Nieuwe receiver ?

Gestart door Marsh, juli 5, 2006, 10:43:29

Vorige topic - Volgende topic

Marsh

Hoi mede ht-liefhebbers.

ik zit met iets in mijn hoofd maar weet nog niet precies wat ik zal doen, dus vandaar dat ik benieuwd ben naar jullie mening.

Ik heb nu zo'n 3/4 jaar een Kenwood receiver, met alleen Dolby Digital, en Dolby Prologic als opties.

Ik weet op dit moment even het type niet, maar dat komt wel.

Het is in principe een erg goede versterker, want ik sta nog steeds versteld wat voor geluid er uit komt.
Nu zit ik te bedenken om een grote upgrade te doen naar een nieuwe receiver met DTS etc etc. (dat heb ik zelfs niet op mijn receiver op dit moment)

In principe zou het deze maand eerst nieuwe gordijnen worden, maar ik zit tog sterk te denken aan een nieuwe receiver.

Wat vinden vinden jullie, ga k het verschil écht heel erg merken?

Epson TW5000 | JAMO E660 + E6CEN5 + E600 | Marantz SR-6005 | Playstation 3 40GH | BK XXLS 400 SUB | Nordost WyreWizard Spellbinder

SeriousCinema

Rob Eric Blank

Welke speakers heb je?
Wat draai je, alleen films of ook veel muziek?
Wat is je budget?

Kijk je kunt gewoon een Arcam receiver kopen (redelijk aan de prijs) en je zal het verschil voerduidelijk horen.

Marsh

Citaat van: Rob Eric Blank op juli  5, 2006, 10:47:35
Welke speakers heb je?
Wat draai je, alleen films of ook veel muziek?
Wat is je budget?

Kijk je kunt gewoon een Arcam receiver kopen (redelijk aan de prijs) en je zal het verschil voerduidelijk horen.

Ik draai behoorlijk veel films.
Praktisch alleen maar.
En mijn budget weet ik opzich niet, ik zie hier goede receivers tweedehands staan voor 250 euro.
Maar nieuw zijn ze iets duurder ja, daar hou ik rekening mee.
Epson TW5000 | JAMO E660 + E6CEN5 + E600 | Marantz SR-6005 | Playstation 3 40GH | BK XXLS 400 SUB | Nordost WyreWizard Spellbinder

SeriousCinema

Rob Eric Blank

Citaat van: Marsh op juli  5, 2006, 10:52:22

Ik draai behoorlijk veel films.
Praktisch alleen maar.
En mijn budget weet ik opzich niet, ik zie hier goede receivers tweedehands staan voor 250 euro.
Maar nieuw zijn ze iets duurder ja, daar hou ik rekening mee.
Met welke speakers draai je?
Waarschijnlijk is er wel winst te behalen, niet alleen het feit dat je dan DTS kan afspelen maar ook een andere klankkleur van de betreffende receiver.

Marsh

Citaat van: Rob Eric Blank op juli  5, 2006, 11:59:11
Met welke speakers draai je?
Waarschijnlijk is er wel winst te behalen, niet alleen het feit dat je dan DTS kan afspelen maar ook een andere klankkleur van de betreffende receiver.

Mijn front speakers zijn van Sharp, erg goede speaker moet ik zeggen.
Ben niet thuis, weet uit mijn hoofd het type even niet.

en de achterspeakers zijn van Conrad, het juiste merk durf ik daar ook niet van te zeggen, alleen ze klinken erg goed.

SeriousCinema

Rob Eric Blank

Een nieuwe receiver kan dan wel verbetering geven. Maar echt High End is het niet dus ik zou een budget versterker van bijvoorleed H/K, Marantz, Yamaha of Onkyo kopen.

denoontje

heeft je dvd speler alleen dts uit (logo op apparaat) of boekje) of decodeert ie ook daadwerkelijk?
Als dat laatste zo is, kun je (mits de kenwood een 5.1 ingang heeft) de DVD analoog via een 5.1 ingang aansluiten.
Geniet je toch el cheapo van DTS geluid.

Of je gaat echt een pad uitstippelen voor een upgrade.
- Beste is als je ook de speakers van 1 merk en soort hebt.
- Wat staat er te gebeuren met blue ray of HDdvd en wat voor reciever heb je nodig
etc

zeker dat laatste kan nogal impact gaan hebben op de recievermarkt  ;)

Marsh

Citaat van: denoontje op juli  6, 2006, 16:39:06
heeft je dvd speler alleen dts uit (logo op apparaat) of boekje) of decodeert ie ook daadwerkelijk?
Als dat laatste zo is, kun je (mits de kenwood een 5.1 ingang heeft) de DVD analoog via een 5.1 ingang aansluiten.
Geniet je toch el cheapo van DTS geluid.

dit snap ik niet echt?

Uiteraard heeft mijn dvd speler dts, dat wel.
Maar hoe kan ik van DTS genieten als mijn 5.1 dolby receiver dat niet ondersteund?

SeriousCinema

Nelisje

Veel dolby surround versterkers hebben een analoge ingang voor de 5 kanalen, als je DVD speler het dus ondersteunt kun je eventueel analoog DTS uitvoeren, dan hoeft de versterker het alleen maar door te sturen naar de speakers en niets te verwerken.

Marsh

Citaat van: Nelisje op juli  7, 2006, 07:26:43
Veel dolby surround versterkers hebben een analoge ingang voor de 5 kanalen, als je DVD speler het dus ondersteunt kun je eventueel analoog DTS uitvoeren, dan hoeft de versterker het alleen maar door te sturen naar de speakers en niets te verwerken.

Hmm mijn dvd speler ondersteund uiteraard DTS, dus dat is het probleem niet.
Alleen ik vraag me af of dat wel voldoende is.

Ik zit me nog af te vragen wat ik zal doen, een nieuwe versterker, of nieuwe front speakers.

ik heb nu 2 grote zuilen van Sharp staan, zijn al een paar jaar uit, maar daar komt ook nog steeds super geluid uit.
Maar ik heb zo'n vermoeden dat met 2 nieuwe speakers dat alsnog omhoog gaat.

dus ik zit een beetje met de kwestie "welke van de 2 eerst". ?

heeft iemand daar tips voor ?

SeriousCinema

Sk

Citaat van: Marsh op juli  7, 2006, 16:03:33

Hmm mijn dvd speler ondersteund uiteraard DTS, dus dat is het probleem niet.
Alleen ik vraag me af of dat wel voldoende is.

Ik zit me nog af te vragen wat ik zal doen, een nieuwe versterker, of nieuwe front speakers.

ik heb nu 2 grote zuilen van Sharp staan, zijn al een paar jaar uit, maar daar komt ook nog steeds super geluid uit.
Maar ik heb zo'n vermoeden dat met 2 nieuwe speakers dat alsnog omhoog gaat.

dus ik zit een beetje met de kwestie "welke van de 2 eerst". ?

heeft iemand daar tips voor ?

Dat een dvd speler dts ondersteund is niet vanzelfsprekend hoor. Met name oudere dvd spelers ondersteunen het niet. Zoals al gezegd is kun je kijken of je kenwood receiver een 5.1 ingang heeft, zo ja dan kun je de dvd speler analoog aansluiten op de 5.1 input van je receiver. Op deze manier doet je dvd speler het decodeer werk en stuurt het door naar je receiver die het vervolgens gewoon naar alle speakers stuurt. Dit is de goedkoopste manier voor je om dts te krijgen. ALs je dvd speler het niet aan kan zul je vast zitten aan een receiver met dts. Vervolgens sluit je je dvd speler dan d.m.v. een optisch/coax kabel aan.

Je zit zeg je te twijfelen tussen een (nieuwe) receiver en nieuwe front speakers? je zegt dat je nog tevreden bent met je huidige speakers. Ik denk dan dat je beter een center en achterspeakers van Sharp kunt kopen als die er zijn. Dit komt het geluid ten goede (homogener)

Hoop dat je hier wat aan hebt.
Lavardin IT | Resolution Audio Cantata Music Center | Living Voice Auditorium II | Velodyne DD15+ | DnM | LG OLED77C9

Marsh

Citaat van: Sk op juli  7, 2006, 17:21:29
Dat een dvd speler dts ondersteund is niet vanzelfsprekend hoor. Met name oudere dvd spelers ondersteunen het niet. Zoals al gezegd is kun je kijken of je kenwood receiver een 5.1 ingang heeft, zo ja dan kun je de dvd speler analoog aansluiten op de 5.1 input van je receiver. Op deze manier doet je dvd speler het decodeer werk en stuurt het door naar je receiver die het vervolgens gewoon naar alle speakers stuurt. Dit is de goedkoopste manier voor je om dts te krijgen. ALs je dvd speler het niet aan kan zul je vast zitten aan een receiver met dts. Vervolgens sluit je je dvd speler dan d.m.v. een optisch/coax kabel aan.

Je zit zeg je te twijfelen tussen een (nieuwe) receiver en nieuwe front speakers? je zegt dat je nog tevreden bent met je huidige speakers. Ik denk dan dat je beter een center en achterspeakers van Sharp kunt kopen als die er zijn. Dit komt het geluid ten goede (homogener)

Hoop dat je hier wat aan hebt.

Nou, de frontspeakers zijn van sharp.
De achterspeakers en de centerspeaker zijn pas anderhalf/2 jaar oud.
En die frontspeakers heb ik ooit van iemand gekregen en komt echt nog steeds super geluid uit, zijn ook super groot,
maar die zijn wel als eerste aan vervanging toe.

SeriousCinema

TearS

.

Marsh

Citaat van: TearS op juli  7, 2006, 22:14:40
Persoonlijk denk ik ook dat je dan als eerste zou kunnen kiezen voor uitbreiding van de speakers en een zo homogeen mogelijk geluid probeert te creeren. Het is vaak ook het verstandigst om eerst je speaker keuze te maken en daarop je keuze voor de receiver/versterker daar op af te stemmen (Tenminste dat is wat ik begrepen heb  :D) Niets is ook zo veranderlijk als de versterker/receiver branche. Tegen de tijd dat jij je speakers voor elkaar hebt en een nieuwe receiver aanschaft kan je voor hetzelfde geld wat je er nu voor over hebt een betere receiver/versterker aanschaffen als nu.  :)

dat is waar idd.

daarom dit:

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=46631.0             

SeriousCinema