DHZ zilveren interlinks: ontwerp, discussie en bouw

Gestart door hifiman, juni 29, 2006, 13:07:39

Vorige topic - Volgende topic

hifiman

Doe dat FFF  :)

Nu wordt ik toch wel heel benieuwd hoe die balanced Artspeak kabel nu precies is opgebouwd, tenslotte zou het inderdaad raar zijn als er wel een afscherming is gebruikt maar geen getwiste configuratie van de twee signaal geleiders  ::)

Dus of de balanced Artspeak is heel anders opgebouwd dan de unbalanced Artspeak, en dat kan verklaren waarom ik jouw balanced Artspeak anders heb ervaren als mijn unbalanced Artspeak. Of ze zijn wel hetzelfde opgebouwd en dan noem ik het dom geluk dat het nog lekker klinkt want dat zou indruisen tegen alle logica  :o

hifiman

Ik heb zojuist uitgebreid geluisterd naar de verschillen tussen de RScable balanced en de RScable unbalanced tussen de cd speler en de versterker en ik hoor dus geen verschil. Na heel veel wisselen heb ik een lichte gevoelsmatige voorkeur voor RCA maar als er al verschil is dan is het zeer minimaal. Als je dan in acht neemt dat ik tussen interlinks onderling wel duidelijk grote verschillen hoor dan kan ik in elk geval de conclusie trekken dat ik net zo goed een goede unbalanced interlink kan kopen als een balanced interlink  :-X

Audiofiel

Citaat van: Audioloog op september 15, 2006, 21:01:40
Als je dan in acht neemt dat ik tussen interlinks onderling wel duidelijk grote verschillen hoor dan kan ik in elk geval de conclusie trekken dat ik net zo goed een goede unbalanced interlink kan kopen als een balanced interlink  :-X

Die conclusie geldt natuurlijk alleen voor je RS Cable, aangezien die met andere kabels (die niet getwist zijn) misschien anders kan uitvallen. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Citaat van: Audioloog op september 15, 2006, 16:03:03
Waarom?? Er is toch niks mis met een afscherming die EMI en RFI tegenhoudt en dat afvoert via 1 kant? De reden om de andere kant los te laten is het voorkomen van aardlussen en omdat je niet wilt dat afscherming een onderdeel van je signaalweg wordt.

Het hele idee van afvoeren naar 1 kant is sowieso een beetje vaag. De afscherming blijft altijd galvanisch verbonden naar de - (of 0 bij XLR) en daardoor loopt die rommel van de afscherming vervolgens vrolijk weer door het volgende apparaat, of welke dan ook de weg van de minste weerstand is. Het hele idee zou alleen maar goed kunnen werken wanneer je 1 centraal aardpunt in de keten hebt zoals de (voor)versterker. Alle andere apparatuur zou dan juist niet geaard mogen zijn. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Citaat van: Audiofiel op september 15, 2006, 21:36:48
Die conclusie geldt natuurlijk alleen voor je RS Cable, aangezien die met andere kabels (die niet getwist zijn) misschien anders kan uitvallen. ;D
Haha kom op, dat zal toch wel loslopen  :P

hifiman

Citaat van: Audiofiel op september 15, 2006, 21:41:27
Het hele idee van afvoeren naar 1 kant is sowieso een beetje vaag. De afscherming blijft altijd galvanisch verbonden naar de - (of 0 bij XLR) en daardoor loopt die rommel van de afscherming vervolgens vrolijk weer door het volgende apparaat, of welke dan ook de weg van de minste weerstand is. Het hele idee zou alleen maar goed kunnen werken wanneer je 1 centraal aardpunt in de keten hebt zoals de (voor)versterker. Alle andere apparatuur zou dan juist niet geaard mogen zijn. ;)
Toch doet het iets goed  ;) , want als je de afscherming helemaal niet aan aarde legt dan werkt het ook niet  :P
Maar even serieus, ik weet niet of dat wel zo is wat je zegt, aarde heeft nu juist de eigenschap dat het de nulpotentiaal heeft. Als het goed is ontstaat er een nivellerende werking zodat de storing als het ware wordt ogpezogen door de "aarde". Haha als ik het nog eens lees klinkt dat ook weer erg vaag  ;D

Audiofiel

Ken jij wel het verschil tussen aarde en massa... :-\

hifiman

Citaat van: Audiofiel op september 18, 2006, 20:39:18
Ken jij wel het verschil tussen aarde en massa... :-\
Ja, en je hebt gelijk ik haal deze begrippen nu door elkaar  ::)

hifiman

Ik verwacht zo rond het weekend het materiaal voor mijn zelfbouw interlinks per post te krijgen  :)
Ik zit echter nog steeds in dubio of ik nu unbalanced interlinks ga maken gewokkeld op een stuk slang en met afscherming of een balanced versie getwist en dan zonder afscherming  ::)

advr

SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

hifiman

Dank je  :)

Ik heb zojuist besloten dat ik voor RCA versie ga. Als ik dan toch nog een andere/betere interlink wil dan kan ik de zelfbouw altijd nog inzetten voor mijn andere apparatuur  :)

advr

SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

hifiman

Citaat van: advr op september 20, 2006, 13:58:35
succes ;D
En ik heb net stiekum ook alvast even gebeld met Studio Alkmaar of tie de LAT IC-300 op voorraad heeft, ik denk er nog even over na, maar heb er wel trek in om um eens serieus te proberen  ;D

advr

ik zou hem dan ook nog een keer willen horen, kijken of ik er nog steeds "verliefd" op ben ;D

hifiman

Citaat van: advr op september 20, 2006, 14:38:06
ik zou hem dan ook nog een keer willen horen, kijken of ik er nog steeds "verliefd" op ben ;D
Mocht ik hem aanschaffen dan kunnen we natuurlijk eens wat afspreken. Ik ga er even vanuit dat je hem in je eigen set wilt horen?

advr

Citaat van: Audioloog op september 20, 2006, 14:43:28
Mocht ik hem aanschaffen dan kunnen we natuurlijk eens wat afspreken. Ik ga er even vanuit dat je hem in je eigen set wilt horen?

goed geraden ;D

hifiman

advr

Citaat van: Audioloog op september 20, 2006, 15:09:59
Ach, leuke kans voor mij om die buizenbende een keer te horen  >:D

je bent (tzt) van harte welkom om die "rotzooi" aan te horen ;D

hifiman

Ik kreeg gisteren de DHZ spulletjes binnen  :)
Alleen heb ik nog even geen RCA pluggen  :P Zit nog te twijfelen welke ik zal nemen..

hifiman

Citaat van: advr op september 20, 2006, 15:47:27
je bent (tzt) van harte welkom om die "rotzooi" aan te horen ;D
Overigens speel ik nu dus met de IC-300  :)

Magura

Citaat van: Audioloog op september 24, 2006, 10:53:21
Ik kreeg gisteren de DHZ spulletjes binnen  :)
Alleen heb ik nog even geen RCA pluggen  :P Zit nog te twijfelen welke ik zal nemen..

Ik heb silver bullet plugs aan mijn diy interlinks zitten en ben er zeer tevreden over.
Ze hebben genoeg klemkracht iig.
Arcam AVR450 - Audiophonics LPA-S400ET - Arcam CD23T - Auralic Aries Mini - B&W N804 - B&W CMC/M1- Dali sub E9F - Vero 4K+ - Atlas Hyper 3.5 - Audioquest

hifiman

Citaat van: Matthijs op september 24, 2006, 10:59:52
Ik heb silver bullet plugs aan mijn diy interlinks zitten en ben er zeer tevreden over.
Ze hebben genoeg klemkracht iig.
Mooie pluggen! Maar ik wilde het iets goedkoper houden, temeer daar ik voor het belangrijkste component, namelijk de cd-speler nu toch al een LAT gekocht heb en de DIY interlink waarschijnlijk op de dvd speler gaat komen.

advr

hifiman

Dit projectje gaat even op een laag pitje. Ten eerste heb ik al een mooie interlink nu voor de cd speler en ten tweede heb ik de komende tijd even weinig tijd ervoor. Maar uitstel is in deze zeker geen afstel, wordt t.z.t. weer vervolgd!!

hifiman

De RCA pluggen (uit Hongkong  :P ) zijn gisteren eindelijk binnengekomen. Over een paar weken heb ik weer tijd (nu even met andere zaken bezig) en dan gaan we de interlinkjes maar eens in elkaar zetten  :)