Tube-Freaks pure stereo versterker die stiekem ook 5.1 kan.

Gestart door Tube-freak, juni 17, 2006, 17:33:39

Vorige topic - Volgende topic

Tube-freak

Ik las in enkele topics hier in het forum dat mensen nog steeds enthusiast zijn over stereo sets.  Vandaar dat ik dacht dat ik mijn setje ook maar moest posten. 

Ik ben denk ik ongeveer 8 jaar geleden begonnen met een simpele stereo set. Denon PMA1500 versterker denon DVD 1550 cd speler en B&W DM604 speakers.  Dit was voormij het begin van een "echte"  hifi set.
Na hier enkele jaren mee te hebben gespeelt en na een aantal beurzen en hifi shows te zijn af geweest, wist ik dat er nog wel het een en ander te verbeteren viel. 

Na een aantal malen contact met Bob te hebben gehad die toen nog bij Audio Analogue werkte is hij een paar keer bij me thuis geweest omdat hij hier ook in dezelfde stad woonde was dat makkelijk en via zijn eigen zaak kon ik dingen via hem kopen.

Na versterkers en cd speler te hebben geprobeert bleek toch dat de speakers de zwakste schakel waren.  De Diapason Adamantes 3 kende ik al van diverse audio shows en demos en vond dat deze speaker toch wel een van de mooist klinkende speakers was. Met name omdat het geluid zo mooi gebalanceerd is. 

Later werden ook de Versterker en de cd speler geupgrade naar een Unison Research S6 en een NorthStar 192 DAC en Loop werk.  Dit was tot dan toe echt mijn droomset.  Ik wilde natuurlijk ook wel van Surround Sound genieten maar het buizen geluid wilde ik toch liever niet missen.  Dus had ik eigenlijk een probleem.

Totdat.... Er op een mooie dag in Italie bij de firma "Pathos Acoustics" werd besloten om een surround versterker te bouwen gebaseerd op hun befaamde Pathos Logos stereo versterker.

De Pathos CinemaX werd geboren.  Om deze versterker te kunnen aanschaffen was er wel een kleine compromis vereist.  De Northstars moesten de deur uit.  Niet omdat het niet mooi was maar gewoon meer omdat het anders financieel niet haalbaar was om een CinemaX te kopen.

De Pathos CinemaX is een geintegreerde surround versterker die 5 x 110 watt levert bij 8Ohm en 220Watt bij 4 Ohm.  Qua geluid vind ik de cinemaX nog mooier dan mijn vorige stereo versterker.  Het unieke aan mijn
Pathos CinemaX vind ik ook dat als je een Stereo Bron luistert de versterker geheel automatisch de overige kanalen "Bridged" zodat je een 2 x 450 watt versterker krijgt.  Het center kanaal word op dat moment niet gebruikt .  Dus zowel supermooi stereo geluid met buizen voorversterking als datzelfde geluid in surround sound.

Later heb ik er nog een Denon DVD-A1XV dvd speler bij gekocht en 2 surround speakers (Diapason Karis).

Het enige nadeel vind ik dat er "slechts"  een  5.1 ingang op de versterker zit.  2 Had beter geweest aangezien de CinemaX geen decoders of wat dan ook aan board heeft gaat alles via de DVD speler.
Als je een 2e aparaat 5.1 wil laten doen (Zoals een Snazio moet je dus interlinks gaan wisselen) als je ook 5.1 geluid wil uit de Snazio.  Ach niets is perfect,maar komt er toch wel verdraait dicht in de buurt....
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Durk

kun je niet gebruik maken van een losse decoder en daar het volume vast zetten? Het is wel een mooi apparaat! Helaas nog nooit geluisterd maar optisch erg mooi.
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

Tube-freak

Ja heb al lopen denken of er iets van een losse DAC bestaat, maar zo gaat het ook wel.  Het meeste wat ik gebruik is de DVD speler dus die paar keer dat ik dan HD gebruik dan kan ik er wel mee leven.

Er zou eigelijk een DVD speler moeten zijn die zowel digitaal input heeft als output.  Die bestaan geloof ik ook wel van o.a. merdian en Linn alleen die zijn mij te prijzig allemaal.

Durk

en dan moet die dvd speler toch nog wel surround decoderen? en dat doen ze toch niet?

Tube-freak

Jawel. Mijn DVD speler doet veel wat een surround processor ook kan.

Bassmanagement, speaker afstanden instellen, dts,dolby digital etc decodeerd hij ook allemaal.  Er komt gewoon 5.1 geluid uit een dvd speler als je hem analoog aansluit op de versterker.

Durk

ik bedoelde een dvd speler met optische input die deze dan ook nog eens in 5.1 kan decoderen..

R

Citaat van: Durk! op juni 20, 2006, 14:37:42
ik bedoelde een dvd speler met optische input die deze dan ook nog eens in 5.1 kan decoderen..

Bestaan die? nog nooit van gehoord.

@TS. Zou je je topic niet eens wat opleuken met foto's ;)

bmateijsen

Citaat van: Ruben op juni 20, 2006, 14:38:47
Bestaan die? nog nooit van gehoord.

@TS. Zou je je topic niet eens wat opleuken met foto's ;)

Meridian G91 kan dit bijvoorbeeld.. En zo zijn er meer dvd-spelers met controller (voorversterker) functie..

Durk

Ok.. maar waarom zou iemand zo'n speler willen hebben? Zoveel meerkanaalsversterkers met volumecontrole zijn er toch niet?

bmateijsen

Citaat van: Durk! op juni 20, 2006, 17:21:06
Ok.. maar waarom zou iemand zo'n speler willen hebben? Zoveel meerkanaalsversterkers met volumecontrole zijn er toch niet?

Klopt, maar mensen met een analoge meerkanaalsversterkers zouden dit best handig vinden. In een Meridian systeem is het ook handig, aangezien ik dus nu het HDTV signaal DD/ DTS gewoon kan upsamplen, en dat is al een flinke meerwaarde ;)

Tube-freak

De Linn Unidisk SC kan dit bijvoorbeeld ook.  Zit ook digitale input op. (en output).

Maar ja zo moeilijk kan het toch niet zijn om naast de digitale output een digitale input te maken. Ff een signaaltje omdraaien en klaar.  Zelf in computergeluidskaarten van 50 euro zit een digitale input/output.

Maar ja ze zullen de noodzaak inderdaad wel niet zien omdat de meeste mensen gewoon een losse voorversterker/processor hebben.  Een merk als Meridian is een van de weinige merken diemet dit soort zaken vooruitstrevend en innoverend is.  Maar Meridian, hoe mooi het ook is, valt klein beetje buiten het budget.