Is hoog volume schadelijk voor je receiver?

Gestart door gelukkie, juli 13, 2006, 20:11:39

Vorige topic - Volgende topic

gelukkie

Ik heb sinds kort een receiver (denon avr-1906). Nu valt mij op dat ik met name bij DD films het volume wel eens tot -10db moet zetten voor wat volume. Bij sommige muziek soorten is dit ook het geval, vooral de wat oudere cd's.
Nu vroeg ik mij af, is dit normaal? En niet schadelijk voor mijn apparatuur?
Speakers zijn: jbl e60
Denon AVR-1906
JBL E60 2x
JBL EC25
KSW-10

Roksan

Zolang je versterker niet gaat vervormen en niet te warm wordt kan het geen kwaad. Misschien kloppen de volume instellingen per luidspreker niet?
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

gelukkie

De volume instellingen per luidspreker staan op 0db, dus gewoon neutraal. De receiver wordt overigens helemaal niet heet. De speakers zijn bi-ampt aangesloten, maar het volume was hetzelfde bij single. Ik hoor geen vervorming, alleen soms in een bepaalde film een kraakje ofzo, maar dit ligt aan de film volgens mij.
Denon AVR-1906
JBL E60 2x
JBL EC25
KSW-10

Audiotwin

Is vrij normaal,klopt van die oude cd's.Nieuwe cd's zijn vaak harder wat door compressie en hard limiting onstaat,best wel jammer omdat de dynamiek dan veel lager is.

Ar
Tevredenheid!!!

gelukkie

Ok, dan hoef ik me dus nergens zorgen over te maken. Bedankt!
Denon AVR-1906
JBL E60 2x
JBL EC25
KSW-10

denoontje

Citaat van: prison op juli 13, 2006, 20:13:40
Zolang je versterker niet gaat vervormen en niet te warm wordt kan het geen kwaad. Misschien kloppen de volume instellingen per luidspreker niet?

Heb je alles afgeregeld met een geluidsdrukmeter?
Bij mij staan maar 2 van de 6 speakers op 0 db. Met name achterspeakers +4 of +3 en center geloof ik op +1

Daarbij kan het geluidsniveau nog wel eens verschillen per cd/dvd

Denoontje

gelukkie

Ik heb het met de autosetup microfoon ingesteld.
Denon AVR-1906
JBL E60 2x
JBL EC25
KSW-10

denoontje

Citaat van: gelukkie op juli 14, 2006, 17:42:49
Ik heb het met de autosetup microfoon ingesteld.

Ik ken het systeem niet exact van dat meetinstrument, maar het zou als je het volgend de gebruksaanwijzing doet toch redelijk moeten kloppen zou je denken.
Alleen begrijp ik via deze site dat zelf meten nog altijd het beste is en soms nog wel verschil wordt aangetroffen....

Is anders het proberen waard wellicht?

Suc6 Denoontje

S. Versteeg

Citaat van: gelukkie op juli 13, 2006, 20:11:39
Ik heb sinds kort een receiver (denon avr-1906). Nu valt mij op dat ik met name bij DD films het volume wel eens tot -10db moet zetten voor wat volume. Bij sommige muziek soorten is dit ook het geval, vooral de wat oudere cd's.
Nu vroeg ik mij af, is dit normaal? En niet schadelijk voor mijn apparatuur?
Speakers zijn: jbl e60

Ik heb dit dus ook gehad. Maar 2 dagen terug heb ik de fronts (draai stereo overigens) gewoon op +12dB gezet, nu wordt je bij -30 al doof. Kan dit kwaad overigens?
Audio:  Receiver: Denon 1705 Dvd-player: Denon 1400 Fronts:Monitor Audio Bronze B4 Rears:Monitor Audio Bronze B4 Center:Monitor Audio Bronze Center
Video: Projector: Hitachi PJ-TX100 HD-Ready Screen: Beamax High Contrast 72 " Cables and Interlinks by: Oehlbach, Monster, Microsoft and Profigold

Audiotwin

Citaat van: S. Versteeg op juli 15, 2006, 13:10:53
Ik heb dit dus ook gehad. Maar 2 dagen terug heb ik de fronts (draai stereo overigens) gewoon op +12dB gezet, nu wordt je bij -30 al doof. Kan dit kwaad overigens?

Ik zou het liefst uitgaan van 0dB,en eerder verzwakken dan versterken,staan de fronts bv op 0dB en de rears op +3dB dan zet ik het liefst de fronts op -3dB en de rears op 0dB,+12dB vindt ik wel veel.

Ar
Tevredenheid!!!

gelukkie

Gaat dat niet zo: Ik zet de voorspeakers op + 12db, dan is het eigenlijke niveau -30 volgens het scherm maar eigenlijk -18?
Zelfde als bass treble verhaal?
Denon AVR-1906
JBL E60 2x
JBL EC25
KSW-10

S. Versteeg

Citaat van: Ar op juli 15, 2006, 13:51:19
Ik zou het liefst uitgaan van 0dB,en eerder verzwakken dan versterken,staan de fronts bv op 0dB en de rears op +3dB dan zet ik het liefst de fronts op -3dB en de rears op 0dB,+12dB vindt ik wel veel.

Ar

Ik bedoel dat ik de Denon op -10 moet zetten voor een wat harder volume, nu ik de fronts op +12dB heb ingesteld is het volume al harder bij -30 dB. Als ik ze bijv. op -3dB zet krijg ik juist toch nog minder volume??
Audio:  Receiver: Denon 1705 Dvd-player: Denon 1400 Fronts:Monitor Audio Bronze B4 Rears:Monitor Audio Bronze B4 Center:Monitor Audio Bronze Center
Video: Projector: Hitachi PJ-TX100 HD-Ready Screen: Beamax High Contrast 72 " Cables and Interlinks by: Oehlbach, Monster, Microsoft and Profigold

Audiotwin

Citaat van: S. Versteeg op juli 19, 2006, 21:49:30
Ik bedoel dat ik de Denon op -10 moet zetten voor een wat harder volume, nu ik de fronts op +12dB heb ingesteld is het volume al harder bij -30 dB. Als ik ze bijv. op -3dB zet krijg ik juist toch nog minder volume??

Nee,ik bedoelde dat meer als algemeen uitgangspunt.Bij films staat mijn volume -10 tot 0dB(85dB geluidsniveau),ik zie daar geen probleem in,je kan nog aardig harder,tot +40 of zo ;D Omdat dat de volumeknop langzaam reageerd lijkt het een groot verschil met cd-weergave,cd-spelers hebben een vrij hoog uitgangs niveau waardoor het al snel te hard klinkt.

Ar
Tevredenheid!!!

S. Versteeg

Ok, morgen maar weer terugzetten op 0 dB dan maar. Bedankt voor je antwoord!

groetjes,

Sjoerd

gelukkie

Bij the godfather moest ik het volume gisteren op -8db zetten voor een redelijk lekker volume. Het verschild echt een hoop per film moet ik zeggen.
Denon AVR-1906
JBL E60 2x
JBL EC25
KSW-10