Welke vragen wil jij stellen aan Neil Patel (de ontwerper van Avalon)?

Gestart door garmtz, mei 8, 2006, 09:20:33

Vorige topic - Volgende topic

Erik van Voorst (in memoriam)

Eigelijk draait Remco semi-gesloten...... :P

Kijk maar naar de bouw... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

jeroen_d

Citaat van: Erik van Voorst op juli 10, 2006, 20:01:52
Ach gelukkig is er voor een ieder een gaaf systeem....xXx...............open baffle.....koptelefoon....

Ik wil wel opmerken dat het geld geen uitgangspunt van mij was/is.....zie center der center...voor een fractie van de bouwprijs speelde die mijn Avalon's zoek..........okay daarna is het ...uhhhh......uit de hand gelopen.... >:D

Check, begrijp ik ;). Nog steeds schitterend wat je gedaan hebt!

Citeer
Hoewel terugkomend op de koptelefoon ....toch dat gave 3D effect mis ik....van bv het naast je gaan staan van muziek...bv.  Madonna...Die another day.....

Op de Headset heel lekker en kicken maar de enorme " meetbare"  diepte en het naast je gaan staan van een instrument....nog afgezien van de enorme PA Power...mis ik... :P

Dat bedoelde ik met écht behelpen, dat missen van het 3D beeld.

Citeer
Ik vraag me ook af hoe het mid met het laag integreert op een " goede "  open baffle...en of de timing van de units goed te krijgen is....zelfs met de (nieuwe) dure Jamo R909  van  10,000 euri krijgen ze het (weer) niet goed...  :-\

Integratie kan heel goed zijn, net zo onhoorbaar als bij een goed gesloten systeem. Je moet dan wel actief gaan of erg veel drivers gaan gebruiken of je erg beperken in geluidsdruk. Kortom, actief is de juiste weg bij een optimaal open baffle systeem, in ieder geval voor de overgang van bas naar mid ontkom je er volgens mij niet echt aan. Jamo heeft het gewoon niet goed gedaan. 2 stuks 15" woofers parallel met een enkele laagrendements 15 cm mid, noodzakelijk omdat voor passieve dipoolequalizing een enorm rendementsverschil tussen woofers en mid aanwezig moet zijn en dan een gigantische spoel voor die grote woofers, dat is gewoon niet de juiste weg.

Ik kan me wel vinden in Mark zijn commentaar, voor een echt goed stereobeeld zijn ze gevoeliger voor plaatsing. Zoals ik al aangaf, vooral ver genoeg van de achterwand anders gaat het niet goed in het middengebied. Vandaar dat ik zelf alleen de bas dipool heb gemaakt. Inmiddels is het filter dusdanig goed uitgedokterd dat de integratie tussen dipoolbas en gesloten mid erg goed is geworden, voor mij in ieder geval een onhoorbare overgang. Op de een of andere manier is de drempel voor veel mensen hoog en zijn er daarom te weinig goede voorbeelden, misschien omdat ze een actief filter moeten bouwen voor de dipoolequalizing. Maar let op de zelfbouwers Tony Gee, Sander Sassen en DIY_Freak, die mensen zijn allemaal met mega open baffle projecten bezig. Ik ben erg benieuwd welk niveau ze halen.

Terugkomend op de vraag voor Neil Patel: ik bedoelde niet open baffle voor de bas maar voor het midden. Voor dipoolbas heeft Thiel inderdaad geen geschikte drivers. Ze maken sowieso geen echte basdrivers en voor de C220 bestaat er naar mijn mening een beter alternatief, de W22 Excel.

Groet, Jeroen

P.S. moet nu stoppen, ga op vakantie. Ik zie over drie weken wel hoe het hier is verder gegaan en of het nog een beetje on-topic is gebleven ;D.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Marc Heijligers

Citaat van: jeroen_d op juli 10, 2006, 21:37:29
Dat bedoelde ik met écht behelpen, dat missen van het 3D beeld.

Daar lever je inderdaad wat op in (met een goede hoofdtelefoon overigens stukken minder). De HD650 is de eerste hoofd telefoon die me niet dat "opgesloten hoofdtelefoon" gevoel geeft. Niet dat de scene ineens meters ver van je afstaat, maar het is wel "los". Stukken beter dan de voorganger, de HD600, daar heb ik nooit iets aan gevonden, of de prijs equivalente Stax, AKG of Beyer Dynamics.

Maar qua timbre, en het verlost zijn van kamer reflecties, de introvertie e.d., daar kunnen weinig speakers tegenop!

Integratie kan heel goed zijn, net zo onhoorbaar als bij een goed gesloten systeem.

Dat is ook mijn (luister)evaring. Zeker qua timing. Het systeem wat ik onlangs gehoord heb is qua timing zelfs een van de beste systemen die ik ken, daar kan geen andere speaker die ik ken tegen op (dus ook de XxX niet Erik  >:D). De units zijn behoorlijk verschillend van elkaar, een Visaton laag unit (zo'n grote), en een Fostex breedbander op het midden. Nadeel is dat het maar op 1 luisterplaats echt goed klinkt.

Maar ja, hoofdtelefoon, dipool, XxX, Milestones, B&W, het heeft allemaal wel weer iets wat beter zou kunnen. Op een gegeven moment (als je muzikaliteit uit je systeem krijgt) moet je gewoon ophouden.

Kortom, actief is de juiste weg bij een optimaal open baffle systeem, in ieder geval voor de overgang van bas naar mid ontkom je er volgens mij niet echt aan.

Met name om het rendements verschil op te vangen.

Op de een of andere manier is de drempel voor veel mensen hoog en zijn er daarom te weinig goede voorbeelden, misschien omdat ze een actief filter moeten bouwen voor de dipoolequalizing. Maar let op de zelfbouwers Tony Gee, Sander Sassen en DIY_Freak, die mensen zijn allemaal met mega open baffle projecten bezig. Ik ben erg benieuwd welk niveau ze halen.

Er zijn toch wel meer goede voorbeelden? Linkwitz en Jon Marsh zijn er toch ook mee bezig? Als ik met een nieuw projekt zou beginnen, zou ik waarschijnlijk ook met zoiets beginnen.

Terugkomend op de vraag voor Neil Patel: ik bedoelde niet open baffle voor de bas maar voor het midden.

Ik denk dat je die vraag aan Thiel/Accuton moet stellen, niet aan Neil. Maar waarom zou een C^2 79, 89 of 90 niet geschikt zijn? Je levert wat op rendement in, da's alles. Het zijn allemaal erg nette units.

P.S. moet nu stoppen, ga op vakantie. Ik zie over drie weken wel hoe het hier is verder gegaan en of het nog een beetje on-topic is gebleven ;D.

Have fun!

Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

Citaat van: Marc Heijligers op juli 11, 2006, 08:37:00

Dat is ook mijn (luister)evaring. Zeker qua timing. Het systeem wat ik onlangs gehoord heb is qua timing zelfs een van de beste systemen die ik ken, daar kan geen andere speaker die ik ken tegen op (dus ook de XxX niet Erik  >:D).

Marc

Haahahahaha ;D
Je komt maar na de vakantieperiode weer eens tzt luisteren met Gydotron ....met name het gebruik van gelijke versterkers
heeft het geluid in zijn voordeel veranderd....timing is (NOG :-X)..beter geworden... 8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

reMC

Citaat van: jeroenkv op juli 10, 2006, 21:04:44
Je draait dus gesloten? Op de site van PHY staan een mooi ontwerp. De baffle is dan dubbel en met zand gevuld.

Hoe klinkt dat nu PHY? Ik wil nog steeds een keer gaan luisteren!

Zie hier de speaker waar ik mee speel: semi-open baffle zou je inderdaad kunnen zeggen. De onder- en achterkant is open.

Over dat ontwerp op de site van PHY, ik snap niet wat ze daar precies mee van plan zijn ;D De units van PHY zijn ontwikkeld om in een klankkast/-scherm geplaatst te worden, waar de kast als verlengstuk van de conus (of als tweede conus) werkt. Als de speaker gevuld wordt met zand en dus zwaarder gemaakt wordt, gaat dat volgens mij tegen de hele filosofie van de PHY in. Ben erg benieuwd hoe dat klinkt, ik ben BANG dat de klankschoonheid die de PHY voor mij zo bijzonder maakt dan weg is en er meer wordt gefoccust op het 3D geluidsbeeld en een diep laag...

fgroen

Citaat van: reMC op juli 11, 2006, 12:01:28
Zie hier Ben erg benieuwd hoe dat klinkt, ik ben BANG dat de klankschoonheid die de PHY voor mij zo bijzonder maakt dan weg is en er meer wordt gefoccust op het 3D geluidsbeeld en een diep laag...

Dan maken ze een kans om de andere 99% van de audiofielen iets te bieden...  ;D

Ik heb zelf ook wel een aantal open baffle systemen gehoord. Uiteraard geld voor een dipool dat de plaatsing kritisch is, en daarom niet in alle omstandigheden werkt. Maar ALS het werkt wordt je beloond met een luchtig, snel, tijdcoherent en neutraal geluidsbeeld. Ik moet me wat dat betreft aansluiten bij de gedachte dat een open baffle heel veel potentieel heeft.

Bijkomend voordeel is (iig bij een platte baffle) is dat er in het vlak van de baffle geen geluidsenergie wordt afgestraald. Dit betekent, dat er veel minder kamer resonanties worden aangesproken dan met een bolstraler. (bolstraler alle drie de richtingen, open baffle, maar een richting) Nu is deze redenatie een beetje rudimentair, maar het effect is goed hoorbaar.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Marc Heijligers

Citaat van: Erik van Voorst op juli 11, 2006, 11:07:49
Je komt maar na de vakantieperiode weer eens tzt luisteren met Gydotron ....met name het gebruik van gelijke versterkers heeft het geluid in zijn voordeel veranderd....timing is (NOG :-X)..beter geworden... 8)

Dat wil ik geloven. Maar hoe goed de versterker ook is, kastkleuring blijf je horen.

Dat staat los van het feit dat het goed/aangenaam/homogeen kan klinken. Maar zoals eerder gezegd, ieder systeem heeft zijn consessies, dus ook de XxX. Heavy-metal was bijvoorbeeld niet zo'n succes. Maar dat is niet jouw (en mijn) type muziek, dus wat zal het je bommen.

Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

xXx.......... ;)

Wat heb ik nu...een mindere timing...kastkleuring :o....een minder laag.....of alles.... ;D

Heavy Metal cd'jes zijn on-aangenaam voor een OTL versterkertje zoals de Aitos...omdat deze WEL zeer gedetailleert weergeven enz enz...kies ik liever dat compromis dan een ander compromis..... :-\

Conclusie...het ligt mijnsinziens absoluut niet aan de speakers....met 4 maal een 8 inch woofer in je woonkamer.......ik denk als je er een 100-250 watt kwaliteits-powerbak op zet ...dat we een aardig "Death Grunt" kunnen verwachten......maar of ik dat wil... :P

Marc Heijligers

Citaat van: Erik van Voorst op juli 11, 2006, 13:12:51
xXx.......... ;)

Ik moet iedere keer zo'n internet abbreviation van me afwimpelen...  ;D

Wat heb ik nu...een mindere timing...kastkleuring :o....een minder laag.....of alles.... ;D

Ik ben blij dat je een start maakt!  ;)

Heavy Metal cd'jes zijn on-aangenaam voor een OTL versterkertje zoals de Aitos...omdat deze WEL zeer gedetailleert weergeven enz enz...kies ik liever dat compromis dan een ander compromis..... :-\

Dat met die heavy metal heeft niets te maken met zogenaamde transparantie, maar heeft te maken met beperkingen. Zo'n ding gaat gigantisch in de intermodulatie distortie als er een breed spectrum aan geluid in gaat, net zoals met de meeste buizenbakken. De Thiels zijn een vrij zware load voor een versterker. Met 2 C^2 220s betekent dat OF een lage impedantie OF een laag rendement. Beiden zijn niet leuk, ook niet voor een OTL.

In mijn eigen buizencreaties, en ook in onze nieuwe 300B in wording, is duidelijk dat je bij bepaalde stijlen muziek tegen vermogens beperkingen aanloopt. Hoe open en transparant je versterker bij klein werk ook is, hoe "harmonieus" die ook klinkt bij orchestraal werk, hoe "dynamisch" die ook klinkt bij impulsief/percussief werk, de beperkingen blijven hoorbaar, punt uit.

Conclusie...het ligt mijnsinziens absoluut niet aan de speakers....met 4 maal een 8 inch woofer in je woonkamer.......ik denk als je er een 100-250 watt kwaliteits-powerbak op zet ...dat we een aardig "Death Grunt" kunnen verwachten......maar of ik dat wil... :P

Kastkleuring of beperkt vermogen (intermodulatie vervorming) of een wat hogere uitgangsimpedantie (minder strakke bas) klinken allemaal erg verschillend. Een kast kleurt per definitie, ook die van de xXx. Paneel resonanties heb je niet, maar interne reflecties, ook al zijn ze difuus, die heb je wel.

Maar nogmaals, dat heeft op zich niets te betekenen. Ieder systeem heeft zijn voor en nadelen, en het gaat erom dat ze tot een coherent geheel komen. En in dat laatste ben je voor jouw stijl van muziek zeer geslaagd. Ik zou niet weten wat jij nog zou moeten veranderen, buiten her-en-der wat schaafwerk zoals je al gedaan hebt sinds mijn laatste bezoek.

Ik kom na de vakantie dagen nog graag eens bij je luisteren. En dat weer lekker de muziek bakken in! Daar gaat het uiteindelijk om, en dat doen we veel te weinig!!!

Marc

jeroenkv

Citaat van: reMC op juli 11, 2006, 12:01:28
Zie hier de speaker waar ik mee speel: semi-open baffle zou je inderdaad kunnen zeggen. De onder- en achterkant is open.

Over dat ontwerp op de site van PHY, ik snap niet wat ze daar precies mee van plan zijn ;D De units van PHY zijn ontwikkeld om in een klankkast/-scherm geplaatst te worden, waar de kast als verlengstuk van de conus (of als tweede conus) werkt. Als de speaker gevuld wordt met zand en dus zwaarder gemaakt wordt, gaat dat volgens mij tegen de hele filosofie van de PHY in. Ben erg benieuwd hoe dat klinkt, ik ben BANG dat de klankschoonheid die de PHY voor mij zo bijzonder maakt dan weg is en er meer wordt gefoccust op het 3D geluidsbeeld en een diep laag...

Het idee is dat de schermen niet meetrillen, maar dat lijkt mij toch logisch? De units moeten zich wel kunnen afzetten!

Hoe zou je de klank van de PHY's omschrijven? Hebbben ze niet erg veel last van bundeling?

Misschien heb je het toen niet meegekregen maar de vervorming toendertijd was te wijten aan een "verkeerde" buizenbezetting....

Bij..... lekker hard  >:D......draaien gingen het af en toe verkeerd...

Is nu veranderd...heb ik eigenlijk te danken aan Roland het Atma-Sphere en Maestoso forumlid....zijn bakken klonken subliem op de xXx...wel ietsje minder detail..... 8)

Het was een PL 509 en PL 519 verhaal....enfin....you'll be the judge of that.....soon... ;)

rnacoustics

Citaat van: Marc Heijligers op juli 11, 2006, 13:31:03

Dat met die heavy metal heeft niets te maken met zogenaamde transparantie, maar heeft te maken met beperkingen. Zo'n ding gaat gigantisch in de intermodulatie distortie als er een breed spectrum aan geluid in gaat, net zoals met de meeste buizenbakken. De Thiels zijn een vrij zware load voor een versterker. Met 2 C^2 220s betekent dat OF een lage impedantie OF een laag rendement. Beiden zijn niet leuk, ook niet voor een OTL.

In mijn eigen buizencreaties, en ook in onze nieuwe 300B in wording, is duidelijk dat je bij bepaalde stijlen muziek tegen vermogens beperkingen aanloopt. Hoe open en transparant je versterker bij klein werk ook is, hoe "harmonieus" die ook klinkt bij orchestraal werk, hoe "dynamisch" die ook klinkt bij impulsief/percussief werk, de beperkingen blijven hoorbaar, punt uit.

Citaat van: Erik van Voorst op juli 11, 2006, 16:38:49
Misschien heb je het toen niet meegekregen maar de vervorming toendertijd was te wijten aan een "verkeerde" buizenbezetting....

Bij..... lekker hard  >:D......draaien gingen het af en toe verkeerd...

Is nu veranderd...heb ik eigenlijk te danken aan Roland het Atma-Sphere en Maestoso forumlid....zijn bakken klonken subliem op de xXx...wel ietsje minder detail..... 8)

Het was een PL 509 en PL 519 verhaal....enfin....you'll be the judge of that.....soon... ;)

Veel valt of staat met de stabiliteit van een versterker. Ik heb in mijn OTL versterker een lage (noodzakelijke) tegenkoppeling toegepast om een hogere dempingsfactor te creéren, en de uitgangsimpedantie aanzienlijk te verlagen, om de luidsprekers goed te kunnen aansturen. Daardoor waren mijn versterkers onvoorwaardelijk stabiel op de xXx De Aitos versterker leek meer detail weer te geven, maar dat kan doordat wellicht helemaal geen tegenkoppeling wordt toegepast. Zo'n versterker speelt in de minder vereisde hogere frequentie gebied, altijd harder, door zijn hogere uitgangsimpedantie, Zeker bij oplopende impedantie van een luidspreker, gaat juist een OTL harder spelen. Dan lijkt het als of zo'n versterker meer detail laat horen.
Een torenbak doet dat overig niet. heeft ook hele andere karakter eigenschappen. Overig waren de verschillen heel klein. En de Aitos OTL's van Erik hebben geen ademnood meer door vervanging van de eindbuizen.

Groet, Roland

Hoi Roland...

Dank voor je reactie....in tegenstelling tot andere PL509/519 ontwerpen hebben de Aitos wel een tegenkoppeling...ik weet jammer genoeg niet hoeveel...de ontwerper Herman-nog wat...schrijft in zijn folder (boekwerkje) dat tegenkoppeling voor hem betekend zout bij de aardappelen......daarom weet ik het zo zeker ;D

Inderdaad is het wordt ademnood hier heel erg op zijn plaats...alleen het laagste laag hebben ze nu nog steeds moeite mee.....tenminste als dat laagste laag in combinatie met een complex geluidsbeeld gebeurt....
bv.....het laag van Hunter van Bjork wordt weer verbluffend neergezet ....maar het laag in Usher...ready to roll of iets dergelijks....is een stuk dunner dan bv...met een Krell.... :-\

PS

Sorry voor de vervuiling Garmt...maar ik heb in de gaten dat het nu toch een afgesloten topic is en een gezellige vergaar-thread is geworden... :P

reMC

Citaat van: jeroenkv op juli 11, 2006, 14:35:17
Het idee is dat de schermen niet meetrillen, maar dat lijkt mij toch logisch? De units moeten zich wel kunnen afzetten!

Het idee van de PHY-HP units is juist dat de schermen WEL mee trillen, met die reden is de bronzen ring om de unit heen ook gemaakt/gezocht. Die moet de trillingen van de unit overbrengen naar de kast.

CiteerHoe zou je de klank van de PHY's omschrijven? Hebbben ze niet erg veel last van bundeling?

Ik heb de PHY alleen in de Sonatine (mijn speaker) of varianten daarop gehoord (wel/geen tweeter, off center geplaatst, 30cm versie in daarvoor gemaakte kast etc.) Daarvan kan ik zeggen dat het voor mij vooral extreem snel, dynamisch (maar niet té, zoals de meeste speakers in vergelijking naar mijn idee wél doen) en natuurlijk (levensechte timbres) klinkt. Meer verwacht ik ook niet eigenlijk...maar de weergave die ik zoek blijkt zeer schaars. Ik heb het wel vaker beschreven op dit forum. De PHY's moeten wel zeer goed aangestuurd worden door uitsluitend een buizenversterker (van hoge kwaliteit) om er alles uit te halen. De Sonatine klinkt werkelijk voor geen METER met een slechte transistorversterker, de kast gaat dan ongewenst resonanties vertonen, trilt na etc.. Hetzelfde geldt voor buizenversterkers maar dat gaat sneller al 'redelijk'.

reMC

Marc Heijligers

Citaat van: rnacoustics op juli 12, 2006, 18:10:57
Veel valt of staat met de stabiliteit van een versterker.

Misschien was ik niet duidelijk, maar watbetreft versterkers zijn er meerdere soorten "vervorming". Er wordt hier over 3 verschillende dingen gesproken:
- Lage uitgangsimpedantie oftewel hoge elektrische dempingsfaktor. Daarmee houd je je basses strak.
- Clipping, dus niet genoeg vermogen voor harde passages. Dat is de nieuwe buizenconfiguratie.m
- De intrinsieke niet-lineaire V-I curve van een buis, en de interaktie met de Miller capaciteit van de volgende trap, die voor bijvoorbeeld een kathode volger zelfs nog harmonische vervorming van zo'n 1 a 2% per goed ontworpen trap genereert. Mits je stroomzwaai en spanningszwaai geheel kan ontkoppelen van elkaar. En buiten wat DIY geneuzel heb ik dat nog zelden gezien!

Als ik het over IM vervorming heb, dan heb ik het over dat laatste. Dat is intrinsiek aan buizenversterkers. Dat kan soms prettig klinken overigens. De meeste heavy metal gitaren zijn een en al IM distortie (die vind ik overigens persoonlijk niet prettig  :) ). 

Mijn Ayre heeft overigens ook nergens tegenkoppeling, terwijl het toch een transistor/FET versterker is. Ook hier geldt, het gaat om het totaal, niet om een enkele technische parameter die tot een vorm van absolutie verheven moet worden.

Marc

fgroen

Citaat van: reMC op juli 12, 2006, 21:35:46
De Sonatine klinkt werkelijk voor geen METER met een slechte transistorversterker, de kast gaat dan ongewenst resonanties vertonen, trilt na etc.. Hetzelfde geldt voor buizenversterkers maar dat gaat sneller al 'redelijk'.

Klinkt voor mij als: het ene gebrek met het andere maskeren.  :-\ :-X

Kan leuk klinken, maar gaat niet verder dan de beperkingen, die de gebreken opwerpen.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

reMC

Citaat van: fgroen op juli 13, 2006, 10:19:51
Klinkt voor mij als: het ene gebrek met het andere maskeren.  :-\ :-X

Wat ik bedoel is dat de versterker goed moet zijn om alles uit de speaker te halen (duh). Als voorbeeld van de 'gevoeligheid' van de speaker gaf ik even aan dat hij met ECHT slechte versterkers helemaal de mist in gaat. Maar hoeze het ene gebrek met het andere maskeren dan? Welk gebrek heb je het over ??? De input voor de speaker moet gewoon goed zijn 8)

Hoi Remco,

Misschien weer de knuppel in het hoenderhok gooien.....maar heb je wel eens gedacht om de zaak om te draaien..... >:D

Voorbeeld:....je komt nu eindelijk een waanzinnig mooie versterker tegen (be it tubes of transistors) die ZELFS de Sonatine goed kan laten klinken..... ::)

Als je zo een versterker dus tegenkomt kun je weer een leuke verrassing krijgen als je ook een waanzinnige luidspreker tegenkomt....en DAN combineert..... 8)

Ik bedoel het niet eens zo aanvallend...maar een "open mind" wordt vaak beloond... ;)

reMC

Citaat van: Erik van Voorst op juli 13, 2006, 10:40:46
Voorbeeld:....je komt nu eindelijk een waanzinnig mooie versterker tegen (be it tubes of transistors) die ZELFS de Sonatine goed kan laten klinken..... ::)

Als je zo een versterker dus tegenkomt kun je weer een leuke verrassing krijgen als je ook een waanzinnige luidspreker tegenkomt....en DAN combineert..... 8)

Ik houd wel van verrassingen ;D

garmtz

Citaat van: Erik van Voorst op juli 12, 2006, 18:31:56
Sorry voor de vervuiling Garmt...maar ik heb in de gaten dat het nu toch een afgesloten topic is en een gezellige vergaar-thread is geworden... :P

Geen enkel probleem... ;)

jeroen_d

Citaat van: Marc Heijligers op juli 11, 2006, 08:37:00
Er zijn toch wel meer goede voorbeelden? Linkwitz en Jon Marsh zijn er toch ook mee bezig? Als ik met een nieuw projekt zou beginnen, zou ik waarschijnlijk ook met zoiets beginnen.
Ik heb een paar jaar geleden met mijn zwager het Phoenix open baffle systeem van Linkwitz exact nagebouwd. Dit is een van de systemen die ik rangschik onder de echt goede. Plaatsing is bij dit systeem overigens helemaal niet zo kritisch, dit is waarschijnlijk toe te schrijven aan alle aandacht die door Linkwitz is besteed aan een uniform afstraalgedrag. Eenmaal goed opgesteld, voldoende vrij van de achterwand op zo'n 1,20 m, klinkt het ook buiten de 'sweet spot' heel homogeen en ruimtelijk, hoewel je dan natuurlijk geen optimale pin-pointing en diepte hebt. Desondanks is het aantal bouwers van deze systemen niet hoog, terwijl er toch een volledige bouwbeschrijving bestaat en alle printen voor de actieve elektronica te koop zijn. Ik vermoed dat dit toch ligt aan de vrij hoge investering voor deze volledig actieve 3-weg systemen en je weet van tevoren niet hoe het klinkt, onbekend maakt onbemind. De 2-wegjes van John Krutke zijn al vele malen nagebouwd, lekker laagdrempelig.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

rojo

hi,

Ben bij Rapshody geweest voor een prive luistersessie Avalon Isis, dit keer geen Spectral maar een volledige Audio Research trein voorversterker Ref 3 eindtrappen Ref VT 600 mk3 mono's en de Ref cd 7  met de nieuwste MIT bekabeling. Wat ik daar heb gehoord overtrof mijn stoutste audiodromen, speelde naar mijn idee de Spectral set volledig van de kaart, die ik overigens al waanzinnig vond. De VT 600 kombineert ongelofelijk veel power met ongekende precisie en de plaatsing is enorm, de detaillering van de Ref 3 en CD 7 is ongekend je kan het bijna pakken. De Ref 3 kende ik al maar in deze combi niet. En dit is echt niet van deze planeet. Bij de eerste tonen kreeg ik kippe of kippenvel en dat bijna een uur lang. Ik zie wel eens reacties hier op het forum over Audio Research zoals vooral veel power en geen subtiel buizengeluid. Nou ga dan maar eens snel luisteren. En waar gaat het nou eindelijk om, het weergeven van een muziekregistratie, bijvoorbeeld het laatste concert van Cream, dacht echt dat ik in de zaal zat wat een live gevoel kreeg ik van die set. Voor mij, deze combi, echt de beste, mooiste, muzikaalste geluidsweergave die ik ooit gehoord heb.

Gr Rojo

beunky

"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"