Levensduur projectorlamp

Started by Kjelt, June 11, 2006, 11:04:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 5 Guests are viewing this topic.

danielo

Correct het is vooral een marketing probleem maargoed what else is new de klanten willen graag hoge getallen zien dus krijgen ze die. Je hebt toch ook 7x150watt in je $400 euro receiver of niet *grin* :).

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

THX-UltraII


J.A.F._Doorhof

Je moet een projector eigenlijk pas na 100 uur meten voor lightoutput en niet bij nieuw.
Heb verschillende testen gedaan en zie bij 0 uur vaak schommelingen van 10-20% per projector bij 100 uur zijn ze nagenoeg gelijk.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

riwi

Quote from: J.A.F._Doorhof on October 28, 2009, 10:38:15
Je moet een projector eigenlijk pas na 100 uur meten voor lightoutput en niet bij nieuw.
Heb verschillende testen gedaan en zie bij 0 uur vaak schommelingen van 10-20% per projector bij 100 uur zijn ze nagenoeg gelijk.

Maar je ziet toch in de meting van Danielo dat het verloop van de JVC lamp gewoon door gaat en niet afvlakt?
Jij meet veel projectoren na ettelijke uren. Is dit fenomeen algemeen, of is dit exemplarisch voor de lamp/JVC van danielo?

Ik bedoel normaal is  (volgens mij)
0 uur = 100%
200 uur = 75%
1000 uur = 50%
1500 uur = 40%

Hierboven zeg je dat het verval in de eerste 200 uur normaal is. Daar ben ik het mee eens. Maar dat het net zo hard blijft afnemen (lichtoutput vs. branduren) dat is toch niet 'gewoon'?

Het zou handig zijn als de lampfabrikant hoeveelheid licht bij 0 en bij 1000 uur zou specificeren, maarja dat is ook weer zeer afhankelijk van het gebruik (duur van de sessies, tijd tussen uit en aan schakelen). Daar zou toch een standaard meetmethode voor moeten zijn.

neptune

Met die cijfers bij de hand is het wellicht een idee om dit bij JVC aan te kaarten , misschien is het een slechte lamp en sturen ze je een nieuwe...
zet hier iets neer

J.A.F._Doorhof

Ik denk dat dit wel klopt voor alle projectoren.
Terugval in de eerste 200 uur is bij JVC iets sneller dan bij andere maar dit komt mede door de enorme lightoutput bij de 0 uur.
Denk als je de eerste meting doet op 100 uur de procenten er heel anders uit zien.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kjelt

Quote from: riwi on October 28, 2009, 11:17:33
Het zou handig zijn als de lampfabrikant hoeveelheid licht bij 0 en bij 1000 uur zou specificeren, maarja dat is ook weer zeer afhankelijk van het gebruik (duur van de sessies, tijd tussen uit en aan schakelen). Daar zou toch een standaard meetmethode voor moeten zijn.
Inderdaad testen lampfabrikanten vaak alleen met eenmalig aan zetten en dan meten ze de lumens over tijd (dus niet met herhaaldelijk aan/uit schakelen). De lamp dient dan zijn levensduur te halen en de gewenste hoeveelheid lumens. Deze grafieken worden vanwege concurentie zeer geheim gehouden en het zou best zo kunnen zijn dat enkele fabrikanten om de kosten te drukken en meer reserve lampen te verkopen concessies doen aan de lumen maintenance.
Zoals eerder al vermeld in dit topic zal de lumens maintenance verslechteren met het aantal keren ontsteken (slijten electrodes, dampen op het glas en reflecteren licht, plus de afstand van de electrodes etc.)
oftewel er kan geen betrouwbare uitspraak worden gedaan hierover. Bij andere typen gasontladingslampen (zoals snelweg verlichting) wordt dit wel gedaan, omdat bekend is dat de lamp iedere dag wordt ontstoken en minimaal 8 uur achter elkaar brand.

eddy135

Zijn er lampen welke met een variabele spanning kunnen werken?
Dan zou je (als fabrikant  ;)) een meting kunnen doen bij opstarten, en daar de lampspanning op aanpassen.
Zoiets (ongeveer) gebeurt ook in copieermachines..
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

hifiman

#108
Quote from: eddy135 on October 28, 2009, 17:59:55
Zijn er lampen welke met een variabele spanning kunnen werken?
Dan zou je (als fabrikant  ;)) een meting kunnen doen bij opstarten, en daar de lampspanning op aanpassen.
Zoiets (ongeveer) gebeurt ook in copieermachines..
Of beter nog, lekker de lampspanning instelbaar maken voor de gebruiker (binnen veilige en bruikbare grenzen uiteraard zodat je niet de lamp op 0V zet  :D ).

J.A.F._Doorhof

Bij BenQ kon dat vroeger via het service menu, of iets wat er op leek in ieder geval.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kjelt

Quote from: eddy135 on October 28, 2009, 17:59:55
Zijn er lampen welke met een variabele spanning kunnen werken?
Dan zou je (als fabrikant  ;)) een meting kunnen doen bij opstarten, en daar de lampspanning op aanpassen.
Een lamp zoals in een projector zit gedraagt zich heel anders dan een gloeilamp. De lampspanning kun je niet veranderen want die verandert juist naarmate de lamp ouder wordt (lampspanning wordt hoger) Dat is ook een van de karakteristieken waarop een lampdriver de lamp als "end of life" herkent en niet meer opstart. Wat je wel kunt veranderen is het vermogen dat je in de lamp stopt oftewel je regelt de lampstroom (gezien de lampspanning fixed is). Je zou dit zelf kunnen aanpassen maar dat is niet handig omdat je als gebruiker geen idee hebt van de grenzen. Deze lampen hebben bepaalde eigenschappen waar je je aan zult moeten houden. Zo gaat de levensduur significant omlaag als je meteen na het opstarten al gaat dimmen (dus een lampstroom lager dan de nominale stroom). Zo zijn er talloze parameters waar je als leek geen weet van hebt en zelfs als expert vaak nog verrast wordt.

eddy135

Ik hoef het ook niet zelf aan te passen; dat mag best met een auto white level adjust mode whatever. ;D
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

Kronzilla

Wat ook waar is, op ebay kan je zgn lampen kopen die universeel zijn,maar er wordt dan meestal nie bij vermeld welk merk die zijn, Osram, Philips, Ushio.
Een tijdje geleden heeft een techieker van Barco mij weten te vertellen dat elk merk lamp zijn specifieke ballast nodig heeft. Het klinkt gek maar het is echt wel waar, vandaar dat zij bvb voor een bepaalde serie projectoren UHP van Philips gebruiken en dan voor een andere serie danweer P-VIP van Osram. En uitwisseling (bvb Philips ballast met Osram P-vip gaat niet goed, elke fabrikant maakt zjn lampen net ietsje anders, en die ballasten zijn precies afgesteld om met die specifieke lamp te werken, stop je er een ander in dan slijt die veel vlugger en of geeft veel minder licht. Sterker nog, steek je er een zgn merkloze lamp in, dan bestaat de kans dat de lamp gewoon ontploft,want het is niet gezegd dat die lamp aan de specifieke eisen kan voldoen van de originele merklamp.
Wist iemand dit  :-)

Kjelt

Quote from: Kronzilla on November  1, 2009, 22:41:02
Wist iemand dit  :-) 
Ja en dat kan ik bevestigen, er is geen enkele garantie dat een ander merk lamp het uberhaupt doet of binnen de goede grenzen werkt met een ander merk driver. Het is nl niet gestandaardiseerd in de projectorlampen wereld. Zelfs in de HID wereld waar er wel sprake is van standaard wat betreft lampvoet en ruwe specificaties komt het nog steeds voor dat een bepaalde lamp van een andere fabrikant het na een zeer korte duur al begeeft omdat er een oude driver gebruikt wordt of dat de runupstroom te hoog of te laag is , dan bereikt de lamp zijn nominale vermogen niet eens.

Kronzilla

Philips heeft zgn "generieke" lampen laten testen door KEMA met shoquerend resultaat :p
als je klikt kom je op de s ite van Philips, http://www.lighting.philips.com/gl_en/global_sites/application/projection/uhp_replacement/kema_report.php?main=global&parent=6450&id=gl_en_projection_lamps&lang=en
en dan klik je door naar full report.

HTip

Ik heb er misschien overheen gelezen, maar ik vroeg me af of het draaien in high lamp mode de levensduur van de lamp beïnvloed. Ik heb een JVC HD1 met iets meer dan 500 uur erop zitten en ik heb gisteren een test gedaan met high lamp mode en dat geeft, door de hogere lichtopbrengst, meer diepte in het beeld.

In de handleiding staat dat het enige verschil in modes het vermogen is, 170W (normal) en 200W (high). En dat het geen verschil uitmaakt in de levensduur van de lamp. Is dat zo?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

J.A.F._Doorhof

@HTtip,
heb je wel opnieuw gecalibreerd ?
Er zit namelijk een duidelijk verschil in metingen tussen beide.

Op highlamp modus gaat de levensduur achteruit inderdaad.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

HTip

#117
Quote from: J.A.F._Doorhof on December 13, 2009, 21:57:28
@HTtip,
heb je wel opnieuw gecalibreerd ?
Er zit namelijk een duidelijk verschil in metingen tussen beide.

Op highlamp modus gaat de levensduur achteruit inderdaad.

Bedankt voor je reactie. Beamer is gecalibreerd op normal mode. Als het echt zo is dat de levensduur korter is, dan houdt ik het bij normal.
Bij de volgende calibratie lijkt het me goed dat die voor beide standen wordt ingesteld.

Wat ik wel vreemd vind is dat JVC in de handleiding aangeeft dat lamplife niet verandert. Is dit marketing?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

J.A.F._Doorhof

Hoeft niet.
Feitelijk bepaald de fabrikant zelf met firmware wanneer de lamp stopt.
Ze kunnen hem ook op 5000 uur zetten.

Als je calibreert op normal moet je niet op high kijken inderdaad, dat scheelt nogal wat :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

HTip

Thanks Frank voor je duidelijke uitleg. Ik laat 'm gewoon op normal staan ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Terwan

Ik heb nog een vraagje over de lamp.

Je hebt natuurlijk lampen in verschillende vormen en maten. Van 0.05 watt tot 10.000 watt.
Maar waarom is een lamp van een breamer nou zo gigantisch duur?  :confused:Ik bedoel er zijn ook
goedkopere lampen met een hoog aantal watts.

Wat maakt een breamer lamp nou een breamer lamp?

J.A.F._Doorhof

Omdat hij een bepaalde kwaliteit moet hebben voor de projector (achteruitgang etc.)
Daarnaast is het een bepaald soort lamp, bv UHP of Xenon.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kjelt

Quote from: Terwan on January 30, 2010, 18:26:52
Maar waarom is een lamp van een breamer nou zo gigantisch duur?  :confused:Ik bedoel er zijn ook
goedkopere lampen met een hoog aantal watts.
Het gaat om meerdere zaken, 1) het is een vrij lastig te produceren lamp omdat deze een kleine brandarc (afstand tussen de anode en cathode) heeft en deze continu moet branden (anders zie je geknipper). Dit zijn eisen die bij normale lampen veel minder spelen. Kleurtemperatuur moet zeer goed zijn (hoge Ra).
Maar het belangrijkste is de R&D en de kosten van een lamplijn. Deze laatsten praat je over zo'n 40 tot 50 miljoen euro.
Dit moet je terugverdienen met het aantal lampen dat je verkoopt. Bij normale HID lampen zoals bij winkels gebruikt (bv CDM lampen) daar verkoop je er miljoenen van (iedere winkel heeft er zo'n 40 hangen) en dan kosten die lampen nog 25 tot 35 euro per stuk. Een speciale HID lamp zoals gebruikt wordt bij de snelwegen de CosmoWhite van Philips kost voor een consument al 119 euro, en dan praat je over een normale HID lamp die om de 100 meter op de snelwegen gebruikt worden.

Dus ja, als je 40 miljoen euro moet terugverdienen op een paar honderd duizend lampen dan worden de lampen relatief duur.
Overigens kosten de lampen af fabriek ongeveer 80 dollar, de rest van de verkoopprijs is de ombouw en marge voor de fabrikant van de projector.
Als alle fabrikanten nou dezelfde lamp zouden gebruiken  ;) (helaas technisch niet haalbaar  omdat je diverse projectoren voor diverse toepassingen hebt).

SuperDre

Heeft al iemand eens zijn lamp gewoon vervangen door alleen een replacement lamp (ofwel alleen de lamp deel van de hele lamp unit).. Zie namelijk dat voor 150 euro een osram vervanging is voor mijn H79 lamp, en dat tegenover de goedkoopste volledige set van 280 euro.. Heb zelf nog sowieso 2 losse units met defecte lampen liggen, en de 3e zit nog in de beamer maar wordt toch ook beduidend donkerder met zijn 1500 uur (puur en alleen op ecomode)..
Het enige waar ik me hooguit 'zorgen' voor maak is de plastic transparante shield, die zou ook wel eens te ver verkleurd kunnen zijn.. maargoed 150 euro tegenover 280, is toch een behoorlijk verschil..

Kjelt

Dat zou in principe geen probleem hoeven te zijn als er geen electronica in de lampunit zit. Bij de H79 zou het kunnen.
Kijk wel even welke originele lamp (merk type etc.) er in zit en probeer die dan los te kopen, volgens mij was dat een Philips lamp voor de H79.
De reden is dat de fabrikant de lampdriver (stuurelektronica) en lamp niet zelf bouwen maar als matching pair inkopen.
De elektronica stuurt de lamp dus als die lamp aan met die specifieke karakteristieken en schakelt deze ook uit bij specifieke karakteristieken (bv te hoge lampstroom/lampspanning).
Ik weet dat er low budget chinese replica's zijn die al na 200 uur niet meer willen opstarten omdat de lampspanning te hoog is geworden, dan is goedkoop duurkoop,
daarom adviseer ik alleen de originele lamp te gebruiken. Osram en Philips gebruiken niet dezelfde fabriek het gaat dus om een andere lamp waar je dus ook last van kunt krijgen alhoewel ik daar meer vertrouwen in heb dan de chinese lampen  ;)