Review: Lyngdorf SDA 2175/SDAi 2175

Gestart door visitor, maart 16, 2006, 09:34:45

Vorige topic - Volgende topic

myself

;D ;D

maar vergeet niet de cleane sound waar ik moeilijk aan gewend raakte. das het belangrijkste
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

myself

kortom, ik wil nog maar 1 keer iets aanschaffen en dan moet het wel meteen perfect zijn en geen 10.000 euro kosten
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

Deleted member

Citaat van: myself op maart 27, 2006, 23:00:11
kortom, ik wil nog maar 1 keer iets aanschaffen en dan moet het wel meteen perfect zijn en geen 10.000 euro kosten

Je hebt helemaal gelijk! :) Al gaat dat "nog maar 1 keer iets aanschaffen" ongetwijfeld moeilijk zijn in deze hobby!  ;)

myself

Citaat van: Antoine op maart 27, 2006, 23:26:01
Je hebt helemaal gelijk! :) Al gaat dat "nog maar 1 keer iets aanschaffen" ongetwijfeld moeilijk zijn in deze hobby!  ;)
ja klopt, maar het mag dan wel een 'beetje' perfect zijn  :D
(zeker als het 8000 ouderwetse guldens zou kosten)

Deleted member

Oei, ik ben blij dat je dat laatste in kleine letters neerzette, da's schrikken!  :o ;D Maar ik bedoelde mijn laatste opmerking van net wel algemeen hoor mbt het upgradevirus, het sloeg dus niet op de eventuele aankoop van een TDA2200+.  :)

myself

Citaat van: Antoine op maart 28, 2006, 00:45:03
Oei, ik ben blij dat je dat laatste in kleine letters neerzette, da's schrikken!  :o ;D
;D ;D

gast2018

Citaat van: Audioloog op maart 25, 2006, 17:26:35
Bij deze dan mijn ervaringen met de Lyngdorf SDAi2175 geintegreerde versterker.

Maarrrrrrrr, en nu komt mijn enige serieuze punt van twijfel, op de een of andere manier weet de lyngdorf mij niet zo te betrekken bij de muziek, iets wat ik volgens mij een beetje terug herken in de reviews van andere forumleden, ik had het idee dat de primare i30 die ik onlangs in een winkel (op dezelfde speakers als ik heb) heb mogen beluisteren bijv dat WEL deed, maar ik dan zou ik die eens bij mij thuis moeten luisteren. Nu moet ik wel eerlijk zijn, als ik zeg dat de Lyngdorf mij niet zo kan betrekken bij de muziek dan geldt dat in gelijke mate voor mijn Krell. Het kan ook zijn dat ik op zoek ben naar iets dat of niet mogelijk is of wat uiteindelijk toch "kunstmatig" blijkt te zijn. Een kortdurig "wow" effect ben ik dus ook zeker niet naar op zoek. Dit is dus niet zozeer echte kritiek op de lyngdorf maar meer hardop afvragen "wat zoek ik nu eigenlijk precies" ?

Eindconclusie
Dit is een heel goede versterker voor zijn geld. Zo goed dat hij voorlopig bovenaan mijn versterker wishlist staat. Ja ik ga nog op zijn minst proberen de Primare I30 een keer thuis te beluisteren en wie weet nog een ander merk/model, maar het zal mij niet verbazen als ik uiteindelijk toch weer bij de SDAi2175 ga uitkomen  8)

@audioloog,

Als ik het goed gelezen en begrepen heb, staan zowel de SDAi2175 als de i30 op een soort short list van jouw? Toch?

Volgens mij hebben we het dan toch over 2 totaal verschillende "sounds". De Primare icm met Paradigm hebben een grote nadruk op het middengebied, iets wat zeker bij langer luisteren irritatie of luistermoeheid teweeg kan brengen. Als ik de beschijving van de SDAi2175 zo lees icm de Paradigms studio 60's zou dat meer neutraler moeten klinken. Waarbij het Paradigm geluid toch en natuurlijk blijft staan.

Ik zou de combi I30 en studio 60 toch wat langer beluisteren alvorens tot eventuele aanschaf over te gaan. Ik heb in het verleden ooit eens de AR312 HO gehad. Toen ik de combi Primare Paradigm hoorde herkende ik exact dezelfde nadruk op de midden tonen. Iets wat mij al na enkele weken ernstig stoorde. In het begin klinkt het lekker warm en vol, maar het ging mij althans vrij snel vervelen. Maar goed ieder zijn ding, wilde het slechts even laten weten.

PS; reviews at;

http://www.audioreview.com/cat/speakers/floorstanding-speakers/acoustic-research/PRD_120851_1594crx.aspx

Waar ze een paar keer ook vergeleken worden met de Paradigms

Audiofiel

Citaat van: HTsjef op maart 29, 2006, 20:25:02
Als ik de beschijving van de SDAi2175 zo lees icm de Paradigms studio 60's zou dat meer neutraler moeten klinken. Waarbij het Paradigm geluid toch en natuurlijk blijft staan.

Na alle reviews en beschreven ervaringen zou ik in plaats van de eigenschap neutraal toch eerder de eigenschap analytisch wilen noemen...

(vooropgesteld dat ik deze amp niet aan de tand heb mogen voelen) ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Deleted member

Heerlijk muzikaal analytisch inderdaad met een heerlijk hoog!

(Vooropgesteld dat ik de SDA2175i niet aan de tand heb mogen voelen maar de grotere broer wel)  ;)

garmtz

Audiofiel. geef eens jouw beschrijvingen van neutraal en analytisch, dan begrijp ik beter wat je bedoelt.

gast2018

Garmt,

Waarom laat je de Lyngdorf niet een weekje logeren bij Audiofiel? Vooropgestelt dat hij dat wil. Aan de hand van de beschrijving kun je dan vergelijken hoe de definities liggen van "analytisch", "netraal", etc.

Bovendien ben ik, en ankele anderen waarschijnlijk ook wel erg benieuwd naar zijn mening over de Lyngdorfs.  8)

myself

Citaat van: HTsjef op maart 30, 2006, 07:38:17
Garmt,

Waarom laat je de Lyngdorf niet een weekje logeren bij Audiofiel? Vooropgestelt dat hij dat wil. Aan de hand van de beschrijving kun je dan vergelijken hoe de definities liggen van "analytisch", "netraal", etc.

Bovendien ben ik, en ankele anderen waarschijnlijk ook wel erg benieuwd naar zijn mening over de Lyngdorfs.  8)
er zijn nog 30 wachtenden voor hem denk ik  ;) en dan van mensen die een lyngdorf overwegen te kopen

Audiotwin

Citaat van: myself op maart 30, 2006, 08:54:40
er zijn nog 30 wachtenden voor hem denk ik  ;) en dan van mensen die een lyngdorf overwegen te kopen

Het zijn net schapen..... >:D

Ar
Tevredenheid!!!

Audiofiel

Citaat van: HTsjef op maart 30, 2006, 07:38:17

;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Citaat van: Ar op maart 30, 2006, 09:06:28
Het zijn net schapen..... >:D

Als er 1 HT-schaap over de dam is... :-X

DA BoSS

Citaat van: Audiofiel op maart 30, 2006, 09:23:16
Als er 1 HT-schaap over de dam is... :-X
....dan is het het apparaat in de mode ???

Gelukkig is niemand hier trendgevoelig ;D
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

hifiman

@audioloog,

Als ik het goed gelezen en begrepen heb, staan zowel de SDAi2175 als de i30 op een soort short list van jouw? Toch?
Dat heb je goed begrepen  :)

Volgens mij hebben we het dan toch over 2 totaal verschillende "sounds". De Primare icm met Paradigm hebben een grote nadruk op het middengebied, iets wat zeker bij langer luisteren irritatie of luistermoeheid teweeg kan brengen. Als ik de beschijving van de SDAi2175 zo lees icm de Paradigms studio 60's zou dat meer neutraler moeten klinken. Waarbij het Paradigm geluid toch en natuurlijk blijft staan.
Bedankt dat je me hier op wijst. Ik heb de I30 ook maar kort (10 minuten) gehoord en op basis daarvan zal ik hem dan ook niet zomaar kopen. In de eigenset beluisteren voor een aantal dagen is inderdaad nu mijn motto.

Ik zou de combi I30 en studio 60 toch wat langer beluisteren alvorens tot eventuele aanschaf over te gaan. Ik heb in het verleden ooit eens de AR312 HO gehad. Toen ik de combi Primare Paradigm hoorde herkende ik exact dezelfde nadruk op de midden tonen. Iets wat mij al na enkele weken ernstig stoorde. In het begin klinkt het lekker warm en vol, maar het ging mij althans vrij snel vervelen. Maar goed ieder zijn ding, wilde het slechts even laten weten.
Ik hou dit zeker in gedachten, de komende paar maanden wordt er zowiezo nog even niets gekocht  ;D

visitor

Uiteindelijk dan toch eens wat tijd gevonden om mijn Arcam FMJ P35/3 en Lyngdorf SDA2175 te vergelijken. Beide toestellen hebben er nu ongeveer 500 uren op zitten en zouden dus redelijk moeten ingespeeld zijn. De Arcam is een 2x100 Watt versterker terwijl de Lyngdorf een 2x200 Watt versterker is. Mijn speakers hebben een gevoeligheid van 85,5dB met een impedantie die niet onder de 5 Ohm gaat. De Arcam was tot nu aangesloten op mijn L+R speakers terwijl de Lyngdorf was aangesloten op de SR+SL speakers.

Gebruikte CD's:
- Jennifer Warnes: The Hunter
- Diana Krall: The girl in the other room
- Bob Marley and the Wailers: Legend
- Naim: The hi-fi collection 2

Ik heb beide versterkers getest op hetzelfde niveau (-25dB op de Lexicon) na afregeling van elke versterker op referentie-niveau. Voor de shootout heb ik eerst een half uur geluisterd naar verschillende nummers op de Arcam om dan diezelfde nummers op de Lyngdorf te beluisteren. Nadien terug de Arcam aangesloten en de test opnieuw gedaan maar met een aantal andere nummers.

Ik zou willen beginnen met het meest subjectieve van deze shootout: ik ben namelijk een groot aanhanger van de Arcam sound. Om de een of de andere reden bevallen Arcam toestellen mij altijd heel erg. Arcam heeft een  bepaalde sound (zie verder) die dan ook nog eens goed past bij de rest van mijn installatie.

En nu naar de shootout. Eerst is de Arcam aan de beurt. Wat mij altijd opvalt is de manier waarop Arcam de muziek brengt. Dat is een erg vloeiend ("liquid") geluid met een open, fris en transparant hoog en een heel mooi midden gebied. Instrumenten zoals gitaar, viool en trompet hebben echt body en klinken heel natuurgetrouw volgens mij. Reden hiervoor is onder andere het heel mooie mid-laag van deze Arcam. Dat mid-laag is juist gepast voor mijn speakers, niet te veel en niet te weinig.
Het laag van de Arcam is strak en heeft veel kracht alhoewel "zwaardere" versterkers daar wellicht nog beter presteren. Maar met mijn compacte speakers is het laag met deze Arcam optimaal. Het geluid komt ook volledig los van de speakers en er ontstaat een breed en diep beeld.

Daarna de Lyngdorf aangesloten, afgeregeld en terug dezelfde nummers beluisterd. Toen ik beide versterkers pas had, vond ik dat deze heel ver uit elkaar lagen qua sound. Na twee maand inspelen vind ik dat hun sound een stuk dichter bij elkaar ligt. De Lyngdorf is natuurgetrouwer gaan klinken volgens mij.

Wat mij direct opvalt als ik het eerste nummer op de Lyngdorf beluister, is dat er nu iets meer detail aanwezig is, het geheel is duidelijk transparanter en meer open. Je kan gemakkelijker de echo's in de opnames horen en ook zijn de stemmen minimaal beter afgelijnd en beter verstaanbaar. De nummers via deze Lyngdorf zijn ook ritmisch sneller. Het tempo ligt precies net iets hoger. Ook klinkt de Lyngdorf helemaal niet hard, wat wel het geval is bij de veel andere klasse-D versterkers die ik al heb kunnen beluisteren. Het hoog van de Lyngdorf is heel aangenaam, zeker niet digitaal klinkend en heeft een grote verandering ondergaan met het inspelen (ongeveer 500 uren).
Een duidelijk verschil met de Arcam vind ik het mid-laag dat minder aanwezig is dan bij de Arcam. Dit heeft tot gevolg dat bijvoorbeeld gitaar, viool en trompet minder body hebben. Ondanks het feit dat de Lyngdorf een hoger tempo heeft, hebben de gitaren toch wat minder "snap" volgens mijn gevoel.
Het laag is redelijk gelijk aan dat van de Arcam: strak en waarschijnlijk iets droger. Om hier beter de verschillen te kunnen horen tussen beide versterkers zou je grotere speakers moeten gebruiken.

Toen ik hierna de Arcam terug aansloot, was het duidelijk dat de Arcam inderdaad een beetje trager is en iets gekleurder. Omdat het mid-laag bij de Arcam duidelijker aanwezig is dan bij de Lyngdorf, is het alsof hij daardoor juist iets wolliger klinkt. Ik heb nog een aantal andere nummers beluisterd, dan de Lyngdorf weer aangesloten en de resultaten waren hetzelfde als tijdens de eerste luistersessie.

Samengevat vind ik de Arcam wat trager (alhoewel ik de Arcam FMJ versterkers al snel vind) en iets minder transparant en gedetailleerd dan de Lyngdorf. Daarentegen vind ik het mid-laag van de Arcam natuurgetrouwer en muzikaler klinken dan dat van de Lyngdorf. De plaatsing van de instrumenten/muzikanten vind ik bij de Arcam en de Lyngdorf heel goed. Ook heb ik intussen vele uren kunnen luisteren naar de Lyngdorf in stereo zonder enige luistermoeheid. Ik heb zelfs de neiging om steeds luider te spelen. Bij de meeste andere klasse-D versterkers had ik een andere ervaring.
De Arcam en de Lyngdorf bevallen mij in elk geval heel erg en een keuze maken zal moeilijk worden.

Ik ga de komende weken de Lyngdorf voor mijn L+R speakers gebruiken voor stereo en nadien weer de Arcam aansluiten op L+R. Ik heb zo het vermoeden dat dit mij dan duidelijker de verschillen tussen beide versterkers zal laten horen. Voor mij is dit ook de beste manier van testen. Hoe erg mis je een komponent (die je al een tijdje gebruikt) die je juist heb vervangen door een andere. ;)

Wordt vervolgd ......

visitor

Na nog vele uren wat rustiger en meer ontspannen luisteren naar de Lyngdorf is mij toch iets nieuw opgevallen dat ook al tijdens mijn shootout duidelijk was. Op dat ogenblik ben ik daar echter niet op ingegaan omdat ik dit nog wat meer wilde onderzoeken. Wat mij is opgevallen, is dat de Lyngdorf na ongeveer 700 uren (net even uitgerekend) inspelen toch wel duidelijk van karakter is veranderd volgens mij.
Waar ik initieel het gevoel had van: "dit is een 'technisch' echt uitstekende versterker, maar is dit wel volledig mijn ding ???" is nu dit gevoel omgeslaan. Nu luister ik naar een versterker die technisch en emotioneel/muzikaal volledig in orde is voor mij. Het lange inspelen heeft dus blijkbaar wel een en ander veranderd. Maar wat weet ik niet. ???

Ik heb deze Lyngdorf de laatste 2 maanden niet meer 'rechtstreeks' beluisterd omdat hij op mijn SR+SL speakers was aangesloten. Het fenomeen dat ik nu ervaar heeft dus niet te maken met het 'inspelen' van mijn oren.;) Mijn ervaring is nu echt wel anders dan toen ik de Lyngdorf de eerste dagen heb getest. Er is als het ware meer emotie en muzikaliteit bijgekomen.

Zijn er andere Lyngdorf eigenaars die dit kunnen bevestigen of is hier iets anders aan de hand? ;)

Zoals ik de Lyngdorf nu ervaar, vind ik dit toch wel een fantastische versterker wat betreft bouwkwaliteit, mogelijkheden, prijs en vooral klank. Tot daar mijn reclame-praatje. ;D

myself

Mooi stukje Erwin !  8)
Citaat van: Erwin op mei  9, 2006, 07:27:43
Ik zou willen beginnen met het meest subjectieve van deze shootout: ik ben namelijk een groot aanhanger van de Arcam sound. Om de een of de andere reden bevallen Arcam toestellen mij altijd heel erg. Arcam heeft een  bepaalde sound (zie verder) die dan ook nog eens goed past bij de rest van mijn installatie.
dito
Citeer
Toen ik beide versterkers pas had, vond ik dat deze heel ver uit elkaar lagen qua sound. Na twee maand inspelen vind ik dat hun sound een stuk dichter bij elkaar ligt. De Lyngdorf is natuurgetrouwer gaan klinken volgens mij.
hmm, goed om te lezen ! inspelen moeten amps altijd, en zo te horen wordt de Lyng er nog mooier op.
Citeer
Een duidelijk verschil met de Arcam vind ik het mid-laag dat minder aanwezig is dan bij de Arcam. Dit heeft tot gevolg dat bijvoorbeeld gitaar, viool en trompet minder body hebben.
exact hetgeen ik bemerkte. Onderin de stemmen miste ik wat body, wat het geluid ook wat cleaner maakt. Maar mogelijk heeft het inspelen dus wat natuurlijkheid/warmte terug gebracht.

kan me dus wel in je bevindingen terug vinden en zal je volgende verhaaltjes ook zeker blijven lezen  ;)

visitor

Citaat van: myself op mei 10, 2006, 02:43:49
Mooi stukje Erwin !  8)ditohmm, goed om te lezen ! inspelen moeten amps altijd, en zo te horen wordt de Lyng er nog mooier op.exact hetgeen ik bemerkte. Onderin de stemmen miste ik wat body, wat het geluid ook wat cleaner maakt. Maar mogelijk heeft het inspelen dus wat natuurlijkheid/warmte terug gebracht.

kan me dus wel in je bevindingen terug vinden en zal je volgende verhaaltjes ook zeker blijven lezen  ;)

Thx. Ik vind inderdaad dat met inspelen er meer natuurlijkheid/warmte in het geluid gekomen is. Ik heb zo niet meer het gevoel naar een supercleane sound te luisteren.

Heb jij intussen al een beslissing genomen?

Staaled

Citaat van: Erwin op mei  9, 2006, 19:14:16
Zijn er andere Lyngdorf eigenaars die dit kunnen bevestigen of is hier iets anders aan de hand? ;)

Zoals ik de Lyngdorf nu ervaar, vind ik dit toch wel een fantastische versterker wat betreft bouwkwaliteit, mogelijkheden, prijs en vooral klank. Tot daar mijn reclame-praatje. ;D

Hi Erwin.

Ik kan het inspelen beamen.
Op de Yahoo Lyngdorf user group werd over dit topic zo'n 500 uur gemeld als "ingespeeld".
TDA idem.
Het is zeker geen gewenning aan de sound.

Je kunt er ,eenmaal ingespeeld, alleen maar van houden. :-*
Het plaatje is dan compleet. O0

Saludos,Hipster.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

garmtz

Op alle Lyngdorf producten schijnt ook netfiltering best wat te helpen. We gaan binnenkort aan de gang met wat testen. Hipster gebruikt een Shunyata Hydra. De 'low-budget' oplossing van tingtong werkte ook niet onaardig.

visitor

Citaat van: garmtz op mei 10, 2006, 09:16:51
Op alle Lyngdorf producten schijnt ook netfiltering best wat te helpen. We gaan binnenkort aan de gang met wat testen. Hipster gebruikt een Shunyata Hydra. De 'low-budget' oplossing van tingtong werkte ook niet onaardig.

Ik gebruik op dit ogenblik een (oud) Van Medevoort filter. Denk je dat er intussen beter is dan dit voor een redelijke (<500 Euro) prijs?

visitor

Citaat van: Hipster op mei 10, 2006, 07:53:16
Je kunt er ,eenmaal ingespeeld, alleen maar van houden. :-*
Het plaatje is dan compleet. O0

Volledig akkoord. ;D