Review Sony VW100 (Ruby)

Gestart door Rob_Dingen, januari 7, 2006, 18:21:34

Vorige topic - Volgende topic

Rob_Dingen

Hoi Frank

Als je het contrast op 80 laat staan zit je al ver onder het klip punt.
Wil je het nog verder verlagen kun je beter de Iris on zetten omdat de lichtopbrengst flink terug loopt.
Ook is het zo dat het effect al veel eerder optreed als je zou denken dat zie je op de foto van het gezicht.

Rob

riwi

Zoals ik het nu begrijp is het detail verlies iets wat ontstaat door het compenseren van de electronica _tijdens_ de iris aanpassing. Als de auto iris dan een 'stabiele' stand heeft gevonden, komt het detail dan terug? Ik bedoel, is het detailverlies iets wat maar een fractie van een seconde aanwezig is , of is het iets wat voortdurend gebeurt? Of wordt het iris continu bij gestuurd en is de electronische compensatie dus ook constant bezig.
Als je dus een hysterese zou inbouwen wardoor het iris trager werkt zou je er dan minder last van hebben, maar dan krijg je wel weer het effect van het vertraagd donker worden in een plots donkere scene.

De toon van de review lijkt een beetje negatief zo. Klopt dat Rob? Of is de Ruby over het geheel gezien wel een goede aankoop?

FrankL

Citaat van: J.A.F._Doorhof op januari  8, 2006, 15:42:11
Ik heb bij de review het contrast in auto iris flink naar beneden gezet waardoor ik het idee heb gehad dat dit de nadelen erg terug hield
Maar het vermindert ook het voordeel: de CR gaat naar beneden.
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

J.A.F._Doorhof

Ik zat niet ZO laag :D
Het clip punt zat geloof ik (uit mijn hoofd) op 90 en ik heb de unit op rond de 80 afgesteld gehad.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Rob_Dingen

Hoi Riwi

Nee dat komt niet terug.
Stel dat het beeld 30% wit is en dat de iris 50% sluit en dus dat deel wit compenseert voor het sluiten van de Iris.
Zolang als de situatie zo blijft verandert er niets.
Word het % wit in het beeld minder sluit de Iris verder en word de compensatie hoger bij meer wit natuurlijk het tegen overgestelde.
In eerste instantie dacht ik dat hij het in een klein deel compenseerde bijv tussen de 80 en 100 IRE maar het gaat veel lager door waardoor je het in veel meer plaatsen gaat zien.
Zelf vind ik het verlies in detail niet het ergste als je het niet weet mis je het niet.
Maar huids tinten worden onnatuurlijk.

Frank ik had hem ook gewoon op 80 staan bij de foto.

Rob

Starred

En wat ga je nou met de Ruby doen Rob? Al besloten?

Erik

Citaat van: Starred op januari 10, 2006, 19:54:12
En wat ga je nou met de Ruby doen Rob? Al besloten?
Ik hoop verloten onder ons   :D
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

FinalCut62

Ik heb sinds vanavond ook de VW100 in huis... hoewel mijn kelder nog verbouwd wordt en ik hem dus alleen maar even provisorisch aan de de DVD speler en de Xbox 360 kon hangen... had ik wel direct iets van WOW... wat een beeld, wat een kleuren! Het apparaat was wel iets groter dan ik had verwacht en de beugel die mij er bij werd geleverd (niet de originele Sony beugel!) ronduit slecht, kan ik niet wachten tot ik het ding op mijn gemak aan de installatie kan hangen.

Erik

Citaat van: FinalCut62 op januari 10, 2006, 21:53:21
Ik heb sinds vanavond ook de VW100 in huis... hoewel mijn kelder nog verbouwd wordt en ik hem dus alleen maar even provisorisch aan de de DVD speler en de Xbox 360 kon hangen... had ik wel direct iets van WOW... wat een beeld, wat een kleuren! Het apparaat was wel iets groter dan ik had verwacht en de beugel die mij er bij werd geleverd (niet de originele Sony beugel!) ronduit slecht, kan ik niet wachten tot ik het ding op mijn gemak aan de installatie kan hangen.
Dat is mooi spul, merk je veel verschil met de xbox360 tussen 720P en 1080i (de laatste mode door de sony naar 1080P gedeinterlaced)
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

FinalCut62

CiteerDat is mooi spul, merk je veel verschil met de xbox360 tussen 720P en 1080i (de laatste mode door de sony naar 1080P gedeinterlaced)

Nog niet geprobeerd, moet ik je eerlijk zeggen. Wel even de DVD-speler in wat standen laten aansturen, maar zag zo snel geen verschil. Zal het, hoop ik, dit weekend wel even uitproberen. Het beest is weer even terug in de doos tot de verbouwing gedaan is  :(

Paul

Erik

Serieuse tip, ik heb ooit gemerkt dat fijnstof (van schuren bv) overal zijn weg vind. Ik kwam het later echt overal in tegen. Misschien is het een idee die sony ergens te parkeren waar geen stof is. Zal de flauwe opmerking "bij mij" niet maken.
- Winston Churchill

Rob_Dingen

Hoi Starred

Ik ga hem verkopen.

Rob

Starred

Citaat van: Rob_Dingen op januari 10, 2006, 22:16:16
Hoi Starred

Ik ga hem verkopen.

Rob

Ok, het is dus nog geen Cine9 killer  >:D

Maar dat lag ook nog niet in de lijn der verwachting

FinalCut62

CiteerSerieuse tip, ik heb ooit gemerkt dat fijnstof (van schuren bv) overal zijn weg vind. Ik kwam het later echt overal in tegen. Misschien is het een idee die sony ergens te parkeren waar geen stof is. Zal de flauwe opmerking "bij mij" niet maken.

Bedankt voor de tip. Ik zal hem goed wegstoppen ;)

FrankL

Het is een beetje stil geworden hier, dus voor wie zich verveelt....
alleen lezen als je een Marantz hebt  >:D
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

J.A.F._Doorhof

Het is echt VERSCHRIKKELIJK persoonlijk.
Ik PERSOONLIJK zou de S4 niet verkiezen boven de Ruby maar dit heeft er HEEL veel mee te maken dat ik me absoluut stoor aan dithering en aan onrust in het beeld, en ook de S4 hoewel het de rustigste DLP is die ik gezien heb ik blijf IETS zien wat me gewoon enigsins stoort.
Iemand anders zal zich weer aan andere dingen storen en de S4 verkiezen boven de Ruby.

Vergeet niet dat de mensen die dit zeggen eigenaren zijn van een DLP die hebben dus al de keuze gemaakt en hebben blijkbaar geen last van de onrust.

Nu wil ik niet zeggen trouwens dat een S4 een matige projector is, in tegendeel ik vind het geen CRT killer maar wel the closest thing to. De Ruby blijf ik echter toch een stap beter vinden maar dat is PUUR op rust in het beeld en op resolutie, ik zag voor het eerst op een digitale projector dingen die ik normaal op een CRT zie in the fifth element :D.

En dat geeft net mij de doorslag.
Maar voorlopig hangt de CRT nog, maar zou hij gisteren kapot gaan komt er direct een ruby of zijn opvolger.

MvrGr.
Frank
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Starred

Op AVS is de Optoma H81 nu weer de nieuwste hype

FrankL

Ik ben gek op hypes  :)  Totdat ze tegenvallen...

De HD81 is veelbelovend. Geen lensshift is voor mij geen probleem, eerlijk gezegd is de HD81 voor mij beter te plaatsen dan de S3. De S3 hangt nu naar mijn smaak veel te laag in mijn kamer.

Schrik niet, deze post is on topic! TzungILin van Optoma heeft zijn vergelijkende indrukken van de Ruby gepost. Het komt oprecht over.
Voor degenen die de nieuwste hype niet actief volgen:

Yes, I've viewed VW100 in 3 occasions, first in CEDIA last year, 2nd in CEATEC at Japan, and the last time, a detailed 2 hour review in a MyAV member house, who purchased among the first batch of VW100 that arrive in Taiwan.

To begin with, VW100 is a very capable projector, it's so far THE 1080p projector to beat! I've seen JVC's HD11 and HD12 1080p at higher MSRP, VW100 is better. When I first saw it at CEDIA, I said to myself, and may even posted back in AVS forum that its image gives me a feeling of DLP's HD2+ level performance (DC2 level). Then of course, I read Greg Roger's review, and was surprised to see the contrast ratio is close to the HD2+ DLP and even better (since HD2+ contrast is peak, while VW100 is real usage, after calibration).

Then on the detailed analysis, the 2 hour review on a 120" white wall, I came to realize that VW100 is even better, it was so smooth and ease to look at. The color is intense and deep, very film like. It certainly looks like a G90 with higher brightness only with less black level

But it has its weakness:
1. No lamp control, unless the Xenon lamp does not reduce light output along its life, this could be some issue for serious owners.
2. The auto IRIS mode kills the intensity of the normal viewing, it becomes much less "life" compared to IRIS off position. In fact, the 7 or 8 viewers there all agree that it's better to leave the IRIS at off, to have more image intensity. But this is the mode that SONY claims to have 15000:1 contrast, gregr commeted on the white compression, it is true and can be easily detected.
3. Scaling is good, but I think Gennum or HQV can do better.
4. Image is soft, maybe due to the 3panel convergence, or maybe it's inherit in the SXRD technology that is problematic.

Even with these weakness, I'm sure many 3-CRT owners will be delighted to have VW100. But what about original owners of DLP?

Then, I had the chance to tune and play with HD81 in full color and actions, I tuned as much as possible based on the given conditions and certain "goals" in mind (to look better than VW100, for one), and showed it at CES. I couldn't tell which is better, since this is very subjective, and I did not do a side by side. Darin said he would go back to download the same trailers and play back on VW100, maybe he will be the one to say how these two compared.

I can only say DLP 1080p is worth waiting for the following reasons:

1. Brightness: It provides a chance to be better in brightness than VW100
2. Image sharpness: Single chip DLP is definitely sharper than 3-chip VW100, it gives you a more "definitions" feeling.
3. Contrast and black level wise, I believe both technologies are close, we are still experiementing IRIS on HD81, so I don't have a better feeling yet. But DLP being brighter, it will give you a "perception" that its contrast is better to normal folks. To trained eyes of AVS forum experts here, they will know the differences.
4. 1-chip DLP has been under attack for its eye fatigue and rainbow, I certainly hope the dual DDP3021's much faster speed can make up some here. If like Robert Clark's observations, maybe HD81 with our current CW tuning can reduce the weakness.

So, what chance does HD81 stand to compete?
1. Brightness (as obvious in this CES 135" vs. Sony 100" at CEDIA, or was it 110"?)
2. Gennum processor with a dedicated video enhancement chip (from Japan) in a outboard scalar box for easy installation
3. variable IRIS
4. Optoma color
5. I have many ideas in my mind now after talking to people at CES, and compare the image of VW100 to the HD81 images at CES. Color and image is a mere mix and create type of thing, like cooking, the same ingredients for different chef, they may come out differently. HD81 image at CES is only our first try, with more ideas to play with and experiment, who knows what might eventually come out?
6. Improved DLP processing on rainbow and other issues people might be sensitive to.

Is it not possible to imitate VW100 image look on a DLP? I don't know, only time will tell. I know some will be laughing that one-chip could never imitate the 3-chipper. But, without trying, how does one know the extent of technology improvements and creativity? If we do, and we can offer more than just Ruby/G90 film look, but also traditional DLP bad-axx sharp and constraty look, then user can choose which to enjoy depending on the source content or their own taste. I guess as long as we are open to ideas and be more creative, we could add many differentiations to our 1080p DLP machines that can compete well against other competitors.
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

J.A.F._Doorhof

Dit slaat natuurlijk nergens op.
Testen gedaan op een witte muur, met iris off meer bite dan zonder.
MAW zijn ruimte was NIET goed verduisterd.
We hebben hier allemaal gezien dat de iris on de beste kwaliteit en dynamiek gaf.
Custom installer

Starred

Ben erg benieuwd naar de H81, ook omdat de H78DC3 al zo goed bevalt

Rob_Dingen

Hoi

Het geen hij zegt over de VW100 klopt precies en het is zeker niet zo dat de iris on de beste kwaliteit bezorgt dat is in mijn ogen ook de iris off op een groot scherm.
De scherpte van de VW100 is een stuk minder als de Qualia dus dat ligt aan de lens en niet aan een 3 chip uitvoering.

Rob

J.A.F._Doorhof

We hebben hier getest op een 2.09 meter breedt scherm en hier gaf de iris on het beste resultaat.
Het verlies van detail is me hier totaal niet opgevallen, niemand trouwens dus daarover laat ik me niet uit ik zal dat de volgende keer eens beter bekijken.
Custom installer

Rob_Dingen

Hoi

Dat je dat niet gezien hebt begrijp ik helemaal niet je bent altijd zo kritiesh.
De bekende jongens op avs die hem getest hebben zeggen hetzelfde over huidstinten en ik zie het hier elke keer.

Rob

J.A.F._Doorhof

Ik ben inderdaad altijd zeer kritisch op dat soort dingen en snap het daarom ook niet.
Er zaten hier trouwens meer mensen die het op had moeten vallen, wat je liet zien loog er namelijk niet om en we hebben enorm veel zitten switchen tussen de iris standen.

We hadden hier wel een pre-sample trouwens, bij de final release zouden er dingen veranderen, mischien is dit er één van ???

Ik zal het wel even doorsturen naar Sony.
Custom installer

FrankL

Citaat van: J.A.F._Doorhof op januari 16, 2006, 19:52:36
We hebben hier getest op een 2.09 meter breedt scherm en hier gaf de iris on het beste resultaat.
Dat kun je natuurlijk niet vergelijken met 120'' breed. Aangezien in de gemengde scenes de iris dicht gaat, is dan je lichtopbrengst wel een heel stuk minder. Ik kan me goed voorstellen dat je dan de iris off prefereert.

En m.b.t. convergentie / softness: ik heb het idee dat jij een erg goed model in huis hebt gehad. De range in convergentie is erg groot. Op het AVS staan werkelijk schrikbarende foto's van Ruby's die zo slecht geconvergeerd zijn dat de effectieve resolutie minstens gehalveerd wordt, en er een erg soft beeld overblijft.
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95