Crystalio II doorlopende review en indrukken

Gestart door J.A.F._Doorhof, april 27, 2006, 13:43:10

Vorige topic - Volgende topic

J.A.F._Doorhof

Kan iemand aub even de firmware naar mij mailen of een link geven.
Ik heb hem alleen op de MB200's op de zaak staan maar zoals altijd op maandag ben ik vrij en wil het graag even voor je testen.

De PMS FTP ligt er nu vanaf dus ik kan er niet bij.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kjelt

Citaat van: J.A.F._Doorhof op augustus 14, 2006, 12:28:09
De box werkt perfect als je de interne HD gebruikt

Perfect vind ik overdreven Frank,  goed ok.
De meeste problemen komen mijns inziens bij interne HDD dan ook niet door de implementatie van de box maar van de software. De TS files worden vaak gestripped van navigatiestreams en tijdstreams etc. waardoor het "spoelen" en skippen (bijna) onmogelijk is geworden. Dat een PC dit soms toch weer wel kan verbaast me omdat dit kennelijk een andere implementatie van de standaard is. Oftewel er moet nog wat worden bijgeschaafd en gevijld aan de firmware maar er is met een interne HDD prima mee te leven (als je tenminste niet op pause of stop drukt en weer halverwege een film terugwilt want dat is bij mij in 8 van de 10 gevallen dus niet mogelijk).

Communicator

@ Frank
Zonder dit een WELLES / NIETES spelletje te laten worden: De box is in eerste instantie bedoeld als High Defenition Network player (er wordt zelfs standaard GEEN harde schijf megeleverd; het is MOGELIJK er één te installeren).

Uiteraard weet ik dat het om Beta releases gaat, maar deze releases zijn zo buggy (constant verlies van netwerk, vastlopen, reboots etc...), dat je hier meer kan praten over alpha releases....(en believe me: Ik test heel wat op een dag, dat is een groot onderdeel van mijn werk...)

Wellicht komt het allemaal nog wel goed, maar voorlopig ben ik (en met mij meerderen) zeer ontevreden over de performance van dit apparaat.

En die NFS prog van MS: Die is wel HEEL erg zwaar....Daarbij moet je wel HEEL veel instellen, wat voor een 'normale' gebruiker echt NIET te doen is!

Raphie

@Communicator: Ik vind dat je nu wel een beetje paniek aan het zaaien bent.

Ook op het PMS forum heb je diverse typen users en een complete buglist is beschikbaar in het Beta firmware topic.
Je springt van SMB naar NFS naar MP3, maar je bent niet echt duidelijk in wat je nou precies probeert te doen:

Ja, ik heb ook bugs in m'n MB200 en MB100:
- aspect ratio default naar 4/3 ipv 16/9 bij TS file
- HDMI geluid speelt bij sommige files aanvankelijk niet en vereist een handmatige switch tussen RAW en PCM
- SMB verbinding is weg naar spelen van ISO file en vereist reboot
- IFO speelt shokkerig op SMB (dit is bekend)
- HDMI boot issue, soms moet ik 3 keer boten voor ik beeld heb.

Zijn deze bugs onoverkomelijk? lijkt me niet, zijn ze lastig en zou het mooi zijn als ze worden opgelost? zeker weten!!
Ik heb zowel over SMB en NFS diverse files (Xvid, AVI, DivX, TS, VOB, ISO) gespeeld. De ENIGE file die ik op dit moment niet zonder haperen via SMB kan spelen is de Philips Airshow 1080p TS file Zelfs m'n Starwars Attack of the clones 1080p speelt over SMB.

Ik heb een SMC MIMO 100Mbit router en een SMC gigabit switch en als m'n PC verder idle is, dan heb ik 0,0 problemen.
Als m'n Bitcomet aan heb een 10 downloads /uploads actief heb met een snelheid van 900/400 dan krijg ik ook problemen.

Ik denk dat jij dus echt problemen hebt met je server / netwerk infrastructuur.
Heb je een traffic shaper aanstaan?
Draait Exchange op je 2003 server (of welke andere applicatie?)
is je Gigabit switch managed? zo ja, heb je VLANs gedefineerd?

Bij de box zelf komt niet zo veel kennis kijken. Maar aan alles wat al in je huis staat en waar jij de box op aansluit worden wel enige eisen gesteld. PSM afzeiken dat ze geen Plug & Play oplossing leveren vind ik dus wel erg kort door de bocht!

JBL PRX Power!

J.A.F._Doorhof

Ik heb hem gewoon standaard geïntstalleerd en zit nu dus te wachten totdat of de FTP weer online gaat of iemand me even helpt met de nieuwe firmware dan kan ik het vandaag testen, anders eind van de week.

Het is hier gewoon zo hectisch dat ik amper aan dingen toe kom, maar ik zal dit even prioriteit geven.
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kjelt

Citaat van: Raphie op augustus 14, 2006, 12:43:02
- HDMI boot issue, soms moet ik 3 keer boten voor ik beeld heb.
Hey Raphie mijn oplossing hiervoor: hardboot oftewel de spanning van de MB200 eraf halen (230V schakelaar voor de voeding) 5 seconden wachten en erweer op zetten, werkt bij mij dan altijd.

Raphie

Citaat van: Kjelt op augustus 14, 2006, 12:51:01
Hey Raphie mijn oplossing hiervoor: hardboot oftewel de spanning van de MB200 eraf halen (230V schakelaar voor de voeding) 5 seconden wachten en erweer op zetten, werkt bij mij dan altijd.

Voor mij werkt HDMI stekker erin/eruit ook, lijkt dus op een handshake issue ;)
JBL PRX Power!

J.A.F._Doorhof

Daar is niet alleen de MB200 goed in :D
De Marantz 7600 die hier op de zaak staat heeft exact hetzelfde. De PEP heeft het, een Denon van een klant had het.
De HTPC met de nieuwste ATI heeft er ook soms problemen mee.

Dus HDMI is niet zaligmakend :D
Custom installer

Communicator

Frank, ik probeer geen paniek te zaaien. Ik wil gewoon als ik EUR 400 uitgeef een apparaat hebben dat in de BASIS goed werkt en doet wat hij moet doen volgens de fabrikant.

Dat mensen gewend zijn tegenwoordig dat dit niet het geval is, en voor lief nemen dat 'niet overkomelijke problemen' er nu eenmaal bijhoren het zij zo: Ik eis gewoon dat iets doet wat het moet doen!

Mijn interne netwerk draait over een managed Gigabit 3com switch en ik kan je verzekeren:
Ik heb ABSOLUUT genoeg bandbreedte.....

En wat ik probeer te doen? Gewoon de files afspelen die het ding zou moeten afspelen......

Raphie

Citaat van: Communicator op augustus 14, 2006, 13:05:40
Frank, ik probeer geen paniek te zaaien. Ik wil gewoon als ik EUR 400 uitgeef een apparaat hebben dat in de BASIS goed werkt en doet wat hij moet doen volgens de fabrikant.

Dat mensen gewend zijn tegenwoordig dat dit niet het geval is, en voor lief nemen dat 'niet overkomelijke problemen' er nu eenmaal bijhoren het zij zo: Ik eis gewoon dat iets doet wat het moet doen!

Mijn interne netwerk draait over een managed Gigabit 3com switch en ik kan je verzekeren:
Ik heb ABSOLUUT genoeg bandbreedte.....

En wat ik probeer te doen? Gewoon de files afspelen die het ding zou moeten afspelen......

Ik begrijp je punt wel, maar helaas is het niet zo eenvoudig dat alles aan de box zelf ligt. dan had PMS er een media server bij moeten leveren en tevens de transport kwaliteit moeten waarborgen.

Ik weet wel dat deze box tot nu toe het beste werkt van alle media clients (KiSS, Snazio etc) en ja het zou mooi zijn als de annoyances eruit waren. Welke file(s) probeer je te spelen die voor jou niet werkt?

Heb je zelf al eens een ISO backup gemaakt met bijv DVDShrink?
JBL PRX Power!

Communicator

Wellicht ligt het ook aan het feit dat ik gewoon een wat ongedurig type ben... ;)

Ik besef terdege dat er nog kinderziektes inzitten, maar vind ze erger dan verwacht.

Hopelijk komt er snel een release van de vernieuwde firmware en kunnen we er daarna met zijn allen om lachen..........

(Het is gewoon zo rete irritant als je bezoek hebt die benieuwd zijn naar je nieuwe speeltje en het werkt gewoon niet.........)

Raphie

Citaat van: Communicator op augustus 14, 2006, 13:20:34
(Het is gewoon zo rete irritant als je bezoek hebt die benieuwd zijn naar je nieuwe speeltje en het werkt gewoon niet.........)

Idd. wilde gisteren Hellraiser VII kijken en had alles klaargezet, want m'n vriendin zegt dat het altijd zo lang duurt voordat we eindelijk kunnen kijken. Was de box vastgelopen in z'n screensaver, dus weer rebooten, HDMI stekker eruit/erin, aspect ratio switchen, audio raw/pcm switchen en toen eindelijk kijken. 

Dat moet inderdaad een heel stuk beter kunnen, maar wanneer de film eenmaal speelt ben ik die annoyances zo weer vergeten ;)
JBL PRX Power!

jaco

Citaat van: Communicator op augustus 14, 2006, 07:36:13
Overigens stream ik vanaf een RAID5 areca array die meer dan voldoende throughput heeft, mijn Gigabit netwerk kan dit ook met gemak verstouwen.
Je moet wel oppasen met een areca controller. Ik heb er ook 1 in mijn PC, en die heeft de onhebbelijkheid dat hij als zijn cache vol is deze rustig gaat wegschrijven naar de array, en dan bevriest alles voor heel even.
Als jij dat ook hebt in een server, kan het zijn dat de streaming dan even stopt daardoor.
Ik dacht het op te lossen door van 128 Mbyte cache naar 1024 Mbyte cache te gaan, maar nu duren de interupties gewoon langer.
Het kan zijn dat ik settings verkeerd heb staan ergens in Windows (ik vermoed dat daar de caching compleet uit moet) maar het is een hinderlijk probleem wat ik heb met areaca (Areca 1130, 1 Gbyte cache, 5x400 GB WD-Re2 HD's)

Dus de througput is er wel met >600 MByte/sec (vanuit geheugen de cache in) maar na 1 GByte krijg je dus een interuptie.

Ik ben wel met je eens dat de respons van PMS soms zwaar teleurstellend is. Ik heb ook ooit eens gevraagd om de pronto CCF file (die ze in hun presentatie materiaal claimen te hebben) op willen sturen. Nooit antwoord gehad.
Verder doen ze inderdaad weining om je te ondersteunen met connectie problemen. Ik zie alleen maar antwoorden dat het bij hun wel werkt, maar op andere zaken gaan ze niet in.

Het sharen van SMB vondt ik ook wel een zepert. Veel threads over hoe het aan de praat te krijgen, maar ik heb maar 1 werkbare tip gevonden: userid waar de box mee aanlogged is "root"  Toen ik die user 1 maal had werkte alles verder goed zonder iets in te stellen met losse rechten, registry waardes zetten etc.

Bij NFS hadden ze wellicht naar de Microsoft oplossing kunnen kijken. Die kan iedereen immers gratis downloaden. Dus ze hoeven dan ook niet naar 10 verschillende NFS producten te kijken. Hadden ze gewoon simpelweg op kunnen sommen, met screenprintjes erbij wat je waar ik moet stellen om het werkend te krijgen.
Dit werkt nog steeds niet bij mij, maar ik heb er ook nog niet veel tijd aan besteed.
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

Woziak

Citaat van: Raphie op augustus 14, 2006, 13:15:38...Ik weet wel dat deze box tot nu toe het beste werkt van alle media clients (KiSS, Snazio etc) en ja het zou mooi zijn als de annoyances eruit waren...

Nou als ik het zo lees doet mijn Snazio 1350 het een stuk beter als media client.  ;)

Ik snap nog steeds niet waarom ze voor SMB en NFS gekozen hebben terwijl dit beide file-sharing protocollen zijn i.p.v. een streaming-protocol. File-sharing protocollen zijn gewoon niet ontwikkeld voor een constante datastroom van A naar B.

Raphie

Citaat van: Woziak op augustus 14, 2006, 16:09:41
Nou als ik het zo lees doet mijn Snazio 1350 het een stuk beter als media client.  ;)

Ik snap nog steeds niet waarom ze voor SMB en NFS gekozen hebben terwijl dit beide file-sharing protocollen zijn i.p.v. een streaming-protocol. File-sharing protocollen zijn gewoon niet ontwikkeld voor een constante datastroom van A naar B.

Werkt bij mij prima hoor wat gebruikt de Snazio dan? toch net zo'n sullige client als de KiSS (of EZlink)... nee da's fijn, dan moet je client software op je PC installeren om hetzelfde te doen :P
JBL PRX Power!

Woziak

Citaat van: Raphie op augustus 14, 2006, 16:13:03
Werkt bij mij prima hoor wat gebruikt de Snazio dan? toch net zo'n sullige client als de KiSS (of EZlink)... nee da's fijn, dan moet je client software op je PC installeren om hetzelfde te doen :P

De Snazio gebruikt UPnP™ AV zoals vele anderen. Software moet je toch installeren of dat het nu NFS, SAMBA of UPnP™ AV server betreft.
Waarom denk je dat Micro$oft WMC (de MS implementatie van een UPnP™ AV server) ontwikkeld heeft terwijl het SMB standaard voor handen had. Protocollen worden nu eenmaal ontwikkeld met een bepaald doel voor ogen en daarom is het belangrijk om het juiste protocol voor de juiste toepassing te kiezen.  ;)

Kjelt

Willen jullie dit in een aparte "Snazio vs MBx00 " thread doen svp?  ;)

Woziak

Citaat van: Kjelt op augustus 14, 2006, 16:55:13
Willen jullie dit in een aparte "Snazio vs MBx00 " thread doen svp?  ;)

Deze thead ging toch over de Crystalio II ?...  >:D

Kjelt

Citaat van: Woziak op augustus 14, 2006, 17:00:05
Deze thead ging toch over de Crystalio II ?...  >:D
Inderdaad en niet over de Snazio of enig vergelijk tussen beiden wat mij betreft maar goed dat moeten de admins maar uitmaken. Ik wil graag in dit topic alleen iets over de MBx00 / Crystalio II lezen.

Kjelt

Naar aanleiding van volgende posts:
Citaat van: jaco op juli 12, 2006, 22:27:14
Er zit wel een bug met de digitale uitgang in.
Zet het volume maar eens naar 0 toe, gelijk geen geluid meer. Verder op de standaard stand van
16 heb je bij harde pulsen oversturing. Mijn Meridian voorversterker hoor je klikken wanneer
de bitstream wegvalt of niet meer begrepen wordt.
Dus de digitale uitgang is afhankelijk van de analoge volumeregeling. Dat kan eigenlijk niet,
tenzij ze digitaal gewoon het signaal al 'dimmen' voor de DAC. Maar ja dan zou je resolutie
weggooien, dus dat zou me zeer verbazen.
Ga wel eens posten op het PMS forum, dit klopt volgens mij lang niet.

Citaat van: jaco op juli 13, 2006, 09:24:59
PCM (dus ook een MP3 en andere codecs die als PCM uitgegeven worden) is afhankelijk van de
volume instelling. De reactie van PMS is dat dit op de middenstand - 16 moet staan.
Daar lees ik ook dat voor Bitstream ook de default setting goed zou moeten zijn.
Tijdens "Lord of war" is er een scene dat Cage zijn concurent samen met de dictator
neerschiet. Tijdens het schot mute mijn voorversterker als het volume op 16 staat. Op volume
setting 1 werkt het wel goed.

Citaat van: jaco op juli 13, 2006, 12:57:42
Ik heb niet de beschikking over een scope helaas.
Ik wil zelf vanavond nog testen of ik die fout kan reproduceren. Mijn versterker mute
inderdaad het signaal, dus wellicht is defectgaan niet mogelijk.

Goed ik heb vanavond de MB200 even op de scope gezet (zie foto's) Er zijn twee rare dingen aan de hand:

1) bij volume 0 wordt er niet een SPDIF mute signaal uitgezonden (continu correcte SPDIF datastream met audiodata L en R  op 0) maar een DC signaal op ongeveer de halve amplitude van het SPDIF signaal. Er is geen enkele SPDIF ontvanger die dit begrijpt oftewel dit is volgens mij inderdaad niet goed. Dus nooit volume op 0 zetten anders kan je SPDIF ontvanger de kluts (sync) kwijt raken

2) Bij alle andere audioniveaus is de amplitude van het SPDIF signaal gelijk en dat hoort ook zo, daar is dus niets vreemds aan. Wat wel vreemd is en dat merkt Jaco terecht op is dat het geluid wel degelijk in amplitude wordt geregeld. Oftewel er wordt digitaal aan je bitstream gerommeld. Dit wil je dus absoluut niet hebben en ik kan me dan ook niet voorstellen dat een firma die zoveel moeite doet om dure temperatuur gecontroleerde oscillatoren in hun product te bouwen dit niet via een software optie kan uitzetten. Ze zouden van de digitale SPDIF uitgangen af moeten blijven en de digitale broninformatie 1:1 doorsturen. Daar zijn digitale uitgangen tenslotte voor bedoeld. Je regelt na de digitale decoder pas het volume. Oftewel deze box is leuk voor HDTV en wellicht als je de analoge uitgangen gebruikt interessant voor audiofiele toepassingen maar voor serieus muziek luisteren via de digitale uitgangen is de box met de huidige firmware naar mijn mening ongeschikt omdat ze de bitstream manipuleren.

Wellicht heeft PMS dit voorzien door volume=16 als onbewerkt digitaal signaal naar de uitgangen door te geven. Dit kan ik helaas niet controleren maar dit zou wel door iemand kunnen gebeuren die naast een MBx00 een audiokaart met digitale SPDIF ingang en bijbehorende ASIO driver en software heeft. Dan zou je een digitale compare kunnen doen tussen het bronbestand en het digitaal 1:1 gesamplede door de MBx00 aangeboden signaal.

Overigens kijk ik met veel plezier naar HDTV via de MBx00 en is dit voor mij geen reden om hem weg te doen.  ;)

Raphie

Kjelt, kan je jou bevindingen ook even op het PMS forum posten? met afbeelding? ben benieuwd met wat voor verklaring ze terug komen.
Maar je hebt wel gelijk spdif out moeten ze vanaf blijven...
JBL PRX Power!

Kjelt

Citaat van: Raphie op augustus 17, 2006, 22:01:19
Kjelt, kan je jou bevindingen ook even op het PMS forum posten? met afbeelding? ben benieuwd met wat voor verklaring ze terug komen.
Maar je hebt wel gelijk spdif out moeten ze vanaf blijven...

Ik ben geen lid van dat forum, maar je mag wat mij betreft dit posten ik kan je de originele file ook wel pmén als je wilt.

Raphie

GOED NIEUWS voor de MBx00 bezitters:

Ik heb afgelopen week een WD-NetCenter 500GB aangeschaft en deze ondersteund zowel SMB/CIFS als NFS.
je hangt deze via 100Mbit aan je router en kan via je Windows Networking Neighbourhood of Apple finder deze schijf benaderen.
Alle bestanden die je op deze schijf zet zijn tevens via SMB (maar dat wil niemand) en NFS via de MBx00 te benaderen.

Dit betekend dat je nu full HD 1080p over je netwerk kan streamen en dat de menu's over het netwerk nu net zo snel werken als lokaal op interne disk.

Aan de NetCenter zitten tevens nog 2 USB poorten waar je meerdere schijven per poort aan kan hangen en deze via Stripe of mirror of als extra volume kan toevoegen aan je NetCenter.

Ik heb net zowel de Philips Airshow 1080p demo als Into The Blue 1080p kunnen kijken zonder enige hapering in audio of video.
Met je dus op zoek naar een out of the box netwerkschijf die perfect werkt onder NFS met de MBx00 zonder enig Linux hackwerk, dan is dit the one!

JBL PRX Power!

J.A.F._Doorhof

Als mensen belang hebben bij de oplossing laat ze dan even met ons mailen.
We gaan er een paar inkopen voor de MBX00 gebruikers.
Custom installer

J.A.F._Doorhof

Even kort vraagje voor Raphie.
Kun je ook al bestaande NTFS/FAT32 schijven op USB eraan hangen en die direct toegankelijk maken ?
Of moet je even alles eropnieuw opzetten.
Custom installer