Setup klinkt toch wat hard... wat zal ik gaan verkopen/ruilen

Gestart door daburnd, mei 25, 2006, 11:15:47

Vorige topic - Volgende topic

daburnd

Vandaag heb ik eindelijk mijn Nordost Moonglo 2 digitale interlinks binnen gekregen... en heb ze meteen aangesloten. Ook wederom dit keer is er een goede detail winst merkbaar in het geluid. Maar het is er wel weer iets harder op geworden in het hoog. Hetgeen waarvan ik net hoopte dat het juist af zou nemen. Dit is vooral bij het kijken van films merkbaar, wanneer ik audio cd's afspeel is het er een beetje maar heb ik er eigenlijk geen last van. Zoals altijd ben ik er positief over de behaalde detail helderheid en wil ik dat ook zo houden.

Dus nu vraag ik me af welk onderdeel waarschijnlijk verantwoordelijk is voor het harde hoog en dus het best vervangen kan worden.

Eerst ff mijn apparatuur...

Speakers : Magnepan SMGb ( opzich al een reden waarom het hoog al veel nadrukkelijker aanwezig is )
Eind-amp : ElectroCompaniet aw-100dmb
Pre-amp  : Sony TAE-9000es
Dvd        : Sony s7700
Sub        : SVS pci 20-39
Netkabels : Supra Lorad 2.5
Ls-kabels + Analoge interlinks : Nordost Red Dawn
Digitale interlinks : Nordost Moonglo II

De vraag is natuurlijk ook of mijn kleine kamer niet last heeft van overmatige reflectie wat het hoog betreft en daardoor hard klinkt.. of dippen in het mid-laag. Opvallend is dat de hardheid toch wat minder is wanneer ik de speakers op large zet... wat overigens voor een geweldige bass reproductie zorgt, eigenlijk zelfs beter klinkt als met de svs. Het aansturen van de maggies met de electrocompaniet moet naar mijn mening geen probleem zijn gezien de EC amp ook 2ohm aan kan, en ook met de speakers op large erg goed het laag weer kan geven. Maar ja.. wat is het dan wel.

Ook heb ik erover nagedacht om misschien voor kleinere monitors te gaan gezien ik nogal impressed was door de prestaties bij meerdere mensen.. en al heel zeker bij FrenkB. Maar opzich bevalt mij het geweldige grote geluidsbeeld wel van de maggies die echt een totale wal van geluid nabootst. Ik heb wel gelezen dat sommige mensen aangevan de sony pre-amp iets hard te vinden.. misschien dat dit vooral het geval is met mensen die een heel helder open hoog hebben..? Nu zou ik het liefst de pre-amp en/of eind-amp willen ruilen tegen een gelijkwaardig product... het liefst een pre-amp die kan downsampelen van dts en dd5.1 naar stereo gezien ik toch geen gebruik van multikanaals zal maken, dus die optie hoeft er ook niet op te zitten. Maar ja, weet niet eens of zo een pre-amp bestaat?

Maar wat zegt jullie intuitie of ervaring? Ik zit een beetje vast op dit moment..

daburnd

Ik meen overigens ook overal de fase juist bepaald te hebben... echter helemaal zeker weet ik dat niet.

DA BoSS

mijn intuitie zegt dat je Nordost kabels het probleem zeker niet minder maken, die staan bij mij te boek als vrij fel...

en anders de pre-amp?
(alhoewel ik niet denk dat die de boel scherp maakt, maar hij valt wel een beetje uit de toon bij de rest...)
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

daburnd

Citaat van: DA BoSS op mei 25, 2006, 11:18:23
mijn intuitie zegt dat je Nordost kabels het probleem zeker niet minder maken, die staan bij mij te boek als vrij fel...

en anders de pre-amp?
(alhoewel ik niet denk dat die de boel scherp maakt, maar hij valt wel een beetje uit de toon bij de rest...)

Valt uit de toon in de zin van?

Mijn dvd speler staat trouwens op "slow" qua filter instelling, maar voor de zekerheid ga ik zo ook met mijn ld speler testen of dit fenomeen zich niet voornamelijk alleen voordoet bij het afspelen van dvd's... wat ik niet hoop.

Maar van speakers veranderen is dus niet de meeste verstandige beslissing van alle mogelijke keuzes dus? Weet je trouwens of er ook pre-amps zijn die eigenlijk alleen voor stereo set-ups bedoeld zijn maar ook downsampeling kennen? Het probleem is dat veel pre-amps veel duurder zijn als wat ik kan betalen :(

Martin_M

Gun de kabel even tijd om rustig in te spelen.
Mijn NBS digitale interlink deed er zelfs bijna 2 maanden over voordat het hoog beter werd. Er waren dagen bij dat het geheel zelfs erg krasserig en korrelig klonk.

Ik kreeg van de verkoper dan ook 9 weken de tijd voordat ik moest beslissen of ik de kabel wilde houden of niet.
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

ajbeefde

Denon AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE. KEF R3 Meta Indigo Gloss Special Edition, Kef IQ10, Kef model 100. REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55G56LS, Rega Planar3/Exact, Chord Shawline X luidsprekerkabel, AQ Cinnamon Optical, AQ Forest HDMI, Supra MD06 EU SP/LoRad 2.5 CS-EU.

daburnd

Citaat van: Martin_M op mei 25, 2006, 11:29:45
Gun de kabel even tijd om rustig in te spelen.
Mijn NBS digitale interlink deed er zelfs bijna 2 maanden over voordat het hoog beter werd. Er waren dagen bij dat het geheel zelfs erg krasserig en korrelig klonk.

Ik kreeg van de verkoper dan ook 9 weken de tijd voordat ik moest beslissen of ik de kabel wilde houden of niet.

Verder vergeet je één belangrijk onderdeel in je opsomming van componenten. De ruimte!!

De interlink is 2e hands en komt van mikeske af... ik denk dat ie waarschijnlijk al de nodige uren erop heeft zitten. Qua detail en ruimtelijkheid lijkt ie wel ingespeeld...

De ruimte heb ik er al in mee genomen, zoals ik al aangaf was ik daarom ook aan het denken aan monitor speakers. Maar de ruimte opzich kan ik weinig aan doen... meer ruimte creeeren is not done, dempen is maar matig mogelijk. Maar ja dan krab ik me toch nog achter mijn oren wat betreft het verschil tussen film en muziek...??

daburnd

Nog een paar dingen die jullie misschien wat meer zeggen...

De laserdisc speler heeft idd toch ook een wat fel hoog. Verder is het wel zo dat bij alle bronnen naar wat ik denk jullie beschrijven als "scherpe randjes" om de stemmen aanwezig zijn. De reproductie van blaas/slag instrumenten klinkt wel geweldig net als bijvoorbeeld vuur in films.. maar sommige dingen zijn dan wel weer hard hoog.

Ook was het film geluid van de dvd speler al wat hard met een optische kabel van oehlbach.. echter dacht ik dat alleen optische kabels vooral wat schel in het hoog waren, dit is dus echt niet zo als ik nu vergelijk met de moonglo II.

Peerless Monster

Citaat van: DA BoSS op mei 25, 2006, 11:18:23

en anders de pre-amp?

Ik denk juist dat ze heel natuurlijk klinken.
Herinner je mijn set nog, die soms ietwat warm overkwam?
De kabels waren de Red Dawn REV II...
Ik denk dat juist NO heel natuurlijk klinkt en evenwichtig, alleen wel flink forward.
Dat kan in veel sets overkomen als "hard".
Wat denk jij Jasper?

Ik vermoed zelf dat de Maggies het probleem zijn in deze.
ElectroC is heel warm qua klank, hoewel ik deze versterker niet ken volgens mij.
Voorversterking doet ook enorm veel in het geluid. Vaak meer dan de eindversterking, dus probeer hier eens wat anders...
Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Rotel RHB-10 Audio GD Master 3  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Technics SP-10

daburnd

Citaat van: Peerless Monster op mei 25, 2006, 11:47:26
Ik denk dat juist NO heel natuurlijk klinkt en evenwichtig, alleen wel flink forward.
Wat denk jij Jasper?

Je moet je wel voorstellen dat ik in een 2,5x4,5 meter kamertje zit met een afstand van 1,9 meter van mijn speakers af... Opzich spreekt mij het meer forward geluid me meer aan, gezien het me meer plaatst in het gebeuren ipv op een afstand. Maar ja.. niet als het met hardheid gepaard gaat uiteraard.

Was het nu dat ik niet dts en dd5.1 had om aan te denken dan zou ik meteen al voor een stereo pre-amp gaan... maar ja, toch wil ik net zo goed films kijken als muziek beluisteren. En het is echt jammer als de full bitrate tracks van een aantal films niet meer kan beluisteren en mijn digitale interlinks niet meer gebruikt kunnen worden...

Heb je toevallig een idee wat een passende optie zou zijn qua pre-amp? Wat zijn eigenlijk jullie bevindingen over deze pre-amp? Veel mensen zijn er lovend over, maar dat is echt alleen in hun opstelling.. ze kunnen dan niet echt het klank karakter van deze omschrijven, dat is denk in dit geval wel interessant om te weten.

Martin_M

Omdat ik verder ook een vrij helder systeem heb is Sony vaak niet zo'n beste combinatie is me opgevallen.

Ik weet nog wel een goede (ook voor stereo) pre te koop die zeker alle formaten kan omzetten naar stereo  ;D klikkerdeklik.

daburnd

Citaat van: Martin_M op mei 25, 2006, 11:53:24
Omdat ik verder ook een vrij helder systeem heb is Sony vaak niet zo'n beste combinatie is me opgevallen.

Ik weet nog wel een goede (ook voor stereo) pre te koop die zeker alle formaten kan omzetten naar stereo  ;D klikkerdeklik.

IK kom alleen 2000 euro te kort voor zo een pre-amp...

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=44413.0

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=44626.0

Zouden deze 2 beiden "zachter" klinken?

Martin_M

Hier is nog een: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=43161.0

Die Acurus ken ik en ik een mooi apparaat. Alleen is het basmanagement niet erg uitgebreid waardoor je problemen krijgt met films als je geen sub hebt aangesloten (kanaal valt geloof ik gewoon weg).

daburnd

Citaat van: Martin_M op mei 25, 2006, 12:00:21

Die Acurus ken ik en ik een mooi apparaat. Alleen is het basmanagement niet geheel uitgebreid waardoor je problemen krijgt met films als je geen sub hebt aangesloten (kanaal valt geloof ik gewoon weg).

Ook wederom bij deze geldt... ik kom geld te kort. Het moet voor mij echt sub 1000 euro blijven anders is het al een not-done. Ik zit op dit moment niet echt goed in mijn financieen en dit zal nog een heel aantal maanden zo blijven..

Citaat van: daburnd op mei 25, 2006, 11:57:14
IK kom alleen 2000 euro te kort voor zo een pre-amp...

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=44413.0

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=44626.0

Zouden deze 2 beiden "zachter" klinken?

Dit zijn dus de enige 2 die in aanmerkingen komen op dit moment...

Helaas de halo p3 niet gezien die geen digitale ingangen heeft en ook geen downsampeling. En zelfs dan moet ik nog wat spullen zien te verkopen.

Martin_M

Verschil stereo en film kan natuurlijk ook nog aan de speler liggen.
Wellicht gaat deze wat anders om met CD's en DVD's...

Kan je niet eens wat zien te lenen om te proberen (van vrienden, medeforummers ofzo)?

daburnd

Citaat van: Martin_M op mei 25, 2006, 12:04:25
Verschil stereo en film kan natuurlijk ook nog aan de speler liggen.
Wellicht gaat deze wat anders om met CD's en DVD's...

Kan je niet eens wat zien te lenen om te proberen (van vrienden, medeforummers ofzo)?

Nope helaas... ik zou niet weten hoe. Ik beschik zelf niet over een rijbewijs en ken nauwelijks ht-ers bij mij in de buurt. Anders had ik welllicht ook al in het begin meer kunnen matchen... dat is eigenlijk ook het hele probleem. Ik koop meestal op gevoel en wat ik erover lees gezien ik anders veels te lang moet wachten voordat ik iets zeker weet..

Citaat van: Martin_M op mei 25, 2006, 12:00:21

Die Acurus ken ik en ik een mooi apparaat. Alleen is het basmanagement niet erg uitgebreid waardoor je problemen krijgt met films als je geen sub hebt aangesloten (kanaal valt geloof ik gewoon weg).

En wat betreft die rotel.. zou dat een oplossing zijn? De bassmanagement zou geen probleem moeten zijn omdat ik een sub heb.. was het niet dat ik erachter ben gekomen dat de speakers zelf beter presteren op een deel van de bass als de sub. Maar ja mijn ervaring met rotel is dat deze wel wat hard klinkt... of is dast met deze pre-amp niet het geval?

Martin_M

Citaat van: daburnd op mei 25, 2006, 12:05:55
En wat betreft die rotel.. zou dat een oplossing zijn? De bassmanagement zou geen probleem moeten zijn omdat ik een sub heb.. was het niet dat ik erachter ben gekomen dat de speakers zelf beter presteren op een deel van de bass als de sub. Maar ja mijn ervaring met rotel is dat deze wel wat hard klinkt... of is dast met deze pre-amp niet het geval?

Je hebt gelijk, ik had niet goed gelezen. Die Acurus is dan zeker een optie. Vind ik zelf een erg leuke pre.
Ik weet niet of deze de surroundmodes naar stereo om kan zetten....

Persoonlijk ben ik niet zo weg van Rotel maar mijn ervaring met dit merk is dat ze juist niet hard klinken. Integendeel, zelfs een beetje duf naar mijn smaak (=persoonlijk).

daburnd

Citaat van: Martin_M op mei 25, 2006, 12:13:40
Je hebt gelijk, ik had niet goed gelezen. Die Acurus is dan zeker een optie. Vind ik zelf een erg leuke pre.

Persoonlijk ben ik niet zo weg van Rotel maar mijn ervaring met dit merk is dat ze juist niet hard klinken. Integendeel, zelfs een beetje duf naar mijn smaak (=persoonlijk).

Duf is misschien niet zo een probleem gezien mijn kleine kamer en het feit dat ik eigenlijk al bijna met met mijn neus de speakers aanraak ;)  In dit geval zou dat ook voor de nodige rust kunnen zorgen... of bedoel je duf in de zin van ook bij god niet detail helder?

Die acurus vind ik echt een twijfel geval gezien het feit ik me overleg of een sub bij mij nog wel nodig is... of dan wel niet dat er een snellere minder grote sub voor in de plaats zal komen. Want de bass reproductie is echt wat trager en minder gedetailleerd als die van de maggies zelf. Ik denk dat de transienten van de maggies ook verlengd zijn door de nordost bekabeling..

Is het misschien verstand trouwens of wat fotos en tekeningen van mijn ruimte/setup te plaatsen om te kijken wat daar mogelijk een probleem ik kan zijn? En is een meetmic misschien verstandig zodat ik in de toekomst resultaten grafisch in overzicht kan brengen.. of is daar de oorzaak van de hardheid niet in terug te zien?

Gebruik er iemand trouwens een stereo pre-amp in combinatie met oa een dvd speler? Klinkt dit niet minder tegenover een setup waarin dts en dd5.1 decoding ook mogelijk is?

DA BoSS

Citaat van: Martin_M op mei 25, 2006, 12:13:40

ik denk dat de Rotel er wel een beetje een warm sausje overheen giet, maar vraag me serieus af of die 1066 wel een mooie match is met de rest van je apparatuur :-\
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

daburnd

Citaat van: DA BoSS op mei 25, 2006, 12:30:12
ik denk dat de Rotel er wel een beetje een warm sausje overheen giet, maar vraag me serieus af of die 1066 wel een mooie match is met de rest van je apparatuur :-\

Ik heb de persoon een PM gestuurd om eens te kijken of hij in de buurt komt... zal wel weer niet. Maar dan zou ik em tenminste eens kunnen beluisteren... echter ga ik er vanuit dat dit toch niet mogelijk zal zijn. Niemand met enigzins voor mij interessant apparatuur woont hier in de buurt. *THE HORROR*

DA BoSS

Hey Rens,

Wat ik bedoel te zeggen is dat de Nordost idd vrij snel, forward en neutraal is, en er dus geen warm suasje overheen gooit. Deze kabels zullen het probleem dus niet minder maken?

En verder:
-Zijn de luidspreker kabels al wel echt goed ingespeeld? Ergens heb ik een gevoel van niet? Heb je je oude speakerkabels nog om te testen of daar misschien het probleem zit? Draai alle kabels nog eens goed aan?
-Zijn die Maggies niet super gevoelig voor plaatsing? Heb je na het veranderen van kabels al weer geexperimenteerd met de plaatsing van je speakers?

PS Ik denk dus dat je eerder aan je speakerkabel moet gaan denken dan aan de rest van je kabels/interconnects...

Citaat van: Peerless Monster op mei 25, 2006, 11:47:26
Wat denk jij Jasper?

Ik vermoed zelf dat de Maggies het probleem zijn in deze.
ElectroC is heel warm qua klank, hoewel ik deze versterker niet ken volgens mij.
Voorversterking doet ook enorm veel in het geluid. Vaak meer dan de eindversterking, dus probeer hier eens wat anders...

DA BoSS

Citaat van: daburnd op mei 25, 2006, 12:29:31
Gebruik er iemand trouwens een stereo pre-amp in combinatie met oa een dvd speler? Klinkt dit niet minder tegenover een setup waarin dts en dd5.1 decoding ook mogelijk is?
Als ik muziek afspeel via mijn dvd-speler (Denon 3910), dan klinkt dat in vergelijk met mijn cd speler hard, blikkerig en rafeliger (ongenuanceerd uitgedrukt) ::)

daburnd

Citaat van: DA BoSS op mei 25, 2006, 12:37:49
Hey Rens,

Wat ik bedoel te zeggen is dat de Nordost idd vrij snel, forward en neutraal is, en er dus geen warm suasje overheen gooit. Deze kabels zullen het probleem dus niet minder maken?

En verder:
-Zijn de luidspreker kabels al wel echt goed ingespeeld? Ergens heb ik een gevoel van niet? Heb je je oude speakerkabels nog om te testen of daar misschien het probleem zit? Draai alle kabels nog eens goed aan?
-Zijn die Maggies niet super gevoelig voor plaatsing? Heb je na het veranderen van kabels al weer geexperimenteerd met de plaatsing van je speakers?

PS Ik denk dus dat je eerder aan je speakerkabel moet gaan denken dan aan de rest van je kabels/interconnects...

De speakerkabels heb ik van FrenkB over genomen... die heeft ze lang genoeg in eigen bezit gehad en daar ook uitvoerig mee getest. Dus die lijken me echt ingespeeld. De opstelling van de speakers heb ik nog niet verandert... echter heb ik ze kort geleden weer omgewisseld zodat de tweeters aan de buitenkan zitten. Ik zal dit eens gaan proberen te veranderen.. eens kijken wat het doet. Ik moet het frame ook nog een keer vullen met zand gezien deze toch wel wat trillingen meekrijgt en denk ik ook weer terug weergeeft via de speakers... zou dit een mogelijke reden kunnen zijn? Of kunnen die trillingen nooit in grote mate ervoor zorgen dat het geheel wat hard wordt?

DA BoSS

ik weet trouwens niet waar je woont, maar ik zit zelf in amsterdam. Dus mocht je in de buurt wonen kan ik best een keer langskomen met mijn 1066?

daburnd

Citaat van: DA BoSS op mei 25, 2006, 12:40:35
Als ik muziek afspeel via mijn dvd-speler (Denon 3910), dan klinkt dat in vergelijk met mijn cd speler hard, blikkerig en rafeliger (ongenuanceerd uitgedrukt) ::)

Ik heb een aparte cd speler.. maar ik wil weten of film eigenlijk nog wel zo interessant is wanneer je je dts al niet meer kan gebruiken en je dolby digital alleen via de stereo output van je dvd speler kan gebruiken. Komt de film dan nog tot zn recht? Want uiteindelijk heb ik een hoop films gekocht vanwege de track die erbij zit. Wat heb ik bijvoorbeeld aan resident evil met een full bitrate dts track als ik dts toch niet af kan spelen? Of zou ie met een stereo pre-amp alsnog de dts variant die ik nu gewend ben er dik uitspelen?