Review: Lyngdorf SDA 2175/SDAi 2175

Gestart door visitor, maart 16, 2006, 09:34:45

Vorige topic - Volgende topic

hifiman

Citaat van: myself op maart 24, 2006, 19:15:49
dat je nog kunt werken terwijl er zo'n mooi apparaat thuis op je staat te wachten  ;D
Haha, ik zal wel moeten als ik ooit een dergelijk apparaat ook wil kunnen aanschaffen  ;D

hifiman

Citaat van: FrenkB op maart 24, 2006, 22:05:33
Zet die PM dan gewoon hier :)
Heb ik overwogen maar dan kan ik mijn verslagje net zo goed weglaten want dan is "de uitslag" al bekend.
Voor het eind van het weekend zet ik hier mijn bevindingen neer!  8)

Chris80

Citaat van: tingtong5 op maart 24, 2006, 22:39:00
Heb ik overwogen maar dan kan ik mijn verslagje net zo goed weglaten want dan is "de uitslag" al bekend.
Voor het eind van het weekend zet ik hier mijn bevindingen neer!  8)

Ik wacht vol spanning af :)
Living Voice auditorium - Primaluna 3+5 - AH! Ultra Tjoeb - Nordost Blue Heaven.

hifiman

Bij deze dan mijn ervaringen met de Lyngdorf SDAi2175 geintegreerde versterker.

De Lyngdorf is "getest" in de volgende set:
- AH! Ultra Tjoeb 4000 cd speler + De Mat
- Madrigal HPC interlinks
- Lyngdorf SDAi2175
- Wyrewizard Spellbinder luidsprekerkabel
- Paradigm Reference Studio v3 luidsprekers
- Zelfbouw lichtnetfilter met Belling Lee filters, afgeschermde netsnoeren
- Spaanplaat plank geleend uit een kast als ontkoppelplatform
  ;D

Uiterlijk
Het uiterlijk van deze versterker kennen jullie ondertussen wel, ik vind het een bescheiden, maar heel net design. Dat het design zo bescheiden is vind ik een pluspunt, de versterker valt niet echt op en kan dus makkelijk in verschillende sets staan zonder dat het zal misstaan.  :)

Features
Wat ik jammer vind is dat het volume middels twee drukknoppen geregeld wordt ipv een draaiknop. Ik vind een draaiknop toch handiger, aan de andere kant, 9 van de 10 keer zal ik het volume toch via de afstandsbediening regelen.  ;D

De Lyngdorf heeft geen hometheater throughput, persoonlijk vind ik dat een redelijk groot minpunt (mijn Krell heeft het wel en ik vind echt ideaal). Maar ik moet realistisch zijn, bijna geen enkele stereo versterker heeft deze functionaliteit.  :P

Gevoeligheid
Deze versterker is erg ongevoelig, zeker vergeleken bij andere versterkers, hij is zelfs zo ongevoelig dat ik als ik radio (NAD tuner) luister ik al snel aan de 90 kom (volume gaat tot 99,9). Gelukkig is er nog de mogelijkheid om per input ervoor te kiezen om 6 dB te versterken. Daarnaast kun je nog een relatief volume instellen en daarmee kun je dan ook nog max 6 dB boosten (of verzwakken). In totaal kan er dus nog 12 dB opgepept worden en hoeft het volume opeens maar tot 78. Alhoewel ik dat nog steeds een hoge volumestand vind is er dan zat "ruimte" over en is het geen echt issue meer. De cd speler levert wat meer spanning (1,5 Vtt) en daar komt het volume nooit boven de 85 (dan staat het flink hard). Normaal cd luistervolume zit ik aan een stand van ongeveer 70. Van mij had de gevoeligheid dus wat hoger gemogen, maar in de praktijk is het gelukkig geen probleem verder.

Klasse D
Je kunt merken dat dit een klasse D versterker is (90% rendement), de Lyngdorf wordt lauw en dan bedoel ik "net voelbaar" lauw. Dit itt tot mijn Krell die na een zelfde speeltijd gewoon flink warm/heet wordt.  :-X

Het geluid
Om maar gelijk met het grootste pluspunt van deze Lyngdorf te beginnen: hij doet niks verkeerd!
Dat klinkt misschien wat simpeltjes, maar bij bijna elke versterker die ik tot nu toe gehoord heb was er wel iets te verzinnen wat me niet aanstond (te pittig hoog, te rommelig laag, soundstage, noem maar op). Deze versterker doet gewoon niks verkeerd, alleen om die reden al zal de Lyngdorf in mijn (korte) lijst terecht komen als potentiele kandidaat voor een in de nabije toekomst nieuw aan te schaffen stereo versterker.

Wat me wel opviel (direkt na het aansluiten van de Lyngdorf) is dat het laag van mijn Krell toch nog net even strakker is en meer slam heeft. Iets wat mij erg bevalt van deze Krell! Na 2 dagen later de Krell ontwend te zijn valt het me echter niet meer op en dat betekent dus dat het laag van de Lyngdorf ook dik in orde is en vooral ook goed onder controle! Je kunt je natuurlijk ook nog afvragen welk laag het dichts bij de "waarheid" zit, dat van de Krell of dat van de Lyngdorf..

Mijn eigen Krell heeft een wat "pittig" hoog, iets waar ik niet zo van houd, de Lyngdorf is in dat opzicht een verademing, geen pittig maar eerder een zijdezacht hoog en dat draagt mijns inziens toe aan het langdurig kunnen luisteren zonder dat er luistermoeheid optreedt.

De soundstage die de Lyngdorf neerzet is echt heel goed, ik vond de soundstage van mijn Krell al niet verkeerd, maar de Lyngdorf doet dat nog net even beter. Alles staat netjes op zijn plaats, het geluid is goed "ruimtelijk" en stemmen klinken zeer natuurlijk.

Vermogen heeft de versterker in overvloed, dat resulteerd in gelijkblijvende "klank" als er echt hard gedraaid gaat worden, ik was dit van mijn Krell ook al gewend, maar weet uit ervaring dat dit lang niet van elke versterker gezegd kan worden.

Maarrrrrrrr, en nu komt mijn enige serieuze punt van twijfel, op de een of andere manier weet de lyngdorf mij niet zo te betrekken bij de muziek, iets wat ik volgens mij een beetje terug herken in de reviews van andere forumleden, ik had het idee dat de primare i30 die ik onlangs in een winkel (op dezelfde speakers als ik heb) heb mogen beluisteren bijv dat WEL deed, maar ik dan zou ik die eens bij mij thuis moeten luisteren. Nu moet ik wel eerlijk zijn, als ik zeg dat de Lyngdorf mij niet zo kan betrekken bij de muziek dan geldt dat in gelijke mate voor mijn Krell. Het kan ook zijn dat ik op zoek ben naar iets dat of niet mogelijk is of wat uiteindelijk toch "kunstmatig" blijkt te zijn. Een kortdurig "wow" effect ben ik dus ook zeker niet naar op zoek. Dit is dus niet zozeer echte kritiek op de lyngdorf maar meer hardop afvragen "wat zoek ik nu eigenlijk precies" ?

Eindconclusie
Dit is een heel goede versterker voor zijn geld. Zo goed dat hij voorlopig bovenaan mijn versterker wishlist staat. Ja ik ga nog op zijn minst proberen de Primare I30 een keer thuis te beluisteren en wie weet nog een ander merk/model, maar het zal mij niet verbazen als ik uiteindelijk toch weer bij de SDAi2175 ga uitkomen  8)

myself

mooi stukje en herkenbaar. wat viel je op toen je terug ging naar je krell?
waarom vind je dat je niet zo in de muziek wordt getrokken? wat mis je ?
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

hifiman

Citaat van: myself op maart 25, 2006, 17:55:18
mooi stukje en herkenbaar. wat viel je op toen je terug ging naar je krell?
Ik speel nog steeds met de Lyngdorf  ;D (hij gaat maandag terug). Maar ik heb inderdaad wel vanmiddag weer even de Krell aangesloten, wat dan vooral opvalt is:
- de Krell heeft pittig hoog tov de SDAi2175
- de Krell heeft het laag net wat meer onder controle (althans zo ervaar ik dat)
- stemmen op de Lyngdorf klinken natuurlijker en daarmee "mooier"
- soundstage lyngdorf iets beter (maar op de Krell ook niet slecht)
- Lyngdorf klinkt iets "terughoudender" en daarmee naar mijn idee wat meer "in balans"

Citaat van: myself op maart 25, 2006, 17:55:18
waarom vind je dat je niet zo in de muziek wordt getrokken? wat mis je ?
Analyserend luisterend mis ik helemaal niets. Wat ik mis is " een stukje emotie". De vraag is ligt dat aan de Lyngdorf of aan mij  ???  ;D

DA BoSS

Citaat van: tingtong5 op maart 25, 2006, 18:00:00
Analyserend luisterend mis ik helemaal niets. Wat ik mis is " een stukje emotie". De vraag is ligt dat aan de Lyngdorf of aan mij  ???  ;D

Oh oh , waar zijn de lekbakjes gebleven?
>:D
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

myself

Citaat van: tingtong5 op maart 25, 2006, 18:00:00
- stemmen op de Lyngdorf klinken natuurlijker en daarmee "mooier"
lastig te definieren he..... het klinkt allemaal mooier maar minder emotioneel. Maar hoe omschrijf je dat en waar ligt dat aan?
Ik had dat ook. het is niet dat het doodgecontroleerd wordt, maar toch is er iets  :-\

alhoewel ik het lyngdorf geluid net alweer heel erg miste
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

Audiotwin

Citaat van: myself op maart 25, 2006, 21:37:38
lastig te definieren he..... het klinkt allemaal mooier maar minder emotioneel. Maar hoe omschrijf je dat en waar ligt dat aan?
Ik had dat ook. het is niet dat het doodgecontroleerd wordt, maar toch is er iets  :-\

alhoewel ik het lyngdorf geluid net alweer heel erg miste

Is het niet het analoge(kleuring?) wat je mist?

Ar

Tevredenheid!!!

myself

Citaat van: Ar op maart 25, 2006, 21:43:40

daar zijn (denk ik) zowel tingtong als ik nog niet uit. het is gewoon lastig te omschrijven en te pinpointen

Audiofiel

Citaat van: myself op maart 25, 2006, 21:48:59
daar zijn (denk ik) zowel tingtong als ik nog niet uit. het is gewoon lastig te omschrijven en te pinpointen

Gewoon nog eens wat meer versterkers gaan luisteren. Hoe meer je er hebt gehoord, hoe beter je weet wat je zelf zoekt. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

myself

Citaat van: Audiofiel op maart 25, 2006, 22:10:05
Gewoon nog eens wat meer versterkers gaan luisteren. Hoe meer je er hebt gehoord, hoe beter je weet wat je zelf zoekt. ;)
nog meer  ;) :D ik heb er al zoveel gehoord  ;D

het is oa de vraag of ik al zo geconditioneerd ben dat ik kleuring 'gewoon' vind en aan de andere kant maakt dat ook weer niet zoveel uit. Het gaat er tenslotte om dat je gewoon lekker geluid moet hebben.

Audiofiel

Uiteraard bedoel ik wel versterkers bij je thuis proberen te luisteren. Geldt dat ook voor het grote aantal dat je bedoelde?

Tsja, kleuring is een relatief begrip. Je weet immers nooit exact wat ongekleurd is. Dat wat velen ervaren als ongekleurd kan net zo goed juist heel erg gekleurd zijn. Het gaat uiteindelijk vooral om je eigen smaak. Wat vind jij lekker klinken? Ikzelf kan bijvoorbeeld niet langer dan een uur achter elkaar luisteren naar een klasse-D versterker (wat ik tot nog toe heb gehoord dan), dan ben ik helemaal luistermoe. Voor een ander kan dat misshcien heel anders liggen... ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

myself

Citaat van: Audiofiel op maart 25, 2006, 22:19:42
Uiteraard bedoel ik wel versterkers bij je thuis proberen te luisteren. Geldt dat ook voor het grote aantal dat je bedoelde?
yeap.
Citeer
Tsja, kleuring is een relatief begrip. Je weet immers nooit exact wat ongekleurd is. Dat wat velen ervaren als ongekleurd kan net zo goed juist heel erg gekleurd zijn.
ja klopt. daarvoor zou je naar een concert moeten gaan en meteen daarna de opgenomen versie afluisteren.....
Citeer
Het gaat uiteindelijk vooral om je eigen smaak. Wat vind jij lekker klinken? Ikzelf kan bijvoorbeeld niet langer dan een uur achter elkaar luisteren naar een klasse-D versterker (wat ik tot nog toe heb gehoord dan), dan ben ik helemaal luistermoe. Voor een ander kan dat misshcien heel anders liggen... ;)
ik werd niet luistermoe van de lyngdorf. Ik heb natuurlijk geen andere klasse D versterkers gehoord.  ;)

Deleted member

Vandaag was ik op de Lente HiFi show in de Doelen en heb daar de demo beluisterd bij Eurogram van de KR buizenbak op de opvolgers van mijn Von Schweikert VR4's en al moet ik zeggen dat het niet slecht (dat geweldige laag van die Von Schweikerts, heerlijk!  8)) klonk ik vind de Lyndorf TDA2200 toch echt een stuk beter klinken. Ik heb de SDAi2175 niet gehoord maar ik vermoed dat die qua karakter er niet veel af zou wijken maar de demo die ik hoorde beviel mij op een aantal punten niet. Naar mijn gevoel ontbrak het allergrootste gedeelte van het hoog en klonk het geheel naar mijn gevoel vrij saai door de niet anaytische weergave. Ik besef me dat ik het heel zwart wit stel maar ik vond het gewoon geen eerlijke sound.

Wat ik hier in elk geval heb gehoord was wat volgens mij een een behoorlijk warme weergave was. Nu, wat ik met dit alles bedoel te zeggen is dat ik toch ook vandaag weer in extreme vormen heb geleerd is dat je toch zeer te maken heb met de smaak van de luisteraar. Zoals Garmt het al eerder omschreef dat de Lyngdorf versterkers laten horen wat er op een CD/plaat staat klopt helemaal volgens mij en dit moet je aanstaan of niet. Ik ben het ook niet eens met Audiofiel die stelt dat je niet weet wat gekleurd is of niet, volgens mij is de gekleurde set wel degelijk aan te wijzen tussen twee groot verschillende sets en misschien geldt dit ook niet altijd en ligt de waarheid zoals altijd in het midden maar vandaag hoorde ik een duidelijk gekleurde weergave waarbij ik een hoop miste. Wat ik wel met Audiofiel eens ben is dat je simpelweg op zoek moet naar datgene dat goed bij je past. Ik moet wat dat betreft ook zeggen dat de Primare combinatie die ik vandaag hoorde ook erg goed klonk en voor mij grofweg tussen de Lyngdorf en de Eurogram demo in lag en ja, wie is er dan gekleurd, de Lyngdorf of de Primare, ik weet het niet...beide klonk op verschillende manieren errrrrg lekker!

patrick_vdb

Hi Marcel,

Citaat van: myself op maart 25, 2006, 23:35:16
ja klopt. daarvoor zou je naar een concert moeten gaan en meteen daarna de opgenomen versie afluisteren.....

In het hele proces van opname tot het uiteindelijke product CD zitten dermate veel stappen en bewerkingen dat je nooit met zekerheid kunt zeggen of de CD ook zo klinkt als het tijdens de opname het geval was, laat staan dat je het direct kunt vergelijken met een willekeurige live-performance in een willekeurige zaal ;)

Als je een set puur kiest op basis van een aantal eigen referentie-CD's en de vergelijking naar hoe een ooit gehoorde live-perfomance van dezelfde artiest klonk dan kan het best wel eens zo zijn dat je kiest voor juist een gekleurd systeem :-X

@Antoine,

Ik herken de warme, gekleurde weergave van de Eurogram demonstraties wel zoals je het omschrijft. Of men het nu mooi of niet mooi vind, ik vind het persoonlijk toch elke keer weer knap dat zo onder verschillende omstandigheden hun eigen geluid en filosofie weten voort te brengen.

mvrg

Patrick

mvrg

Patrick

hifiman

Citaat van: myself op maart 25, 2006, 21:48:59
Precies, vooral omdat als je het geluid gaat analyseren je niks vind om over te klagen  :P

hifiman

Citaat van: Ar op maart 25, 2006, 21:43:40
Dat sluit ik niet uit, ik weet het gewoon nog even niet  ::)

hifiman

Citaat van: myself op maart 25, 2006, 21:37:38
Precies zo kijk ik er ook tegen aan, en toch zal ook ik de Lyngdorf straks gaan missen, dat weet ik ook zeker  ;D

hifiman

Citaat van: Audiofiel op maart 25, 2006, 22:10:05
En dat is ook precies het plan. Al is het niet mijn doel om er zoveel mogelijk te luisteren, mijn strategie is meer die van een voorselectie op basis van reviews en ervaringen van anderen en dan proberen deze te vergelijken bij mij thuis.

visitor

Citaat van: Audiofiel op maart 25, 2006, 22:19:42
Ikzelf kan bijvoorbeeld niet langer dan een uur achter elkaar luisteren naar een klasse-D versterker (wat ik tot nog toe heb gehoord dan), dan ben ik helemaal luistermoe. Voor een ander kan dat misshcien heel anders liggen... ;)

Hi Arjen,

Ik zou graag eens weten hoe de Lyngdorf SDA2175 vergelijkt met bijvoorbeeld een "warmere" Classe. Interesse in een mini-shootout?  ;)

Erwin

hifiman

Citaat van: Erwin op maart 26, 2006, 10:00:43
Hi Arjen,

Ik zou graag eens weten hoe de Lyngdorf SDA2175 vergelijkt met bijvoorbeeld een "warmere" Classe. Interesse in een mini-shootout?  ;)

Erwin
Kan ik alvast inschrijven ?  :D

hifiman

Nog een leuke kleine anekdote over de SDAi2175. Eergisteren had ik mijn surround receiver aangesloten op de Lyngdorf en netjes mbv een een dB meter de 5.1 kanalen op elkaar afgestemd (volume van lyngdorf op 85).

Toen ik vervolgens een film ging kijken klonk het allemaal heel raar, net alsof de fronts amper meededen. Ik dus nog naar de fronts toegelopen, hmm er komt wel geluid uit maar wel zacht. Maar ja de dB meter liegt tenslotte niet , nietwaar..

Afijn gisteravond gingen we weer film kijken en toen had ik opeens door wat er de dag daarvoor mis was gegaan. Als ik in een menu van een DVD navigeer dan gaat op dat moment tegelijkertijd het volume van de Lyngdorf omlaag. Dat had ik dus de dag ervoor niet gezien (de versterker staat schuin achter me). Frappant daarbij is dat alle 4 cursor toetsen een verlaging van het volume tot gevolg hebben. Tsja zo heb je het volume dus al flink verlaagd voor de film begint  ;D

Afijn oplossing was om in het menu van de Lyngdorf IR even uit te zetten. Ik heb overigens een BKK-971H dvd speler. Ik kan hier niet echt de Lyngdorf de schuld van geven maar vervelend is het wel dat die IR codes gelijk zijn  :P

Audiofiel

Citaat van: Erwin op maart 26, 2006, 10:00:43
Hi Arjen,

Erwin

Voorlopig heb ik andere prioriteiten en ga even niet met apparatuur sjouwen. Bovendien zal die Lyngdorf waarschijnlijk doorbranden op mijn electrostaten. Of net zo presteren als een Rotel. >:D ;D

garmtz

tingtong, heb je weer eens de WireWyzard interlinks aangesloten i.p.v. de Madrigal? Waarschijnlijk is de match van WireWyzard met Njoe Tjoeb niet zo goed als de Madrigal, maar misschien krijg je wel andere dingen te horen.