Review: Lyngdorf SDA 2175/SDAi 2175

Gestart door visitor, maart 16, 2006, 09:34:45

Vorige topic - Volgende topic

hifiman

garmtz

Citaat van: Audioloog op mei 26, 2006, 17:11:06
Ben je niet geshockeerd dat ik de A5 iets beter vond  ???  >:D

Dat is wel verrassend ja. Maar ook persoonlijk... ;)

searcher

Hi,

Gefeliciteerd !

En nu verplicht genieten want ik heb nog nooit zoveel upgrades meegemaakt
in zo'n korte periode  ;D

Affijn wat een sound verschillen heb ik gehoord tijdens mijn bezoekjes. :D

Heel veel plezier ermee en tot vlug. ;)

Gr Searcher

hifiman

Citaat van: searcher op mei 26, 2006, 17:49:21
En nu verplicht genieten want ik heb nog nooit zoveel upgrades meegemaakt
in zo'n korte periode  ;D
Het enige wat ik nog niet geupgrade heb is mijn vrouw, maar dat is gelukkig ook niet nodig, integendeel  :D

searcher

Citaat van: Audioloog op mei 26, 2006, 17:53:03
Het enige wat ik nog niet geupgrade heb is mijn vrouw, maar dat is gelukkig ook niet nodig, integendeel  :D

;D

Gr Searcher

DA BoSS

Citaat van: Audioloog op mei 26, 2006, 16:55:20
Een paar dagen terug heb ik mijn oude versterker (Krell KAV300i) verkocht en dus is de jacht geopend voor een opvolger binnen het budget van 2000 euro. Wij willen dit keer persee nieuw kopen overigens.

Vandaag had ik dus een afspraak bij RAF waar ik de volgende versterkers heb mogen beluisteren op mijn "eigen" luidsprekers:
- Musical Fidelity A3.5 (1500 euro)
- Musical Fidelity A5 (2500 euro)
- Audio Analogue (ben de model naam alweer vergeten, maar het was een buizenbak van 2500 euro)
- Van Medevoort MA340 (prijs ???)
- Lyngdorf SDAi2175

Jullie zullen wel denken, hee verkopen ze bij RAF nu ook opeens Lyngdorf  ??? Haha nee hoor, Garmt was zo tof om mij speciaal voor dit doel zijn demo exemplaar dit weekend te lenen.

Overigens had ik de 2175 al een keer eerder thuis gehad en toen was al duidelijk dat ik deze beter vond dan mijn toenmalige Krell. Toch wilde ik de 2175 eerst nog eens vergelijken met wat andere versterkers omdat ik deze keer een versterker wil kopen waar ik vele jaren mee ga doen.

We hebben geluisterd met een Audio Analogue buizenspeler, dit omdat ik zelf ook een buizenspeler heb.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, de Van Medevoort vond ik helemaal niks. Het zal geen slechte versterker zijn, maar wat mij betreft viel die gelijk al af.

Overigens vroeg ik de verkoper elke keer weer om de Lyngdorf tussendoor weer aan te sluiten zodat ik echt goed kon vergelijken.

Dan de Audio Analogue, dit klonk precies zoals ik verwachtte, niet slecht maar nogal warm en warm dat vind ik hetzelfde als "gekleurd" en dat is niet mijn ding. Mooi dacht ik, dat is dan al 2-0 voor de Lyngdorf  ;D

Toen kwam de MF A5, en verdomd, tegen mijn verwachting in vond ik die iets (maar wel duidelijk) beter klinken dan de Lyngdorf  :o Vervolgens dan eens de A3.5 geprobeerd en die vond ik dan weer duidelijk slechter klinken dan de Lyngdorf.

Mijn eindconclusie is dat ik de A5 de mooiste versterker vond en dat de rest van de versterkers duidelijk minder waren dan de Lyngdorf (de verkoper vond overigens de Audio Analogue het mooiste, maar gaf gelijk toe dat dit een kwestie van smaak is). Wel is het natuurlijk zo dat de A5 700 euro meer kost als de Lyngdorf. Het prijsverschil plus het feit dat ik het verschil niet spectucalair groot vond was daarmee voor ons (de vrouw was ook mee en deelde mijn meningen omtrent de verschillende versterkers) de keuze gemaakt. De knoop is dus doorgehakt en mijn volgende versterker zal een Lyngdorf SDAi2175 worden  :D

Er valt overigens nog meer te vertellen over deze luistersessie maar dat heeft weinig te maken met de Lyngdorf dus daar zal ik een ander topic over starten.

Groetjes,

Ronald

Leuke review, maar het is me niet goed duidelijk waarom de Lyngdorff en de MF je ding zijn, en die anderen niet?

Is het wellicht mogelijk nog iets meer te zeggen over de verschillen tussen al die versterkers uit je review?
8)
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

myself

Citaat van: Audioloog op mei 26, 2006, 16:55:20
- Musical Fidelity A5 (2500 euro)
Mijn eindconclusie is dat ik de A5 de mooiste versterker vond
apart. stelletje afzetters dan daar. De A5 kost maar 2300 en 10% korting heb je zomaar te pakken in bijna iedere winkel
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

hifiman

Citaat van: myself op mei 26, 2006, 19:24:06
apart. stelletje afzetters dan daar. De A5 kost maar 2300 en 10% korting heb je zomaar te pakken in bijna iedere winkel
Ja ach, je hebt ongetwijfeld gelijk, maar dan nog had ik voor de Lyngdorf gekozen hoor  ;D

myself

Citaat van: Audioloog op mei 26, 2006, 19:25:29
Ja ach, je hebt ongetwijfeld gelijk, maar dan nog had ik voor de Lyngdorf gekozen hoor  ;D
;D ;D maar wat prijs betreft scheelt het dan niet meer zoveel  :D

Ikzelf vond de A5 en Lyngdorf ook BEIDE heel erg mooi en vind het nog steeds een close finish. zo te 'horen' hebben we ongeveer dezelfde smaak
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

hifiman

Citaat van: myself op mei 26, 2006, 19:28:25
;D ;D maar wat prijs betreft scheelt het dan niet meer zoveel  :D

Ikzelf vond de A5 en Lyngdorf ook BEIDE heel erg mooi en vind het nog steeds een close finish. zo te 'horen' hebben we ongeveer dezelfde smaak
Inderdaad "close finish" is toepasselijk als om het vergelijken van deze twee gaat  :D Lijkt erop inderdaad dat we dezelfde soort smaak hebben  8) Concept van de Lyngdorf vind ik mooier, daarnaast vind ik de MF er van binnen erg goedkoop uit zien (niet dat het zo belangrijk is maar ook daar kijk ik naar).

Deleted member

Wow, 't gaat hard met de Lyngdorf's!  ;)

Ronald, ontzettend gefeliciteerd!!  :)

Staaled

Mooie aanwinst!
De Denen rukken op.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

hifiman

Shorty

Citaat van: Audioloog op mei 26, 2006, 17:53:03

Integendeel!? Ga je haar dan downgraden?  ::) Sorry... kon het niet laten...

Maar evengoed gefeliciteerd, en veel plezier ermee! (Ook met de Lyngdorf.)  ;D

VrGr,

Bart J.

hifiman

Citaat van: Shorty op mei 27, 2006, 00:41:46
Integendeel!? Ga je haar dan downgraden?  ::) Sorry... kon het niet laten...

Maar evengoed gefeliciteerd, en veel plezier ermee! (Ook met de Lyngdorf.)  ;D

;D

visitor

Citaat van: Audioloog op mei 26, 2006, 17:27:29
De Lyngdorf is besteld  ;D

Proficiat. Je hebt een goede keuze gemaakt.;)

hifiman

hifiman

Ik vind de Lyngdorf nog wat aan de "koele" kant klinken, ik ben benieuwd of dat na/gedurende 500 uur inspelen veranderd.

Ik ben wel blij dat ik voor aankoop de SDAi2175 heb kunnen vergelijken met een aantal andere versterkers, anders zou ik namelijk nu weer gaan twijfelen of ik wel de juiste keuze heb gemaakt  :P Ik weet nu gelukkig dat het geval is, de Lyngdorf was gewoon duidelijk beter/mooier dan de andere versterkers in dezelfde prijsklasse.

Overigens heb ik van het weekend mijn speakers ge-bi-wired en dat was een duidelijke verbetering: cleaner hoog, strakker en minder rommelig laag  :D

visitor

Citaat van: Audioloog op juni  5, 2006, 19:26:47
Ik vind de Lyngdorf nog wat aan de "koele" kant klinken, ik ben benieuwd of dat na/gedurende 500 uur inspelen veranderd.

Je zal even geduld moeten hebben.;) Bij mij klinkt de SDA2175 toch wel duidelijk anders/beter na een 500-tal uren inspelen. Ik gebruik de Lyngdorf nog altijd op mijn L+R speakers om muziek te beluisteren en heb nog geen seconde het gevoel gehad dat dit te "koel" klonk. Dit gevoel had ik wel toen ik de eerste dagen naar de Lyngdorf luisterde. Ik heb intussen wel ervaren dat vooral de klankkleur van mijn Lexicon MC-8 de klankkleur van mijn voor/eindversterker kombinatie bepaalt. Of met andere woorden, de Lyngdorf is heel transparant.

hifiman

Citaat van: Erwin op juni  6, 2006, 09:06:43
Je zal even geduld moeten hebben.;) Bij mij klinkt de SDA2175 toch wel duidelijk anders/beter na een 500-tal uren inspelen. Ik gebruik de Lyngdorf nog altijd op mijn L+R speakers om muziek te beluisteren en heb nog geen seconde het gevoel gehad dat dit te "koel" klonk. Dit gevoel had ik wel toen ik de eerste dagen naar de Lyngdorf luisterde. Ik heb intussen wel ervaren dat vooral de klankkleur van mijn Lexicon MC-8 de klankkleur van mijn voor/eindversterker kombinatie bepaalt. Of met andere woorden, de Lyngdorf is heel transparant.
Ik ben me er van bewust, de versterker staat als ik naar mijn werk ga de hele dag aan (radio) om in te spelen  ;D

Overigens is een groot deel van het koele alweer weg door de Crystal Cable interlink (die ik gelijktijdig met de Lyngdorf kocht) er tussen uit te halen mijn oude Madrigal HPC interlink weer te gebruiken  :P

hifiman

En door de firmware te upgraden van versie 17 naar 18 is ook het AB probleem verholpen dat de lyngdorf reageerde (volume) op de cursor toetsen van mijn Oppo dvd speler  :D

hifiman

Gisteren toch ook maar even de teksten bij de inputs aangepast, dat is toch wel erg leuk  :D

Ondertussen heb ik alle 6 RCA inputs al in gebruik  :o Gelukkig heb ik de XLR input nog voor toekomstige uitbreiding  ;D

Nu nog even die fixed volume feature in een nieuwe firmware en dan krijgt deze versterker een 10 van mij voor de combinatie van geluidskwaliteit, bouwkwaliteit en features!  O0

hifiman

Gisteren luisterde ik naar de cd "Amused to Death" van "Roger Waters". Mijn mond viel open van verbazing. Dat Q-sound effect kende ik al en ik hoorde voorheen wel wat aan de zijkant van de kamer gebeuren zeg maar. Nu echter leek het wel een full 5.0 surround systeem wat stond te spelen. Geluiden kwamen van schuin achter mij  :o en alles stond als een huis op zijn plaats. Ongelooflijk!  :D

Is dit de verdienste van de SDAi2175 of van de upsampler die ik afgelopen maandag in mijn Tjoeb gestopt heb? Ik denk een combinatie van beide  8)

El Penumbra

Citaat van: Audioloog op juni  7, 2006, 19:10:49
Gisteren luisterde ik naar de cd "Amused to Death" van "Roger Waters". Mijn mond viel open van verbazing. Dat Q-sound effect kende ik al en ik hoorde voorheen wel wat aan de zijkant van de kamer gebeuren zeg maar. Nu echter leek het wel een full 5.0 surround systeem wat stond te spelen. Geluiden kwamen van schuin achter mij  :o en alles stond als een huis op zijn plaats. Ongelooflijk!  :D

Je bent tevreden?  ;D ;)
TAD ME1 / Soulnote A2 / Sonnet Morpheus / Sonnet Hermes / Shunyata Theta

Deleted member

Citaat van: Audioloog op juni  7, 2006, 18:47:25
Gisteren toch ook maar even de teksten bij de inputs aangepast, dat is toch wel erg leuk  :D

Nou!  :'( Toevallig heb ik gisteren deze optie op de 'wishlist' gezet op het Lyngdorf forum voor de TDA2200. Hier is het (nog) niet mogelijk!

Wel super om te lezen dat je net als ik zo happy bent met de Lyngdorf! (en de Tjoeb trouwens  ;D)