog, is hier van erg goede kwaliteit!!

Ook Joris heeft wat muziek ten tonele gebracht, waaronder de cd van Mika van zijn vriendin. Ik ben geen fan van de wat extravagante Mika, echter wanneer het nummer "relax" de ruimte overneemt wordt je vol spanning naar het refrein gebracht met het gevoel dat je niet anders kunt dan meedansen.. Gelukkig voor zowel Joris als mijzelf had ik voldoende zelfbeheersing om dit te voorkomen.

Tot nu toe kon ik het gevoel om mijn enthousiasme te delen met Joris niet bedwingen en begon ik vrij snel na de start van een nummer of een bepaald fragment te kakelen over mijn belevenis.. Bij het nummer "The Dogs of War" van Pink Floyd, welke begint met het aanroepen van een duistere en dreigende sfeer, bekruipt mij het gevoel dat ik even mijn knar moet houden.. De dreiging vanuit de muziek resulteert echt in een dusdanige dreigende sfeer in de luisterruimte. Wijselijk hou ik me stil.

Dit zelfde fenomeen ervaar ik wanneer ik de dvd van I am Legend voorgeschoteld krijg. Het moment dat de trouwe viervoeter van Will zich verstopt heeft in het gebouw vol zombiefiguren is door de kwaliteit van het geluid zodanig "echt" dat je werkelijk een gevoel van spanning door je lijf heen gejaagd krijgt!! Je hoeft niet te fantaseren om je te betrokken te voelen bij de film, dat gebeurt automatisch en indien nodig geheel onvrijwillig!! Een horror wordt hiermee eindelijk weer spannend voor een nuchtere volwassene zoals we ontdekken wanneer de BluRay van 1408 de Playstation 3 in gaat. En wat een beeld... De aan de balk gevatte Sony VW60 full HD projector zet een haarfijn, heerlijk diep en kleurrijk plaatje op het vaste spanscherm.

Iets wat mij ook onder de indruk bracht was de dvd van Phil Collins live. Het beeld, ge-upscaled door de Arcam DV137, is dusdanig scherp en stabiel dat je nagenoeg iedereen zou kunnen doen geloven dat dit een HD opname is!! Dichter bij HD kun je met een dvd speler niet komen. Ook het geluid wat uit de Arcam komt is ongelofelijk van kwaliteit. Het is dat je simpelweg je hersenen niet kunt overtuigen van het feit dat je je nog steeds in de zolderruimte begeeft, maar het geluid brengt je continu in de verleiding om te twijfelen aan dit gegeven!

We gaan nog even online om de PS3 zijn kunsten te laten vertonen. Vooral COD4 is uitermate indrukwekkend, niet op de laatste plaats doordat het spel erg lastig blijkt te zijn. Maar de zuiverheid van het beeld en het krachtige geluid met de ondersteuning van de briljant diepgaande Velodyne zorgen voor de uiterste betrokkenheid bij het spel. De Velodyne is sowieso een verhaal apart. Waar veel subs indruk maken door heftig overrompelen, blazen of trillen, maakt de Velodyne indruk door de diepte die hij op zoekt.

De tijd is snel voorbij gegaan die avond. Ook Joris moest de volgende ochtend al voor 7.00 uur uit de veren. Tijd om huiswaarts te keren. Joris en ik nemen afscheid van elkaar en tijdens de terugweg kon ik nog even rustig nadenken over alles wat ik heb meegemaakt en hoe ik dit zou moeten gaan verwoorden. Lastig, maar hopelijk heb ik een idee bij jullie achter kunnen laten. Het was de reis dubbel en dwars waard!!

Joris, nogmaals bedankt voor de gastvrijheid en de gezellige avond!!  8)

Gegroet,
LittleNinja
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

LittleNinja

Quote from: reza on May 25, 2008, 10:43:30
Wederom een leuk stuk geschreven Dennis ;)

Hi Reza,

Dank je. Het is absoluut de moeite waard om eens langs te rijden bij Joris, mocht de mogelijkheid zich nog een keertje voor doen.

Groet,
LN
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Stadium III

5.2.4 Marantz Klipsch setup

hifiman


SpeedyAndré

Dit soort bezoekjes doet me denken aan mijn 'hifi.nl forum' periode, toen reed ik ook stad en land af om kennis te maken met allerlei stereo sets en hun eigenaars natuurlijk :)
Toen dat forum uit de lucht was ging het verhaal verder op het hear.nl forum tot ik daar ook weer uitgeluisterd was.
Ik vond het een erg leuke tijd en kon een brede basis leggen met alle bekende en onbekende highend merken ;)

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

sj0er-D


HTip

Weer een uitermate leuk geschreven verhaal. Je hebt er echt talent voor :D
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

LittleNinja

Bedankt voor de positieve reacties!

Quote from: sj0er-D on May 25, 2008, 14:09:37
mooi stuk! klink in ieder geval goed!

Het klonk daar zeker goed!!  :D
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

molle

STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Essential Audio Tools Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter - Yeti Acoustics The Wizard XLR - Yeti Acoustics LAN Reference - Solidsteel HJ-4

LittleNinja

Quote from: molle on May 26, 2008, 14:45:36
Leuk verslag man 8)

Hi Molle..

Ik herkende trouwens weer meteen het "Lyndorf" geluid!! Blijft erg prettig!!  O0
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

molle

Quote from: LittleNinja on May 26, 2008, 15:13:38
Hi Molle..

Ik herkende trouwens weer meteen het "Lyndorf" geluid!! Blijft erg prettig!!  O0

Is prettig he 8) Jij hebt destijds hier mijn SVS horen rommelen. Wat is je algemene indruk over de Velodyne bij Joris? Zou deze het bij mij ook kunnen waarmaken denk je?
STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Essential Audio Tools Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter - Yeti Acoustics The Wizard XLR - Yeti Acoustics LAN Reference - Solidsteel HJ-4

LittleNinja

Quote from: molle on May 26, 2008, 15:29:19
Is prettig he 8) Jij hebt destijds hier mijn SVS horen rommelen. Wat is je algemene indruk over de Velodyne bij Joris? Zou deze het bij mij ook kunnen waarmaken denk je?

Wat mij opviel bij de Velodyne was echt de diepte. Hij gaat heel strak laag. De plek van de Velodyne is overigens niet te achterhalen op het gehoor!! Hij verraadt met geen mogelijkheid zijn standplaats!! Het laag is volledig geintegreerd met de rest van het geluid.

Mijn oordeel zegt natuurlijk 100x minder dan een goede auditie in Pitch Black.  ;) Maar als ik me niet vergis stond dat toch ook op de agenda?!
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

molle

Het is net die diepte die ik wil. Ik breek een SVS zeker niet af maar ik heb het laag toch liever strakker en dieper dan soms het gevoel dat ik het plafond op mijn kop ga krijgen :D

En de test met de Velodyne staat in de agenda voor augustus hoor ;)
STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Essential Audio Tools Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter - Yeti Acoustics The Wizard XLR - Yeti Acoustics LAN Reference - Solidsteel HJ-4

LittleNinja

Quote from: molle on May 26, 2008, 18:12:12
Het is net die diepte die ik wil. Ik breek een SVS zeker niet af maar ik heb het laag toch liever strakker en dieper dan soms het gevoel dat ik het plafond op mijn kop ga krijgen :D

En de test met de Velodyne staat in de agenda voor augustus hoor ;)

Ik ben benieuwd wat jij er van gaat vinden...  ^-^
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Ghosty J

Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

LittleNinja

Hmmmm... Inderdaad Molle.

Is de auditie al gepland?
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

bmateijsen

Het is net augustus... zit hem niet zo op zijn vel ;D

Quote from: LittleNinja on August  5, 2008, 06:35:41
Hmmmm... Inderdaad Molle.

Is de auditie al gepland?

LittleNinja

Ik gun die jongen ook het beste van de wereld toe. :P

Over "het beste" gesproken... Heb je een DD1812 voor hem om te testen?? Past alleen niet in die Audi van hem ( en ook niet in jullie auto's verwacht ik.. ). ::)
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

hoekie


LittleNinja

"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

molle

Haha ;D

Zal nog even moeten wachten. Heb me eigenlijk platzak gekocht in NY. Zal het een maandje moeten uitstellen, maar komen zal het ;)
STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Essential Audio Tools Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter - Yeti Acoustics The Wizard XLR - Yeti Acoustics LAN Reference - Solidsteel HJ-4

LittleNinja

Ik zei nog zo "Neem je vrouw nou niet mee naar NY."!! :P
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

molle

Quote from: LittleNinja on August  5, 2008, 11:49:23
Ik zei nog zo "Neem je vrouw nou niet mee naar NY."!! :P

Ik had beter mijn eigen ook thuis gelaten :P Damn, wat een shops daar :o
STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Essential Audio Tools Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter - Yeti Acoustics The Wizard XLR - Yeti Acoustics LAN Reference - Solidsteel HJ-4

LittleNinja

Ik heb nog niet zo heel veel voorbij zien komen in de aanwinsten topics... ::)
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"