Weinig detail in de muziek?

Gestart door Sodec, januari 16, 2006, 11:49:27

Vorige topic - Volgende topic

Sodec

Dit weekend heb ik mijn nieuwe set eens aandachtig getest, B&W 804S en Arcam FMJ A32 met mijn oude (8jaar) Onkyo  CD-speler.
Toch moest ik vaststellen dat de muziek maar weinig detail terug gaf bij laag volume +/- 35db, pas toen ik de volume knop hoger draaide (+/- 24db) kreeg ik wel meer detail te horen, maar dat was wel te luid voor de zang.
Ik hoop dat dit aan de CD-speler ligt, normaal zal ik in de nabije toekomst de CD-speler vervangen door de Arcam FMJ CD36.

Groetjes Geert,
B&W 804S, B&W CWM650, B&W FPM5,Onkyo TX-SV545, Arcam FMJ A32, Onkyo DX-C540, Synn DV8000, QED, Monitor Das Hifi cable, Hitachi 42PD7200

Midcall

cd spelers gaan niet beter of slechter presteren bij verschillende volume niveaus lijkt me. Is meer een versterker of een speaker issue, waarbij ik neig naar het laatste voor mijn gevoel, maar ik ken de Arcam niet om er een goed oordeel over te kunnen geven.
Stereo: GoldenEar Triton Reference - Audio Research Reference 5SE - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 75 - Denafrips Terminator DAC + Gaia DDC - Mano Ultra MkIII Farad - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Black Label XLR interlinks - Audioquest Dragon powercables - Audiolund True Silver i2s - Callas Audio Clamprack
HT (geïntegreerd met stereo): Sony VPL-VW590ES - Tonewinner AT-300 - 4x Infinity Renaissance 90 (surround and rears) - GoldenEar SuperCenter Reference (center) - 4x GoldenEar Supersat 60 Atmos - 2x GoldenEar Triton Reference subs - XTZ A2-400 - XTZ A2-300 - Korsun D9 - NBS Statement II XLR kabels.

Kerstmanno

Een A32 ontbreekt het volgens mij niet aan detail!

garmtz

Geert, heb je het dan wel eens beter gehoord dan nu in je eigen set? De Arcam heeft plenty detail. Is het niet logisch dat je op lage niveaus weinig details hoort (worden gemaskeerd door omgevingsgeluid).

Sodec

Citaat van: garmtz op januari 16, 2006, 13:01:54
Geert, heb je het dan wel eens beter gehoord dan nu in je eigen set? De Arcam heeft plenty detail. Is het niet logisch dat je op lage niveaus weinig details hoort (worden gemaskeerd door omgevingsgeluid).

Ik heb het zeker al eens beter gehoord,zowel bij verschillende luistersessie's  als in de wagen. Ik moet wel zeggen dat de onkyo een cd-wisselaar is voor 6 cd's.
B&W 804S, B&W CWM650, B&W FPM5,Onkyo TX-SV545, Arcam FMJ A32, Onkyo DX-C540, Synn DV8000, QED, Monitor Das Hifi cable, Hitachi 42PD7200

kippekop

Citaat van: Geert Pieters op januari 16, 2006, 13:30:44
Ik heb het zeker al eens beter gehoord,zowel bij verschillende luistersessie's  als in de wagen. Ik moet wel zeggen dat de onkyo een cd-wisselaar is voor 6 cd's.

In een auto?? Luister daar maar eens langer dan een half uur naar, dan barst je kop uit elkaar... Ik zou het eerst aan je versterker of de setup van je speakers denken
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

hillie

Ik heb vorig weekend de N804S getest op mijn versterker Pioner Ax10Ai en de Primare A30.2. De N804S gaf weinig detail. Ik schrijf vanavond een review over mijn bevindingen met deze speaker en met de Dali Helicon 400.

kohns

Bedankt voor je PM Geert.
Ik ga mijn antwoord op je vraag hier in je topic plaatsen... mischien hebben anderen hier ook iets aan.

Ik heb de 804N (oude model) en vind niet dat ik detail mis in het laag (of hoog).

Ik ben eind vorig jaar gaan luisteren naar verschillende versterkercombinaties en cd spelers in combinatie met mijn N804 en ben wel verschoten hoe een betere CD speler en versterker meer detail weergeeft.
Mede daarom heb ik ook beslist van al mijn Rotel te verkopen en naar Primare over te stappen.
Niet dat Rotel slechter is hoor alleen is Primare meer mijn klanksmaak.

Dat je aan detail wint als je luider speelt dat heb ik nog nooit ervaren en lijkt mij sterk...
Wel pakt de muziek mij meer als ik luider speel en ervaar ik het anders.
Wat ik ook ervaar is dat als ik in de late avond luister, dan hoef ik niet luid te spelen om de muziek anders te ervaren maar dit heeft met andere zaken te maken:
- het is echt veel stiller in de late avond ;-)
- ik ben al wat rustiger/bekomen van de drukke werkdag/mijn gemoedstoestand is anders
- een beter lichtnet
- ...

Nogmaals ik durf niet te zeggen dat je meer detail hoort als je luider speelt. Integendeel... eenmaal je een bepaald volume overstijgt is er minder controle op de speakers wat normaal is.  Daarom heb ik ook een hele zware versterker (Primare A32) voor mijn speakers.

Ik denk dus dat wat jij beschrijft als detail missen niet echt 'detail' is maar eerder een andere ervaring.
Je mist iets in je set dat je denkt te kunnen compenseren met luider te spelen.
Je hebt mischien bepaalde referenties verwachtingen van je nieuwe speakers en versterker en die komen, momenteel, nog niet uit.

Ik denk dat je moet zoeken naar tweaks, een betere match in apparatuur, andere bekabeling, betere stroom, ... om jouw probleem aan te pakken. 

Er zijn een hele hoop goedkope tweaks die je eerst kan proberen waar je verrast van zou staan wat ze doen:
- polariteit van je stekkers eens omdraaien
- speakers draaien/verplaatsen
- acoustiek aanpakken (tapijtje, absorbers, ...)
- goede koppeling/ontkoppeling (niet alleen van je speakers)
- ...
Er is hier op het forum een topic over goedkope tweaks.

De N804s en FMJA32 is al een hele goede start en ze worden beter naarmate ze ingespeeld raken ;-)
Die CD speler zou ik idd ook echt verwisselen zeker nu je zo'n speakers en versterker hebt.
Zoals ik hierboven al vermelde ben ik verschoten hoeveel een beter CD speler kan doen.
Synergie, een goede match tussen componenten is heeeel belangerijk.
Ik zou eens kijken bij Arcam voor een nieuwe CD speler.  Die hebben er hele goede die dan goed matchen met je versterker.

Bekabeling, zowel stroom als interlinks, maakt ook een groot verschil maar dit zou ik als laatste optie bekijken.
Tweaks kan je snel zelf even uittesten en kosten niets to weinig geld.
Een andere CD speler is toch echt een must ;-)
Bekabeling is de kers op de taart.
In mijn ondervinding ga je het meest bereiken met die kleine tweaks en beter match van apparatuur.

Ik hoop dat ik je hiermee heb verder geholpen anders lees ik het wel.

Succes...
B&W 802 Diamond, ghost center, CWM DS8 | Primare CD31, SP31, A30.3, A32 | Dune player | Kimber, VDH, Oehlbach | Isotek | Logitech Harmony | Panasonic TH-50PY700F, PTA-900E | Projecta Electrol High contrast M

FrankB

Mijn mening is dat details bij lage volumes verhuld worden door omgevingsgeluiden, zoals Garmt al aangeeft. Boven een bepaald volume loopt de kamer vol of verliest de versterker de controle over de speakers en zal de detaillering ook afnemen. Tussen de twee volumes in is de detaillering optimaal. Net luid genoeg om de omgeving te overstemmen tot net niet hard genoeg om de kamer vol te laten lopen danwel de controle over de speakers te verliezen. Mijn luistervoorkeur zit in de onderste helft de aangegeven bandbreedte.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

kohns

Citaat van: FrenkB op januari 18, 2006, 22:38:06
Mijn mening is dat details bij lage volumes verhuld worden door omgevingsgeluiden, zoals Garmt al aangeeft. Boven een bepaald volume loopt de kamer vol of verliest de versterker de controle over de speakers en zal de detaillering ook afnemen. Tussen de twee volumes in is de detaillering optimaal. Net luid genoeg om de omgeving te overstemmen tot net niet hard genoeg om de kamer vol te laten lopen danwel de controle over de speakers te verliezen. Mijn luistervoorkeur zit in de onderste helft de aangegeven bandbreedte.

Omgevingsgeluid... ja!  Dat bedoel ik hierboven als ik zeg dat het laat in de avond beter klinkt op lage volumes omdat het oa stiller is.
En dat zou weleens kunnen verklaren waarom Geert denkt dat er minder detail is als hij minder luid speelt.  Dat heeft Garmtz weer eens goed gezien. Alleen drong het mij niet door wat Garmtz hiermee bedoelde tot jij, FrenkB, het even verduidelijkte  :)
B&W 802 Diamond, ghost center, CWM DS8 | Primare CD31, SP31, A30.3, A32 | Dune player | Kimber, VDH, Oehlbach | Isotek | Logitech Harmony | Panasonic TH-50PY700F, PTA-900E | Projecta Electrol High contrast M

Sodec

Hey,

Ik ga zeker eerst mijn CD-speler verangen door de Arcam FMJ CD36, maar dit zal nog een paar maandjes wachten zijn een mens kan niet alles tegelijk willen eerst nog een grote investering doen voor een nieuw dak en daarna de CD-speler,.....
Ik weet wat wat bij mij een storend omgevingsgeluid teweeg brengt, namelijk de wandklok. Dit is zo een design stuk gemaakt van melk glas waarop twee uurwerken opgemonteerd zijn de ene is voor het uur en de andere voor de minuten dus twee mechanische systemen die per seconde tikken. Ik heb als eens geprobeerd om dit getik te dempen maar heb tot nu toe nog geen goed resultaat gevonden ( tips zijn welkom?? Verwijderen of stukslaan is geen optie).

Greert,

garmtz

Je kunt ook kiezen voor een 2e hands Arcam, zoals de CD23. Ga vooral eerst LUISTEREN naar de CD36! Zowel met het beluisteren als het kopen van de CD26 kan ik je helpen...  ;D

reMC

Citaat van: garmtz op januari 19, 2006, 11:25:36
Je kunt ook kiezen voor een 2e hands Arcam, zoals de CD23.

Yep, een van de mooiste Arcam's!

Roeland22

Citaat van: garmtz op januari 19, 2006, 11:25:36
Je kunt ook kiezen voor een 2e hands Arcam, zoals de CD23. Ga vooral eerst LUISTEREN naar de CD36! Zowel met het beluisteren als het kopen van de CD26 kan ik je helpen...  ;D

Das wel lief dat je een CD26 cadeau wil geven aan Geert :P Wat is eigenlijk het verschil tussen de CD36 en de CD26 :P
Cambridge Audio CXA81 - Volumio Rivo - Astin Trew AT3500+ - Schiit Bifrost 2 - VPI Scout/Goldring 2400/Graham Slee Reflex - PSU 1 - Q Acoustics Concept 30 - SVS SB 2000 Pro

Ronan

Citaat van: reMC op januari 19, 2006, 11:41:19
Arcam CD23 : Yep, een van de mooiste Arcam's!

Ik ben ook serieus aan het nadenken over een Arcam CD-speler.
Maar is die nieuwe, de CD36, zoveel minder dan zijn voorganger(s) ?
Naim SuperUniti -- Sonus Faber Domus Concerto — Velodyne DD10+
-- AudioQuest speakerkabel Castle Rock

FrankB

Citaat van: Ronan op januari 19, 2006, 18:13:24
Ik ben ook serieus aan het nadenken over een Arcam CD-speler.
Maar is die nieuwe, de CD36, zoveel minder dan zijn voorganger(s) ?

Voor wat ik heb begrepen zijn ze gedetailleerder, maar minder muzikaal involving. Het is allemaal wat technischer geworden.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

reMC

Citaat van: FrenkB op januari 19, 2006, 18:33:10
Voor wat ik heb begrepen zijn ze gedetailleerder, maar minder muzikaal involving. Het is allemaal wat technischer geworden.

Dat is ook mijn ervaring. Neemt niet weg dat de nieuwe modellen 'slecht' zijn, vooral anders. Ik heb hier een Arcam Delta 70.2 staan en op zijn wat heldere karakter na, vind ik hem toch een stuk muzikaler dan de huidige Arcam's, ook de CD23 als ik het goed inschat. Maar ja, hij laat wel wat minder horen...

Kerstmanno

Citaat van: reMC op januari 19, 2006, 23:12:36
Neemt niet weg dat de nieuwe modellen 'slecht' zijn, vooral anders.

Je bedoelt: "Dat wil niet zeggen dat de nieuwe modellen 'slecht' zijn, vooral anders."?

reMC

Citaat van: Menno-(b)ert op januari 20, 2006, 10:11:01
Je bedoelt: "Dat wil niet zeggen dat de nieuwe modellen 'slecht' zijn, vooral anders."?

Oeps!

jizbo

als je een gedetailleerde cd speler zoekt dan kan ik je de Advance Acoustic 203 aanbevelen , ik vond hem zelf beter dan de arcam (persoonlijke mening) een andere strakke speler was in mijn mening de primare cd 21. Ja en over die nieuwe versterker van primare A32 ..helemaal goed !

grtz Jiz

Sodec

Citaat van: jizbo op januari 20, 2006, 16:22:17
Ja en over die nieuwe versterker van primare A32 ..helemaal goed

Je bedoelt : de ARCAM A32 versterker.
Persoonlijk zou ik het liever in de zelfde lijn houden, Kwa design is het toch mooier als alle componenten de zelfde look hebben.Het oog moet toch ook kunnen genieten van al deze mooie dingen.

grtz Geert,

Kerstmanno

Citaat van: Geert Pieters op januari 21, 2006, 08:18:27
Je bedoelt : de ARCAM A32 versterker.
Persoonlijk zou ik het liever in de zelfde lijn houden, Kwa design is het toch mooier als alle componenten de zelfde look hebben.Het oog moet toch ook kunnen genieten van al deze mooie dingen.

grtz Geert,

Nee, de Primare A32 eindversterker.

http://www.moremusic.nl/primareproducten/a32.html