UPC aansluiting verhuizen

Gestart door jasjenl, juli 8, 2006, 21:46:32

Vorige topic - Volgende topic

jasjenl

Ik ga binnenkort verhuizen en mijn UPC aansluiting gaat mee. Ik heb analoge tv, internet en telefonie van UPC. Alhoewel mijn huidige aansluitingen destijds door een UPC monteur zijn aangelegd, heb ik van UPC te horen gekregen dat ik zelf moet zorgen voor het meeverhuizen van het internet/telefonie modem en het weer aansluiten in het nieuwe huis. Momenteel hangen in mijn oude woning in de huiskamer twee witte splitter kastjes plus het modem. Dit ziet er als volgt uit (de witte deksels van de splitter kastjes heb ik er voor de duidelijkheid afgehaald en staan op de onderste foto).

Beide plaatjes zijn klikbaar voor een grotere versie waarop de opschriften beter leesbaar zijn.

Nu is de boel op dit moment eigenlijk nogal exotisch aangesloten. Ten eerste: zoals je ziet heb ik geen enkele normale antenne wandcontactdoos meer (waar je normale antenne stekkers in kunt steken), de antennekabels naar mijn radio en tv zitten direct aan de splitters geschroefd. Ten tweede zit de antennekabel naar de radio op een andere splitter aangesloten (namelijk de linkse) dan de antennekabel naar de tv (die op de rechtse zit aangesloten, waar ook een kabel uit komt die naar het modem gaat). Nu wil ik in mijn nieuwe huis het modem niet meer in de huiskamer plaatsen, maar in de meterkast, waar de aansluiting van UPC het huis binnenkomt. Mij is echter niet helemaal duidelijk welke van die splitters ik dan echter mee zou moeten nemen en hoe ik het dan in het nieuwe huis zou moeten aansluiten. Zoals je namelijk kunt zien, wordt in de huidige opstelling het signaal dat uit de muur komt blijkbaar eerst gesplitst in radio en tv en wordt dat tv signaal vervolgens nog een keer gesplitst in een signaal voor de tv en voor het modem. Ik wil echter niet in de meterkast in m'n nieuwe huis al een splitsing tussen radio en tv gaan maken, want vanuit de meterkast gaat één kabel (voor radio en tv) naar de huiskamer van m'n nieuwe woning, waar dan een normale antenne wandcontactdoos zit die naar radio en tv splitst.
Wat ik dus wil is:

(groene) inkomende kabel van UPC -> splitter die antenne en kabelmodem signaal splitst -> van daaruit één kabel naar het modem en één kabel die een radio+tv signaal naar de huiskamer stuurt.

Heb ik daarvoor nu in principe alleen maar die rechter splitter nodig en kan ik die dan ook direct op de inkomende groene kabel aansluiten (waar die nu dus niet direct op zit aangesloten) of gaat dit niet werken?

De UPC medewerker kon me er ook niet 100% zekerheid over geven, blijkbaar is de manier waarop het bij mij is aangesloten niet echt standaard en doen ze dit normaal gesproken altijd in de meterkast.

(overigens, mocht dit topic je bekend voorkomen: ik heb dit ook op tweakers gepost, maar wellicht zitten hier ook nog wat 'deskundigen'  ;D)
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

jaco

Voor wat jij wilt zou 1 splitter wel genoeg moeten zijn.
Inderdaad de UPC modem achter 1 aansluiting van de splitter, en de TV achter de andere zetten.
Mocht je voor de TV dan meer aansluitingen moeten maken, dan zou je daar weer meerdere splitters kunnen gebruiken.
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

denoontje

bijmij zit ie in de meterkast.
donkergroen in de hoek is ingang upc
lichtgroen is woonkamer
wit is slaapkamer

wit is modem
grijs is router

volgorde kastjes
vq601r, isolator dan 2 * vq1002 splitter

in de woonkamer zit dan een vq214 splitter voor audio en radio (ook zo'n upc witte schuime doos waarin de kabel van radio en tv gaan --> geen standaard coax, maar van diezelfde als bij jou bijv op je groene kabel zitten), in slaapkamer normale hirschmandoos met standaard metalen coaxpluggen.

denoontje

ajbeefde

Citaat van: jasjenl op juli  8, 2006, 21:46:32

De UPC medewerker kon me er ook niet 100% zekerheid over geven, blijkbaar is de manier waarop het bij mij is aangesloten niet echt standaard en doen ze dit normaal gesproken altijd in de meterkast.

hm.... bij mij en wat buren hebben ze het identiek aangesloten, enige voordeel t.o.v. jou voorbeeld is dat het modem en de kastjes uit het zicht zijn (achter de gordijnen).

Denon AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE. KEF R3 Meta Indigo Gloss Special Edition, Kef IQ10, Kef model 100. REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega Planar3/Exact, Chord Shawline X luidsprekerkabel, AQ Cinnamon Optical, AQ Forest HDMI, Supra MD06 EU SP/LoRad 2.5 CS-EU.

jasjenl

Citaat van: ajbalmere op juli  9, 2006, 09:52:44
hm.... bij mij en wat buren hebben ze het identiek aangesloten, enige voordeel t.o.v. jou voorbeeld is dat het modem en de kastjes uit het zicht zijn (achter de gordijnen).
Bij mij zitten de kastjes wel in de hoek van de huiskamer hoor, niet heel erg in het zicht dus :).
Citaat van: denoontje op juli  9, 2006, 09:26:52
bijmij zit ie in de meterkast.
donkergroen in de hoek is ingang upc
lichtgroen is woonkamer
wit is slaapkamer

wit is modem
grijs is router

volgorde kastjes
vq601r, isolator dan 2 * vq1002 splitter

in de woonkamer zit dan een vq214 splitter voor audio en radio (ook zo'n upc witte schuime doos waarin de kabel van radio en tv gaan --> geen standaard coax, maar van diezelfde als bij jou bijv op je groene kabel zitten), in slaapkamer normale hirschmandoos met standaard metalen coaxpluggen.

denoontje

Hm, jij hebt dus 3 witte kastjes naast elkaar, in tegenstelling tot de 2 die ik heb. Een vq601r heb ik niet, waar zou dat ding dan voor nodig zijn?

Ik ben wel inmiddels door met name de reacties die ik op tweakers heb gekregen een beetje in vertwijfeling gebracht wat ik nu wel of niet mee zou moeten nemen en hoe ik de boel moet gaan aansluiten. Ik denk dat ik volgende week voor de zekerheid toch nog maar eens met UPC ga bellen, want ik heb de aansluitingen die ik nu heb nooit zelf gemaakt en misschien is het daarom ook maar een beter idee om het ook weer door een UPC monteur ongedaan te laten maken.
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

ajbeefde

Citaat van: jasjenl op juli  9, 2006, 11:39:04
Bij mij zitten de kastjes wel in de hoek van de huiskamer hoor, niet heel erg in het zicht dus :).Hm, jij hebt dus 3 witte kastjes naast elkaar, in tegenstelling tot de 2 die ik heb. Een vq601r heb ik niet, waar zou dat ding dan voor nodig zijn?

Ik ben wel inmiddels door met name de reacties die ik op tweakers heb gekregen een beetje in vertwijfeling gebracht wat ik nu wel of niet mee zou moeten nemen en hoe ik de boel moet gaan aansluiten. Ik denk dat ik volgende week voor de zekerheid toch nog maar eens met UPC ga bellen, want ik heb de aansluitingen die ik nu heb nooit zelf gemaakt en misschien is het daarom ook maar een beter idee om het ook weer door een UPC monteur ongedaan te laten maken.

Hebben ze geen beschrijving achter gelaten hoe de boel aangesloten behoord te worden?

Zat volgens mij in de doos van het modem.....
Denon AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE. KEF R3 Meta Indigo Gloss Special Edition, Kef IQ10, Kef model 100. REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega Planar3/Exact, Chord Shawline X luidsprekerkabel, AQ Cinnamon Optical, AQ Forest HDMI, Supra MD06 EU SP/LoRad 2.5 CS-EU.

jasjenl

Citaat van: ajbalmere op juli  9, 2006, 13:49:02
Hebben ze geen beschrijving achter gelaten hoe de boel aangesloten behoord te worden?

Zat volgens mij in de doos van het modem.....
Nope, ik heb geen doos van een modem gezien. Toen ik telefonie erbij kreeg is die monteur een tijdje bezig geweest met het op bovenstaande manier realiseren van de aansluitingen, over wat hij toen eigenlijk allemaal gedaan heeft en hoe één en ander nu eigenlijk aangesloten is heb ik nooit verdere info gekregen..

denoontje

Citaat van: jasjenl op juli  9, 2006, 11:39:04
Bij mij zitten de kastjes wel in de hoek van de huiskamer hoor, niet heel erg in het zicht dus :).Hm, jij hebt dus 3 witte kastjes naast elkaar, in tegenstelling tot de 2 die ik heb. Een vq601r heb ik niet, waar zou dat ding dan voor nodig zijn?

die vq60r zit in de huiskamer. De lichtgroene kabel vanuit de meterkast gaat daarheen. De vq splitst het signaal in radio en tv signaal.
Die 2 identieke dozen is denk ik om van 1 aansluiting 3 te maken: 2 maal tv/radio signaal en 1 maal pc-modem

Denoontje

jasjenl

Citaat van: denoontje op juli  9, 2006, 22:50:35
die vq60r zit in de huiskamer. De lichtgroene kabel vanuit de meterkast gaat daarheen. De vq splitst het signaal in radio en tv signaal.
Die 2 identieke dozen is denk ik om van 1 aansluiting 3 te maken: 2 maal tv/radio signaal en 1 maal pc-modem

Denoontje
Wacht even, nu snap ik even niet helemaal meer hoe het bij jou zit: in je eerste post schreef je dat je in de woonkamer een vq214 splitter voor audio en radio had zitten en in je meterkast een vq601r, isolator dan 2 * vq1002 splitter. Ik kan helaas op de foto van je meterkast de opschriften van de kastjes niet lezen, maar ik dacht uit je post te begrijpen dat dat linker witte kastje in je meterkast dan een vq601r is en dat die twee ernaast allebei een vq1002 zijn. Heb ik dat nu verkeerd begrepen?

denoontje

ooops nu ben ik even mis,  :-X :-*

eerste post klopt