Setup klinkt toch wat hard... wat zal ik gaan verkopen/ruilen

Gestart door daburnd, mei 25, 2006, 11:15:47

Vorige topic - Volgende topic

daburnd

Citaat van: Martin_M op juni  3, 2006, 12:03:57
Ohja da's waar ook :-[.
Met tweekanaals kan je wel geluiden om je heen en achter je horen. Maar ik heb dit nog nooit zo precies geplaatst gehoord als met surroundkanalen. Verwacht hier dan ook niet te veel van. Het blijft een illusie. Als je met je hoofd draait klinkt het nl. alweer anders.

Ah maar daarom ben ik dus van 7.1 naar stereo toe gegaan... omdat het me duidelijk is geworden dat je wanneer je naar een optimale weergave van een stereo bron luisterd je meestal een levendiger/detailrijker beeld kan weernamen dan in een 5.1/7.1 setup voor hetzelfde geld. Ik heb liever een homogeen veld dat diepte ontwikkeld vanwege de kwalitatieve weergave.

Gezien muziek cd's stereo zijn lijkt me de optimale weergave eigenlijk ook stereo... Dit zou op zn minst net zo een strak en ruimtelijk moeten zijn als stereo opgemixt naar 5.1. Op dit moment klinkt het in stereo dan ook echt stukken beter als dat het van te voren als 7.1 setup ooit deed. Maar ja, dat blijft toch een smaak kwestie. En in een 2,5 x 4,5 kamertje is denk ik een stereo setup ook een no brainer.

Maar hoe dan ook.. het is wel belangrijk om te weten hoe de rest zn stereo opstelling beleefd. Als anderen de speaker zou draaien dat alle instrumenten tot net bij hun oor komen en niet meer naar achter beluisteraar de diepte in gaat, dan weet ik dat ik het in dat geval verkeerd geplaatst heb.

Martin_M

Iedereen wil een luistersessie weer anders ervaren.

Ik heb mijn concertbezoeken (rock & metal) als referentie. De band staat voor me op een podium dus daar wil ik de instrumenten ook kunnen plaatsen. Natuurlijk wordt de kamer wel gevuld met ambiance (galm en ruimtelijke weergave etc). Maar als een instrument vlak bij m'n oor geplaatst wordt, word ik gek :o
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

daburnd

Citaat van: Martin_M op juni  3, 2006, 13:16:32
Iedereen wil een luistersessie weer anders ervaren.

Ik heb mijn concertbezoeken (rock & metal) als referentie. De band staat voor me op een podium dus daar wil ik de instrumenten ook kunnen plaatsen. Natuurlijk wordt de kamer wel gevuld met ambiance (galm en ruimtelijke weergave etc). Maar als een instrument vlak bij m'n oor geplaatst wordt, word ik gek :o

Het punt is dat ik zelf eigenlijk geen referentie heb naar iets. Ik zou eigenlijk eens ergens van moeten weten hoe het zou moeten klinken.

Moony

Citaat van: daburnd op juni  3, 2006, 13:40:10
Het punt is dat ik zelf eigenlijk geen referentie heb naar iets. Ik zou eigenlijk eens ergens van moeten weten hoe het zou moeten klinken.
Het moet toch zo klinken zoals jij dat wenst, wat dat betreft is er geen algemene referentie.
Wat voor referentie zoek je dan eigenlijk? Een set van een ander of een set bij een popconcert of in een zaal?

daburnd

Citaat van: Moony op juni  3, 2006, 14:26:08
Het moet toch zo klinken zoals jij dat wenst, wat dat betreft is er geen algemene referentie.
Wat voor referentie zoek je dan eigenlijk? Een set van een ander of een set bij een popconcert of in een zaal?

Ik zal als ik thuis kom wel eens wat specifieke punten aangeven van wat muziekstukken waar ik van twijfel of ze juist afgebeeld worden.

Het is ook een beetje dat ik me elke keer op nieuwe hoogten begeef qua klank niveau die ik zelf nog nooit eerder met aandacht over meerdere dagen heb kunnen beluisteren. Nu weet ik echter totaal niet of het geluidsbeeld dat in mijn kamer met mijn akoestiek het hele beeld omzeep helpt maar het voor mij goed klinkt omdat ik niet beter weet of niet. Ik heb wel wat referentie.. maar niet veel. En zeker instrumententen die via beiden speakers afgebeeld worden waarvan ik niet weet of het 2 gitaren achter elkaar/naast elkaar moet horen of dat het eigenlijk 1 moet zijn.

Moony

Ik denk dat veel mensen dat hebben. Je weet immers ook niet hoe de muzikanten in een studio staan tijdens de opname of bij een live cd. Bovendien zijn nummers in de studio vaak instrumentaal apart opgenomen en worden ze later pas bij elkaar gemixt.
Je moet je ook afvragen of je dat allemaal wel wilt weten. Probeer eens te genieten van je huidige set-up zonder je telkens af te moeten vragen of "de afbeelding" wel klopt. Dat valt niet mee, want je blijft toch zoeken naar verbeteringen, zeker als je regelmatig gaat luisteren bij andere liefhebbers.