Stereo versterker koppelen aan een 5.1 (ht bypass)

Gestart door GeertLin, juni 29, 2006, 19:54:13

Vorige topic - Volgende topic

GeertLin

Ik zoek een systeem dat zowel qua stereo als in 5.1 "top" kan zijn.

Ergens denk ik dat je dan nog steeds het best vertrekt vanuit een goede stereoversterker.

Nu heb ik gehoord dat je aan een stereoversterker via iets dat een "ht bypass" genaamd is toch bepaalde 5.1 versterkers kunt koppelen. Je behoudt dan je stereo voor stereo en voor surround maak je dan gebruik van de 5.1 versterker.

Nu heb ik hier een paar vraagjes rond.

Welke uitgang/ingang hebben die versterkers nodig en zijn er bekende merken die hiermee uitgerust zijn?

Is dit een aan te raden optie of wordt dit toch afgeraden en zo ja waarom?

Durk

er veranderd niets aan de uitgang. Een van de ingangen van de stereoversteker bypassed de volumeregeling (of er wordt een vaste volumewaarde aan gekoppeld) waardoor je stereoversterker fungeert als eindversterker en de 5.1 bak als voorversterker (en eindversterker voor de achterkanalen.

schematisch:

meerkanaalsbron -> 5.1 receiver  -> stereo -> frontkanalen
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

Durk

GeertLin

Citaat van: Durk! op juni 29, 2006, 21:37:47
merken: arcam oa. maar er zijn er meer.

Ik ben even op de site van Arcam in de technische informatie van o.a. de avr300 en avr350 gaan neuzen maar vind nergens eern verwijzing naar iets als "ht bypass". Moet ik dit zoeken onder een andere benaming of hoe wordt dit normaal omschreven?

R

Arcam gebruikt de term processor mode. Deze is niet aanwezig in recievers(meerkanaals) als de avr 300/350. Deze functie is aanwezig bij een a32, of a90, a80 of zo. Dat zijn dus de stereo modellen. De arcam schakelt zich in die modus als eindbak en gaat de 5.1 als voorversterker dienen. Zo heb ik het hier ook draaien. Werkt top.

calli43

Naim heeft ook zo'n functie. Werkt perfekt.

succes ermee
naim nait 5i (stereo)
Rotel RSX1056 (surround)
AH njoe tjoeb CD
Panasonic Blu-ray BDT 100 Usher X929 front speakers Castle Howard S3 surround speakers B&W LCR60 center XCAN 2 hoofdtelefoonversterker Tuner ST4000 marantz

SpeedyAndré

Ik heb geen bypass op m'n stereo pre, daarom zet ik gewoon de 5.1 front pre outs op een lijningang waarvan ik de ingangsgevoeligheid heb aangepast.
Op deze manier kan je bij 5.1 toch het volume van de fronts regelen, alleen moet ik een vaste volume stand op de stereo pre instellen.
Een andere mogelijkheid is de de tape uitgang van de 5.1 gebruiken en die op de stereo pre aansluiten, maar dan heb je de volume regelaar op de stereo nodig bij 5.1 en da's niet handig  ^-^
Mijn stereo set is veel beter dan de 5.1, daarom vind ik 2 pre's achter elkaar voor 5.1 geen probleem :)

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, 2x Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, 3x Xtc + NBS Statement III + Dragonfly, Straightwire Virtuoso bi-wire en XLR,
Onkyo Tx-RZ50, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Panasonic DMR-UBS80, Shield tv 4K, HDfury Vertex 2 + VRROOM, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5 + VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-XW7000,  Harmony Elite, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S + UHD8000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3. Pc met MadVR, Decklink quad, 12Gbs SAS + 2x 14TB

GeertLin

Citaat van: Ruben op juni 29, 2006, 23:59:26
Arcam gebruikt de term processor mode. Deze is niet aanwezig in recievers(meerkanaals) als de avr 300/350. Deze functie is aanwezig bij een a32, of a90, a80 of zo. Dat zijn dus de stereo modellen. De arcam schakelt zich in die modus als eindbak en gaat de 5.1 als voorversterker dienen. Zo heb ik het hier ook draaien. Werkt top.

Sorry dat ik niet snel van begrip ben.

Als ik je goed begrijp dan gebruik je een Arcam als stereomodel en, in je signatuur te lezen, een marantz als surround?

Laten we ervan uitgaan dat ik de stereoprocesser al heb (is voor bijna 100% zo) dan zou ik in jouw configuratie die Marantz 4300 erop kunnen aansluiten en gebruiken voor de surround kanalen? Of zie ik dit verkeerd?

R

Citaat van: GeertLin op juni 30, 2006, 00:16:10
Sorry dat ik niet snel van begrip ben.
Geen probleem.
Citeer
Als ik je goed begrijp dan gebruik je een Arcam als stereomodel en, in je signatuur te lezen, een marantz als surround?
Ja, A32 en stereo geïntegreerd en marantz is 6.1.
Citeer
Laten we ervan uitgaan dat ik de stereoprocesser al heb (is voor 100% zo) dan zou ik in jouw configuratie die Marantz 4300 erop kunnen aansluiten en gebruiken voor de surround kanalen? Of zie ik dit verkeerd?
Ja, zie je goed. De marantz doet al het processingwerk, daarachter laat ik de a32 mijn speaker versterken. In mijn situatie zouden surrounds aande marantz hangen. Van mijn stereo arcam gebruik ik in HT modus dus alleen de eindversterking. Oftewel het passeert het voorversterkergedeelte in de arcam en gaat direct naar de eindtrap.

GeertLin

Citaat van: Ruben op juni 30, 2006, 00:20:39
Geen probleem.Ja, A32 en stereo geïntegreerd en marantz is 6.1.Ja, zie je goed. De marantz doet al het processingwerk, daarachter laat ik de a32 mijn speaker versterken. In mijn situatie zouden surrounds aande marantz hangen. Van mijn stereo arcam gebruik ik in HT modus dus alleen de eindversterking. Oftewel het passeert het voorversterkergedeelte in de arcam en gaat direct naar de eindtrap.

Ik begin er stilaan te komen ;)

Jij werkt dus ook met een dubbele processing Arcam (stereo) en Marantz (6.1).

Het gaat me nu even om die surround (marantz). Hoe weet ik nu, of hoe haal ik uit de documentatie, dat ik dit toestel kan gebruiken in zo'n configuratie? op wat voor een type uitgangen/aansluitingen/specificaties moet ik letten om te weten dat processor x het wel heeft en y niet.

Wat als ik het goed heb kan niet elke surround op deze manier gebruikt worden of toch wel?

In de praktijk ben ik nogal gecharmeerd door Accuphase 407 als stereo maar in surround is dit merk al helemaal niet betaalbaar dus zoek ik nu, voor ik tot aanschaf overga, naar een oplossing, via "bypassing", voor de surround.

Durk

het enige dat de surroundbak moet hebben is lijn uitgangen.. Anders kun je je het stereodeel daar niet op aansluiten. In de praktijk komt dat er op neer dat je alles, behalve de hele goedkope, kunt gebruiken in een bypassing situatie.

CiteerJij werkt dus ook met een dubbele processing Arcam (stereo) en Marantz (6.1).

stereo wordt niet processed, alleen versterkt.

DA BoSS

Citaat van: GeertLin op juni 30, 2006, 00:33:11
Ik begin er stilaan te komen ;)

Jij werkt dus ook met een dubbele processing Arcam (stereo) en Marantz (6.1).

Het gaat me nu even om die surround (marantz). Hoe weet ik nu, of hoe haal ik uit de documentatie, dat ik dit toestel kan gebruiken in zo'n configuratie? op wat voor een type uitgangen/aansluitingen/specificaties moet ik letten om te weten dat processor x het wel heeft en y niet.

Wat als ik het goed heb kan niet elke surround op deze manier gebruikt worden of toch wel?

In de praktijk ben ik nogal gecharmeerd door Accuphase 407 als stereo maar in surround is dit merk al helemaal niet betaalbaar dus zoek ik nu, voor ik tot aanschaf overga, naar een oplossing, via "bypassing", voor de surround.

Je moet dus opletten of je stereo-versterker die bypass optie heeft, de processor maakt niet eigenlijk niet uit.
Als je toekomstige stereo versterker geen ht-bypass functie bezit, dan moet je dus elke keer dat je film wilt kijken oid handmatig je stereo-versterker op een bepaald volume zetten...
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

Durk

de 407 heeft wel een switch om de voor- en eind trap afzonderlijk te gebruiken, zou dat in een bypass situatie werken?

DA BoSS

Citaat van: Durk! op juni 30, 2006, 09:11:26
de 407 heeft wel een switch om de voor- en eind trap afzonderlijk te gebruiken, zou dat in een bypass situatie werken?
Hoewel ik die Accuphase niet ken, lijkt me dat dan niet zo'n probleem:

Wat je wil bereiken, is dat je stereo-versterker zich in surround modus alleen als eindversterker gedraagd.
Dat ie dus zijn voorversterking ontvangt van je surround-processor (bv die Marantz).

Dus je center-speaker en achterspeakers krijgen eindversterking van de Marantz,
je front-speakers eindversterking van de stereo-versterker,
en alle kanalen dezelfde voorversterking van de surround-pre (weer die marantz :P).

Ik zal eens even kijken of ik wat kan vinden over die accuphase

edit: ja , de handleiding zegt dat er een aparte power amplifier inputs op zitten, die zou je dan gebruiken om de connectie met je surround reciever te maken.
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

Durk

het enige probleem is dan dat het schakelaartje achterop zit.