Jenkins' 2 kanaals luisterruimte

Gestart door Jenkins, augustus 3, 2006, 13:33:57

Vorige topic - Volgende topic

R

Jenkins

Hier eentje van de voorkant:

Jenkins

En nog 2 van de hoeken.

:D

Niet actief

Citaat van: Jenkins op november  7, 2006, 11:06:27
En nog 2 van de hoeken.

Mooi geworden!
Wil je mij de foto's ook toesturen?

Toine.

p.s.: weet je al waar dat ietwat drukke rack heen moet als je straks diffusers gaat ophangen?  ;D

Jenkins

Citaat van: ThingMan op november  7, 2006, 11:13:43weet je al waar dat ietwat drukke rack heen moet als je straks diffusers gaat ophangen?  ;D

Hoi Toine,

Jazeker weet ik dat: Marktplaats.nl

>:D

Vanavond mail ik je de high res. foto's!  :)

molle

Wow mooi hoor :o :o Klasse werk geleverd daar 8)
Die cornertraps ken ik van ergens ;D
Geeft inderdaad een superresultaat O0
STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Yeti Acoustics Standard Plus Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter - Yeti Acoustics The Wizard XLR - Yeti Acoustics LAN Reference

Harry HT

Hi,

Zonde man dat je geverfd hebt   :-[  het valt nu helemaal niet meer op  ;D

Veel luister plezier  8) Prachtig zo  8)

Gegroet,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld

Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

Joep

Erg mooi, nu het zo geïntegreerd is in je ruimte. De akoestische eigenschappen lijken bijna secundair ;D

Mooie glansverf op het zitgedeelte, met daarop de gewraakte Jack Johnson plaat! ;)

Jenkins

Hoi Joep,

Inderdaad; DIE elpee, ja.  ::)

Ik had ze er vanmorgen op gestrooid om een beter idee van afmetingen en kleur te geven.

Zowel m'n vrouw als ikzelf vinden het zo erg fraai uitzien.
Met deze afwerking heeft het nauwelijks nog iets weg van een akoestische aanpassing.

De tweede stap; het Diffusie Management zal waarschijnlijk veel meer in het oog gaan springen.
Maar als ik zie hoe deze gelukt zijn, ben ik daar niet meer zo huiverachtig voor.

Toine; bring it on, man!
O0

Niet actief

Citaat van: Jenkins op november  7, 2006, 14:15:52
De tweede stap; het Diffusie Management zal waarschijnlijk veel meer in het oog gaan springen.
Maar als ik zie hoe deze gelukt zijn, ben ik daar niet meer zo huiverachtig voor.
Toine; bring it on, man!
O0

Zoals het er nu uitziet moet ik hout voor een 50-tal WW-1's bestellen, incl. de bestelling voor mezelf.....  :)
De komende twee maanden ben ik wel onder de pannen met diffusers bouwen. Bijna alle panelen die ik op zolder had liggen zijn naar een studio in Spanje gestuurd, dus ik zit zelf ook ongeveer zonder hier (behalve op de achterwand natuurlijk, die gaan daar nooit meer weg).

Met iedere vloerdiffuser die weggehaald werd ging het geluidsbeeld zo'n beetje verder naar beneden. Ik was min of meer vergeten dat ik met vloerdiffusie aan de gang was gegaan omdat het geluidsbeeld vrij laag staat bij mij, zeker zonder vloerdiffusers. Daar kom ik maar niet van af; dat is een direct gevolg van de schuine wanden, vermoed ik.....

Anyway, ik ben zelf benieuwder naar hoe het nu klinkt bij jou, dan hoe het nu precies zal meten.
Toine.

Jenkins

Dat je de komende 2 maanden onder de pannen zit met de Weavers (... :)) is, voor wat mijn vervolgproject betreft, prima. Zo kan ik me de komende weken op het luisteren gaan concentreren.
Dat heb ik de afgelopen weken niet veel gedaan;
de absorbers lagen daarvoor OF uit elkaar, OF ik ging lopen van de verfdampen...

Gisteren avond, nadat ik alles had opgeruimd, toch even de terpentinedamp getrotseerd een cd van The King's Singers';  La Dolce Vita gedraaid. Geen geweldig goeie opname, maar wel een fantastische uitvoering van Renaissance muziek!
De stemmen werden mooi los naast elkaar geplaats en waren nog nooit zo gemakkelijk te "volgen".
(Dat laatste woord staat tussen acculades, omdat Italiaans niet mijn sterkste taal is.  ::))
Met name de bas en bariton hadden nu lekker body.

De instrumentale delen van die cd leken behoorlijk meer diepte te hebben gekregen (soundstage).
De 2 paar Weavers die achter m'n Maggies staan zullen hier mede debet aan zijn, maar heb nog niet "zonder" geluisterd. Vanaf aanstaande zondag zal dat echter wel het geval zijn...  :-\

Ik zal de komende tijd (voor zo ver ik over vrije avonden beschik  ::)) zo te werk gaan dat ik met name die cd's gebruik die me voorheen ongelukkig maakten qua bass dreunen.

Jennifer Warnes'  The Hunter is daar een voorbeeld van. Of Van Morrison's What's Wrong with the Picture.
Verder de meeste cd's van Stockfisch Records.

Ik zal mezelf dus op de rem gooien en me nu weer eens storten op het muziekluisteren.

Wordt vervolgd!

;)

Jenkins

Vanavond enkele cd's beluisterd waarvan ik wist dat ze in de vorige situatie veel slecht, dreunend, ongecontroleerd laag lieten horen;

Jennifer Warnes'  The Hunter en Mark Knopfler's  Shangri-La.

Blij te horen, dat de meest "kritische" tracks een mooi, strak en gecontroleerd laag laten horen.  :D
Vooral track # 8; Way down deep liet in het begin een drum horen die gewoon verschrikkelijk was.
Een lang nadreunenden whooommmp, so to speak. Nu niet meer!!!  ;D
Mooie boventonen van het instrument zijn nu weer hoorbaar en niet die zomperige flubberbas.

Helaas kreeg mijn luistersessie een wreed eind :-[

Mijn technisch
K walitatief
U itermate
T eleurstellende HD970 besloot namelijk de volgende cd's consequent te weigeren.  :'(
Morgen direct terug naar de winkel om de garantie te claimen.

Bah! Bah! Bah!

Jenkins

Even weer een klein updateje.

Enkele dagen van muziekjes luisteren, schuiven, kantelen en draaien van speakers & absorbers heeft me weer veel opgeleverd. Ook heb ik met de dempingsmatten IN de liggende bass trap gevarieerd.

Was het vóór de Grote Verbouwing zo, dat ik minimaal anderhalve meter van de achterwand moest blijven (i.v.m. niersteenvergruizend gedreun  :P),
tegenwoordig is het zo, dat ik op de achterwand naar achteren kan / moet voor een mooi gebalanceerd en diep laag. 

De lattenabsorbers van Toine zijn bijzonder effectief.
In eerste instantie meende ik, dat ze zelfs teveel van het goede deden.
Maar dat blijkt nu een kwestie van;
* ontwenning van een moddervet laag en
* Het opnieuw vinden van optimale luidsprekeropstelling en luisterplaats.

Nu staan de speakers lichtjes ingedraaid op 1,6 meter van de muur vóór,
1 meter van de zijwanden (vanaf midden membraan).
De stoel staat op ongeveer ¾ meter tot de achterwand.
Zo krijg ik lekker veel ruimte tussen de speakers en mezelf.
Een mooie diepe en brede soundstage is het resultaat.

Muren beginnen al behoorlijk te verdwijnen. 
In het donker luisterend vallen de speakers en wanden zooo gemakkelijk weg in het geluid.
En dat met alleen het doorvoeren van bass management!

Door de dempingsmatten in de grote bass trap verder naar achteren te schuiven,
neemt het rendement ervan af.
Het lage laag is nu een tandje krachtiger en wat minder gortdroog. Lekker!  :D
George Michael's muziekjes hebben weer dat prikkelende lage laag.
Ik noem "Spinning the Wheel" en "Freek" en je begrijpt wat ik bedoel.

Clannad's "Magical Ring" klinkt inmiddels zo heerlijk koel, mystiek, magisch misschien?
Instrumenten staan mooi los in de ruimte.
De sfeer van track 7 (Ta Me Mo Shui) of track 9 (The Fairy Queen) is zo fascinerend geloofwaardig...
Dat lang gezochte verdwijnen van muren is een heel grote stap in de goede richting gekomen.
Instrumenten staan nu (afhankelijk van de software) helemaal los en buiten de speakers.
Die zijn dus niet meer aanwijsbaar.

"Klaar!" zou je denken. Neen!   ;)
Vanmiddag kom Toine langs om een begin te maken aan Stap II: Diffusie Management!

Wordt vervolgd!

;D

Joep

Mooi dat je het laag nog een beetje in de hand hebt door de absorbers te verplaatsen! Is de volgende stap de laatste of zijn er meer stappen te nemen?

Ik heb respect voor de zorgvuldigheid waarmee je de dingen aanpakt, erg goed allemaal!

I'll stay tuned voor de volgende update!

Jenkins

Vanmiddag krijg ik 4 grote diffusers te leen die alleen de achterwand behandelen.
Het behoeft geen toelichting dat de muur achter de speakers net zo belangrijk, als niet NOG belangrijker is.
Maar hoe die aangepakt moet worden is weer afhankelijk van het resultaat van de behandeling van de achterwand.
(Je weet wel; stap-voor-stap-aanpak!  ;))
En dan is er nog het plafond en de vloer... Wie weet hoe het allemaal gaat uitpakken?
Rustig aan!!!  Leren van iedere verandering!!! :)

Dus vanmiddag wordt het begin van Deel II; Diffusie & tegelijk slechts de volgende stap naar mijn audiofiele rust, zoals Toine dat treffend verwoordde).

Oh ja, hij neemt dan ook mijn Anti Cables mee. Eigenlijk ook een stap.  ;D

advr

het dan ook wel fantastisch dat je een aparte luisterruimte hebt die dit allemaal toelaat.  ;D ;D
het is moeilijk dat allemaal in een huiskamer te plaatsen, vraag meer aan Jan :o 8)

een beetje jaloers ben ik wel.....
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

Jenkins

Citaat van: advr op november 30, 2006, 10:42:28een beetje jaloers ben ik wel.....

Ach weet je, Ad... Elke voor hep zn tege.

Waarom zou je jaloers zijn op iemand die voor zijn audiofiele behoeftes naar een donker kamertje moet uitwijken?
:-[
Jij hebt de mazzel dat je daarvoor gewoon in jullie gezellig ingerichte woonkamer terecht kunt.  ;D
Die is meestal voorzien van voldoende demping en diffusie, zodat de omvang van maatregelen waar ik voor kies hier, veeeel kleiner kunnen blijven.

Helpt dit?
;)

Joep

Misschien wordt het straks wel zo gezellig en mooi qua akoestiek dat jullie vaker in de luisterkamer dan in de woonkamer zitten..  ;D

Niet actief

Citaat van: Jenkins op november 30, 2006, 10:37:11
Dus vanmiddag wordt het begin van Deel II; Diffusie & tegelijk slechts de volgende stap naar mijn audiofiele rust, zoals Toine dat treffend verwoordde).

Ja, k' heb net 200 kilo diffusers in het busje gelegd en ga dadelijk maar eens aanrijden. Ik neem er in totaal 8 mee, zodat we alle kanten op kunnen met experimenteren.
Tot later dus!

advr

Citaat van: Jenkins op november 30, 2006, 12:00:16
Ach weet je, Ad... Elke voor hep zn tege.

Waarom zou je jaloers zijn op iemand die voor zijn audiofiele behoeftes naar een donker kamertje moet uitwijken?
:-[
Jij hebt de mazzel dat je daarvoor gewoon in jullie gezellig ingerichte woonkamer terecht kunt.  ;D
Die is meestal voorzien van voldoende demping en diffusie, zodat de omvang van maatregelen waar ik voor kies hier, veeeel kleiner kunnen blijven.

Helpt dit?
;)

een beetje 8)
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

Joep

Grappig, die real-time thread! Ik ga nu naar school, dus ik hoop dat ik vanavond wat leuks kan lezen, of zelfs een foto kan zien.. Tenminste, als Jenkins dan alweer opgekrabbeld is na het stijl achterover vallen van deze geluidswinst!  ;D

Veel plezier vanmiddag, zal je kamer er á la Stefan (Purmerend) uit komen te zien qua achterwand? ;)

Jenkins

Citaat van: Proprius op november 30, 2006, 13:01:20Veel plezier vanmiddag, zal je kamer er á la Stefan (Purmerend) uit komen te zien qua achterwand? ;)

Thanks Joep, maar... help me even aan een link naar Sefan's thread?  :-\

@ Ad, blij, dat je weer kunt lachen.  ;)

Jenkins

Hoi Joep,

Nee, Stefan heeft "Skylines" aan de achterwand. Ik heb daar 2 paar verschillende WaveWeavers staan.
Verder hebben we nog 4 stuks WaveWeavers aan de voorkant geplaatst.
Wegens gebrek aan tijd en overschot aan koppijn  :-\ snel even voor het wandrek gezet waar ze eigenlijk tamelijk fout staan;
De afstand tussen de Maggies & de achtermuur is met zorg gekozen.
Nu staat er een muur van WaveWeavers halverwege die afstand.
Dus vanavond moet ik ze achter het meubel frotten. Dan zal ik ook wat foto's maken.

Eerste luisterindrukken:
* bass is bijzonder goed gestructureerd.
Erykah Badu's Baduizm Live laat bij track#1 Rimshot nu een heerlijk 6-pack-strak en knorrend basje horen  8)
* Middengebied minder hard, a.g.v. minder slap echo.
* Soundstage dieper geworden.

Vanavond, als de diffusers achter het rek staan, nog eens serieus gaan luisteren.

Jean Sibelius

Citaat van: advr op november 30, 2006, 10:42:28
het is moeilijk dat allemaal in een huiskamer te plaatsen, vraag meer aan Jan :o 8)
Inderdaad...  O0

Maar ik vind de opbouw waarin het project van Roy nu verloopt óók erg gaaf. Ik heb zelf nog niet de ervaring van de ruimte van Toine, maar iedereen die daar heeft geluisterd streeft naar dezelfde situatie ;). Binnenkort een keertje naar Roy, misschien ga ik dan toch in de garage zitten ;)

The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Jenkins

Citaat van: Jean Sibelius op december  1, 2006, 17:15:24Binnenkort een keertje naar Roy, misschien ga ik dan toch in de garage zitten ;)

Nou Jan,
Hou er wel rekening mee dat ik vanaf vandaag luistergeld ga vragen!  >:D

Ben net terug van een 2 uur durende luistersessie... Mét vrouwlief!  :)

Weet je, Toine...
Ze informeerde nu al een paar keer hoeveel me die diffusers zouden moeten kosten,
Citeerwant het klinkt nu toch wel erg goed, zo!
;D

De 4 WaveWeavers staan nu achter het rek en ik moet zeggen;
Dat eerst vermeende gebrek aan laag a.g.v. teveel demping,
is nu helemaal weg!!!  :o 8)
De diffusie van het mid/hoog blijkt de klankbalans zo goed te doen, dat de uitdovingen die we hier en daar toch wel hoorden, nog verder zijn afgenomen!
De structuur in het laag is nu aangevuld met een rijker, NIET vetter, mid-laag.  :D

De ruimtelijkheid is (bij goede software) soms vies echt!
Vooral bij zanger(essen) met speeksel in de strot begint dat bijna onaangenaam te worden.
Maar is tegelijk ook wel charmant.
Metalen instrumenten die nog wel eens vies hard kunnen tetteren (mondharmonica, trompetten)
hebben die hardheid niet meer. Wel nog hun typische felheid, maar niet meer dat "hersenschorsterroriserende" snijden. Erg prettig!

Een van m'n Daniëlle's favoriete artiesten liet vanavond weer dingen horen die ze in die 15 jaar dat ze die CD al heeft nog nooit eerder gehoord had. Een verlegen glimlachje kon ze zo nu en dan niet onderdrukken.  :-*

Ik ben  :D!

Beste Toine,

hou er serieus rekening mee dat die WaveWeavers hier heel lang zullen blijven!!!
;)