vraagje over de juiste wattages

Gestart door GeertLin, juni 15, 2006, 00:05:16

Vorige topic - Volgende topic

GeertLin

Ik beschik over een systeem met 2 vloerstaander Audiodata Ambiance (in de documentatie vind ik er Power handling 200 Watt continuous) en voor de center en de rears de Audiodata Petite (Power handling 100 Watt continuous) en te zien als kleine monitors of grote bookshelfs.

Eigenlijk zijn dit speakers die een vrij zware versterker vragen, zelfs de petites hebben nogal wat power nodig.

Nu overweeg ik de aanschaf van een nieuwe versterker en ik denk hierbij richting Classé CA-5200 die 5 x 200 watt levert. Dit vooral met de aansturing van de vloerstaanders in gedachte.

Nu is mijn vraag of dit geen problemen kan veroorzaken bij die Petites. Zal die 200 watt geen overkill zijn voor deze speakers?

FrankB

Tveel vermogen is nooit een probleem, te weinig kan dat wel zijn.

Daarnaast is de stabiliteit van de voeding veel belangrijker. Hoeveel vermogen levert de amp bij 4 ohm, 2 ohm en evt. 1 ohm. Nu zit dat bij Classe volgens mij wel goed.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

GeertLin

Citaat van: FrenkB op juni 15, 2006, 08:52:13
Tveel vermogen is nooit een probleem, te weinig kan dat wel zijn.

Daarnaast is de stabiliteit van de voeding veel belangrijker. Hoeveel vermogen levert de amp bij 4 ohm, 2 ohm en evt. 1 ohm. Nu zit dat bij Classe volgens mij wel goed.

Dit zou niet kunnen leiden tot enige beschadiging van de speakers?

Rody

Als je de volume knop te ver naar rechts draait wel.
Die versterker blijft wel stabiel ;)

Nahpets

Citaat van: GeertLin op juni 15, 2006, 12:01:55
...niet kunnen leiden tot enige beschadiging van de speakers?

Het kan altijd, alleen de kans om je speakers op te blazen (dat bedoel je volgens mij) is eerder een risico bij een te zwakke versterker dan een te sterke.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

GeertLin

Citaat van: Enno op juni 15, 2006, 12:10:00
Het kan altijd, alleen de kans om je speakers op te blazen (dat bedoel je volgens mij) is eerder een risico bij een te zwakke versterker dan een te sterke.

Sorry maar hier volg ik niet.

Kan je deze leek wat meer toelichten?

Nahpets

Ik ben zelf ook een leek, maar zoek eens op clipping op dit forum.

Kijk ook eens naar deze posting van onze forumeigenaar/beheerder/opperhoofd Frank.

Enno  :)

I love everybody!
some I love to avoid,

Nahpets

Korte versie:

Je luidspreker brand door door clipping. Clipping ontstaat als een versterker door zijn reserves/voeding heen is en gaat vervormen. Kans dat een zwakke versterker door zijn reserves heen gaat is groter dan een zwaardere (in de zin van hoger vermogen en stabieler) versterker.

I love everybody!
some I love to avoid,

garmtz

Maximale belastbaarheid (power handling) van de speaker zegt erg weinig. het is belangrijker hoe gevoelig de speaker is. Als deze erg gevoelig is (> 90 dB), is een krachtige versterker meer overkill dan een minder krachtige versterker. Is een speaker ongevoelig (< 87 dB), zal hij veel meer vermogen vragen van een versterker voor dezelfde hoeveelheid lawaai.

Maar in de praktijk kan je nooit teveel vermogen hebben. Wel te weinig. Aan de andere kant is vermogen ook totaal geen aanduiding van kwaliteit.

Mijn tip: vergeet alle vermogens-cijfertjes en belastbaarheids-cijfertjes en kies gewoon een GOEDE versterker die het beste klinkt met jouw speakers en jouw smaak.