Crystalio II doorlopende review en indrukken

Gestart door J.A.F._Doorhof, april 27, 2006, 13:43:10

Vorige topic - Volgende topic

Kjelt

Frank als de Gennum in alle modes zo goed is wat is dan eigenlijk de reden dat ze toch de Dcdi erbij hebben gezet  ??? Hebben ze daar nog een verklaring in de brochure/handleiding voor gegeven?

J.A.F._Doorhof

Ik denk omdat de DCDi een chipset is die ENORM veel fans heeft.
De implementatie van 2 chipsets maakt daarnaast het product uniek op de wereld op dit moment.
Er is geen enkele andere scaler die zowel de DCDi als Gennum heeft.
Daarnaast zal het de uiteindelijke prijs amper hoger gemaakt hebben aangezien ze voor de DCDi alles al klaar hadden.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jaco

Citaat van: Kjelt op mei  1, 2006, 11:23:19
Frank als de Gennum in alle modes zo goed is wat is dan eigenlijk de reden dat ze toch de Dcdi erbij hebben gezet  ??? Hebben ze daar nog een verklaring in de brochure/handleiding voor gegeven?
Wellicht had men tijdens het ontwerp wat vraagtekens bij het de-interlace of upsclaen van de Gennum chip.

Er is toch een Denon DVD speler waar ook een SIL chip na(ast) de HQV chip zit.
In de Crystalio zit de nieuwste versie van de Gennum voor zover ik gelezen heb. Die zou minder stroom gebruiken, maar wellicht hebben ze daar oon wel verbeterde firmware voor gemaakt in de tussentijd.
De marantz projector met Gennum chip heeft ook later een soort van update gehad waardoor alles beter werd.
Wellicht heeft PMS gedacht om maar op zeker te spelen en een DCDI erbij te zetten. Als je ze per 1000 inkoopt valt de prijs allicht wel mee, en zoals frank al schreef kennen ze de in en outs van de chip wel ondertussen.
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

riwi

Citaat van: jaco op mei  1, 2006, 12:24:10
Er is toch een Denon DVD speler waar ook een SIL chip na(ast) de HQV chip zit.

De duurste Denon A1XV DVD speler (a 3500) heeft DCDi voor deinterlacing en HQV voor de scaling <edit>HQV voor deinterlacing en DVDo voor scaling</edit>.

Misschien is er met video materiaal nog wel voordeel te zien door de DCDi in te schakelen.
Heeft Frank de beruchte Marco Borsato DVD al afgespeeld? met pans over het publiek waar menig afspeler volledig van over zijn nek gaat.

Don_Paul

Citeerde beruchte Marco Borsate DVD...waar menig afspeler volledig van over zijn nek gaat
Hee leuk, ik wist niet dat scalers ook esthetische beoordelingsvermogen hadden! :)
Prj: Sanyo Z2 / Amp: Marantz SR9300 / Dvd: Pioneer 868/ LD: Pioneer DVL 919 / Spk: Totem Dreamcatcher / Sub: SVS PB-Ultra / Sat: Dreambox /
Con: Xbox/Xbox360

Kjelt

Citaat van: Don_Paul op mei  1, 2006, 16:24:04
Hee leuk, ik wist niet dat scalers ook esthetische beoordelingsvermogen hadden! :)
De vraag is ligt het aan Marco of aan het publiek of beiden? ;D  ;D *hehehe*

Ontopic: de Dcdi blinkt inderdaad niet echt uit in scalen (hij kan het wel) dus ik snap Denon wel met hun A1XV.

Robbo

Citaat van: Kjelt op mei  1, 2006, 16:41:49
Ontopic: de Dcdi blinkt inderdaad niet echt uit in scalen (hij kan het wel) dus ik snap Denon wel met hun A1XV.

Beetje rare opmerking, want DCDI is een deinterlacing techniek....

Maar als je de Faroudja FLI2200/2300/2310 bedoelt waar de DCDI voor home cinema producten in gebruikt wordt, dan ga ik toch niet met je mee.   Scaling is namelijk zeer prima met de Faroudja, zelfs met niet 'ronde' resoluties !

Kjelt

Citaat van: Robbo op mei  1, 2006, 16:48:56
Beetje rare opmerking, want DCDI is een deinterlacing techniek....
Maar als je de Faroudja FLI2200/2300/2310 bedoelt waar de DCDI voor home cinema producten in gebruikt wordt, dan ga ik toch niet met je mee.   Scaling is namelijk zeer prima met de Faroudja, zelfs met niet 'ronde' resoluties !

Ik bedoelde inderdaad de Fli2310  ;)
De scaling is wel goed (ik heb hem trouwens zelf ook in mijn projector zitten ), maar niet geweldig, wat er ook weer precies mee was weet ik niet meer (is alweer een jaar geleden).

J.A.F._Doorhof

Hummm,
DCDi scaled als de beste, het was één van de eerste chipsets die ook zoals Robbo aangeeft met niet ronde getallen perfect scaled.

Mischien ligt het aan je projector :D
De implementatie verschilt namelijk per apparaat, de DCDi implementatie van de H3DII bv is anders dan die van de Crystalio.
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kjelt

Sorry mijn fout, ik heb het weer even nagekeken (was alweer een jaar geleden zoals ik eerder melde) en jullie hebben gelijk ik was in de war met de Fli2301 en die heeft dus makro blocking problemen.

Overigens heeft de Denon DVD-A1XVA helemaal geen Fli23xx erin zitten maar gebruikt deze:
een Silicon Optix 10-Bit REALTA Video-Prozessor mit Teranex HQV-Technologie voor deinterlacing/filtering en een 10-Bit DVDO Professional Scaler voor het scalen.

J.A.F._Doorhof

Dat is correct van de Denon dit omdat de realta slecht scalde op dat moment.
Custom installer

riwi

Citaat van: Kjelt op mei  1, 2006, 18:04:59
Overigens heeft de Denon DVD-A1XVA helemaal geen Fli23xx erin zitten maar gebruikt deze:
een Silicon Optix 10-Bit REALTA Video-Prozessor mit Teranex HQV-Technologie voor deinterlacing/filtering en een 10-Bit DVDO Professional Scaler voor het scalen.

Ik zat er dus naast met mijn opmerking dat de DCDi chipset in de denon A1XV speler gebruikt wordt.

Blijft wel mijn vraag of Frank wat videomateriaal kan testen. Liefst het wat moeilijkere materiaal zoals het genoemde Marco Borsato concert.

J.A.F._Doorhof

Ik heb vandaag behoorlijk wat video materiaal er door heen gejaagd en zie geen problemen.
Woensdag zal ik even naar de probleem titels kijken zoals MB.
Custom installer

Robbo

Hoe gaat het afspelen van DVD's en .ts met de MB.   Geen problemen met navigeren/ff/play/pauze?

J.A.F._Doorhof

Tot nu toe niet.
Heb er even 2 geripped en afgespeeld en die werkte perfect vanaf de interne HD.
Morgen ga ik wat testen doen vanaf de externe HDD.
Custom installer

J.A.F._Doorhof

Op verzoek vandaag even wat probleem titels gekeken.

Marco Borsato live in de kuip is zowel op DCDi als Gennum nagenoeg foutloos, maw ik zie er niets verkeerds aan, ook de pans over het publiek laten geen tearing zien of combing artifacts.
De Gennum is ook video materiaal net een tik scherper en heeft iets meer diepte, tevens is de Gennum net weer iets rustiger.

De DVD van Rammstein live aus Berlin blijft een enorm slechte DVD daar is waarschijnlijk niets meer aan te doen :D

50hz HD materiaal word perfect weergegeven, vandaag een stream bekeken van Anchorman op 1080i 50 van CMore, via de MB200 interne HDD, beeld is soepel foutloos en rag ragscherp met een enorme diepte :D

tot nu toe is de beslissing aan deze kant om de gehele DCDi sectie maar uit te zetten, en volledig op Gennum VXP te draaien ook voor SD materiaal.
Custom installer

Grindtegel

Hoe verhoudt het beeld zich tov software zoals VLC en Theatertek op een htpc?
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

J.A.F._Doorhof

Laat ik het mild stellen :D
Ik ben 2 jaar geleden aktief gestopt met HTPC's omdat op dat moment de Holo3D1 een beter beeld gaf als wat ik uit TT of de andere DVD players kreeg.
De H3DII ging daaroverheen door het gebruik van de HD-Aux.
De Crystalio is duidelijk beter dan de H3DII met HD-Aux en de Crystalio II is weer een stap beter.

Ik zou er een PC naast moeten houden maar ik betwijfel of de PC beter is, ik zie ze nog regelmatig op de calibratie tours en het loopt nu wel allemaal een stuk soepeler toch zie je nog regelmatig wat microjudder op een PC en met een aparte scaler is dat gewoon niet aanwezig.
Custom installer

Grindtegel

Ik doelde eigenlijk meer op de MB100 en MB200
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

riwi

Citaat van: J.A.F._Doorhof op mei  3, 2006, 16:51:58
Op verzoek vandaag even wat probleem titels gekeken.

Bedankt Frank  8) Goed om te horen dat ook lastig videomateriaal goed afgehandeld wordt  :)

J.A.F._Doorhof

Met voetbal was er wel iets dat heel erg opviel.
Bij de DCDi gebeurde het regelmatig dat er na een herhaling even een paar fracties van een seconde wat combing te zien was.
Met de Gennum heb ik vanavond Ajax-Groningen gekeken en dit niet gezien.
Bij DCDi loste ik dit vaak op door hem handmatig op video te zetten, bij de Gennum is de detectie blijkbaar sneller.

Even voor de goede orde, ik bash DCDi in geen enkel geval ik vind het nog steeds een fantastische chipset.
De nieuwere generatie is alleen nu voor het eerst DCDi voorbij naar mijn optiek, het heeft lang geduurd.

MvrGr.
Frank
Custom installer

RuudG

Citaat van: Grindtegel op mei  3, 2006, 17:13:09
Hoe verhoudt het beeld zich tov software zoals VLC en Theatertek op een htpc?
Niet echt een eerlijk vergelijk. VLC heeft een matige beeldkwaliteit, TT is beter maar zeker niet optimaal en de samenstelling van een HTPC is natuurlijk erg relevant. Bv. een ATI 9500 vergelijken met de Crystalio II is gekkenwerk. Maar met bv. een NVidia 7600GT, dan wordt het weer een ander verhaal. En dan wel met de beste softwaredecoder van dit moment, nl. DScaler5.

Overigens zal voor videomateriaal de HTPC zeker verliezen, daar hoef ik de Crystalio II niet eens voor gezien te hebben. Dscaler5 kan nl. alleen met filmbased materiaal uit de voeten en de TT/NVidia oplossing heeft dan weliswaar een veelgeroemde oplossing voor videobased materiaal, maar daar moet nog veel aan verbeteren voor ik daar echt van onder de indruk ben. De in mijn Ruby ingebouwde deinterlacer doet het bv. al duidelijk beter dan de TT/Nvidia oplossing en ook die laat nog steeds aardig wat steekjes vallen. Dus voor video heb ik geen enkele twijfel aan de winnaar, nl. de Crystalio. Ben wel benieuwd hoe de HTPC zich verder gaat ontwikkelen en of die op vergelijkbaar niveau gaat komen.

Maar voor 1080i film (99% van wat ik momenteel bekijk) zou ik een goede HTPC met DScaler5 wel eens willen vergelijken met de Crystalio II/MB200 combi. Hoeft niet eens met de HTPC erbij, ik heb een ziekelijk goed geheugen voor hoe beeld eruit ziet. Weet soms niet of ik hier blij mee moet zijn of niet :)

Er spelen overigens meerdere aspecten een rol: kwaliteit decoding, kwaliteit deinterlacing, kwaliteit scaling en kwaliteit video outputstage (Vergeet ik nog iets? Het is al erg laat aan het worden  :) ). Voor decoding zal dscaler5 de MB200 zeker evenaren, gelet op mijn ervaring met sigmaboards. Bij videodeinterlacing zal de HTPC het dik verliezen, maar voor film zal het gelijk zijn. Bij scaling zal de Crystalio ongetwijfeld de winnaar zijn (scaling algoritmes in HTPC's zijn niet echt hip). Vergelijk video outputstage durf ik niet te voorspellen. Wil ik graag zien.

Oh ja, dan hebben we nog dat puntje gebruikersgemak en stabiliteit. Het zal snel duidelijk zijn wie daar wint  :D

Grindtegel

Moooi verhaal Ruud, bedankt. Uiteraard is de beeldkwaliteit het belangrijkst om evt over te stappen naar een mb100/200, maar het stuk gebruikersgemak vind ik ook wel erg belangrijk. Ik word er af en toe zo ziek van dat om de een of andere mysterieuze wijze het weer een keer niet werkt op mijn htpc. Dan ben ik weer 2uur aan het zoeken naar een oplossing, en dat is zo'n zonde van mijn tijd. Iedere keer lees is dan weer over drivers/codecs/andere software.... om simpel van te worden. Ik wil gewoon dat ding aanzetten en kijken. Dat is ook een van de redenen waarom ik weer terug ben gegaan van een barco naar een dlp projector.

J.A.F._Doorhof

Ik zet altijd mijn Barco aan en het werkt, dus dat is wel erg kort door de bocht.
In principe calibreer ik hem 1x per jaar helemaal en 1x per 2 maanden een kleine touchup (half uurtje werk), maar goed.

De MB200 en Crystalio II COMBINATIE wint het van de HTPC.
De MB200 gaat namelijk via HDMI met 1080i naar de Crystalio II, deze doet via de Gennum een motion adaptive deïnterlacing naar 1080P en dat gaat naar de Barco met RGBHV (geen HDCP aanwezig op de MB200 :D).
Zover ik weet kan de PC nog steeds niet werken met de VXP chipset of een soortgelijk algoritme.

En geloof me, wat er met HD materiaal gebeurt is echt extreem, 1080i is gewoon duidelijk softer dan wat de Gennum ervan maakt (dat was hier even slikken).

MvrGr.
Frank
Custom installer

Del member

Citaat van: J.A.F._Doorhof op mei  3, 2006, 18:10:44
Laat ik het mild stellen :D
Ik ben 2 jaar geleden aktief gestopt met HTPC's omdat op dat moment de Holo3D1 een beter beeld gaf als wat ik uit TT of de andere DVD players kreeg.
De H3DII ging daaroverheen door het gebruik van de HD-Aux.
De Crystalio is duidelijk beter dan de H3DII met HD-Aux en de Crystalio II is weer een stap beter.

Ik zou er een PC naast moeten houden maar ik betwijfel of de PC beter is, ik zie ze nog regelmatig op de calibratie tours en het loopt nu wel allemaal een stuk soepeler toch zie je nog regelmatig wat microjudder op een PC en met een aparte scaler is dat gewoon niet aanwezig.

Ondertussen zijn we twee jaar verder :

- ondertussen is er nvidia purevideo ipv de toenmalige ravisent filters
- ondertussen is 1080i de-interlacing met Theatertek nagenoeg perfect ... ik zie geen visible flaws .... met VLC zie ik er wel en is niet genietbaar. Er is geen enkel VLC de-interlacing algo dat ook maar meekan met purevideo.
- microjudder is echt wel verleden tijd als je weet hoe het windows audio subsystem werkt en hoe je windows stripped. Ik heb zelfs geen nood aan iets als een reclock

Heb ooit van Rob zelfs feedback gehad dat met mijn toenmalige purevideo & tt setup op de Barco Grapics 808S het met een scaler als een H3D-II er niet beter op zou worden (tijdens een calibratie in mijn voormalig HT). Ondertussen zijn we ook weer een heel eind verder. H3D-I en H3D-II een ooit hyped product is nu niet meer dan een discontinued ding die de echte freaks alweer verkocht hebben.

Natuurlijk als je 5000$ aan een dure scaler uitgeeft dan verwacht je wel dat dit enkele procenten scherper is dan een 15$ kostende codec  ;D Maar ik ben wel benieuwd naar een shootout georganiseerd door een partij die hier geen commerciele belangen in heeft  ;D