Review: Lyngdorf SDA 2175/SDAi 2175

Gestart door visitor, maart 16, 2006, 09:34:45

Vorige topic - Volgende topic

visitor

Hi,

Ik heb net een review van de Lyngdorf SDA 2175 toegevoegd aan een thread van Marcel omdat die daar (http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=32355.msg602308#msg602308) volgens mij het beste paste. Op aanvraag heb ik de review ook hier gezet. ;)

Ergonomie: over de ergonomie van de SDA 2175 kan ik kort zijn, die is heel goed. Het toestel is uitermate degelijk en zwaar gebouwd, met stevige WBT-achtige luidsprekeraansluitingen. Er zijn gebalanceerde en niet gebalanceerde ingangen. Verder is er een 12 Volt trigger ingang en een 12 volt trigger uitgang. Aanzetten en uitzetten van de versterker is stil, geen plop in de luidsprekers. De versterker wordt ook niet warm, zelfs als er boven bijna geen ventilatie-ruimte is. Enige kleine minpuntje is dat de 2 leds op de versterker nogal fel zijn.
Samengevat vind ik de afwerking en de bouwkwaliteit ongeevenaard voor de prijs.

Setup: Ik heb de SDA 2175 getest in kombinatie met volgende komponenten.
Philips 963SA -> MIT Digital Reference 1 -> Lexicon MC-8
-> QED Silver Spiral -> Lyngdorf(Tact) SDA 2175 -> QED Silver Anniversary Biwire -> ATC SCM12
-> QED MSR-SW -> B&W ASW700

Luisteren: het is niet de eerste keer dat ik een klasse D versterker in mijn bezit heb en wist dan ook ongeveer wat ik moest verwachten. Vorige klasse D versterkers die ik gehad heb, zijn de Spectron Musician en een LCAudio Zap. Ik heb ook al verschillende keren uitgebreid een eAR en een Nuforce kunnen beluisteren.
Wat mij direct opviel bij de Lyngdorf en dit in tegenstelling tot de andere klasse D versterkers, is het zachte, heel aangename hoog.  Wat mij ook direct opviel, is het volgens mij heel neutrale karakter van de versterker en dit van laag tot hoog. Verder herken ik in de SDA 2175 ongeveer alles wat Marcel in zijn review van de TDA2200 heeft geschreven: ruimtelijkheid, kontrole, detail, alles staat als een huis, ..., je noemt maar op. Ik ga hier dus ook niet dieper op ingaan.

Maar toch heb ik bij een "First Contact" met een klasse D altijd een beetje een gemengd gevoel. Dit gemengd gevoel is er ook bij de Lyngdorf maar wel in duidelijk mindere mate dan bij de andere klasse D die ik heb gehad en getest.
"Technisch" klopt het geluid perfect volgens mij als ik dat zo mag beschrijven. Dus als ik echt "technisch" luister, dan is alles volledig in orde voor mij. Als ik echter "niet technisch" luister, maar meer met mijn gevoel, dan ben ik niet altijd 100% overtuigd. Hoe zou dit nu komen? Laat de Lyngdorf beter de beperkingen van het CD formaat horen? Ben ik niet gewoon om een neutrale versterker te horen? Ben ik gewoon om "gekleurde" versterking te horen? Ik weet het niet. ???

Aangezien ik voor mijn versterking 5 kanalen nodig heb, heb ik dus voorlopig voor de volgende oplossing gekozen. Ik ben altijd al erg gecharmeerd geweest door Arcam versterking en heb dus nu ook een driekanaals FMJ P35/3 thuis. De P35/3 (en de A32 van Ruben ;)) is een versterker die volgens mij meer het gevoel aanspreekt. Toen ik de P35/3 gisteren aansloot op L+R in plaats van de Lyngdorf, had ik direct het gevoel van: dit geluid bevalt mij wel heeeeel erg. ;D Ondanks het feit dat versterker nieuw is, vond ik hem direct al muzikaal en vol emotie. Echter na een paar uur luisteren dacht ik van: ontbreekt hier toch niet dat heel ruimtelijke, heel neutrale van de Lyngdorf? En is deze Arcam toch niet wat gekleurd? ??? Ik miste het "eerlijke" van de Lyngdorf al.

Wat wil ik hier nu allemaal mee zeggen? Ik weet het eigenlijk ook niet 100% zeker, maar wat ik wel weet is dat indien je de richting van de Lyngdorf wilt uitgaan, het best is dat je de versterker een redelijke tijd thuis gebruikt. Het is immers een beetje wennen aan dat volgens mij heel neutrale, niet gekleurde geluid. Maar ik ben er van overtuigd dat eens je het gewoon bent, je niets anders meer wilt. En laat mij zeggen dat de Lyngdorf SDA 2175 dan een superkoop is. ;)

Wat ik dus ga doen is de komende maanden de Arcam P35/3 en de Lyngdorf SDA 2175 inspelen en afwisselend (om de paar weken) voor stereo gebruiken. Op die manier denk ik dat ik het best ga ervaren wat mij uiteindelijk het meeste bevalt. Afhankelijk daarvan verkoop ik dan de Arcam of de Lyngdorf en ga voor een identieke versterker setup voor mijn 5 kanalen. Of misschien hou ik ze wel beide. ;) Want op dit ogenblik vind ik ze alle twee heel goed. ;D

Vriendelijke groeten,
Erwin
P.S. Fotos volgen later.  ;)

R

Leuk verhaal, maar ik zou hem gewoon hier toevoegen. Dan zal ik de mijne ook toevoegen(hoewel een stuk korter).

Wel een ontzettende luxe positie, om ze gewoon beidenn aan te schaffen en dan echt over een lange tijd te kunnen testen.

Van wat voor muziek hou je eigenlijk? ik vind bepaalde soorten echt beter op de sda uitkomen dan andere, deel je die ervaring?

garmtz

Citaat van: Ruben op maart 16, 2006, 10:04:09
Van wat voor muziek hou je eigenlijk? ik vind bepaalde soorten echt beter op de sda uitkomen dan andere, deel je die ervaring?

Of misschien laat de SDA meer horen dat opnames nogal in kwaliteit verschillen... ;)

R

Links naar mijn impressie:

Impressie Lyngdorf SDAi 2175

Conclusie Lyngdorf SDAi 2175

En wat foto's

En wat van erwin:

R

Citaat van: garmtz op maart 16, 2006, 10:08:53
Of misschien laat de SDA meer horen dat opnames nogal in kwaliteit verschillen... ;)

Dat zonder meer. Echt een eye opener wat dat betreft.

visitor

Citaat van: Ruben op maart 16, 2006, 10:04:09
Leuk verhaal, maar ik zou hem gewoon hier toevoegen. Dan zal ik de mijne ook toevoegen(hoewel een stuk korter).

Wel een ontzettende luxe positie, om ze gewoon beidenn aan te schaffen en dan echt over een lange tijd te kunnen testen.

Ik hou een beetje van alle soorten muziek, maar toch vooral van Jazz.

Erwin

visitor

Citaat van: garmtz op maart 16, 2006, 10:08:53

Ik denk dat dit de juiste conclusie is.  ;)

Erwin

myself

even voor de niet Lyngdorf kenners:
de SDA 2175 is de 2ch eindtrap en
de SDAi2175 is de 2ch versterker
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

R

Citaat van: myself op maart 16, 2006, 12:38:20
even voor de niet Lyngdorf kenners:
de SDA 2175 is de 2ch eindtrap en
de SDAi2175 is de 2ch versterker

de SDAi2175 is de 2ch geïntegreerde versterker

visitor

Om geen misverstand te bestaan, wil ik toch nog iets toevoegen aan mijn review in verband met mijn voorlopig "eind-oordeel" van de Lyngdorf.  ;)

Ik ken geen enkele andere (in deze prijsklasse en stukken hoger) versterker die ook maar in de buurt komt van deze Lyngdorf SDA 2175 op gebied van bouw-kwaliteit, vermogen, ruimtelijkheid, plaatsing, detaillering en kontrole over het laag. Ik heb hiervoor andere versterkers kunnen beluisteren (en zelf gehad) die een heel stuk duurder waren dan de SDA 2175 en toch niet zo goed waren volgens mij.
Dus onafhankelijk van het resultaat van mijn komende vergelijking Arcam-Lyngdorf, vind ik de SDA 2175 een ongelooflijk goede koop voor zijn nieuwprijs van 1190 Euro.
Zo, dat wou ik toch nog even kwijt.  ;)

Erwin

garmtz

hifiman

Garmt kwam gisteren op de koffie en nam een Lyngdorf SDAi2175 mee  :D

Binnenkort zal ik hier mijn impressies opschrijven  ;D

searcher

Citaat van: tingtong5 op maart 23, 2006, 08:40:22
Garmt kwam gisteren op de koffie en nam een Lyngdorf SDAi2175 mee  :D

Binnenkort zal ik hier mijn impressies opschrijven  ;D

????????????:-\

:'(

mvg Searcher

garmtz

Citaat van: searcher op maart 23, 2006, 09:07:10
????????????:-\

:'(

mvg Searcher

Helemaal vergeten...  :-\

bmateijsen

searcher

Citaat van: bmateijsen op maart 23, 2006, 09:16:49
???

Dat lossen we wel op  ;D
@ Garmt je hebt een p.m
                                                            Gr Searcher

hifiman

Ondertussen heb ik iets meer kunnen luisteren en er begint zich nu een "indruk" te vormen. Ik heb nu geen tijd dat op te pennen dus dat komt van het weekend.  ^-^

garmtz

Aaarrrgggghhhh! De spanning! Ik kan het niet aaaaaan!  :-\

;)

hifiman

Citaat van: garmtz op maart 24, 2006, 13:03:20
Aaarrrgggghhhh! De spanning! Ik kan het niet aaaaaan!  :-\

;)
Daarom heb ik jou net via pm alvast een voorlopige samenvatting gestuurd  ;D

bmateijsen

Citaat van: tingtong5 op maart 24, 2006, 13:55:37

Chips... dan laat je mij niet eens meelezen :(....

Deleted member

Citaat van: tingtong5 op maart 24, 2006, 13:55:37

Kom op, niet PB'en, posten!  ;)

myself

jahhh, we want more  ;D

ook als het niet helemaal is wat je er van verwacht had
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

hifiman

Citaat van: bmateijsen op maart 24, 2006, 14:05:29
Chips... dan laat je mij niet eens meelezen :(....
sorry Bjorn, druk druk, kopie komt eraan!

De rest moet nog even wachten vrees ik, zit tenslotte op mijn werk en hoor helemaal niet op dit forum te zitten op dit moment  ;D

myself

Citaat van: tingtong5 op maart 24, 2006, 14:25:24

De rest moet nog even wachten vrees ik, zit tenslotte op mijn werk en hoor helemaal niet op dit forum te zitten op dit moment  ;D
dat je nog kunt werken terwijl er zo'n mooi apparaat thuis op je staat te wachten  ;D

FrankB

Citaat van: tingtong5 op maart 24, 2006, 14:25:24

Zet die PM dan gewoon hier :)
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12