BenQ8720

Gestart door J.A.F._Doorhof, mei 8, 2006, 20:53:51

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

J.A.F._Doorhof

BenQ8720
De BenQ8720 is een projector waar ik heel lang naar heb uitgekeken, in het begin op de markt gezet voor een zeer hoge prijs en hij zou de concurrentie toen qua prijs aan moeten gaan met bv de Marantz S4. Ondertussen is er een nieuwe versie van de BenQ8720 verschenen met een veel vriendelijkere prijs, en deze heb ik dan eindelijk aan de tand mogen voelen.

Om heel eerlijk te zijn was het een nogal wisselend gevoel dat ik aan de BenQ8720 over heb gehouden, laten we voorop stellen dat ik BenQ één van de beste bedrijven vind op service gebied en product afwerking, vandaar dat ik deze review dan ook met gemengde gevoelens zit te typen op dit moment.

Metingen
Grayscale tracking na de calibratie op D6500 is nagenoeg perfect, zoals we gewend zijn van BenQ projectoren, ook het zwart ziet er goed neutraal uit.

Het leuke aan deze 8720 is dat er een colormanagment functie inzit die echt werkt, zowel de primaries als secondaries kunnen verschoven worden om een perfecte SMTPE HDTV driehoek te krijgen, uit de doos is die redelijk afwijkend met vooral een voorkeur voor rood, na de aanpassing via colormanagment is de SMPTE driehoek zeer goed te noemen. Dit zie je ook direct terug in het beeld, maar daarover zo meteen meer.

Wat een absolute teleurstelling is is de contrast ratio, en dit is iets wat bij de laatste BenQ's terug komt, de Contrast Ratio is gewoon laag, met de beste instellingen en verschillende keren gemeten kom ik niet hoger uit dan 1550:1 op zich is dat zeer zeker niet slecht maar het valt me toch wel tegen van een dermate dure projector.

Technische beeldindruk
De technische beeldindruk van de 8720 is zeer goed, kleuren zijn zeer accuraat na de calibratie en er zit een enorme diepte in het beeld. Tevens is het beeld voor een DLP redelijk rustig, hoewel er wel wat onrust in het beeld aanwezig blijft (inherent aan de techniek), regenbogen heb ik niet kunnen zien, ook bleef dit keer de hoofdpijn achterwege.
Wel moet ik hier een kanttekening maken, op internet staan verschillende meldingen van regenbogen, zelf heb ik ze niet kunnen zien maar ik ben redelijk ongevoelig voor dit effect, wel krijg ik van veel DLP's na een half uurtje een flinke hoofdpijn en de 8720 heeft dit effect niet op mij. Weet u dus dat u gevoelig bent voor het regenboog effect ga dan zeker eerst kijken voordat u aanschaft.

Scaling gaat op complexe scenes niet altijd goed, vooral bij de fifth element zijn in de tube voor de Leeloo jump scene flink wat staircases te zien. Op zich moet dat beter kunnen.
De DCDi chipset die de 8720 aan boord heeft zorgt voor een zeer goed beeld qua diepte en zorgt voor een nagenoeg foutloze deïnterlacing van SD materiaal.

Lawaai
Wat zeer opvalt aan de 8720 die wij hier voor review hebben gehad is de enorme herrie die de unit produceert, na zoeken op internet bevestigde jammer genoeg niet dat onze unit kapot was, dit schijnt normaal te zijn voor de 8720.
Als ik eerlijk ben vind ik dat een enorm probleem, zelfs op de whisper stand is een redelijk irritant geluid uit de projector te horen, bij de normal stand word dit luider, wat opviel is dat als je de kast vasthoud het geluid van intensie en toonhoogte veranderd, het lijken me dus kast resonaties. Laten we hopen dat dit opgelost wordt. Ditzelfde word dus op internet vermeld bij verschillende reviews dus het ligt jammer genoeg niet aan ons exemplaar.

Beeldkwaliteit gedurende een film
Hier zit het gemengde gevoel van de review. Aan de ene kant stelt de 8720 me teleur aan de andere kant en dat is eigenlijk waar het omgaat stelt hij zeer zeker niet teleur. De beeldkwaliteit van de 8720 is om van te snoepen, de kleuren zijn zeer accuraat en hebben een heerlijke diepte. Ook de diepte van het beeld zelf is om te snoepen, het is echt een genot om naar te kijken, dit bewijst maar weer te meer dat alleen een contrast ratio niet zaligmakend is, de 8720 mist zeer zeker bij donkere scenes wat zwart niveau (restlicht blijft redelijk hoog) met de iris helemaal dicht is dit een stuk beter maar de lichtoutput op mijn 2.00 breedt scherm blijft dan wel aan de lage kant (met een nieuwe lamp). Mijn favoriete instelling was de 200W lamps instelling (je kunt kiezen tussen 250 en 200W) met de iris net onder de helft het beeld dat dan overblijft glijdt lekker over het scherm met nogmaals zeer accurate kleuren en een zeer goede diepte in het beeld.

Voor de prijs van de 8720 zijn er veel alternatieven die in mijn optiek een betere keuze zijn, en dit heeft voornamelijk te maken met de lage Contrast Ratio en het lawaai van de koelers, verder kan ik heel weinig aanmerken op de 8720 welke gewoon wederom een mooi BenQ product is.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

#1
SMPTE chart na calibratie
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Starred

1550:1  ???

Hier sta ik versteld van, dat kan toch bijna niet kloppen?

J.A.F._Doorhof

We hebben het meer dan 10x na gemeten en zelfs de analyzer gechecked, de analyzer werkte gewoon naar behoren.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

BernHardN

en kan hij ook concureren met de Marantz ?

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

jaco

Ik was er bij. Hij zag er zeker niet slecht uit, maar inderdaad wel wat restlicht. Hierdoor waarschijnlijk de relatieve slechte contrastverhouding. Frank heeft inderdaad meerdere keren gemeten, en meer kwam er niet uit.
Andere berichten doen geloven dat er een veel hogere contrastverhouding mogelijk moet zijn. Wellicht een unit met een probleempje ???

Maar zoals Frank al zegt, als je naar het beeld kijkt is er wienig mis mee. Ik vondt het prima.

Het lawaai was inderdaad irritant. Als ik aan de stelpootjes wat draaide veranderde het van toonhoogte, het lijkt wel of de behuizing wat mee resoneert.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

J.A.F._Doorhof

Nee geen concurrentie van de Marantz S4 bij lange niet.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Starred

Ik vermoed ook een niet helemaal jofele unit. 1500:1 met een DC3 lijkt wel erg laag  :-\


riwi

Hoe is het met het detail in donkere delen van het beeld bij de 8720?

De S4 was mijlen ver vooruit tov de concurrentie op dit gebied vond ik. Winst die mede door de goede lens op de S4 wordt gehaald dacht ik.
De H79 komt wat dit punt betreft halverwege mijn 8700 en de S4.

Dit is een criterium dat hoog op mijn eisen lijst staat als verbetering in m'n volgende projector tov de 8700.

J.A.F._Doorhof

Detail in het donker is zeer goed, maar de S4 is daar gewoon weg beter in wat ik me zo kan herrineren.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

GerritZ

Citaat van: riwi op mei  9, 2006, 00:14:46
Dit is een criterium dat hoog op mijn eisen lijst staat als verbetering in m'n volgende projector tov de 8700.

Bij mij net zo, ook ik mis het detail in donkere scene's op mijn 8700+, dus we moeten nog maar even wachten Richard  ;D

Jammer om te lezen dat er toch wat "probleempjes" zijn met dit model....

neptune

Heeft de pj misschien teveel lichtopbrengst wat (ondanks DC3) het contrast negatief heeft beïnvloed?
zet hier iets neer

riwi

Citaat van: hielco op mei 10, 2006, 11:37:02
Heeft de pj misschien teveel lichtopbrengst wat (ondanks DC3) het contrast negatief heeft beïnvloed?

Het contrast cijfer is laag doordat het blacklevel niet zo optimaal is.
Een goed blacklevel betekent een erg laag lichtcijfer voor zwart (bv. 0.010). Omdat het contrast berekend wordt uit de hoeveelheid licht (bv. 20) in een witte scene (100 IRE) gedeeld door de hoeveelheid licht in een zwarte scene (0 IRE) heeft het blacklevel dus erg veel invloed op de gemeten contrast waarde.
Bij de genoemde voorbeeld cijfer 20 / 0.01 = 2000
Bij een iets slechter blacklevel bv. 0.020 duikelt het contrast al naar 1000:1

Bij een erg goede zwartwaarde schiet het contrast cijfer enorm omhoog. Veel consumenten zien het contrast cijfer als maat voor absolute beeldkwaliteit. Ik betwijfel dat, ik denk dat als het contrast aan bepaalde minimale eisen voldoet een verdere verhoging ervan niet of nauwelijks leidt tot betere beeldkwaliteit. Bij bv. 2000:1 vs. 3000:1 zal wel het wel beter zijn, maar niet 1,5x zo goed zoals het cijfer doet vermoeden.

J.A.F._Doorhof

Contrast ratio zegt inderdaad maar een gedeelte van het verhaal.
De 8720 ziet er gewoon goed uit, alleen enorm jammer van het lawaai, en het had allemaal wat meer dynamisch gemogen maar dan moet de CR inderdaad erg ver omhoog.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Duckt

#14
Frank,

Welke firmware heeft deze unit?



J.A.F._Doorhof

Ik heb dat niet gechecked maar het was een nieuwe unit.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Duckt

De problemen die mensen ondervinden met het geluid lijkt voort te komen uit de firmware versie die de unit heeft.

De meest recente firmware (1.14) lijkt dit probleem te veroorzaken. De nieuwe update zou het geluid moeten reduceren.

neptune

Citaat van: riwi op mei 10, 2006, 12:31:01
Het contrast cijfer is laag doordat het blacklevel niet zo optimaal is.
Een goed blacklevel betekent een erg laag lichtcijfer voor zwart (bv. 0.010). Omdat het contrast berekend wordt uit de hoeveelheid licht (bv. 20) in een witte scene (100 IRE) gedeeld door de hoeveelheid licht in een zwarte scene (0 IRE) heeft het blacklevel dus erg veel invloed op de gemeten contrast waarde.
Bij de genoemde voorbeeld cijfer 20 / 0.01 = 2000
Bij een iets slechter blacklevel bv. 0.020 duikelt het contrast al naar 1000:1

Bij een erg goede zwartwaarde schiet het contrast cijfer enorm omhoog. Veel consumenten zien het contrast cijfer als maat voor absolute beeldkwaliteit. Ik betwijfel dat, ik denk dat als het contrast aan bepaalde minimale eisen voldoet een verdere verhoging ervan niet of nauwelijks leidt tot betere beeldkwaliteit. Bij bv. 2000:1 vs. 3000:1 zal wel het wel beter zijn, maar niet 1,5x zo goed zoals het cijfer doet vermoeden.

Die getallen zijn niet absoluut en zeggen niet alles. Het schijnt dat Ansi contrast betrouwbaarder is voor HT gebruik.
Maar toch zegt het wel iets. Het is vreemd dat een darkchip3 niet een beter (lees lager) blacklevel op de 8720 kan produceren, de DC3 kan dit wel bij andere projectoren. Vreemd toch?
zet hier iets neer

riwi

Citaat van: hielco op mei 10, 2006, 20:42:28
Het is vreemd dat een darkchip3 niet een beter (lees lager) blacklevel op de 8720 kan produceren, de DC3 kan dit wel bij andere projectoren.

Dat ben ik helemaal met je eens.

jaco

Frank heeft Frank de sensor voor de gek gehouden door de hand ervoor te houden en te meten. En dan kom je zo op 100.000:1 uit.
Ook bij andere projectoren (VW-100 heb ik ook zelf gezien) geeft deze sensor meer aan. Ik heb het frank zeker 5 keer zien meten omdat hij zelf ook niet geloofde dat er slechts deze lage contrastverhouding uit kwam.

Er was gewoon wel redelijk veel restlicht zichtbaar bij bijvoorbeeld letterboxed titels. Het is dus wellicht gewoon niet beter. Misschien een maandagmorgen model ?
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

neptune

Citaat van: jaco op mei 11, 2006, 06:53:35
Frank heeft Frank de sensor voor de gek gehouden door de hand ervoor te houden en te meten. En dan kom je zo op 100.000:1 uit.
Ook bij andere projectoren (VW-100 heb ik ook zelf gezien) geeft deze sensor meer aan. Ik heb het frank zeker 5 keer zien meten omdat hij zelf ook niet geloofde dat er slechts deze lage contrastverhouding uit kwam.

Er was gewoon wel redelijk veel restlicht zichtbaar bij bijvoorbeeld letterboxed titels. Het is dus wellicht gewoon niet beter. Misschien een maandagmorgen model ?

Uiteraard twijfel ik niet aan Frank zijn metingen . Ik denk dat het wellicht een maandagmorgen model is zoals je zegt.
Het is misschien interessant om een andere unit te vragen aan Benq om de metingen opnieuw te doen?
Is voor Benq ook interessant, want deze score is niet een verbetering t.o.v. de 8700(+).

Deze projector had eerst een hele hoge prijs, is daar nog een argumentatie voor, wellicht een betere optische lens gebruikt of betere afwerking/componenten?


zet hier iets neer

neptune

#21
Verbeteringen/verslechteringen firmware 1.14 (avsforum):

Citaat
Please be aware that the new software improves the picture the fan noise is now much louder!!! Can anyone else confirm this??
If this matter is confirmed please report the problem to Benq as they are reluctant to act on this on only a couple of complaints.
Takisot, have you upgraded your unit yet and can you confirm this also?

Spoke to the benq guy who updated the pj and he told me this is a pretty exicting update.
Gamma issues are now a lot better out of the box.
New Faraodja processing algrothims.
New technolgy from a brand new Texas Instruments DLP chip has now been incorporated into the 8720!
zet hier iets neer

J.A.F._Doorhof

Als het lawaai erbij hoort dan zit de nieuwste versie er wel in denk ik zo :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

neptune

#23
Citaat van: J.A.F._Doorhof op mei 11, 2006, 10:50:58
Als het lawaai erbij hoort dan zit de nieuwste versie er wel in denk ik zo :D
LOL

Niet elke verandering is een verbetering he ;D

Maar ja, je moet wat voor beter beeldkwaliteit overhebben. O0
zet hier iets neer

neptune

Er schijnt overigens een nieuwere firmware 1.15 te zijn waar de fan-noise is teruggebracht.
zet hier iets neer