Denon A1-SR Boundary Gain / THX setup

Gestart door THX-UltraII, augustus 13, 2006, 15:50:13

Vorige topic - Volgende topic

THX-UltraII

Middag,

vanmiddag voor de verandering mijn setup maar eens goed doorgenomen van mijn Denon A1-SR versterker. In de setup zit een instelling waar ik niet uitkom hoe ik deze het beste kan zetten.

Bij setup zit een optie:
Do you have a subwoofer that is THX certified or that exeeds 20Hz?
Bij het raadplegen van de manual staat dat je deze aan zou moeten zetten als je een sub hebt die tot! 20Hz gaat. Echter, mijn nieuwe SVS gaat tot 12Hz. Vraag me af of ik hier nu voor YES/NO moet kiezen (let op! Dit is dus niet om aan te geven of je wel/geen sub. hebt, dat heb ik eerder in het menu al in moeten stellen bij speakers. Ik krijg dus zowel sub. als ik m op YES als NO zet). Als ik voor yes kies krijg je daaronder de mogelijkheid om Boundary Gain Compensation aan te zetten. Aanzetten van deze fuctie lijkt me sowieso niet raadzaam aangezien dit de zeer lage tonen afkapt (om volgens mij schade te voorkomen/buren minder boos te maken).
Kies je bij 'do you have a thx sub. or one that exeeds 20Hz' voor NO dan komt er in je hoofdmenu een fuctie bij namelijk: PEAK limiter level. Deze kun je aan of uit zetten en zorgt ervoor dat je je speakers en sub. niet op zou moeten kunnen blazen.

Mijn uiteindelijke vraag:
Moet ik bij 'do you have a THX sub or one that exceeds 20Hz' nu voor YES of NO kiezen?
En indien je voor no moet kiezen, dan de PEAK limiter gewoon UIT laten staan? (mijn sub. heeft sowieso een limiter erin zitten en ik ga überhaupt niet op volumes spelen waar je doof van raakt).

Savart

Je sub exceeds 20hz dus zeker als hij tot 12hz gaat dus het
mag op YES. die BGC moet je wat mee testen en proberen.

THX-UltraII

maar mijn vraag is eingenlijk:
wat doet mijn versterker precies anders wanneer ik voor NO kies? Mijn sub. werkt op NO namelijk ook gewoon maar wil het verschil weten.

Savart

Het lijkt me logisch dat hij dan een low cut toepast:
alles onder de 20hz weg ermee zodat de subwoofer
minder onnodig belast wordt. Maar in jouw geval kan
de subwoofer die lage tonen dus wel uitsturen (volgens
de specificaties).

THX-UltraII

niet volgens de specs van mijn sub hoor. Zoek maar eens een test op van een SVS PB+ sub. meer dan 100Db bij 16Hz  :o :o

riwi

Uit de Lexicon MC4 manual :
Citeer
BGC (Boundary Gain Compensation) ON, OFF
or
Adjusts boundary gain compensation when the CUSTOM and
THX SETUP menu THX ULTRA2 SUB parameter is ON. When the
BGC parameter is ON, a high-pass 55Hz filter is applied to all
listening modes and audio output connectors. When OFF, no filter
is applied to listening modes and audio output connectors. When
the parameter setting is N/A, the THX ULTRA2 SUB parameter is
OFF and boundary gain compensation cannot be adjusted.
Note:
BGC compensates for increased bass energy that is
caused by the proximity of the loudspeakers to the
listening room walls.