Levensduur projectorlamp

Gestart door Kjelt, juni 11, 2006, 11:04:52

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

SuperDre

Citaat van: Kjelt op februari 25, 2010, 22:07:10
Osram en Philips gebruiken niet dezelfde fabriek het gaat dus om een andere lamp waar je dus ook last van kunt krijgen alhoewel ik daar meer vertrouwen in heb dan de chinese lampen  ;)
Om eerlijk te zijn heb ik sowieso geen vertrouwen in lampen meer, heb tot nu toe 3 lampen gehad, de eerste hield er echt mee op na 1300 uur (maar vanaf 1000 uur al regelmatig lampfailures), de 2e nog geen 900 uur (was 'gesmolten'), en de huidige had in het begin regelmatig datie niet meteen aan wilde springen maar juist die heeft vanaf een uurtje of 700 juist geen problemen meer, maar begint nu na 1500 uur (op ecomode) toch wel donker te worden.. En dat waren allemaal zogenaamde orginele lampen, dacht wel dat het allemaal philips lampen waren, maargoed.. Overigens stond er bij de lamp die ik op het oog had dat de leverancier Optoma was en de lamp van osram.. Osram heeft toch ook niet een slechte naam als het komt op verlichting (zeker niet mbt led)..
Maar ik bedacht me net wel 1 ander ding, ik weet niet of het bulb only was, of dat het wel inclusief reflector is (en die is ook echt nodig), ik meen me wel te herinneren dat het plaatje inclusief reflector was (zal vanavond nog eens nakijken).
Ik ben met je eens als na 200 uur de lamp al weer stuk is dat het duurkoop is, maargoed dat risico dat ik waarschijnlijk maar neem, het scheelt sowieso +/-150 euro met de goedkoopste aanbieder (livingcinema waar ik de beamer zelf ook vandaan heb) van een orginele maar gemiddeld scheelt het bijna zo'n 300 euro als ik de overige aanbieders zie).
In iedergeval bedankt voor de reactie... Nou, als ze nou eens eindelijk eens LED's uitbrachten waarmee je de beamerlamp kunt vervangen ;)  maar dat is een ander verhaal.. hihi..

Kjelt

Vergeet de marketing praat van de projector fabrikanten, 1000 uur is een mooie leeftijd voor een projectorlamp zeker als je de lumen maintenance (het zakken van het aantal lumens over de tijd) er bij rekent.
Ik ken meerdere mensen hier op het forum die preventief hun lamp rond die tijd gewoon vervangen.
Na 1000 uur heb je toch nauwelijks meer het licht wat je mag verwachten van een goede projector, zie ook de rest van dit topic over metingen etc.

norman

Mijn projector geeft nu ook aan Replace lamp en ik zit inmiddels over de 2000 uur heen.
Nou moet ik zeggen dat ik het wel iets donkerder vind maar nog niet heel storend.

Is het preventief vervangen van de lamp echt nodig of kan ik ook wachten totdat deze echt op is, met andere worden beschadig je de projector door te wachten ?
Ik heb een Epson TW1000.
Arendal 1723S LCR - 1961 Rears - PSB Imagine XA Atmos speaker
Tonewinner AT-300 pre +  AD-7300 7CH amp
DIY Dayton 15 inch sub + Speakerland SUB6 + Peerless 12inch+PR DIY subwoofer

Kjelt

Citaat van: norman op februari 27, 2010, 10:42:13
Mijn projector geeft nu ook aan Replace lamp en ik zit inmiddels over de 2000 uur heen.
Nou moet ik zeggen dat ik het wel iets donkerder vind maar nog niet heel storend.

Is het preventief vervangen van de lamp echt nodig of kan ik ook wachten totdat deze echt op is, met andere worden beschadig je de projector door te wachten ?
Ik heb een Epson TW1000. 

Die kans is er, alleen weet ik niet hoe groot die is. Op AVS forum heb ik jaren terug diverse mensen over exploderende lampen gelezen. Dat wil je echt niet want dan moet de hele projector schoon gemaakt worden.
Aan de andere kant heb ik dan ook weer verhalen gehoord van mensen die 3000/4000 uur hebben gekeken dus ja het is een kwestie van merk lamp/ fabrikant, gebruiksomstandigheden en geluk?
De elektronica zal in principe de lamp uitzetten als de lampkarakteristieken buiten de normen vallen echter de vraag is hoe de grenzen staan ingesteld.

Ik zou rond kijken voor een nieuwe lamp en deze vervangen en er geen jaar meer mee wachten.

Kjelt

#129
Naar aanleiding van enkele vragen

CitaatBij lampen op de tafel en toch meer een spanningsmeter erbij en beide lampen zijn inderdaad zo dood als een pier.
Deze lampen kun je niet meten met een spanningsmeter, dit zijn gasontladingslampen en de enige indicatie van levensduur is de lampspanning tijdens bedrijf te meten en zelfs dat is onbetrouwbaar (iedere lamp kan net iets anders gedragen). De lamp zal als oneindige weerstand meten en pas na een hoogspanningsontlading van 2kV of meer waardoor de zouten (zie het maar als een soort van plasma) opgewarmd worden gaan geleiden.

CitaatMijn gevoel zegt dat beide lampen niet nieuw waren... is er een manier om de lampuren een het menu te faken / te resetten (naar 0 uur)?
-de gebruiksuren van de lamp kun je in de software van deze projector gewoon resetten dus dat zegt in principe niets maar kijk eens naar hoe de verkoper hier bekend staat en hoe lang hij al lid is , dat zegt meer over de betrouwbaarheid. Op zich kan het gewoon gebeuren. Het is een vrij oude projector en de lampdriver technologie was destijds niet altijd even betrouwbaar.

CitaatKan de beamer kapot zijn?
De vraag is of de plof van de lamp kwam of van de lampdriver. Als de lamp nog heel is en de burner ook (zit binnen in de lamp, dun buisje) dan zou het de driver kunnen wezen (dan heb je de eindfets van de driver opgeblazen) maar dan heb je inderdaad dikke pech gehad want dit komt normaal niet voor. Komt er helemaal geen licht meer vanaf ook niet na 20 seconden net voor de projector de lamp met de foutcode uitschakelt?

CitaatInmiddels een nieuwe lamp besteld, maar ben  bang dat deze ook weer kapot springt als deze wordt aangesloten, of is zoiets niet mogelijk?
Maar wees gerust als de driver kapot is kan hij geen stroom/vermogen meer op de lamp zetten dus de nieuwe lamp beschadig je daar niet mee.

Citaat van: sentinall op juni  7, 2010, 15:17:39
Hmmm, Hoe kan ik dan testen wat er kapot is?

De lampen zien er op zich goed uit, zie niks dat kapot of gesprongen is?

Gebruik beide lampen voor deze test voor de zekerheid.
In volledig verduisterde ruimte (dus s'nachts of met rolluiken dicht anders heb je teveel strooilicht)
Even voor de projector staan en in de lens kijken dan aanschakelen met afstandsbediening en kijken of er iets van licht te zien is (als de lamp veel licht geeft meteen stoppen met kijken voor bescherming gezichtsvermogen) een wit A4 blaadje ervoor houden kan ook. De lamp geeft direct na ontsteken heel weinig licht (te weinig om op het scherm te zien maar met het blote oog kun je het strooilicht wel zien) en de projector zet ook nog eens de DLP op mute (het beeld op zwart)
Als er een paar seconden iets van licht te zien is dan is de driver (projector) verder ok en dien je een nieuwe lamp te gebruiken.



CitaatStel de eindfets van de driver zijn opgeblazen, hoe kan dit gerepareerd worden?
Als er helemaal geen licht te zien is wat ik vreemd zou vinden zelfs met een oude lamp tenzij deze echt gesprongen is (dat zou je moeten kunnen zien aan wat zwarts geblakerds) dan zou de driver stuk kunnen zijn, als je al een nieuwe lamp hebt besteld deze ook even testen, kan niets kapot gaan. Mocht het de driver zijn dan moet de projector bij de fabrikant gerepareerd worden (deze zal de lampdriver vervangen) , maar dat is een dure aangelegenheid ben ik bang.

CitaatDe beamer wordt opgestart en hij gaat iets doen. als na 3 minuten geen beeld komt, dan krijg ik de foutmelding.
Daarom denk ik dat het de lamp is en niet de driver, de lamp wordt ontstoken en dan probeert de driver deze met een hoge stroom naar zijn normale bedrijf te krijgen. De spanning loopt hierbij op en deze wordt door de driver gemeten om te zien of de lamp nog wel ok is. Als de spanning te hoog is of hij kan zijn nominale vermogen niet halen dan schakelt de driver de lamp uit.

riwi

#130
Lichtmeting HD350 lamp riwi

na 1490 uur op de lamp :
hi lamp mode iris3 : 122 Lux

Nieuwe lamp 3 uur op de teller
iris3 : high-lamp : 235 Lux, low lamp : 158 Lux
iris2 : High-lamp : 184 Lux, low lamp : 127 Lux
iris1 : High-lamp : 137 Lux, low lamp : 96 Lux

Ik heb dit gemeten met de Extech lichtmeter van Audioloog op mijn 224cm brede doek.
Ik heb er zelf nu ook een besteld (Voltcraft LX-1108) dan kan ik periodieke metingen gaan doen.

<edit 01/09/2010>
Ik heb met mijn eigen meter gisteravond opnieuw gemeten.
De waardes :
iris3 : high-lamp : 244 Lux, low lamp : 155 Lux
iris2 : High-lamp : 190 Lux, low lamp : 119 Lux
iris1 : High-lamp : 139 Lux, low lamp : 88 Lux
Ik wil dit bv. iedere 100 uur gaan opmeten.

<edit 26/10/2010>
Na 104 uur :
iris 3 : High-lamp : 196 Lux, Low lamp 134
iris 2 : High-lamp : 147 Lux, Low lamp 99
iris 1 : High-lamp : 102 Lux, Low lamp 64
Dus na 100 uur ong. 20% minder licht.

<edit 01/01/2011>
Na 207 uur :
iris 3 : High-lamp : 188 Lux, Low lamp 130
iris 2 : High-lamp : 141 Lux, Low lamp 96
iris 1 : High-lamp : 96 Lux, Low lamp 70
Dus na 200 uur slechts een klein beetje terugval tov de 100 uur meting.
<bij 210 uur nog even de lamp gepoetst en weer gemeten op iris 3 : High lamp=189, Low lamp= 128  ; Lamp zag er ook niet aangeslagen uit dit keer>.

<edit 2/04/2011>
Na 301 uur :
iris 3 : High-lamp : 186 Lux, Low lamp 118
iris 2 : High-lamp : 141 Lux, Low lamp 98
iris 1 : High-lamp : 98 Lux, Low lamp 63
Nog steeds bijna gelijk aan de meting na 200 uur  8)

mic1980

#131
Heb al een beetje gegoogled maar kan geen antwoord vinden dus probeer ik het hier.

Ik heb een Optoma H79 waarvan de lamp is gesprongen. Als ik hem in het stopcontact inplug maakt deze een brommend geluid en gaat trillen. Het "lamp" ledje gaat ook branden.
Is dit gedrag normaal bij een kapotte lamp?

Bedankt!

Kjelt

Citaat van: mic1980 op maart 16, 2011, 13:23:02
Heb al een beetje gegoogled maar kan geen antwoord vinden dus probeer ik het hier.
Ik heb een Optoma H79 waarvan de lamp is gesprongen. Als ik hem in het stopcontact inplug maakt deze een brommend geluid en gaat trillen. Het "lamp" ledje gaat ook branden.
Is dit gedrag normaal bij een kapotte lamp?
Bedankt!
Eigenlijk even een eigen topic aanmaken maar goed om kort te zijn:
nee brommen en trillen hoort niet bij een lampdefect. Dit duidt mijns inziens eerder er op dat stukjes glas of iets dergelijks van de lamp in het optische circuit terecht zijn gekomen en met name verdenk ik de roterende kleurwiel ervan. Oftewel meteen stoppen en naar de service brengen voor de schade groter wordt.
Bij een defecte lamp zal de lampdriver proberen te ontsteken maar niet langer dan bv 2 seconden , dan stopt hij er weer even mee en probeert het iets later opnieuw. Afhankelijk van de driversoftware zal de driver dit na een aantal minuten opgeven.

mic1980

#133
Hoi Kjelt
Bedankt voor je antwoord. Zucht... Ik wordt langzaam gek van dat ding  ;D
Ik ga een reparateur in de buurt zoeken.

ps. Ik heb met opzet geen nieuw topic aangemaakt omdat ik het forum niet wilde vervuilen met deze korte vraag.

riwi

Was het glas echt geknapt? Ik bedoel dan kan er iets in de projector belanden. Maar als het glas gewoon heel is denk ik toch dat alleen het vervangen van de lamp genoeg is. Desalniettemin kan het ook zijn dat de projector toch stuk is.

mic1980

Ik bedenk me nu net dat de lamp in een omhulsel zit dat voorzien is van gaas. Dus de kans dat een stukje glas is ontsnapt is zeer klein.

Kjelt

Citaat van: mic1980 op maart 16, 2011, 19:41:34
Ik bedenk me nu net dat de lamp in een omhulsel zit dat voorzien is van gaas. Dus de kans dat een stukje glas is ontsnapt is zeer klein.
Inderdaad is die kans dan klein maar kun je wat beter uitleggen wat je met trillen bedoelt want ik legde dat uit als een duidelijk voelbare trilling in de projector (schokken dus) maar het zou net zo goed zo subtiel kunnen zijn als een ventilatortje dat aanloopt. Verwijder anders de lamp eens en kijk of het trillen ophoudt.

ferry34

Ik ben een noob op dit gebied, maar hoe zit t met led beamers?
Gaan die veel langer mee en hoe zit t dan met beeldkwaliteit en inputlag?
LG 65 inch C1 OLED
Denon AVR X250 BT
Harman Kardon 5 1
Xbox series X

Kjelt

#138
Citaat van: ferry34 op maart 18, 2011, 15:14:17
Ik ben een noob op dit gebied, maar hoe zit t met led beamers?
Gaan die veel langer mee en hoe zit t dan met beeldkwaliteit en inputlag?
Ik zie dat onderwerp echt als een ander topic en zou graag dit topic tot (gasontladings) projectorlampen willen beperken. Er zijn al andere topics die dit behandelen, waaronder:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=110701.msg1914546#msg1914546

juvade

Mijn lamp is ook over de 2000 branduren heen. De prestaties zijn wel wat minder, maar in een goed verduisterde ruimte hoeft het ook allemaal niet zo fel te zijn ...

Hertog_Martin

Ik heb een Epson TW600 uit 2006.

Eerste lamp heb ik na bijna 3000 uur vervangen voor een nieuwe. Die gaf na bijna exact 3000 uur de geest.

De 1ste lamp was echter niet dood, en die heb ik er terug in gedaan. Nu zit ik alweer op bijna 400 uur daarop. 3400 uur in totaal dus voor de lamp uit 2006.

Mijn ervaring met Epson lampen is dus iig goed. Gelukkig maar want destijds had je maar 3 maanden garantie. Tegenwoordig 3 jaar meen ik.
Pioneer DV-565A - Marantz sr4300 - 4x B&W DM601 s3 - Van den Hul Optocoupler MKII - Cable Talk Talk 3.1

Kjelt

#141
Citaat van: Hertog_Martin op oktober 30, 2011, 16:07:34
Ik heb een Epson TW600 uit 2006.
Eerste lamp heb ik na bijna 3000 uur vervangen voor een nieuwe. Die gaf na bijna exact 3000 uur de geest.
De 1ste lamp was echter niet dood, en die heb ik er terug in gedaan. Nu zit ik alweer op bijna 400 uur daarop. 3400 uur in totaal dus voor de lamp uit 2006.
Mijn ervaring met Epson lampen is dus iig goed. Gelukkig maar want destijds had je maar 3 maanden garantie. Tegenwoordig 3 jaar meen ik.
Epson maakt zelf geen lampen en drivers, 10:1 dat het een Philips of Osram is.
Zie verderop.

troje

Citaat van: Kjelt op oktober 30, 2011, 18:25:55
Epson maakt zelf geen lampen en drivers, 10:1 dat het een Philips of Osram is.

Ehm... we hebben toch echt een eigen produktielijn voor lampen, inclusief de TW600 serie :)

troje

Hier een foto die ik een tijdje geleden in de fabriek heb gemaakt:


Kjelt

 :sneaky2:
Citaat van: troje op oktober 30, 2011, 18:28:57
Ehm... we hebben toch echt een eigen produktielijn voor lampen, inclusief de TW600 serie :)
Ok I stand corrected  :-[

denada

Ik heb hier een panasonic ae3000 staan met net 1000 uur op de lamp, en ik krijg nu steeds vaker blauwe streepjes die door het beeld heen knippern en soms zelfs even zwart beeld, betekent dit ook eind van de lamp of kan ik hier nog iets aan doen?

Bedank vast voor julli tijd..

riwi

Citaat van: denada op december 10, 2011, 22:56:24
Ik heb hier een panasonic ae3000 staan met net 1000 uur op de lamp, en ik krijg nu steeds vaker blauwe streepjes die door het beeld heen knippern en soms zelfs even zwart beeld, betekent dit ook eind van de lamp of kan ik hier nog iets aan doen?

Bedank vast voor julli tijd..

Dat klinkt niet als een lamp probleem. Blauwe streepjes klinkt meer digitaal, dus panelen of aansturing oid. Als de lamp echt op zwart gaat / knippert is er wel bijna geweest denk ik, maar gaat niet gewoon het paneel op zwart?

denada

#147
Citaat van: riwi op december 10, 2011, 23:13:39
Dat klinkt niet als een lamp probleem. Blauwe streepjes klinkt meer digitaal, dus panelen of aansturing oid. Als de lamp echt op zwart gaat / knippert is er wel bijna geweest denk ik, maar gaat niet gewoon het paneel op zwart?

Panelen of aansturing klinkt duurder dan de lamp vervangen buiten de garantie, eens kijken of ik kan zien of de lamp idd ook echt even uitgaat. Is nog niet heel vaak gebeurd.. Blauwe streepjes kan wellicht ook nog aan de bron liggen ?

Maar weer eens een film aangezet op de pioneer bluray speler ipv de popcorn a200 en geen streepjes meer.. Hmm..

Popcorn a200 output gewijzigd in 1080p50hz, stond op 1080p60hz, nu ook geen streepjes meer via de popcorn. Wel af en toe wat minder dan een seconde even geen licht uit de projector, net of de volgende dia komt zeg maar.. nog even testen of dat nu ook nog gebeurd wanneer de bluray speler als bron staat ingesteld.

Kjelt

Door een ander topic is het duidelijk geworden dat nog niet iedereen het verschil weet tussen een lamp en een lampmodule daarom even snel het volgende plaatje.

Links zie je een projectorlamp, dit is de burner in de reflector en de aansluitpunten that's it, die wordt enorm warm tijdens bedrijf en je mag er ook niet met je handen aan komen.

Om er dus voor te zorgen dat een consument zelf zijn lamp kan vervangen wordt er een plastick houder omheen gebouwd en een connector die makkelijk in een andere contraconnector kan schuiven.
Dit heet een lampmodule en deze zie je rechts met ingebouwde lamp.
Sommige fabrikanten stoppen er ook wel nog een beetje elektronica in (bv een eeprom om de uren bij te houden) maar dat zie je weinig.

Mocht je nou een vervangingslamp voor je projector willen aanschaffen let er dan op dat je dezelfde merk en type lamp in je module krijgt dan er origineel door je projectorfabrikant is in gestopt.
Het beste is natuurlijk gewoon de originele lampmodule van de originele projectorfabrikant aan te schaffen dan weet je zeker dat je goed zit.
Mocht dit om wat voor reden dan niet lukken zorg er dan voor dat je precies weet welk merk lamp er in de module zit en vraag dit bij de leverancier ook na. Anders heb je een grote kans dat de elektronica en software in de lampdriver elektronica de lamp voortijdig afkeuren (uitzetten) of er teveel vermogen in stoppen waardoor heel snel de lichtopbrengst verlaagt. In het ergste geval kan een lamp die niet bij de juiste driver zit zelfs ontploffen. Ik heb chinese troep lampen gezien die binnen 200 uur ter ziele gingen dus pas goed op met wat je doet, goedkoop kan duurkoop betekenen.

The Foundation

Als je niet weet hoeveel uur je lamp heeft , hoe kan je best weten dat ze  moet vervangen worden?