Zoeken naar een laser unit voor reparatie

Gestart door Palu, juni 9, 2006, 12:18:15

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Palu

Op http://www.ersatzteil.justone-schnepel.de/html/bildergallerie1.html kun je alle laserunits vinden en kopen voor defecte cd spelers etc. voor een laag bedrag.
GO FOR ARCAM
FINAL FULL RANGE ESL

Kjelt

HEY! Dit is ZEER interessant!  :) De nummer 1 levensduurbeperking van een dvd speler is de OPU (Optical Pickup Unit) met een gemiddelde levensduur (lees: tijd voor hercalibratie of vervanging van laserled) van slechts 2000 uur. Ik raad mensen die een echt dure dvd speler kopen (>1000 euro) of deze voor veel geld hebben gemodificeerd, dan ook van harte aan om er meteen een extra OPU bij te bestellen  ;)
Deze internet winkel is een heel leuk alternatief.

Veel gestelde vraag is hoe je herkent dat je OPU aan vervanging toe is?
Antwoord: als je zeker weet dat de OPU helemaal schoon is en hij begint bij vers gebrande DVD+-RW of +-R schijven te haperen of fouten te geven (terwijl de disc in de PC gewoon 100% is) dan is dat een teken dat je wellicht binnen een half a 1 jaar (afhankelijk van het aantal uur dat je per dag kijkt) je ook geen normale DVD's volledig meer kunt afspelen. De reden is dat de reflectiegraad van R(W) schijven minder is dan van normale dvd's en je dus eerder fouten krijgt als de laserled in helderheid is teruggelopen. Hercalibratie van de sensor is ook een goede remedie alleen kost dit zoveel geld dat niemand dit laat doen, zeker niet als je in een handomdraai er voor nog geen 50 euro een compleet nieuwe OPU erinzet.

BernHardN


Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

Kjelt

Citaat van: BernHardN op juni  9, 2006, 12:46:11
ze hebben alles behalve Marantz?

Marantz maakt zelf geen OPU's, er zijn slechts een handvol fabrikanten die OPU's maken. Je moet dus je speler openschroeven en kijken welke OPU er gebruikt wordt, dit kun je meestal zien aan de stickers die ergens op de OPU geplakt zijn, daarna kun je dit visueel verifieren met de foto's op de website. Let ook op de aansluitkabel, deze wil ook wel eens verschillen per fabrikant.

eduard

Ik vroeg me af of je zo'n laser makelijk zelf kan vervangen, en hoe dit dan gaat.

BernHardN

ja, als je een beetje voorzichtig kan sleutelen is dit niet moeilijk
je moet wel uit kijken met de bevestiging van de flatcable dit is een erg gevoelige connector

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

Kjelt

Citaat van: eduard op juni  9, 2006, 14:21:28
Ik vroeg me af of je zo'n laser makelijk zelf kan vervangen, en hoe dit dan gaat.

Het hangt van de speler af. Hele dure spelers hebben de OPU weleens zeer goed verborgen onder allerlei koperen afschermmaterialen en andere obstakels. Bij goedkopere spelers zie je de OPU meteen zitten, onafgeschermd en zo te vervangen. Kwestie van powerkabel en datakabel(s) losmaken, OPU losschroeven uitnemen en de omgekeerde procedure terug. Inderdaad kunnen de dunne flexflatcables voor ongeoefenden problemen opleveren. Als je het eenmaal weet is het eenvoudig. Je schuift eerst het plastick schuifje van de connector voorzichtig en gelijkmatig naar voren. Daarna kun je de flexcable er voorzichtig gemakkelijk uittrekken (als hij flink klemt dan heb je niet goed ontgrendelt). Nieuwe flexcable erin (zorg ervoor dat hij er voldoende diep inzit en de hoek loodrecht is (dus niet schuin)) en je schuift het plastic schuifje weer naar de connector toe.

eduard

Bedankt voor de uitleg denk dat ik het binnekort maar een keer ga proberen

Kjelt

Je moet alleen wel uitkijken met ESD (statische ontlading).
Deze klus niet uitvoeren in een kamer waar een tapijt of vloerbedekking ligt en ook geen rubber of electrisch isolerende schoenen dragen. Verder altijd met 1 hand het chassis van het apparaat vasthouden en ook eerst de verpakking van de nieuwe laser goed tegen het chassis aanhouden en vervolgens handcontact blijven houden terwijl je de laser uit de verpakking haalt en installeert.

eduard

Bedankt voor de extra info. Ik ben ESD ge-certificeerd ik zal mijn polsbandje en jas+schoenen wel aantrekken tijdens het vervangen :)

eduard