Slijtage eindversterker?

Gestart door PM, december 9, 2002, 17:11:19

Vorige topic - Volgende topic

PM

Is een eindversterker onderheven aan slijtage?
Groeten, Peter

J.A.F._Doorhof

Volgens mij haal je dit idee uit een andere thread  ;D.

Volgens mij niet maar wel met een paar kantekeningen.

Normaal onderhoud dient te gebeuren, zoals bv 1x per jaar even goed reinigen van binnen en de coolers checken op juiste werking.

De eindtrap dient niet continue overbelast te worden, maar bij normaal gebruik is dit duidelijk te horen.

Verder zou ik de eindtrap het liefst dag en nacht aan de stroom laten staan, of in ieder geval niet te snel achter elkaar aan en uit zetten.

Als je gewoon goed met een goede eindbak omgaat zou die het "eeuwige" leven moeten hebben.

Dit allemaal natuurlijk bij een goed en degelijk gebouwd product dat gebruik maakt van transistor techniek.

LET WEL !!!!
Opstellingen die vragen om moeilijkheden zijn:
* Mensen die veel roken (nicotine aanslag is dodelijk voor ALLE soorten electronica)
* Opstellingen waar niet genoeg koeling mogelijk is.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

Dirk

In principe slijten alle componenten op het moment dat men er gebruik van maakt. Hetzij in geringe mate natuurlijk als men er normaal gebruik van maakt.

Ik had hier een opmerking over gemaakt betreffende het onderwerp of men een 4 Ohm speaker op de Marantz versterker kon aansluiten. Toen kwam er iemand met de opmerking dat hij prima 4 Ohm speakers kan aansluiten op zijn Denon versterker waarbij de fabrikant min 8 Ohm voorschrijft.

Het zit als volgt in mijn optiek (zal wellicht een hoop kritiek krijgen ;D)
Even om op het voorbeeld door te gaan. Wat gebeurt er als je 4 Ohm speakers aansluit op een versterker die geschikt is voor min 6 Ohm per kanaal. De 4 Ohm speaker heeft een lagere Ohmse weerstand dus de versterker is meer onderhevig aan een kortsluit (noem het even voor het gemak een "kortsluit") stroom. Hierdoor heeft de eindtrap het zwaarder te voorduren tijdens het luisteren op al redelijk hoog volume. Gevolg hiervan is dat de eindtrap waarschijnlijk boven zijn oorspronkelijke bedrijfstemperatuur komt en hierop zijn de transitoren niet op berekend en zullen dus harder slijten in de loop van jaren / maanden hangt er natuurlijk vanaf hoe hoog en hoe vaak men het volume zodanig opschroeft.
In het ergste geval zijn de waarden van de transitoren niet meer binnen de fabrieksspecificaties en zal er dus geluidsdegradatie optreden.

greetz

Dirk

PM

Citaat van: J.A.F._Doorhof op december  9, 2002, 17:54:50
Volgens mij haal je dit idee uit een andere thread  ;D.

Precies.. was wel benieuwd naar meer info
Groeten, Peter

J.A.F._Doorhof

Dirk,

Op zich waar als je de versterker inderdaad laat clippen, maar nogmaals dat hoor je, en ik ken weinig mensen die tegen hun gehoor in de versterker gewoon laten blazen.

Dit zal trouwens eerder je speaker opblazen dan de versterker zelf.

MvrGr.
Frank
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Harry

Citaat van: J.A.F._Doorhof op december 10, 2002, 09:14:16
Dirk,

Op zich waar als je de versterker inderdaad laat clippen, maar nogmaals dat hoor je, en ik ken weinig mensen die tegen hun gehoor in de versterker gewoon laten blazen.

Dit zal trouwens eerder je speaker opblazen dan de versterker zelf.

MvrGr.
Frank
Onderschat dat niet hoor dat je je eindtrap niet kan opblazen. Ik heb in het verleden een Sony versterker gehad die in het gebied van 6 ~ 16 Ohm lag met zijn impedantie. Ik had op de Sony wat Philips speakers van 4 Ohm op aangesloten en op een gegeven moment begon het geluid krakerig te worden en als ik dan het volume als test hoger zette dan sprong direct het beveiligingsrelais aan. Een paar weken later was mijn eindtrap kapot  :(. Gelijk bij Sony een nieuwe gehaald en de Philips speakers weggedaan.
Deze Sony versterker is niet van dermate hoge kwaliteit als de versterkers die hier worden besproken maar het kan gebeuren zoals ik net heb aangegeven.

Overigens gaf de versterker geen blijk van clipping of zoals hier wordt aangehaald als oorzaak om een eindtrap op te blazen.

De reden dat men bijvoorbeeld bij deze goede versterker (Denon en Marantz enz.) niet direct de eindtrap er uit zullen blazen is het feit dat deze eindtrappen van deze versterkers veel meer vermogen hebben dan de Sony van mij en betere componenten scheelt ook een hoop. Maar aan de feiten kan niet worden ontlopen, een speaker aansluiten met een lagere Ohmse weerstand op een versterker met een hogere waarde zal uiteindelijk warmer worden en wat warmer wordt dan gebruikelijk slijt dus harder. Zie Quote van Dirk ben ik het helemaal mee eens.

Ik had hier een opmerking over gemaakt betreffende het onderwerp of men een 4 Ohm speaker op de Marantz versterker kon aansluiten. Toen kwam er iemand met de opmerking dat hij prima 4 Ohm speakers kan aansluiten op zijn Denon versterker waarbij de fabrikant min 8 Ohm voorschrijft.

Het zit als volgt in mijn optiek (zal wellicht een hoop kritiek krijgen ;D)
Even om op het voorbeeld door te gaan. Wat gebeurt er als je 4 Ohm speakers aansluit op een versterker die geschikt is voor min 6 Ohm per kanaal. De 4 Ohm speaker heeft een lagere Ohmse weerstand dus de versterker is meer onderhevig aan een kortsluit (noem het even voor het gemak een "kortsluit") stroom. Hierdoor heeft de eindtrap het zwaarder te voorduren tijdens het luisteren op al redelijk hoog volume. Gevolg hiervan is dat de eindtrap waarschijnlijk boven zijn oorspronkelijke bedrijfstemperatuur komt en hierop zijn de transitoren niet op berekend en zullen dus harder slijten in de loop van jaren / maanden hangt er natuurlijk vanaf hoe hoog en hoe vaak men het volume zodanig opschroeft.
In het ergste geval zijn de waarden van de transitoren niet meer binnen de fabrieksspecificaties en zal er dus geluidsdegradatie optreden.

Eddy

Hallo,
De elco's (electrolitische condensatoren) zijn een van onderdelen die onderhevig zijn aan ouderdom. De capaciteit neemt wat af met de tijd, maar als die het wat te warm krijgen gaan ze zeer snel achteruit door uitdroging. Daarom staat op een elco meestal ook een temperatuurs range. Courante waarde is 85 graden en de wat betere 105 graden max. Warmte kan komen door koelplaten bv in de omgeving van de elco, of een slecht design waar er teveel stroom door de elco gaat. (daarom is het op en afzetten van apparatuur niet zo goed, de startstromen door de elco's doet hen niet goed)
Eddy

maxtrash

het overbelastingsverhaal van versterkers begrijp ik niet helemaal. In mijn ervaring kun je ook met simpele versterkers en speakers een enorm volume creƫren.
Rekentechnisch gezien: bij een speaker met een gevoeligheid van 90db kost het slechts 1 watt om 90db te produceren (welliswaar op 1m geloof ik, maar je hebt in de praktijk natuurlijk meer dan 1 speaker dus dat compenseert weer). Bij laten we zeggen 16 watt kom je al op 90+sqrt(16)*3=90+4*3=90+12=102db.

ik zag hier http://www.ldehaan.nl/info/gehoorbescherming.htm
dat geluiden van 95db of meer al na een kwartier blijvende gehoorbeschadeging kunnen veroorzaken!

Kortom: je heb zoveel headroom dat ook bij 4 ohm iedere fatsoenlijke versterker dat gemakkelijk aan zou moeten kunnen

J.A.F._Doorhof

Verder moet je NOOIT vergeten dat het ohmage van een speaker eerder een gemiddelde is.

Ik ken speakers die 4 Ohm gerate zijn maar soms dippen tot 1-2 Ohm.

Een goede voeding in de eindbakken worden dan HEEL belangrijk.

MvrGr.
Frank
Custom installer

maxtrash

hmm, vandaar zeker dat ze bij mijn quadral speakers 4-8 ohm opgeven en niet een vast ohmage. Lijkt eerlijk

Christiaan Sauer

Hoi,

misschien een stomme vraag, maar wat is clipping precies? Het verhaal opzich snap ik wel, maar alleen dat clipping is me niet helemaal duidelijk geworden.
Alvast bedankt.
Christiaan

J.A.F._Doorhof

Hi,

Als je geluid even ziet als een sinuscurve.
Deze curve hoort mooi rond te zijn van boven en onderen.

Als je buiten de specs van de versterker gaat draaien dan zal de boven en onderkant langzaam aan recht worden en dit noemen we clippen, de versterker draait dan buiten zijn specs, in extreme gevallen kan er kortsluiting ontstaan en kun je je speakers letterlijk weg smelten.

MvrGr.
Frank
Custom installer

robbie V

Als aanvulling:

Vanwege de rechte onder en bovenkant van de sinusgolf gaat deze zich gedragen als een blokgolf. Een blokgolf is natuurkundig gezien een grondtoon (de originele sinus) met daarbij alle oneven harmonischen.

Populair gezegd:

Als een sinus van 1000 Hz gaat clippen worden er boventonen van 3000, 5000, 7000 enz aan de sinus toegevoegd. Het resultaat is dat meestal je hoge tonen speakers in rook opgaan.