Review Sony VW100 (Ruby)

Gestart door Rob_Dingen, januari 7, 2006, 18:21:34

Vorige topic - Volgende topic

Rob_Dingen

Hoi

Na ongeveer 2 weken spelen met wat rust tussen door mijn review van de Sony VW100.
Dit is de nieuwe instapper van Sony's 1080p projector met xenon lamp die qua prijs een stuk onder de qualia 004 zit.
Het is een 3 chip 1920x1080 pixels SXRD (lycos) projector.
Ingangen zijn Composite S-video Component VGA HDMI en DVI.
Hij ondersteund alle gangbare formaten zoals ook al 1080i 50Hz.
Hij heeft een elektrische afstelling voor de lens met Zoom Scherpte en Verticale lensshift.
Afstand bediening is verlicht en redelijk overzichtelijk met de belangrijkste afstellingen binnen hand bereik.
De projector heeft een legio aan verschillende instellingen waarvan ik de belangrijkste op noem en ik zet er meteen de gemeten waarde bij.

Kleur temp:
High = 7800k
Mid  = D6500k
Low = 5500k
Deze 3 zijn te gebruiken voor custom instellingen
user 1
user 2
user 3.

Gamma Off =2.25
Gamma 1    =2.13
Gamma 2    =2.04
Gamma 3    =2.48

Iris Off    = 11 ftl   ongeveer 520 lumen op D6500k Contrast 2700:1
Iris On    =6 ftl       ongeveer 280 lumen op D6500k Contrast 4750:1
Iris Auto = 11 ftl   ongeveer 520 lumen op D6500k  Contrast 14850:1
Ansi Contrast = 230:1

Zoals altijd ben ik begonnen met de basis instellingen Brightness Contrast Color Sharpnes en eigenlijk alle toeters en bellen uit te zetten.

Toen ben ik begonnen met DVD te bekijken met de gangbare titels Brotherhood of the wolves Fifth Ellement enz.
Ik heb de iris On gezet en even gekeken maar dat was op mijn scherm 300x168 echt te weinig dus ben ik naar iris Off gegaan waarover ik later meer zal vertellen.
Nu heb ik voldoende punch op mijn scherm met een nieuwe lamp.
Wat me opvalt zijn de zeer mooie kleuren en rust in het beeld.
Wat je wel duidelijk kunt zien is film grain wat bij lagere resolutie projectors toch enigszins gemaskeerd word.
Zijn Sharpness is ook wat te hoog en niet helemaal weg te regelen.
Het zwart niveau is goed en de zwart level details erg goed.
Ik vind het niveau van DVD beeld op niveau van een goede Single chip DLP maar zeker niet beter.
Teleurstellend is de Scaler en Deinterlacer die aan boord zijn.
Als ik mijn DVD speler via DVI kijk en hem op 576p zet zie je duidelijk regelmatig staircasing en onrust in het beeld.
Wil je dus DVD optimaal kunnen bekijken zou je een Scaler moeten kopen.
Wat ik nog niet geprobeerd heb is mijn speler op 1080i te zetten of daar verbetering in komt maar ik verwacht toch dat de volgende generatie DVD HDDVD spelers 1080p uit kunnen sturen.

HDTV
Hier gaat het eigenlijk allemaal om.
Wat vreemd is dat de deinterlacer hier perfect zijn werk doet en ik eigenlijk geen fout heb kunnen ontdekken.
Ik heb hem aangesloten op een DVHS deck met HDMI uit en diverse titels bekeken zowel film als video zoals de Grammy Awards en Insectopia voor velen wel bekend.
Ik kan hier niets anders van zeggen dat het er super uit ziet.
Kleuren spatten van het scherm en de beelden zijn messcherp met meer dan voldoende punch.
Hij heeft hier duidelijk een voordeel ten opzichte van een 720p projector.
Hij is helaas wel een stukje minder als de Qualia 004 wat eigenlijk normaal is gezien het prijsverschil.
Dit is niet in contrast maar in de scherpte bij HDTV duidelijk zichtbaar en ik geef daar de schuld aan de lens die uiteraard van mindere kwaliteit is.

Iris
Ik heb hier veel tijd in gestoken omdat on geen optie voor mij was dus erg veel gespeeld met Auto Iris en Iris off.
Je ziet de auto iris nauwelijks werken alleen met test patronen wel vind ik dat hij behoorlijk het beeld verpest wat met heel veel beeld materiaal goed te zien is hij comprimeert namelijk niet alleen in de bovenste IRE regionen maar ook nog in het midden gebied.
Ook verandert de Gamma bij verschillende intensiteiten.
Hier bedoel ik mee het % van het beeld wat gevuld is met licht.
Meet ik de gamma met full screen velden dan is de gamma perfect worden de velden kleiner dus windowed dan verandert de gamma in een niet vloeiend verloop en ook het getal verandert en word veel lager.
Het schommelt tussen de 2.39 en 1.82 met full schreen en de normale windowed fields waar de grayscale mee gebeurt.
Ook heb ik een foto toegevoegd met een gezicht waar duidelijk heel veel detail verloren gaat en ook de huidstinten onnatuurlijk worden.
Ik hoop dat het een beetje te zien is op de foto.
Dus om het in het kort te zeggen ik vind de auto iris helemaal niks.

Algemeen
Hij is niet geschikt voor schermen groter dan 235cm breed alleen als hij nieuw is gaat het.
Het is een juweel om te zien ook als hij uitstaat.
De scaler en Deinterlacer zijn slecht bij DVD voor een projector uit die prijsklasse maar dat zag ik bij de Qualia 004 ook.
De Scaler en Deinterlacer voor HDTV is zeer goed.
Het functioneren van de auto iris vind ik slecht.
Verder zit er nog software bij waarmee je de Gamma settings kunt veranderen en de Grayscale kunt afstellen wat als hij nieuw is niet nodig is maar ik verwacht na zo'n  100 uur wel omdat blauw dan wat wegvalt en de kleurtemp zal dalen.
Bij een zwarte achtergrond lichten de hoeken op.
Er zit een kleine convergentie afwijking van 1 pixel in wat in het beeld eigenlijk niet terug te zien is.
De primaries zijn te groot op beide instellingen en er zit ook weinig verschil tussen normaal en wide.
Wel kun je het via RCP meettechnisch goed krijgen maar dat ziet er niet helemaal goed uit en wenst nog wat meer expirimenteren.
Kleur uniformiteit is prima en ik heb geen ernstige afwijking kunnen constateren.
Geen vertical banding kunnen zien.
Met de juiste settings als cinema color temp mid gamma 3 en een juiste basis instelling van Contr Bright Color Sharpness is hij uit de doos erg goed.
Er is geen digitale projector onder de 10.000€ die dit in huis heeft en HDTV op deze manier kan tonen.

Verder voeg ik nog de metingen toe en de foto's

Rob

Rob_Dingen

Rob_Dingen

Auto iris Gamma

Rob_Dingen

Auto iris Gezicht

Rob_Dingen

Robbo

Het wordt nog wel eens wat met digitaal  ;D

Nah, de 1209s blijft hier nog wel effe hangen  8)

Laat nog eens weten als je DVD via een scaler op de VW100 heb gekeken.

roteldebotel

Bedankt voor de mooie review. Het verschil tussen auto iris "on" en "off" vond ik zéér verrassend en de bijgevoegde foto´s laten dit héél goed zien. Ik denk dat de enige die bij dit vergelijk de iris op "on" prefereert, Norah Jones zelf is (ik bedoel:daar kan geen poederdoos tegen op) ;D.
Ik had niet verwacht dat de iris zo´n invloed had op details in beeld (als niet-technicus veronderstelde ik dat de iris louter een contrast verhogende invloed had/zou moeten hebben)

Erik

Leuke review Rob. Leuk dat die 2 foto's nou ook eens het verschil tussen de beide iris standen laten zien. Als die helemaal kloppen met de werkelijkheid dan is dat toch een behoorlijk verschil. Iris off heeft duidelijk meer scherpte.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Erik

Citaat van: roteldebotel op januari  7, 2006, 18:45:52
Ik had niet verwacht dat de iris zo´n invloed had op details in beeld (als niet-technicus veronderstelde ik dat de iris louter een contrast verhogende invloed had/zou moeten hebben)
Ik ook niet.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

FrankL

Hoi Rob,

Bedankt voor je review.

Nog een kleine nuancering op "Hij ondersteund alle gangbare formaten zoals ook al 1080i 50Hz.". De Ruby ondersteunt het voor de toekomst belangrijkste formaat 1080sf niet.

Interessant om het verlies van detail in het gezicht van Norah te zien bij de auto iris. Hoe meer informatie ik krijg, hoe minder perfect me die stand lijkt. En het niet gebruiken brengt natuurlijk de CR van de Ruby behoorlijk naar beneden.

Begrijp ik goed dat je de primaries voor DVD nog niet goed hebt gekregen, in ieder geval niet zodanig dat het beeld ook goed was? Dat lijkt dus op de constatering tijdens de ITC demo dat met name de musical van Buffy er kwa kleuren niet goed uit zag. Ben benieuwd of dat nog goed te krijgen is.
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

J.A.F._Doorhof

Even bij de foto oppassen, de 2e foto is duidelijk beter scherp gesteld.
Kijk goed naar het detail van de microfoon.
AF van camera's hebben vaak problemen met foto's van schermen.
Kun je wat meer uitleggen waarin je die compressie ziet want we hebben hier heen en weer geswitched tot en met en het alleen in het wit goed gezien in de rest niet of nauwelijks.
Dit verrast me dus behoorlijk.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Erik

Voor wie niet weet wat 1080SF formaat is heb ik even gegoogled
CiteerWhat is the difference between 1080P/24 and 1080SF/24?
Verdere discussie over dit formaat beter in een ander topic om in deze off topic te voorkomen.
The 1080-P/24 source format defines a 1920 x 1080 active picture area image that is scanned progressively 24 times per second (or 23.976 Hz if in an NTSC plant). This data is inserted into the SMPTE- 292M transport exactly as it is scanned—as a single atomic unit per frame. In this source format, the F-bit has no meaning, since there are no separated fields.

The 1080-SF/24 source format also defines a 1920 x 1080 active picture area image that is scanned progressively 24 times per second. However, this data is subsequently split (or 'segmented') into odd lines and even lines. The odd lines are transported through the SMPTE 292M transport first, in what appears to be a field containing odd lines (F1). Immediately afterwards, the even lines are transported in a field containing even lines (F2). The F-bit is set as if the two segments were separate fields.

These differences highlight the usefulness of being able to separate the scanning format from the transport format. In both cases, the Images were scanned progressively, but in the latter (1080SF/24) source format, the image is transported in the same fashion that interlaced fields are transported.

One advantage of this approach is that the 1080SF/24 signal may be plugged into an interlace-type monitor for viewing. The monitor would scan the odd lines of the progressive image, then the even lines, and would apparently refresh the screen at 48 Hz. Actually, like interlaced systems, only the even or odd lines are being refreshed each 1/48th of a second, but still, it would possess far less flicker than a true progressively scanned image refreshing at a 24 Hz frame rate.

One disadvantage of this approach is that someone downstream, or in the future, may feel it is acceptable to perform field-based processing instead of frame-based processing. This could split the odd and even lines of a progressive scan image, which would not be the correct thing to do.

The 1080P/24 source format existed prior to the 1080SF/24 source format. Indeed, it existed on paper before the need was practically identified. In the Spring of 1999, it became clear to proponents of 1080SF/24 that it would be much easier to provide 24 Hz progressive equipment and infrastructure if existing interlaced systems could be modified and upgraded for speed, compared to developing new 24 Hz equipment from scratch.
- Winston Churchill

Rob_Dingen

Hoi Robbo

Ik heb geen scaler op het moment die heb ik verkocht dus kan het niet testen maar ik ga er vanuit dat het dan perfect is.

Frankl de primaries zijn zoals je kunt zien te groot maar als ik ze mer de RCP funktie terug breng ziet het beeld er niet uit.
Met de grote primaries zijn de kleuren gewoon oververzadigt maar dat heel het beeld er van naar de knoppen gaat kan ik niet zeggen en Buffie heb ik niet om te controleren.

Frank als ik goed naar de microfoon kijk valt het verschil wel mee en is een stuk minder als het verschil in detail in het gezicht.
Verder is het in het echt nog duidelijker zichtbaar als op de foto.
Niet alleen details verdwijnen maar ook de huidstinten veranderen.

Rob

jaco

Citaat van: FrankL op januari  7, 2006, 19:19:07
Nog een kleine nuancering op "Hij ondersteund alle gangbare formaten zoals ook al 1080i 50Hz.". De Ruby ondersteunt het voor de toekomst belangrijkste formaat 1080sf niet.
Dat zou toch analoog wel ondersteund worden ?
Valt 1080p24sf wel binnen de HDMI standaard ?

Overigens zou dit op de Qualia wel via HDMI werken, dus wel vreemd dat op de VW100 het alleen analoog zou gaan.
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

FrankL

Jaco, analoog: kan zijn, maar is niet zo boeiend. Er wordt door de spelers straks toch geen HD via analoog uitgestuurd.
Blijkbaar is het een marketingstrategie van Sony om alleen het topmodel te voorzien van 1080sf via HDMI.
Of het binnen de standaard valt weet ik niet. RuudG weet er vast alles van.
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

J.A.F._Doorhof

Wat apart het is net alsof de focus veranderd dat is me ZEKER hier niet opgevallen en ook in andere reviews heb ik niets gelezen over verandering van scherpte.
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Starred

Erik

Rob: die scherpte verandering door gebruik van de iris, is dat specifiek iets voor deze Sony of zou dat in principe voor alle PJ's moeten opgaan?
- Winston Churchill

J.A.F._Doorhof

Als je kijkt naar fotolenzen dan is het scherpte verlies inherent aan het gebruik van diafragma hoe groter de opening hoe softer in principe het beeld, maar ik heb het bij projectoren nooit als zo ervaren.
Custom installer

Rob_Dingen

Hoi

Nogmaals er is geen scherpte verlies dat zeg ik nergens alleen details gaan verloren door de compressie van de electronica die de lichtopbrengst probeert te corrigeren bij het sluiten van de Iris.
Bij het sluiten van de Iris word heel het beeld donkerder Sony pomt dan de lichte delen in het scherm omhoog voor dat verlies te compenseren.
Dat kan natuurlijk nooit want de lamp kan niet harder gaan branden dus 100% wit kan niet meer worden.
Wat wel kan is 90% naar 98% brengen waardoor de details verdwijnen.

Rob

FrankL

Klinkt erg aannemelijk.
Dus de dynamische iris is niet de heilige graal. Het komt dus toch weer neer op het echte contrast van de projector.

Aangezien ik zelf ANSI contrast belangrijker vind dan on-off contrast:
Rob, heb je kunnen meten of de Ruby m.b.t. ANSI contrast bij iris on vergelijkbaar is met een zeer goede DLP zoals de Marantz S3 of S4?
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

riwi

Citaat van: jaco op januari  8, 2006, 11:10:55
Valt 1080p24sf wel binnen de HDMI standaard ?

Ik heb hier een pdf van de hdmi1.0 spec Zie sectie 6.2 en 6.3.

De 1920x1080p @ 24Hz is een optioneel video timing format binnen de hdmi interface. Er zijn geen verplichtingen voor HDMI sink's om het formaat te ondersteunen.

Over de 1080sf/24 wordt in deze spec nog niet gesproken.

Rob_Dingen

Hoi

ANSI contrast is 230:1 en ik denk vergelijkbaar met de meeste goede projectors maar wat lager als goede dlp's.
Een dynamische iris valt wat over te zeggen maar ik denk dat hier de correctie in de electronika te groot is maar als je het niet doet zie je de intensiteit van het beeld veranderen en valt de werking van de Iris zelf veel meer op.
Ikzelf vind de Auto Iris helemaal niet nodig bij deze projector en dat hij zonder er erg goed uit ziet.

Rob

J.A.F._Doorhof

Ik heb bij de review het contrast in auto iris flink naar beneden gezet waardoor ik het idee heb gehad dat dit de nadelen erg terug hield, heb je dat al geprobeerd.
Custom installer

Starred

CiteerWat je wel duidelijk kunt zien is film grain wat bij lagere resolutie projectors toch enigszins gemaskeerd word.

Was me inderdaad ook opgevallen bij de demo