DHZ zilveren interlinks: ontwerp, discussie en bouw

Gestart door hifiman, juni 29, 2006, 13:07:39

Vorige topic - Volgende topic

advr

Citaat van: Audioloog op oktober 26, 2006, 15:19:50
De RCA pluggen (uit Hongkong  :P ) zijn gisteren eindelijk binnengekomen. Over een paar weken heb ik weer tijd (nu even met andere zaken bezig) en dan gaan we de interlinkjes maar eens in elkaar zetten  :)

Nakamichi, daar heb ik nog een pracht cassettedeck van ;D ;D
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

hifiman

Citaat van: advr op oktober 26, 2006, 15:21:52
Dan heb je geluk, want ik heb nog 4 van deze pluggen over (ze gingen per 8 stuks)  ;D

advr

Citaat van: Audioloog op oktober 26, 2006, 15:37:55
Dan heb je geluk, want ik heb nog 4 van deze pluggen over (ze gingen per 8 stuks)  ;D

ik heb nog interlinks genoeg :o
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

HJ

ik heb dit hele topic doorgelezen maar zie af en toe door de bomen het bos niet meer :-[
ik wil graag ook een setje maken.

als pluggen worden het gewone bullits.
zilver word 0.4mm.

als ik het goed begrijp:

1 - ik neem 2 zilver draden en doe die afzonderlijk door een teflontube van 0.8mm.
2 - daarna twist ik die alletwee om een dunne slang van +/-6mm doorsnede met een spoed van 10cm.
3 - om dit geheel trek ik dan een zwarte krimpkous.
4 - dan de ene ader op de midden pin solderen en de andere aan de klemhuls.

klopt dit?
en dan,is het perse nodig om tussen punt 2 en 3 een gevlochten afscherming te maken?
en als dat zo is dan moet die afscherming aan 1 kant aan de klemhuls van de plug komen?

hifiman

De vraag is niet niet zozeer of het klopt, maar meer wat je als ontwerp uitgangspunt wilt nemen? Afscherming bijvoorbeeld heeft uiteraard grote voordelen, echter ook een keerzijde in de vorm van een hogere capaciteit van je kabel.

Ik ga in elk geval een afgeschermde versie maken. Twisten heeft overigens weinig zin (behalve dan om de geleiders op hun plek te houden bij het buigen) omdat er hier sprake is van unbalanced interfaces (RCA).

Audiofiel

Citaat van: advr op oktober 26, 2006, 15:21:52

Hij staat niet in je signature... Welke heb je? ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

HJ

Citaat van: Audioloog op oktober 31, 2006, 13:03:46
De vraag is niet niet zozeer of het klopt, maar meer wat je als ontwerp uitgangspunt wilt nemen? Afscherming bijvoorbeeld heeft uiteraard grote voordelen, echter ook een keerzijde in de vorm van een hogere capaciteit van je kabel.

Ik ga in elk geval een afgeschermde versie maken. Twisten heeft overigens weinig zin (behalve dan om de geleiders op hun plek te houden bij het buigen) omdat er hier sprake is van unbalanced interfaces (RCA).

mijn idee is eigenlijk om m'n huidige eichman kabels gewoon na te maken maar dan met puur zilver.
het twisten om de 6mm slang is denk ik ook gunstig omdat de aders dan op gelijke afstand van elkaar blijven.maar ik zit ook te denken om ze alletwee door de 6mm slang te trekken zodat ik een mooie ronde kabel over hou.
waar ik bijna niemans over 'hoor' is om de kabels zo kort mogelijk te houden.een rede dat ik zelf kabels wil maken is omdat ik hele korte kabels nodig heb. (hoe korter hoe minder storing en verliezen etc)

hifiman

Ik vrees dat dit project een beetje in de soep gaat lopen. Enerzijds is de "noodzaak" tot het maken van een interlink vervallen en anderzijds ga ik het aangeschafte zilverdraad nu inzetten voor een ander doel  :P Dat andere doel is het intern bedraden van een DAC  :)

HJ

ik heb inmiddels 0,8mm zilver,sleeve en tube besteld :)
ik heb mijn originele eichmann kabels los gesoldeerd dus kan ik daarvan de bullits gebruiken.
mijn idee is nu om de binnenkabels uit de eichmann's te trekken en daarvoor in de plaats mijn bestelde tubes met daarin het zilver terug te schuiven.

ik lees in dit topic veel over afscherming maar mijn originele eichmann's hebben helemaal geen afscherming en die werken gewoon goed,wil dit zeggen dat ik de afscherming weg kan laten?

Don_Paul

Daar zijn verschillende gedachtes over. De een zegt zoveel mogelijk afschermen, liefst dubbel; de ander schermt helemaal niet af. Ook in het commercieele circuit zie je *meestal* afscherming maar niet altijd. Ik ga voor afschermen (maar ja, als je ziet wat ik aan kabelzooi achter mijn apparatuur heb...) maar hier wordt dus divers over gedacht. Je kan natuurlijk gewoon beginnen zonder afscherming, die kan je er altijd later nog omschuiven.
Prj: Sanyo Z2 / Amp: Marantz SR9300 / Dvd: Pioneer 868/ LD: Pioneer DVL 919 / Spk: Totem Dreamcatcher / Sub: SVS PB-Ultra / Sat: Dreambox /
Con: Xbox/Xbox360

dazzdax

Met afscherming kan het geluid eenbeetje geknepen klinken: je hoort minder ruimte en bas, het midhoog overheerst. Zonder afscherming kan het geluid "vrijer" c.q. "losser" klinken met meer bas. Vreemde effecten. Wel hoorbaar en vaak voorspelbaar!

Chris

FFF

ls mijn setje straks af is ga ik ook wat expirimenteren.

Heb nog 0.8 zilver liggen. maar ik ben met name benieuwd naar standaard kabels zoals coax, electra en afgeschermde electra kabels. Allemaal mooi koper :)

Bant

IK kom hier even met een hele erge offtopic vraag, maar ik vindt het geen nieuw topic waard en ik denk dat er hier genoeg mensen zijn die mij kunnen helpen.

Omdat ik component signaal uit m'n Dell inspiron 6400 laptop wil krijgen en ik geen (dure converter) wil aanschaffen. Wil ik gebruik maken va de 7-pins s-video aansltuing op de dell, hier kun je namelijk (volgens de handleiding etc) component signaal uit krijgen. Teven kun je hier s-pdif signaal vandaan halen. De standaard verloop stukjes van 7-pins s-video naar component zijn makkelijk te krijgen op ebay etc. Maar dan heb ik weer geen s-pdif. Ik wil dus zelf een een verloop maken met van een 7 pins s-video naar component en spdif. Allen waar vindt ik een 7pins s-video connector waar ik zelf aan kan solderen? Als iemand een winkel weet waar ik dat zou kunnen bestellen zou dat er fijn zijn.
Hier nog een layout van de betreffende aansluiting:

7 is bv de s/pdif

Alvast bedankt

Rmanen

Je zou ook die converter kunnen kopen en dan daar alsnog je spdif kabeltje aan solderen, gewoon plugje openmaken. Scheelt je weer soldeerwerk.

Als je te echt 100% zelf wil doen, even een paar elektronica zaken binnen lopen, anders Conrad of Farnell op het web.

RP

PS: Een nieuw topic openen is het niet waard, maar een oud topic kicken om way off topic te gaan is ok?

Bant

Citaat van: Rmanen op januari  8, 2007, 00:04:55
Je zou ook die converter kunnen kopen en dan daar alsnog je spdif kabeltje aan solderen, gewoon plugje openmaken. Scheelt je weer soldeerwerk.

Als je te echt 100% zelf wil doen, even een paar elektronica zaken binnen lopen, anders Conrad of Farnell op het web.

RP

PS: Een nieuw topic openen is het niet waard, maar een oud topic kicken om way off topic te gaan is ok?

Bedankt voor je antwoord. Tsja, ik vindt kleine topicjes met hele specefieke vragen erritanter dan een offtopic vraag. Maargoed, op conrad had ik al gekeken en helaas niets gevonden. En ik ben bang dat die converter niet zo makkelijk open te maken is omdat het zo'n dichtgesmolten ding is.

Rmanen

Ok laatste offtopic reply dan maar:

Farnell heeft er in ieder geval eentje, Merk: Lumberg - Art Nr: 013399 07. Farnell levert niet uit aan consumenten, dus je kan kijken of je via school/werk/familie kan bestellen, maar das omslachtig voor zo'n plugje. Anders kan je ook deze gegevens googlen en evt nog steeds je lokale electroboer eens gaan opzoeken. Hij kan m in ieder geval bestellen, evt zelfs een mooiere.

Waar moet je op zoeken:
S-VHS, 7 Way, 7 Pin, en alle mogelijke combo's.

RP