Bepaalde muziekgenres schadelijk voor apparatuur?

Gestart door Berserker, mei 24, 2006, 13:35:11

Vorige topic - Volgende topic

Berserker

Hallo mede-forumleden,

Ik vind het zelf eigenlijk best een stomme vraag, en als je er heel nuchter over nadenkt kan/mag het eigenlijk niet uitmaken maar.........: hebben bepaalde muziekgenres een negatief effect op (sommige) audio componenten? Oorspronkelijk kwam deze vraag van mijn broertje af. Hij draait namelijk veel hardcore  :-X, en heeft al de nodige apparatuur opgeblazen, of gewoon kapot gemaakt. Zo is er bijvoorbeeld laatst weer een eindtrap van zijn oude geintegreerde stereo sony versterker kapot gegaan. Dit kan natuurlijk ook heel goed liggen aan het feit dat deze versterker al meer dan 25 jaar oud was, maar toch vond ik zijn vraag nog niet eens zo heel erg dom. Vandaar dat ik eigenlijk gewoon uit nieuwsgierigheid eens wil weten wat jullie erover te zeggen hebben.

Gaat je installatie eerder kapot als je snoeiharde hardcore of andere extreme muziekgenres draait? Ik weet natuurlijk ook wel dat extreem lage basfrequenties niet erg gewaardeerd worden door de meeste speakers, maar het gaat mij dus voornamelijk om versterkers.

Ik ben benieuwd.......  ???

Groeten Tom
Momenteel thuisbioscoop-loos.......Slechts enkele componenten over: NAD M25 | Sony UBP-X800M2 | Dune prime 3.0 | Apple TV 4K | Hivilux 2.35.1 spanscherm 125"

Lynxxx

Als je met hardcore de house stroming bedoelt dan zeg ik "ja, dat kan in theorie schadelijk zijn voor je apparatuur", maar dan met name voor je luidsprekers, zeker in combinatie met under-powered versterkers of goedkope versterkers zonder DC beveiliging.

In die stroming wordt namelijk veel gebruik gemaakt van overstuurde bassen (niet eens zozeer LAGE bassen) , waardoor golfvormen die normaalgesproken worden opgenomen als sinussen vervormd raken en resulteren in blokgolven. Met name je hoogfrequent drivers vinden de daaruit voortkomende gelijkspanningen op de spoelen niet zo leuk. Nou lijkt het me sterk dat je daarmee je eindversterker zelf om zeep helpt. Denk dat dat laatste gewoon is veroorzaakt door de leeftijd, maar het is wel een feit dat de versterker en dus ook de speaker meer voor zijn kiezen krijgt dan met andere muziekvarianten.

Lynxxx' Barco Data 800 Website Voor al uw overige wazigheid Lynxxx.nl

meelzs

Wordt het ook niet veroorzaakt doordat je broertje hardcore (waarschijnlijk) doorgaans een stuk harder (volume) afspeelt in vergelijking met andere muziek waardoor je versterker meer wordt belast?
LG Oled 65C9V
Marantz SR8012
Zappiti One 4K HDR
Kef R 11, Kef R2C, Kef R5, SVS SB-2000 Pro

Berserker

Ik heb al een paar logische dingen gehoord. Ik denk dat het ook meer schadelijk voor de speakers is. Ik vind hardcore sowieso zelf geen leuke "muziek", maar ik kon de vraag van mijn broer toch niet beantwoorden omdat ik het gewoon echt niet wist. Maar in elk geval zal ik op mijn eigen installatie niet snel hardcore draaien  8)

Momenteel thuisbioscoop-loos.......Slechts enkele componenten over: NAD M25 | Sony UBP-X800M2 | Dune prime 3.0 | Apple TV 4K | Hivilux 2.35.1 spanscherm 125"

astrobart

volgens mij moet het niet mogelijk zijn om door bepaalde muziek je apparatuur te beschadigen, alleen door onjuist gebruik van je spulletjes.

reMC

Citaat van: astrobart op mei 24, 2006, 20:01:49
volgens mij moet het niet mogelijk zijn om door bepaalde muziek je apparatuur te beschadigen, alleen door onjuist gebruik van je spulletjes.

Daar valt hardcore toch ook onder? :o ;D

VlisChris

Het lijkt me inderdaad dat onjuist gebruik veel meer gevolgen heeft voor je apparatuur.
Als je je muziek zo hard zet dat je versterker gaat clippen, en je zet hem dan niet zachter, tja dan zijn de gevolgen ook voor eigen risico natuurlijk :) En dan heb je opgeblazen speakers en dergelijke :)

ajbeefde

Citaat van: reMC op mei 24, 2006, 20:03:05
Daar valt hardcore toch ook onder? :o ;D

Vooral als je deze dus hard met erg veel bassen speelt.... maar dat is ook zo met ander soorten muziek, ga maar eens een half uurtje bij een stoplicht staan in de stad, de ene boom box na de ander komt voorbij.... :)

Sommige mensen zijn gek op de boom boom, en als je dan de tekst vraagt van hetgeen er speelt weten ze het niet... :)
Denon AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE. KEF R3 Meta Indigo Gloss Special Edition, Kef IQ10, Kef model 100. REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55G56LS, Rega Planar3/Exact, Chord Shawline X luidsprekerkabel, AQ Cinnamon Optical, AQ Forest HDMI, Supra MD06 EU SP/LoRad 2.5 CS-EU.

Sk

Citaat van: ajbalmere op mei 25, 2006, 09:52:50
Vooral als je deze dus hard met erg veel bassen speelt.... maar dat is ook zo met ander soorten muziek, ga maar eens een half uurtje bij een stoplicht staan in de stad, de ene boom box na de ander komt voorbij.... :)

Sommige mensen zijn gek op de boom boom, en als je dan de tekst vraagt van hetgeen er speelt weten ze het niet... :)

Ik vind boom boom in een auto ook erg leuk. Maar thuis luister ik gewoon op een normale manier muziek. Ik kan dan een nummer wel 100 keer gehoord hebben maar dan nog weet ik niet wat ze zingen. Dit komt omdat ik hier niet naar luister, ik luister puur naar het ritme, beats, puur de muziek of hoe je het ook noemen wilt.

Zijn er nog meer die op deze wijze muziek luisteren?
Lavardin IT | Resolution Audio Cantata Music Center | Living Voice Auditorium II | Velodyne DD15+ | DnM | LG OLED77C9

Fatalfelix

Citaat van: Sk op mei 25, 2006, 10:26:12
Ik vind boom boom in een auto ook erg leuk. Maar thuis luister ik gewoon op een normale manier muziek. Ik kan dan een nummer wel 100 keer gehoord hebben maar dan nog weet ik niet wat ze zingen. Dit komt omdat ik hier niet naar luister, ik luister puur naar het ritme, beats, puur de muziek of hoe je het ook noemen wilt.

Zijn er nog meer die op deze wijze muziek luisteren?
jep hier zit nog zo'n iemand die gewoon lekker naar de muziek luisterd zonder daarbij op de stemmen te letten. Vind dit zelf trouwens ook mooier, want wanneer je je gaat focussen op 1 bepaald geluid of stem uit een nummer vaagt de rest eigenlijk een beetje weg wat echt zonde is. Alleen als de tekst erg opvalt of heel mooi is weet ik ongeveer wat ze zeggen :P
Black & White by Rogér, We Can't Get Enough

eduard

Langdurig Nederlands talige muziek is bij mij zeer schadelijk. Ik wil er dan namelijk wel een steen door gooien :)

astrobart

;D

wat te denken van oudduitsche shlagers (of hoe schrijf je dat?)
back to topic

Berserker

haha, ja die holllandse hits kan ik ook niet lang aanhoren  ;D En duitse schlager/shlagers muziek is ook behoorlijk irritant ja!

GPO

Ik draai al een ruime decennium vrij extreme black, death en trash metal, maar d'r is nog nooit wat kapot gegaan... Toch wordt er soms best wel op orkaan-kracht gespeeld.

GPO
Epson EH-QB1000B | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVC-A10H | Denon DBT-1713UD | Panasonic DP-UB424 | Dune BD Prime 3.0 | 5.1.2 Dolby Atmos setup : Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW - Teufel Reflekt (aan het plafond) | RUconnected + Krüger&Matz kabels | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | Xbox One | Google TV streamer

Rob Eric Blank

Ik was toevallig bij mijn ouders waar een H/K met JBL XTI staat te spelen en er werd een feestje georganiseerd. Ook hier kwam de hardcore te voorschijn (niet de ganse tijd) en werd letterlijk vol gespeeld. Er was duidelijk vervorming waarneembaar en uiteindelijk is het volume naar beneden gecorrigeerd, vanwege de kans op blijvende beschadigingen.
Wat ook een probleem is met under powerd versterkers is het clippen, kunnen door de hoge tonen de tweeters naar een andere werld geholpen worden.

WickedGame

Het is in mijn oren uiterst vreemd dat speakers d.m.v. constante hardcore muziek kapot zouden gaan. Ik denk toch echt dat het de gebruiker is van de apparatuur die er verkeerd mee omspringt. Ik draai op mijn Marantz met JBL regelmatig nog Hardcore muziek (puur omdat ik het op zijn tijd fijne muziek vind), en heb nog nooit last gehad van vervorming, beschadigingen of vreemde geluiden vanuit de speakers.

En dat vervorming optreedt op hoog volume bij toevallig die muziek betekent niet dat het aan die muziek ligt, elk ander stuk met dezelfde frequentiecurven zal de speaker doen vervormen. En dan komt het puur omdat de versterker te zwaar de speaker op dat moment aan stuurt.

Rob Eric Blank

Citaat van: WickedGame op juni  2, 2006, 13:17:28
Het is in mijn oren uiterst vreemd dat speakers d.m.v. constante hardcore muziek kapot zouden gaan. Ik denk toch echt dat het de gebruiker is van de apparatuur die er verkeerd mee omspringt. Ik draai op mijn Marantz met JBL regelmatig nog Hardcore muziek (puur omdat ik het op zijn tijd fijne muziek vind), en heb nog nooit last gehad van vervorming, beschadigingen of vreemde geluiden vanuit de speakers.

En dat vervorming optreedt op hoog volume bij toevallig die muziek betekent niet dat het aan die muziek ligt, elk ander stuk met dezelfde frequentiecurven zal de speaker doen vervormen. En dan komt het puur omdat de versterker te zwaar de speaker op dat moment aan stuurt.
Rustigere muziek kan ik wel spelen op die hoge volumes, zonder beschadegingen. Nee geen rock! Hip Hop.
Het nadeel van hardcore is dat er een continue weergave is van harde bas geluiden wat ontzettend veel vermogen kost van de versterker. Deze kan gaan clippen (If underpowerd) en zorgen dat er rare tonen komen en zo de tweeters omzeep helpen.
Dan heb ik het over ontzettend hoge volumes, maar het is niet geheel onmogelijk.
Misschien dat ik weer eens een oude gabber cd ga afpelen.

joddi

Ik schop hem nog even omhoog  :P

Ik heb een yamaha Rx-v457 met een setje mission m31i's nu levert mijn versterker 85 per kanaal en me missions zijn maar 75, wanneer kom ik er nu achter wanneer ik te hard draai (ja het gaat vervormen) maar dat komt niet omdat me versterker gaat clippen, wat gebeurt er dan wel en wat kan je daarmee slopen?

DA BoSS

Ik heb  laatst toch een mooi verhaal gehoord, ik weet nog steeds niet wat ik er van moet denken.

Er schijnen cd'tjes in omloop te zijn met levensgrote waarschuwingsstickers erop:
Let op, kan uw geluidsinstallatie beschadigen
Dit ging dan om cd's met een waanzinnig groot dynamisch bereik, en wat ik van hem begreep een groot orkest met waanzinnig hard opgenomen pauken. Dit vertaalde zich in een soortement van zweepslagen van geluid...

De goede man trok zich niks van de waarschuwing aan & om een lang verhaal kort te maken: hij heeft het dus voor elkaar gekregen zijn Wilson Audio speakers (Slamm nogwat) volledig op te blazen :-X
Nadere inspectie door WA toonde aan dat er beveiligingszekering niet doorgeslagen was (wat wel de bedoeling was volgens WA), dus zijn ze wel kosteloos hersteld voor hem... ::)

Ik vind het zelf bijna niet te geloven ???
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

FrankB

Citaat van: joddi op juni 29, 2006, 15:02:21
Ik schop hem nog even omhoog  :P

Ik heb een yamaha Rx-v457 met een setje mission m31i's nu levert mijn versterker 85 per kanaal en me missions zijn maar 75, wanneer kom ik er nu achter wanneer ik te hard draai (ja het gaat vervormen) maar dat komt niet omdat me versterker gaat clippen, wat gebeurt er dan wel en wat kan je daarmee slopen?

Met vervormen kun je je speakers kapot maken. Dus wanneer het gaat vervormen moet het volume omlaag.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Berserker

CiteerEr schijnen cd'tjes in omloop te zijn met levensgrote waarschuwingsstickers erop:

IK heb ook een keer gehoord dat er van die cd's bestaan die speciaal zijn ontworpen om in auto's af te draaien met van die gigantische subwoofer bakken achterin de kofferbak. Er staan van die frequentie sweeps op deze cd's die echt helemaal tot 12 hz gaan. Ook op deze cd's staat een grote waarschuwing dat je de cd niet op normale installaties mag afdraaien. Een mooie dure Hifi installatie kan je hier dus goed mee de vernieling in helpen.

Bart_M

Bij autosubs zit de piek vaak rond de 40 of 50 Hz. Het heeft dus geen zin om tot 12Hz te gaan.

luistervinkje

Citaat van: DA BoSS op juni 29, 2006, 15:44:13
Ik heb  laatst toch een mooi verhaal gehoord, ik weet nog steeds niet wat ik er van moet denken.

Er schijnen cd'tjes in omloop te zijn met levensgrote waarschuwingsstickers erop:
Dit ging dan om cd's met een waanzinnig groot dynamisch bereik, en wat ik van hem begreep een groot orkest met waanzinnig hard opgenomen pauken. Dit vertaalde zich in een soortement van zweepslagen van geluid...

Ik heb dus ook zo n cd tje ( zonder sticker ) van pauken en inderdaad heb ik het toen ook voor elkaar gekregen om een luidspreker kapot te krijgen en niet door vervorming maar gewoon het feit dat de 2 draadjes aan de luidsprekerunit te kort bleken te zijn voor dit soort `inslagen`.
BW heeft deze reparatie toen kosteloos hersteld omdat er geen sprake was van verbranding van de spoel en dus niet opgeblaast.

Maar de cd is wel in de kast beland en soms laat ik het nog iemand wel eens horen als ik mdit verhaal vertel maar ben er wel zeer huiverig van geworden ;D
Rotel RSP 1098 en Rotel RDV 1093 Rotel RMB 1095 voor de fronts, RMB 991 voor de center RMB 1050 voor de r. B&W  803N  B&W Center HTM 1S 3 x REL Q200E  speakerkabel  KIMBER  4 tc en 8 tc BI-AMPING  interlink KIMBER HERO en digi siltech HF-9 G3 SE

DA BoSS

High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

Rob Eric Blank

Citaat van: DA BoSS op juni 30, 2006, 08:03:02
leuk zo'n cd'tje.... :-X
;D
Laten we deze rond sturen op het forum en recenseren...

Bij mij is dit....en dit....en dit... en dit....de vernieling in geholpen en bij jullie?