Jenkins' 2 kanaals luisterruimte

Gestart door Jenkins, augustus 3, 2006, 13:33:57

Vorige topic - Volgende topic

Jenkins

Citaat van: Jean Sibelius op juli 15, 2008, 06:57:26Dan heb je de achterzijde van de ruimte nog niet gezien >:D

Voor de achterzijde: zie pagina 2 van dit topic.
Maar dan wel alle kersenhouten absorbers wegdenken, want die heb ik uit de kamer verwijderd.

:)

Citaat van: Jean Sibelius op juli 15, 2008, 06:57:26Ziet er goed uit Roy! Wil je het hier bij houden qua akoestische aanpassingen of zie/hoor je nog ergens verbeterpunten?
Groeten, Jan

Met deze diffs heb ik mijn akoestiek wel op orde.
Meer diffs zie ik eventueel onder de hangende WaveWeavers, maar of dat zin heeft moet ik eens met Toine bespreken.
Andere aanpassingen of verbeterpunten zie ik eigenlijk niet eens.
Denk dus dat ik op dat vlak klaar ben.

:D

Jenkins

Citaat van: Joep op juli  2, 2008, 20:40:42Als je je Maggies niet wilt wegdoen (of ze iets minder indraaien), dan houdt je nog steeds de kleine sweet-spot waardoor je zegt dat het een one-man-show is.
Kortweg: Hoe ga je van je huidige 'one-man-show' een 'man-wife-show' maken?

Zo iets?

;D

Joep

Hoi Roy,

Wat ik me nu afvraag: is de muziek nu gezelliger geworden, of niet? Krijg je beter de sfeer van een live-opname te pakken, of is de sjeu er vanaf nu je je nagalm/etc. zo goed hebt aangepakt?

Ik heb namelijk de ervaring, dat als een kamer volledig akoestisch perfect is (bijvoorbeeld bij Toine thuis), dat er dan minder gevoel in de muziek zit. Het kan natuurlijk ook aan zijn apparatuur liggen, maar het was niet een dit-wil-ik-ook-hebben-gevoel. Meer van: Ja, je hoort alles stukken beter, maar je mist de ambiance. Is dat bij jou ook zo, of heb je daar nog nooit aan gedacht? Ik luister liever naar muziek in een kamer de wel akoestisch is nagekeken, maar niet tot de perfectie is afgestemd. Thuis wil ik het liefste de kamer mooier laten klinken door enkel huiskamer-eigen spullen te gebruiken. En dat alles op het gehoor, geen metingen.

Kun je je sound dus nog eens een beetje proberen uit te leggen? :)

Jenkins

Hoi Joep,

Ik kan je nu nog niet uitleggen hoe de sound is. Daarvoor heb ik nog niet lang en aandachtig genoeg geluisterd.
Wat me wel direkt opviel is dat het karakter van de kamer veranderd is van kil naar neutraal.
Van blauw naar terra, als je je wat kunt voorstellen bij deze visualisatie.
Een verandering die ik zeer aangenaam vind!

Mijn kamer is verre van perfekt. Wat is perfekt?
Het gemis van ambiance lijkt me niet veroozaakt door een (nagenoeg) perfekte akoestiek. Spreekt elkaar tegen. Goede akoestiek stelt je apparatuur immers beter in staat om de ambiance in de opname gemakkelijker waar te nemen.

Doordat de diffusers nog niet geverd zijn, gaan ze niet op in het interieur. Met een geschikte verfkleur verwacht ik dat ook voor elkaar te krijgen. Woonkameratmosfeer is tot die tijd nog niet echt aanwezig.
Een tweezittertje ipv de stoelen en wat andere nog te bepalen woonaccessoires moeten daar ook nog toe bijdragen.

Vanavond komt een vriend / clubgenoot op bezoek. Dan gaan we eens aandachtig plaatjes draaien.

Joep

Ok, nou luister ze dan!  :)

Maar wees blij dat je dan geen perfecte akoestiek hebt, want echt, de sfeer wordt uit de muziek gehaald. Het lijkt elkaar tegen te spreken, maar de praktijk wijst anders uit. Wij zijn geen meetapparatuur hè, wij hebben die 'gekke' reflecties nodig. Kleed het aan en maak het gezellig, dan gaat het nog beter klinken. ;)

cinebasement

Heej Roy,

Ook eens even naar jouw foto's gekeken, ziet er erg indrukwekkend uit zeg!!  :D
(Moet inderdaad nog wel een beamer en scherm bij   ;D )

Mzl!
  Frank...

Jenkins

Thanks Frank!  :D

Maaruhm... jullie mogen ook wel trots zijn op jullie werkstuk!
8)

Het scherm hangt al lekker uit te hangen, nadat ik de diffusers op de juiste manier heb hergroepeerd.
Foto's volgen.

Zo, nu snel wat centen overboeken naar ITC om hun laatste demo-TW700 te reserveren!

;D

Zodra de voorstelling beging, laat ik jullie dat weten.

Groetjes,
Roy

Jenkins

Heb vandaag niet stil gezeten;

Diffusers beter opgehangen, Harman Kardon HD970 vervangen door Pioneer DV868, kabels achter rack geordend, scherm opgehangen,
stof gezogen...
Nu nog wachten op m'n TW700. Maar die verwacht ik pas in de tweede helft van deze week.

Zo staat het er nu bij:

;D

solitaire

echt een pracht set !  :o  :-*

vroeger (...) draaide ik ook met Maggies

iets wat erg je weergave ten goede komt is een stevig raamwerk met een verbinding naar de achterkant van de staanders (zie voorbeeld foto)

W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Jean Sibelius

Hey Roy,

Ziet er netjes uit zo met de diffusers en het scherm. Het was me overigens niet opgevallen dat jouw ruimte zó hoog is :).

Groetjes, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Jenkins

Vandaag is de TW700 ITC bezorgd en in goede orde ontvangen!  :)
De Pioneer is middels een Supra HDMI-kabel vastgeknoopt en de eerste filmpjes zijn al gelopen.

DAMN! Wat een gaaf beeld.

DAMN2! Denk toch dat ik verder het surroundpad op zal gaan, nu...
M'n vrouw vind dit veeeeeeeel leuker dan stilletjes naast me zitten om alleen naar muziek te luisteren, namelijk.

En het gekke is... Ben het wel met haar eens.

Maar welke surroundversterker kan mijn Electrocompaniet ECI 3 matchen qua geluidskwaliteit.....?

::)

cinebasement

Citaat van: Jenkins op juli 25, 2008, 23:09:58
DAMN2! Denk toch dat ik verder het surroundpad op zal gaan, nu...
M'n vrouw vind dit veeeeeeeel leuker dan stilletjes naast me zitten om alleen naar muziek te luisteren, namelijk.

En het gekke is... Ben het wel met haar eens.

Haha, zie je wel. ;D Dat wordt verhuizen naar de "Private home theater" sectie van het forum  ;D
Errug leuk om te zien dat het scherm er zo mooi bij hangt!!  Past er precies tussen! ;)

mzl!
  Frank...

Audiofiel

Waarom staat jouw Electrocompaniet open te spelen? Lijkt mij niet echt aan te raden... :o
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Jenkins

Citaat van: Audiofiel op augustus  3, 2008, 11:52:11Waarom staat jouw Electrocompaniet open te spelen? Lijkt mij niet echt aan te raden... :o

Als antwoord op je vraag wil ik je een tegenvraag stellen:

Waarom klinkt een platenspeler beter als de stofkap er af is?
;)

Duidelijk zo?

Audiofiel

Citaat van: Jenkins op augustus  3, 2008, 14:10:33
Als antwoord op je vraag wil ik je een tegenvraag stellen:
Waarom klinkt een platenspeler beter als de stofkap er af is?
;)

Om een andere reden dan dat jouw versterker (mogelijk) beter klinkt. ;)

De stofkap van een platenspeler wil nog wel eens resoneren en het rumble-effect flink vergroten.
Een versterker of CD-speler wil zonder kap wel eens beter spelen.... omdat de kap slecht* is ontworpen. ;)

* Het gebruik van magnetische materialen zoals staal voor de behuizing heeft een negatieve invloed op de uiteindelijke klank. Aluminium en andere materialen zijn daarvoor veel beter geschikt. De Electrocompaniet gebruikt helaas staal en klinkt (grappig genoeg) ook beter met een plexiglas kap er op, net als veel CD-spelers.

Maar los van het feit dat je het beter vind klinken, daar was mijn reactie niet op gericht - vind ik het voornamelijk een gevaarlijke situatie. Jij (en eventueel bezoek) kunt nu met je vingers bij levensgevaarlijke spanningen komen. Daarnaast zal het zo een stofhapper zijn. Of zet jij na het luisteren steeds de kap er weer op? ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Jenkins

"Oben ohne" speelt de versterker inderdaad beter. Geldt ook voor de cd-speler.
Maar het geluid van het loopwerk vond ik te storend en heb daarom de kap er weer opgezet.

De versterker krijgt geen last van stof, omdat ik 'm regelmatig ontdoe van stof;
met een zacht borsteltje en de stofzuiger erboven.
Zo zorg ik ervoor dat deze ECI 3 minder stof binnen krijgt dan de meest soortgenootjes.
;D

Het al dan niet magnetisch zijn van de kap zal best invloed hebben op het geheel.
Ik denk dat microfonie ook z'n deel heeft in het beter klinken zonder.
Audiomeubels die aan de zij- en achterkant open zijn, "klinken" daardoor veelal ook beter dan helemaal gesloten meubels.

Ik denk niet dat onze huisdierpoes zo nieuwsgierig is dat ze uitgerekend met een pootje naar de 220V-aansluitingen zal tasten. Dat zou ik echt niet willen riskeren!
En kleine kinderen komen hier niet over de vloer. En die van ons bezoek gaan niet zonder ouderlijk toezicht in deze kamer verblijven!

Edit:
Degenen die me in m'n Michael Green tijdperk hebben mee gemaakt, weten dat ik wel eens veel verder ben gegaan met het strippen van apparatuur. Net zo ver als Erik van Voorst.
De cd-speler (altans wat er van over was...) heeft me 2x in m'n duim gebeten. En dat was één van de oorzaken die me deden inzien dat die takt van sport niet bevordelijk was voor mijn levensverwachting.
;)

Jenkins

Inmiddels zou ik de titel van m'n topic moeten wijzigen.

Of een nieuw topic openen...?

Inmiddels heb ik via dit forum een Epson TW700 beamer, een Projecta scherm, een Pioneer DV-868AVi en een Pioneer VSX-AX3S verworven.
Vanmiddag heb ik (als tussentijdse oplossing) de surroundspiekers vanuit de woonkamer naar boven gehaald en aangesloten.

Vanavond zitten we dus thuis van onze nieuwe bioscoop te genieten!

Joep

Leuk man, lekker blijven ontdekken! Ik had ook ontzettend veel lol in mijn 480i bioscoopje! ;D

Misschien ga je later inzien dat je liever een rustgevende muziekkamer hebt, zoals ik dat inzicht nu heb, maar dan heb je in de tussentijd wel van alles geprobeerd! :) En natuurlijk veel lol gehad! ;)

Ben benieuwd naar je eerste belevenissen in je HT! :)

Joep

Ga je nu ook zwarte verf kopen?  ;D ;D

Ik heb stapsgewijs mijn kamertje zwart geverfd en dat is waren stuk voor stuk point-of-no-returns... Een zwart plafond is ook wel goed voor muziek luisteren, het lijkt oneindig bij goed (= weinig) licht. Goeie stoeltjes voor weinig kun je trouwens bij GTDesign kopen, zitten super!

Fatalfelix

Citaat van: Jenkins op juli 20, 2008, 19:31:06
Heb vandaag niet stil gezeten;

Diffusers beter opgehangen, Harman Kardon HD970 vervangen door Pioneer DV868, kabels achter rack geordend, scherm opgehangen,
stof gezogen...
Nu nog wachten op m'n TW700. Maar die verwacht ik pas in de tweede helft van deze week.

Zo staat het er nu bij:

;D

wauw dat ziet er gaaf uit zeg  8)
Black & White by Rogér, We Can't Get Enough

Jenkins

Citaat van: Joep op augustus 14, 2008, 17:57:13Ben benieuwd naar je eerste belevenissen in je HT! :)
Welnu.
Hier dan m'n eerste ervaringen.
;D

Citaat van: Joep op augustus 14, 2008, 18:03:34Ga je nu ook zwarte verf kopen?  ;D ;D
Ik heb stapsgewijs mijn kamertje zwart geverfd en dat is waren stuk voor stuk point-of-no-returns... Een zwart plafond is ook wel goed voor muziek luisteren, het lijkt oneindig bij goed (= weinig) licht. Goeie stoeltjes voor weinig kun je trouwens bij GTDesign kopen, zitten super!

Voorlopig ga ik zeker geen zwarte of andere donkere verf kopen.
Hoewel ik besef dat een echte bioscoop zo donker mogelijk moet zijn qua design, wil ik geen zwart gat maken.
Ons huis zijn we net steeds lichter aan het schilderen, immers.  :)
Komt misschien ooit wel, maar op korte termijn zeker niet.

De Ikea Poings bevallen eigenlijk prima. Ben nog geen enkele bioscoopstoel tegen gekomen die mijn rug beter past.
Die is namelijk relatief lang en daardoor zit ik al gauw met een kuil onderin m'n rug. En zo'n holle rug zit me al snel heel oncomfortabel.
:-\

De teller van onze TW700 staat inmiddels op 57 uur.
Heel wat dvd's zijn dus al gepasseerd. Ook DVD's die we al heeel vaak hebben gezien! M'n vrouw is nogal Harry Potter minded.
Alle films zijn dus al herhaaldelijk gezien op onze 63 cm. Samsung LCD. En hoewel we eigenlijk zeer content zijn over die weergever (niet gecalibreerd),
schrokken we af en toe van de details die we al die keren gemist hebben!
Voorbeeldje;
In The Goblet of Fire zie je in een scene zo'n Demontor het leven uit Harry zuigen. In een close-up zie je op het grote scherm zoooveel meer enge details van die Dementor. Zeeer onaangenaam!
In die films zitten zoveel clues gestopt die nu veel duidelijker zichtbaar worden, dat het je uitnodigt om film na film uit de kast te trekken,
benieuwd wat je daar allemaal in gemist hebt.
8)

Verder ben ik ook heel content over de Pioneer DV-868 en VSX-AX3 die ik hier op dit forum gescoord heb.
Deze twee ouwe toppertjes leveren prestaties qua beeld en geluid die mij erg blij maken.
Als surroundspeakers gebruik ik voorlopig de plastik blehrpaaltjes van onze Sony alles-in-een-set uit de woonkamer. En zonder centerspeaker.
De Rel Quake is op de sub-out aangesloten en niet meer op de Front-out.

De automatische calibratie middels de meetmicrofoon van de AX3 heeft de sound van de Magnepans en de brulpijpjes gematched
(voor zo ver dat überhaupt mogelijk was... ::)). Maar vreemd genoeg was die automatiche calibratie toch veel beter voor de samenhang van geluid.
Zelfs het afluisteren van cd's via de surrounds klinkt goed. Kunstmatig? Wellicht. Leuk? Ja!
Een stelling waarvoor ik je tot voor kort keihard in je gezicht had staan uitlachen.

De bubble waar je nu in zit is al heel mooi rond en egaal, ondanks de onbrekende kwaliteit van de surrounds!
Deze worden natuurlijk zo snel mogelijk vervangen door een paartje MMGW's en aangevuld door een MMGC.
Zo iets gaat het dus worden:

Waaaah, daar verheug ik me mateloos op!  :D

Bij ITC heb ik een plafondbeugel besteld. Zodra die binnen is en de beamer hangt, zal ik nog wat fotootjes uploaden.

Joep

Leuk om te lezen, zo! :)

Je kamer ondergaat een heuse gedaantewisseling, je topictitel mag dan binnenkort ook een andere naam krijgen! ;) En natuurlijk even laten verplaatsen naar het HT-gedeelte... ahh, ik zal je missen in stereoland.. :'( ;D

en je geluid gaat ook een stuk beter klinken, want je bent voor het grootste gedeelte bezig met het beeld. Ik dacht dat dat altijd een behoorlijke verhouding was, iets van 80-20 (beeld-geluid)?

In ieder geval veel plezier en als je je kamer niet permanent zwart wilt hebben, dan kan je ook kiezen voor gordijnen rondom. Uiteraard wel even kijken wat dit met je akoestiek doet, dus ik zou een mix van gordijnstoffen nemen. Fluweel, parachutestof, etc. De mooiste oplossing, ook omdat de plooien het strooilicht opvangen en niet kunnen weerkaatsen richting de kijker omdat de plooien parallel lopen met het scherm. Zelf had ik mijn staande jaloeziën aan één kant matzwart geverfd, ook misschien een idee.

Jenkins

Ha die Joep,

Nou... missen in stereoland....
We zullen elkaar echt niet kwijt raken hoor!  ;)

Met het aanpassen van m'n kamer ben ik voorzichtig. Het was een lange weer eer ik hier ben aanbeland.
Ik zie weliswaar nu al waar deze kamer qua bioskoop tekort schiet (te licht, teveel lichtreflecties van de open ramen),
Toch betwijfel ik of ik er ooit gordijnen ga hangen.
Dit, i.v.m. het in onbalans brengen van de akoestiek; links/rechts demping.
En gordijnen rondom haalt weer de nagalmtijd in het hoog teveel naar beneden.
Als rechtgeaard audiofiel wil ik dat ook niet!

Uiteraard blijf ik open staan voor tips en suggesties van ervaren bioskopers!

Vanmorgen is de beugel via ITC al bezorgd.
Supersnelle service, mensen!  8)
De spin zelf zit al aan de beamer. Na de lunch eens beginnen met het plafonddeel.
En dan naar de Gamma voor een langer netsnoer en plakstrips om de kabels netjes over het plafond te laten lopen.

Jenkins

Wat doe ik fout?????

De beamer hangt nu aan het plafond en nu begint de, voor mij, lange weg naar het volledig gevuld krijgen van het scherm.
Vanavond gaat me dat niet meer lukken, want ik krijg de hoeken niet gevuld.

Key stone staat om -30 en nog zie je dit:

Rechts boven:

Links boven:

Wat doe ik fout???

PLEASE HELP!!!!

:(

Joep

Voor de beste beeldkwaliteit zou ik er toch voor zorgen zo min mogelijk Keystone toe te hoeven passen. Naar beneden dus met die projector, of omhoog met het scherm!   :)

Echter, een echt antwoord op je vraag kan ik helaas niet geven.. :-\