Levensduur projectorlamp

Started by Kjelt, June 11, 2006, 11:04:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

Kjelt

20% in 50 uur vind ik wel heel erg veel! Zo zou je eigenlijk voor het gebruiken in een review een projector met een lamp > 150 uur moeten gebruiken anders kun je gewoon geen goede uitspraken doen. Zeker niet als je gaat kijken welk scherm je nog zou kunnen gebruiken. Hopelijk gaat de curve snel wat minder stijl lopen  ;)

danielo

#76
Hai,

Hierbij de nummers na 107 uur jvc rs20 / hd750

hour     ansi+gain   lux        ansi lumens       110" wide lambert (1.2 gain)   
6         1013           191           845            21
54       849             160           707            18
107     796             150           663            17

Zoals je ziet net als bij de H78/H79 lamp gaat het nu al minder hard, ik ga er vanuit dat dit verder gaat afremmen. Aan de andere kant weer kleine 50lumens weg in 50 uur.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Erik

Tjonge, je kunt je serieus gaan afvragen wat het nut is van testen op licht, als na amper 100 uur al een vijfde van het licht is verdwenen als sneeuw voor de spreekwoordelijke zon.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

danielo

Quote from: Erik on January 18, 2009, 00:53:02
Tjonge, je kunt je serieus gaan afvragen wat het nut is van testen op licht, als na amper 100 uur al een vijfde van het licht is verdwenen als sneeuw voor de spreekwoordelijke zon.

Tja opzich is dit geen geheim hoor, het is al jaren bekend dat de afloop enorm is de eerste zeg 100 uur, en daarna als het goed is stabiel achteruit loopt tot 50% bij het punt van de makers aangeven (meestal doen ze 50%).

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Erik

#79
Ok maar als je deze cijfers zo ziet dan gaat het toch wel meer leven.
Ik zal vanaf nu toch ineens heel anders tegen projector testen aankijken. Met wat meer korreltjes zout zeg maar. ;)
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

master30

Ik heb besloten om mijn tw700 lamp een keer te vervangen ipv een nieuwe projector.
Ik zit nu over de 1000 uren, net een isf gehad weer,
Echter weet ik hoet het in het begin was, het word nu dus echt wel minder met de kwaliteit.
Ik denk bij 1500 uren dat ik hem maar wissel,

Op ebay staan de orginele lampen (ELPLP39) er voor 235 incl verzenden, ex invoer bel. etc,

Is dit een goede prijs?
kan ik hem beter in nederland kopen?
Zijn er verschillende types?
Moet ik direct weer naar Frank voor een isf zodra de lamp erin zit of was dit bij 200 uren?
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

eddy135

Quote from: Erik on January 18, 2009, 01:29:38
Ok maar als je deze cijfers zo ziet dan gaat het toch wel meer leven.
Ik zal vanaf nu toch ineens heel anders tegen projector testen aankijken. Met wat meer korreltjes zout zeg maar. ;)
Bestel voor mij ook een vaatje, wil je?  ;D
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

Kjelt

Quote from: master30 on January 26, 2009, 20:00:09
Ik heb besloten om mijn tw700 lamp een keer te vervangen ipv een nieuwe projector.
...............
Ik zou zeggen open even een apart topic, dit topic gaat uitsluitend over de levensduur van projectorlampen.

master30

ja doe ik even,

sorry voor de topic vervuiling
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

Dirc


E-RPM SOFT COM

De helft wist ik al. Maar de andere helft niet, bedankt voor de info
E-RPM SOFT COM
336-793-0285

riwi

Quote from: danielo on January 18, 2009, 00:44:32
Hierbij de nummers na 107 uur jvc rs20 / hd750

hour     ansi+gain   lux        ansi lumens       110" wide lambert (1.2 gain)   
6         1013           191           845            21
54       849             160           707            18
107     796             150           663            17

Heb je het lijstje nog verder aangevuld inmiddels Daniel?
Ik ben benieuwd hoe de terugval in lichtopbrengst is na 500 en/of 1000 uur volgens de meter.

danielo

Quote from: riwi on October 10, 2009, 16:30:31
Heb je het lijstje nog verder aangevuld inmiddels Daniel?
Ik ben benieuwd hoe de terugval in lichtopbrengst is na 500 en/of 1000 uur volgens de meter.

Ehmm nee maar als je wil kan ik dat vanavond wel eens doen, geen idee hoeveel uur er opstaat. Het is een druk vandaag de dag om je speeltjes te verdienen ermee spelen kom je haast niet meer aan toe.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

riwi

Quote from: danielo on October 12, 2009, 08:57:06
Ehmm nee maar als je wil kan ik dat vanavond wel eens doen, geen idee hoeveel uur er opstaat. Het is een druk vandaag de dag om je speeltjes te verdienen ermee spelen kom je haast niet meer aan toe.

Daniel.

Ik vind dat je tijd moet maken om er mee te spelen :) Of anders niet aanschaffen.  ;)
Als je een nieuwe meting kan doen vind ik dat wel interessant.

danielo

Hai,

hierbij de meting op 514 uur, wordt je niet blij van al meer dan 50% van het licht is weg. Dit is erger dan de oude optoma's nog 398 lumens over.

zie image :


denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

eddy135

Dit is toch wel een drama, eigenlijk.
Zo goedkoop zijn die lampen niet, maar er moet gewoon al een nieuwe in??
Waarom pikken we dit allemaal maar?  :devil:

Heb net een nieuwe lamp in m'n H78 geduwd, en schrik gewoon van de lichtopbrengst; lijkt wel een plasmascherm.  8)
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

Erik

#91
Quote from: eddy135 on October 27, 2009, 20:47:46
Dit is toch wel een drama, eigenlijk.
Zo goedkoop zijn die lampen niet, maar er moet gewoon al een nieuwe in??
Waarom pikken we dit allemaal maar?  :devil:
Stomweg omdat we dit niet in de reviews teruglezen. Je leest alleen de jubelverhalen, hoeveel licht er wel vanaf komt, maar dat is altijd als de pj een paar uur oud is.
Je leest nooit een review van ene pj als hij 200 a 300 uur oud is.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

danielo

Tja ik heb hier 2 gedachtes over :

Deze thread is al heel oud nogsteeds (helaas) zijn er weinig mensen die net als ik af en toe de lamp getallen post. Een beetje lezer kan opmaken dat het verloop over het algemeen aanzienlijk sneller gaat dan wat de fabrikant opgeeft. Helaas het is zo en je had het kunnen weten,

Echter dit verloop gaat wel erg snel ga het eens navragen, je kan altijd een duffe lamp hebben die veel sneller verloopt dan gebruikelijk (1 lamp maakt nog geen bewijs). Zie ook mijn getallen over de optoma in het begin van de thread die heb ik voor 3 lampen bijgehouden en is 'normaal'.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

eddy135

Gelukkig zet je normaal tussen aanhalingstekens.  ;)
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

danielo

Quote from: eddy135 on October 27, 2009, 21:08:35
Gelukkig zet je normaal tussen aanhalingstekens.  ;)


Tja, nogmaals heb al wat projectoren gehad en kijk uit dat ik een led based kan ophangen maar tot die tijd moet je wel een realist zijn. Dit houd in dat je bij de aanschaf prijs vind ik 2 a 3 lampen moet meetellen anders wordt je snel minder
blij met je aankoop. Ik had verwacht dat ik op 800 a 900 uur 50% had bereikt en al bij 1200 uur ofzo moet vervangen dat dit nu al bij 700 a 800 uur moet maakt mij niet echt blij.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

riwi

#95
Bedankt voor de meting. Ik dacht ook al wel dat het behoorlijk terug gelopen was. In het begin dacht ik echt 'tjeetje wat een berg licht" nu is het nog OK, maar ook niet veel meer dan dat. Ik heb er nu 750 uur op staan, maar wel veel lange sessies. Eigenlijk nooit korter dan 2 uur en vaak eerder richting 4 tot 6 uur.

Ik heb al wel een nieuwe lamp liggen. Ze zijn niet superduur de lampen voor JVC. Onder de 275 heb ik hem, maar dat was een meevaller. 325 moet te doen zijn normaal gesproken.

danielo

#96
Quote from: riwi on October 27, 2009, 21:18:56
Bedankt voor de meting. Ik dacht ook al wel dat het behoorlijk terug gelopen was. In het begin dacht ik echt 'tjeetje wat een berg licht" nu is het nog OK, maar ook niet veel meer dan dat. Ik heb er nu 750 uur op staan, maar wel veel lange sessies. Eigenlijk nooit korter dan 2 uur en vaak eerder richting 4 tot 6 uur.

Ik heb al wel een nieuwe lamp liggen. Ze zijn niet superduur de lampen voor JVC. Onder de 275 heb ik hem, maar dat was een meevaller. 325 moet te doen zijn normaal gesproken.

325 inc ? dat is inderdaad niet de duurste lamp die ik ooit gekocht heb :), Denk dat we beide ongeveer gelijk zitten met 3 a 4 uur per sessie minimaal.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

hifiman

Quote from: riwi on October 27, 2009, 21:18:56
Ik heb al wel een nieuwe lamp liggen. Ze zijn niet superduur de lampen voor JVC. Onder de 275 heb ik hem, maar dat was een meevaller. 325 moet te doen zijn normaal gesproken.
Ach zolang ik binnen de 1 lamp per jaar blijf vind ik het best, moet lukken met mijn gemiddeld 600 uurtjes per jaar  ^-^

riwi

Quote from: Audioloog on October 27, 2009, 21:46:54
Ach zolang ik binnen de 1 lamp per jaar blijf vind ik het best, moet lukken met mijn gemiddeld 600 uurtjes per jaar  ^-^

Dat vind ik ook wel. De afschrijving op de projector is veel hoger. Maar feit blijft als je een projector koopt denken mensen er wel 2000 uur mee te kunnen doen (met de lamp). Dat kan ook wel alleen boet je dan wel veel in op beeldkwaliteit. Ik tel 1000 uur voor de lamp, alles daarboven is meegenomen.
Mijn bBenQ had er 1400 op zitten en het verschil met de nieuwe lamp was enorm
Mijn Sony Pearl had er 1150 toen ik de nieuwe lamp erin deed. Dat verschil was behoorlijk maar niet zo groot als 1400 op de BenQ.

Ach ja, 't blijft hobby :)

Kjelt

Ik wil wel het volgende nog even duidelijk krijgen:

Een lampfabrikant specificeert zijn lampen niet alleen met hoeveel lumens die deze afgeeft als hij nieuw is maar vooral met het verloop van lumens over tijd. Dit noemen ze de lumen-maintenance. Hierin kan de OEM (JVC in dit geval) dus zijn product specificeren. Zoals je bij Danielo al ziet is het een vrij stijle curve waardoor de OEM eigenlijk zijn product zou moeten specificeren met het aantal lumens na 100-200 uur.
Daar gaat het dus mis, de OEM publiceert zijn maximale lumens (bij een nieuwe lamp) en installateurs gaan daarmee aan het rekenen hoe groot ze het scherm dienen te (of kunnen) maken.

Les die je kunt leren, ga nooit uit van het aantal lumens dat een projectorfabrikant afgeeft maar vermenigvuldig dit met max. een factor 0,7 om de realiteit te benaderen.
Je kunt je zowiezo afvragen waarom er een lo en himode op zit, dit is eigenlijk ook al oneigenlijk gedrag voor de lamp, je zou gewoon een normal mode moeten hebben en veel iris standen en that's it.