Welke vragen wil jij stellen aan Neil Patel (de ontwerper van Avalon)?

Gestart door garmtz, mei 8, 2006, 09:20:33

Vorige topic - Volgende topic

Marc Heijligers

Citaat van: jeroenkv op juli  7, 2006, 14:14:07
Ik verbaas mij er alleen over dat iedereen Avalonkasten maakt... Prima dat iedereen ze mooi vindt etc., maar dat is een andere rede dan dat dat ook de beste kast is. Eigenlijk gewoon een modeverschijnsel (niks mis mee). De opzet van Jeroen is de beste die ik tot nu toe gezien heb

En dan probeer je uit te leggen dat "de beste" niet bestaat...  ::)

Marc  ;)
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

Erik van Voorst (in memoriam)

Citaat van: Marc Heijligers op juli  7, 2006, 12:45:34
Je gaat je units van de XxX toch niet in de kastdeuren monteren, hoop ik? Erik, Erik, ik vond het goed klinken bij je, stop stop!  :o

Marc  8)

Okay dan even een fotootje van mijn .......Kitchen-Sub "Lantana"  ;D...................wat een poort he... >:D
We zitten toch al 10 pagina's off-topic  ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Movievault

Citaat van: Erik van Voorst op juli  7, 2006, 16:18:36
Okay dan even een fotootje van mijn .......Kitchen-Sub "Lantana"  ;D...................wat een poort he... >:D
We zitten toch al 10 pagina's off-topic  ;)

Zeg Erik ben je nu mijn JMlabs aan het klone ;D
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

jeroenkv

Citaat van: Marc Heijligers op juli  7, 2006, 16:00:15
En dan probeer je uit te leggen dat "de beste" niet bestaat...  ::)

Marc  ;)

Daarom staat er ook "de beste kast die ik tot nu toe gezien heb"....... In mijn ogen is eigenlijk de beste kast geen kast.  ;D

Ja in mijn ogen dus niet....ieder kast hoor je...een toevoeging geven aan de muziek.....als die
kast er helemaal niet is dan klinkt het behoorlijk doods.....

Een extreem is natuurlijk de kast van Remco... >:D (forgive me....alleen maar plagen)

Wel grappig en tegelijk een schijnbare contradictie dat mijnsinziens de mooiste resultaten worden behaald met een zo dood mogelijke kast...... ::) ;D

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

jeroenkv

Tja als je van kastklank houdt..... misschien als je drivers gebruikt waarvan de klank gecamoufleerd moet worden? 8)

jeroen_d

Citaat van: Erik van Voorst op juli  7, 2006, 20:44:44
Ja in mijn ogen dus niet....ieder kast hoor je...een toevoeging geven aan de muziek.....als die
kast er helemaal niet is dan klinkt het behoorlijk doods.....
Gelukkig voor Erik is zelfs een open baffle systeem een driver op een baffle en zou zo'n systeem dus niet doods hoeven klinken 8).

JeroenKV, volgens mij heb je even vergeten dat de baffle van open baffle ook gewoon meetrilt en meekleurt ;D.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

jeroenkv

jeroen_d

Nee, dat heb je niet gedaan. Als jij wilt discussieren om het discussieren, veel plezier dan nog hier ;D.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Citaat van: jeroen_d op juli  7, 2006, 20:59:18
Gelukkig voor Erik is zelfs een open baffle systeem een driver op een baffle en zou zo'n systeem dus niet doods hoeven klinken 8).

Net weer klaar met een avondje luisteren naar mijn xXx-en....is toch leuk behelpen... ;)

jeroenkv

Citaat van: Erik van Voorst op juli  8, 2006, 01:12:14
Net weer klaar met een avondje luisteren naar mijn xXx-en....is toch leuk behelpen... ;)

Aan alles kun je wennen.....  ;)

jeroen_d

Citaat van: Erik van Voorst op juli  8, 2006, 01:12:14
Och, dat kunnen meer trotse zelfbouwers als JeroenKV en ik ook zeggen ;). Bij mij is het net andersom als bij Gydotron: ik hoor nooit een commercieel systeem waarvan ik denk, dat gaat mij meer luisterplezier opleveren dan mijn zelfbouwsysteem.

Marc Heijligers

Citaat van: jeroen_d op juli  8, 2006, 10:19:28
Bij mij is het net andersom als bij Gydotron: ik hoor nooit een commercieel systeem waarvan ik denk, dat gaat mij meer luisterplezier opleveren dan mijn zelfbouwsysteem.

Bij maakt het niet uit wie de maker is, een systeem klinkt prettig of niet.

Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

jeroen_d

En aangezien er veel systemen zijn die prettig klinken, ...

reMC

fgroen

Ik vind een verse tonijn sashimi met Wasabi, witte pickled gember en Japanse soja saus het lekkerst..  O0
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

jeroenkv

reMC

jeroen_d

Citaat van: reMC op juli 10, 2006, 11:02:59
Was het maar zo ;D
Wat ik bedoel is, mij maakt de maker ook niet uit. Het systeem moet gewoon goed zijn en kloppen. Dan klinkt het prettig. En ik heb inmiddels behoorlijk wat systemen gehoord die zo zijn. Goedkoop en duur. Natuurlijk zijn er nog veel meer die niet erg prettig klinken. Maar waar leg je op een gegeven moment de grens, dat is persoonlijk. Ook binnen de zelfbouw zie je dat. En dan zeg ik, de allerduurste systemen zijn misschien op punten beter dan wat ik zelf heb gebouwd, maar ze hebben, ongeacht de prijs, ook altijd weer een paar punten die minder zijn. Alleen de volledig open bafflesystemen met de beste drivers winnen voor mij op alle punten. Daar ga ik gewoon met JeroenKV mee. Op één punt na, ze hebben nogal wat afstand tot een goed gedempte achterwand nodig om het midden perfect te laten klinken. En dan moet je gewoon een keer ophouden en vaststellen dat de ideale set niet bestaat, want dat symphonieorkest krijg je toch niet in je huiskamer. Die is daarvoor te klein, fysische wetten verbuig je niet. Gewoon genieten van de muziek. Dat kan Erik van der Voorst, maar dat kan ik ook met mijn set die minstens een factor 20 goedkoper is. Neemt niet weg dat een volgend zelfbouwproject zomaar zou kunnen, al is het maar voor iemand anders, want dat bouwen is gewoon zo leuk!

Marc Heijligers

Citaat van: jeroen_d op juli 10, 2006, 17:20:05
Dat kan Erik van der Voorst, maar dat kan ik ook met mijn set die minstens een factor 20 goedkoper is.

Of moet je eens een iPod Video combineren met een Sennheiser HD650. Dan heb je voor onder de 800 euro een geluidje waar menig installatie een puntje aan kan zuigen. Ik denk dat de faktor besparing daar nog wat groter is!

Marc

jeroen_d

Natuurlijk ;D.

Hoewel hoofdtelefoon, dat vind ik persoonlijk nou écht behelpen.

Terugkomend op het klinken van kasten, ik vraag me af hoeveel avaclone bouwers wel eens langdurig naar een echt goed open baffle systeem hebben geluisterd. Om zo'n systeem, goed opgesteld, op zijn waarde te kunnen schatten. Nee, geen ESL, dat is totaal anders.

Vraag voor Neil Patel: is open baffle voor Thiel drivers een optie en zo ja, moet er dan wat gewijzigd worden aan de drivers?

Marc Heijligers

Citaat van: jeroen_d op juli 10, 2006, 17:44:33
Natuurlijk ;D.

Hoewel hoofdtelefoon, dat vind ik persoonlijk nou écht behelpen.

Als mijn vriendin de Milestones ziet, denkt ze andersom :-)

Terugkomend op het klinken van kasten, ik vraag me af hoeveel avaclone bouwers wel eens langdurig naar een echt goed open baffle systeem hebben geluisterd. Om zo'n systeem, goed opgesteld, op zijn waarde te kunnen schatten. Nee, geen ESL, dat is totaal anders.

Gehoord, en heeft z'n voordeel en nadeel. Enorm snel, een enorme push bij de aanzet van puls, maar wat minder push bij het uitgonzen van klankkasten. Verder ook wat issues met stereobeeld, erg gevoelig voor de luisterpositie, en het verschil tussen "baffled" en "unbaffled" (bijv. midtoner wel kast en basunit alleen baffle). Het kan erg mooi zijn, maar ik heb ook de nodige mislukkelingen gehoord, zoals dat normaal is in de wereld van de speakers.

Vraag voor Neil Patel: is open baffle voor Thiel drivers een optie en zo ja, moet er dan wat gewijzigd worden aan de drivers?

Nope, de basunits hebben een te kleine Xmax, en vanwege hun toch al lage gevoeligheid verlies je erg veel rendement.

Marc

reMC

Leuke verhaaltjes jongens. Zelf ben ik erg benieuwd naar andere open baffle ontwerpen met de PHY als luidspreker...

Citaat van: jeroen_d op juli 10, 2006, 17:20:05
verbuig je niet. Gewoon genieten van de muziek. Dat kan Erik van der Voorst, maar dat kan ik ook met mijn set die minstens een factor 20 goedkoper is. Neemt niet weg dat een volgend zelfbouwproject zomaar zou kunnen, al is het maar voor iemand anders, want dat bouwen is gewoon zo leuk!

Ach gelukkig is er voor een ieder een gaaf systeem....xXx...............open baffle.....koptelefoon....

Ik wil wel opmerken dat het geld geen uitgangspunt van mij was/is.....zie center der center...voor een fractie van de bouwprijs speelde die mijn Avalon's zoek..........okay daarna is het ...uhhhh......uit de hand gelopen.... >:D

Hoewel terugkomend op de koptelefoon ....toch dat gave 3D effect mis ik....van bv het naast je gaan staan van muziek...bv.  Madonna...Die another day.....

Op de Headset heel lekker en kicken maar de enorme " meetbare"  diepte en het naast je gaan staan van een instrument....nog afgezien van de enorme PA Power...mis ik... :P

Ik vraag me ook af hoe het mid met het laag integreert op een " goede "  open baffle...en of de timing van de units goed te krijgen is....zelfs met de (nieuwe) dure Jamo R909  van  10,000 euri krijgen ze het (weer) niet goed...  :-\

jeroenkv

Citaat van: reMC op juli 10, 2006, 18:35:53
Leuke verhaaltjes jongens. Zelf ben ik erg benieuwd naar andere open baffle ontwerpen met de PHY als luidspreker...

Je draait dus gesloten? Op de site van PHY staan een mooi ontwerp. De baffle is dan dubbel en met zand gevuld.

Hoe klinkt dat nu PHY? Ik wil nog steeds een keer gaan luisteren!