Re: Stefan's stereo set

Gestart door Stefan S., maart 13, 2006, 20:15:04

Vorige topic - Volgende topic

Stefan S.

Mijn eerste stereoset:  8)

- Versterker: Marantz PM17MKII M
- CDspeler:  Marantz CD-17MKII M
- Tuner: Marantz ST-17 M
- Speakers: Tannoy Sensys DC2
- Analoge interconnect: Audioquest Jaguar
- Speakerkabel: Van den Hul CS122

Helaas heb ik deze set na een klein jaar in een opwelling ingeruild op een surroundset. Prijstechnisch gezien niet echt een goede keuze, echter ben wel weer een ervaring rijker geworden (en van fouten leer je  ;))

Mijn 5.1  surroundset bestond uit:

- Receiver: Marantz SR4600
- DVD speler: Marantz DV6500
- Frontspeakers:  Focal Sib XXL
- Rearspeaker: Focal Sib XXL
- Center: Focal Sib XL
- Subwoofer: Focal Cub2
- Analoge interconnect: Audioquest Copperhead
- Speakerkabel: Van den Hul CS-122

Nadat ik mijn Focal Sib 5.1 surroundset icm de Marantz SR4600 en DV6500 had verkocht, heb ik uitvoerig diverse versterkers, cd spelers en luidsprekers in mijn prijsklasse beluisterd en ik ben gevallen op de volgende set, uiteraard ook gekocht ;D

- Versterker: Cambridge Audio Azur 640A
- CDspeler:  Cambridge Audio Azur 640C
- Speakers: Focal JMlab Cobalt 816S
- Analoge interconnect: Audioquest Copperhead
- Speakerkabel: Wyrewizard Spellbinder

Het tijdelijk ikea meubel toch maar even ontkoppelt van de vloer  ;D

Leuke van deze speaker is dat je het filter kunt zien aan de achterkant   :D

Even snel een foto geschoten zonder front.

Setup sinds 16-11-2006:
- Versterker: Marantz PM 6010 OSE
- CDspeler:  marantz CD5400
- Speakers: Dynaudio Audience 52SE
- Analoge interlconnect: Audioquest Quest
- Speakerkabel: Wyrewizard Spellbinder

Foto's volgen  8)

B.J.

Cambridge klinkt zeker leuk!

Stefan S.

Na heel wat luisteruren vind ik mijn set nog helemaal top, echter zijn er wel verbeterpunten. De van den Hul CS-122 speakerkabel heeft meer detail en ruimtelijkheid gebracht, maar ook een bassboost. Het laag is te dominant aanwezig, waardoor het luisteren vermoeiend word. Ook vind ik het laag niet strak en snel genoeg. Ik heb de rubbers onder mijn speakers verwijderd en deze vervangen door spikes. Helaas zat bij de Focal speakers alleen spikes en geen vloerplaatjes (heb voor nood maar effe 1 eurocent muntjes gebruikt ;D). Ik hoopte dat het dominante laag er niet meer was, helaas wel maar wel minder.
Gelukkig komt morgen of overmorgen de Wyrewizard Spellbinden bij mij binnen (bedankt Bjorn) en ben benieuwd welke resulaten die weergeeft. Ook heb ik op de gok een Kimber PBJ interlink aangeschaft en ben benieuwd wat het verschil is met de Audioquest Copperhead.

graafke

Hoeksel

Mooie set! Ben benieuwd hoe je de "basboost" gaat minimaliseren. Zelf had ik er ook veel last van, mijn analoge interlinks hebben het probleem opgelost.

tiptop

Citaat van: dtune_stefan op maart 13, 2006, 20:22:20
Na heel wat luisteruren vind ik mijn set nog helemaal top, echter zijn er wel verbeterpunten. De van den Hul CS-122 speakerkabel heeft meer detail en ruimtelijkheid gebracht, maar ook een bassboost. Het laag is te dominant aanwezig, waardoor het luisteren vermoeiend word. Ook vind ik het laag niet strak en snel genoeg. Ik heb de rubbers onder mijn speakers verwijderd en deze vervangen door spikes. Helaas zat bij de Focal speakers alleen spikes en geen vloerplaatjes (heb voor nood maar effe 1 eurocent muntjes gebruikt ;D). Ik hoopte dat het dominante laag er niet meer was, helaas wel maar wel minder.
Gelukkig komt morgen of overmorgen de Wyrewizard Spellbinden bij mij binnen (bedankt Bjorn) en ben benieuwd welke resulaten die weergeeft. Ook heb ik op de gok een Kimber PBJ interlink aangeschaft en ben benieuwd wat het verschil is met de Audioquest Copperhead.

Als Wyrewizzard net zo'n karakter heeft als Nordost (zelfde fabrikant) dan zal dat zeker winst opleveren voor je basweergave. ;)

S1; Primare SC15/Trans Audio GT/Marantz UD7007/ Monitoraudio Silver 300 G7/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red en Cobalt, Jitter bug FMJ, Dragontail, AQ Nightowl/ Panasonic TX-58JX800/ heel veel neppe en echte AQ kabels.
S2; Fiio K13 en Darkside/ Trans Audio N2/ Duson 2202/ Maithur TR60/ Echte en nep Nordost kabels

kippekop

Leuke set. Ik vind jmlab altijd een beetje bescheiden in het laag, iets wat je voorkeur moet hebben. Het hoog daarentegen is echt super...
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

Stefan S.

Citaat van: kippekop op maart 14, 2006, 19:08:49
Leuke set. Ik vind jmlab altijd een beetje bescheiden in het laag, iets wat je voorkeur moet hebben. Het hoog daarentegen is echt super...

LOL, ik maar mijn best doen om het laag te minderen en jij vind het laag bescheiden  ;D. Ik denk dat wellicht sommige series een bescheiden laag hebben, maar volgens mij is het geen vuistregel voor Focal JM Lab.

kippekop

Citaat van: dtune_stefan op maart 14, 2006, 21:47:30
LOL, ik maar mijn best doen om het laag te minderen en jij vind het laag bescheiden  ;D. Ik denk dat wellicht sommige series een bescheiden laag hebben, maar volgens mij is het geen vuistregel voor Focal JM Lab.

Deze heeft er wellicht een stuk minder last van, maar de chorus reeks en de profile serie die ik beluisterd heb vond ik dit wel...
Dan bonkerige had ik trouwens bij de chorus reeks ook last van, helaas lag dit aan kastresonanties. Ik heb er nog soundcare superspikes ondergedaan, dat hielp wel al een stuk meer, maar mijn plaatsing van mijn speakers is niet al te ideaal moet ik hier eerlijkheidshalve bijzeggen. Je kunt natuurlijk ook gewoon de bas verminderen op je versterker, ik verlaag tegenwoordig de treble om een beetje mijn harde/kille ruimte te compenseren, werkt aardig.
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

Stefan S.

Vorige week heb ik uitvoerig de Wyrewizard Spellbinder ingespeeld (handig zo'n repeatknop op de cd speler ;D) en dit weekend heb ik dan ook de speakerkabel uitvoerig beluisterd in mijn set. Tevens ben ik aan het switchen geweest met de Audioquest Copperhead en de Kimber PBJ interlink. Maar eerst de speakerkabel, wat een verademing was het om de WW Spellbinder te horen i.p.v. de van den Hul CS-122. :D De "bassboost" was helemaal verdwenen en hiervoor kreeg ik een strak laag terug. Alles klinkt lekker gedetailleerd en helder zonder de het bovenin te scherp wordt. Voor mijn gevoel kan de neutraalheid, plaatsing en de het live-gevoel nog beter en dit hoop ik te bereiken met de Nordost Blue Heaven interlink. Ik heb daarom een beroep gedaan op BB&G en Bjorn heeft het e.e.a. ingang gezet. Ik ben dus erg benieuwd wat de Nordost Blue Heaven mij gaat brengen in mijn setup.

graafke

waar blijven dit foto's nou  ;D

tiptop

Blue heaven brengt nog meer van het goede van de spellbinder. ;)
S1; Primare SC15/Trans Audio GT/Marantz UD7007/ Monitoraudio Silver 300 G7/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red en Cobalt, Jitter bug FMJ, Dragontail, AQ Nightowl/ Panasonic TX-58JX800/ heel veel neppe en echte AQ kabels.
S2; Fiio K13 en Darkside/ Trans Audio N2/ Duson 2202/ Maithur TR60/ Echte en nep Nordost kabels

graafke

Ik gebruik ook blue heaven en ben er super tevreden over...een heel fijn kabeltje!

tiptop

Citaat van: graafke op maart 21, 2006, 20:23:17
Ik gebruik ook blue heaven en ben er super tevreden over...een heel fijn kabeltje!
Het was ook de enige kabel (die ik geprobeerd heb) die mijn sub goed laat klinken. Droog met veel definitie, maar zeker niet te veel laag. 8)
Dat meld ik er nog even bij, omdat wanneer de kabels "meer laag" laten horen, het bij mij geen nut had simpelweg het volume terug te draaien.
Waarschijnlijk werd maar een klein frequentiegebied xtra versterkt met die andere kabels en werd de balans in het totale frequentie-gebied van de sub verstoord. Dit gebeurde dus met alle gebruikte kabels behalve de Blue Heaven. Mischien dat de Red Dawn ook goed werkt, maar die zit nu tussen voor- en eindversterker goede dingen te doen dus die haal ik maar niet weg. ;).

music-player

Citaat van: dtune_stefan op maart 20, 2006, 16:40:08
Vorige week heb ik uitvoerig de Wyrewizard Spellbinder ingespeeld (handig zo'n repeatknop op de cd speler ;D) en dit weekend heb ik dan ook de speakerkabel uitvoerig beluisterd in mijn set. Tevens ben ik aan het switchen geweest met de Audioquest Copperhead en de Kimber PBJ interlink. Maar eerst de speakerkabel, wat een verademing was het om de WW Spellbinder te horen i.p.v. de van den Hul CS-122. :D De "bassboost" was helemaal verdwenen en hiervoor kreeg ik een strak laag terug. Alles klinkt lekker gedetailleerd en helder zonder de het bovenin te scherp wordt. Voor mijn gevoel kan de neutraalheid, plaatsing en de het live-gevoel nog beter en dit hoop ik te bereiken met de Nordost Blue Heaven interlink. Ik heb daarom een beroep gedaan op BB&G en Bjorn heeft het e.e.a. ingang gezet. Ik ben dus erg benieuwd wat de Nordost Blue Heaven mij gaat brengen in mijn setup.

Is de Cobalt 816 niet wat te 'moeilijk' voor de azur 640 versterker? Ik heb ook ervaring opgedaan met een azur 640A, maar dan in combinatie met de Dali Ikon2 luidspreker.
De Ikon2 is een speaker voor op een stand. Ik heb zelden voor dat geld zo'n goede combinatie gehoord! Geweldig alles was in balance 'de stem van Patricia' stond prachtig tussen de speakers.
Persoonlijk denk ik dat de 816 meer demping van de versterker moeten hebben. Iemand uit mijn vrienden kring draait ook met de 816, maar dan in combinatie met een Rotel voor en eind versterker. De speakers stonden 80 cm van de achterwand en 60 van de zijwanden.
Tja dat was feest....Het laag vond ik strak en geheel onder controle klinken. Ook het midden -hoog mocht er zijn. Kortom een 'groots' levens echt beeld zonder 'gedreun'.
Audiolab 8000Q v.v., Electrcompaniet AW85 e.v., Audiolab 8000CD cd speler, Dali Ikon2 luidsprekers, standesign LS stands, Nordost Red-Dawn luidsprekerkabel, Harmonic Truthlink siver intl. cd-vv, Nordost Red-Dawn intl. vv-ev en de componenten zijn opgesteld in een soundstyle meubel.

Stefan S.

Laat ik duidelijk zijn dat ik mijn huidige set echt mooi vind klinken en dat ik nu middels bekabeling en tweaks de puntjes op de "i" wil zetten.
Persoonlijk denk ik dat de Cambridge Azur 640A de Focal JM Lab Cobalt 816S behoorlijk goed aankan. Uiteraard zou ik meer rendement uit de speaker kunnen halen met een andere versterker en cd speler, maar dan praat je al snel over een andere prijsklasse. ;D

Stefan S.

Kleine review van de Nordost Blue Heaven, die ik afgelopen zaterdag gekocht had, in mijn set:

Om te beginnen laat de interlink veel detail horen en een up-front sound, hetgeen ik wel fijn vind. Toch heb ik besloten na heel wat luisteruurtjes om de interlink niet te laten zitten in mijn setup. Wat me na een tijdje snel ging tegenstaan was het hoog dat dominant aanwezig was. Voor mijn gevoel was het een verdubbeling aan helderheid en gedetailleerdheid, waardoor het klankbeeld al snel te opdringerig werd. Ik denk zelf dat het geen goede match is met mijn Cambridge Audio en de Focal Cobalt 816S speakers. Ik heb voor nood maar weer even mijn Audioquest Copperhead er tussen gezet en merkte dat de detaillering minder werd, maar ik merkte wel dat ik weer lekker achter in mijn stoel leunde en genoot van de muziek en niet van de dominante details die de Blue Heaven liet horen. Dus mijn zoektocht naar een andere interlink is nog niet voorbij ::)
Verder ben ik ook aan het  experimenteren met een houten plank onder mijn cd speler (deze staat nu op een gammele glasplaat van het nood Ikea meubel) De verschillen zijn goed waarneembaar en erg positief. Ik zal dan ook snel een set Vibrapods of iets dergelijks gaan aanschaffen om de cd speler te ontkoppelen.

Gr. Stefan

tiptop

Mischien werkt MonsterCable wel bij jou. De M850 of M1000 zijn ook goed en leveren een meer ämerikaans"geluid. Wat vetter in het laag en ronder in het hoog. Ik heb er een op mijn DVD-speler en bevalt daar beter dan een veel duurdere Siltech, die ik nog heb liggen, om precies die redenen.

Wat je bij die houten plaat eens kan proberen zijn halve squash balletjes eronder of onder het apparaat.
Ideale goedkope ontkoppelingsdelen. Scheelt ook weer een heleboel. (Ik vind ze zelfs beter dan spikes)

Als je een insnijding maakt op de gelijmde rand trek je ze perfect in tweeen.

groeten,
Fabian

Ground 16v

Citaat van: dtune_stefan op maart 20, 2006, 16:40:08

En?
- Analogue Audio Puccini SE +Analogue Audio Meastro CD 24/96 (en tevens Dac voor de sony bravia blue ray speler)
-sony bravia blue ray- Sony Bravia kdl-40nx720f 
-Klipsch Rf7

Stefan S.

Citaat van: tiptop op maart 29, 2006, 20:32:57
Mischien werkt MonsterCable wel bij jou. De M850 of M1000 zijn ook goed en leveren een meer ämerikaans"geluid. Wat vetter in het laag en ronder in het hoog. Ik heb er een op mijn DVD-speler en bevalt daar beter dan een veel duurdere Siltech, die ik nog heb liggen, om precies die redenen.

Wat je bij die houten plaat eens kan proberen zijn halve squash balletjes eronder of onder het apparaat.
Ideale goedkope ontkoppelingsdelen. Scheelt ook weer een heleboel. (Ik vind ze zelfs beter dan spikes)

Als je een insnijding maakt op de gelijmde rand trek je ze perfect in tweeen.

groeten,
Fabian

Goede tip van die squashballetjes, daar zal ik binnenkort eens mee gaan experimenten. Ik heb genoeg van die balletjes, daar ik zelf squash  ;D

tiptop

Citaat van: dtune_stefan op april 10, 2006, 14:55:29
Goede tip van die squashballetjes, daar zal ik binnenkort eens mee gaan experimenten. Ik heb genoeg van die balletjes, daar ik zelf squash  ;D

Als je verschillende hardheden heb, kan je onder de zwaardere delen van het apparaat een hardere gebruiken. Dan zakt de plaat daar niet door.

Stefan S.

Deleted member

Erg mooi, netjes strak ingericht ook!

Staan alleen je stoelen niet dat mooie ruimtelijke dat de 640C kan weergeven (ik heb 'm ook gehad! :)) in de weg?

Stefan S.

Thanks Antoine!
Mijn streven is om een zo goed mogelijk geluidsbeeld te creëren in een leefbare woonkamer en dat is best lastig, want zoals je reeds opmerkte staan er stoelen, een bijzettafeltje met allerlei vazen en potjes, een vloerlamp, etc. Ik ben nu al best tevreden, alleen het resonerende laag / te veel laag bij hogere volumes blijft een probleem. Na diverse interlinks te hebben geprobeerd (zonder resultaat) denk ik dat ik het laag probleem niet kan oplossen middels andere bekabeling. Iemands tips? Speakers staan reeds op spikes.

Deleted member

Schuiven, schuiven en nog eens schuiven zal het moeten doen!  :) Je zou kunnen proberen de speakers nog wat verder van de muren te plaatsen, maar niet alleen naar voren maar ook van de zijmuren vandaan. Verder staat op Internet nog wel het een en ander beschreven over hoe de juiste plaats te vinden v.w.b. de plaatsing voor een goed basgeluid. Je moet dan geloof ik de speakers op de luisterplek zetten en zelf de plek zoeken waar je de bas goed vind klinken en dan daar je speakers neerzetten. Maar het is lastig daar ben ik me van bewust, ik loop zelf ook steeds vast!  :D