upgrade hometheater met stereo versterker gaat niet lekker

Gestart door larsie, januari 5, 2006, 23:41:19

Vorige topic - Volgende topic

larsie

Hoi ik heb vandaag een nieuwe versterker gekocht, namelijk een primare I20. Het is een prachtige versterker en in stereo komt er een heerlijk geluidje uit. Het probleem is hij is nu aangesloten op de preouts van mijn sony STR-DB840 en het geluid in 5.1 is nu best wel klote. Het geluid van de center en de rears is veel te hard zelf als ze op -10 staan en de primare voluit. Ook de bas output van de pre is erg laag. Kortom klote dus. Doe ik ergens wat fout of zijn de prouts van deze versterker gewoon heel erg slecht?
Moet ik dan misschien toch een switchbox kopen?

Lars
Arcam AV40  NAD M25   Dali Helicon 800, c200 helicon on wall, svs sb13plus   sony 77a80j
Appletv pioneer bdp-lx71

DA BoSS

Huh, ik ken die Sony van je niet, maar..... ???
Je primare heeft toch theathre througput functionaliteit?
(ongefilterd van reciever naar speakers via de primare zeg maar)

Als dat inderdaad zo is dan doet je Sony iets geks, en moet je die misschien even resetten en opnieuw instellen.
succes
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

R

larsie

De primare heeft geen theater througput. Ik heb dus vanaf mijn dvd speler een digitale coaxiale interlink lopen naar de sony versterker en van mijn sony naar mijn primare een interlink van de front preout naar een lijningang. Er komt wel geluid uit de fronts bij een film maar echt veel te zacht en kwalitatief klote
Arcam AV40  NAD M25   Dali Helicon 800, c200 helicon on wall, svs sb13plus   sony 77a80j
Appletv pioneer bdp-lx71

Jordis

Ik heb zelf een tijdje met een Marantz als pre en een Primare I21 als eindversterker in mijn surround gedraaid. Ik heb alles afgesteld met een dB-meter en geen enkel probleem ondervonden. (Hierbij stond het volume op de Primare vast op 45, gewoonlijk bij een cd max. 30 wat erg luid is)

Heb je een dB-meter? Zo ja snap ik niet dat je de boel niet op hetzelfde volume kan krijgen, anders er toch een aanschaffen.
Primare - Dynaudio - QED - Nordost

Hoeksel

In een ander topic werd mij aangeraden om stereo-kwaliteit te verbeteren ook gebruik te maken van een stereo-versterker bovenop mijn receiver. Het genoemde probleem is precies waar ik bang voor was, maar dat kan dus opgelost worden met "theatre throughput" en een dB-meter? Want voor homecinema ben ik uiterst tevreden, alleen bij het afspelen van een CD mag de voorversterker laten zien wat hij kan. Ik zal dit topic even met interesse volgen....

DA BoSS

Mét 'Theatre-troughput' : dit zorgt dat alles mooi samenwerkt zonder het gebruik van dB-meter of het wijzigen van instellingen.
>:D
Zonder theatre troughput functie (op de stereo-versterker...) ben je overgeleverd aan alles handmatig proberen te calibreren door een vaste geluidsinstelling op de stereo-versterker te kiezen (bijv. altijd op 45 zetten) en dan meten & je metingen corrigeren op je ht-reciever. En in het vervolg altijd voor het gebruik van je ht eerst je stereo-reciever weer op dezelfde stand terugzetten (bijv 45...)
:o
Met die laatste optie heb je helaas ook nog heel veel kwaliteitsverlies. Ideaal word het  zonder dus nooit :-\

High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

Audiofiel

Citaat van: DA BoSS op januari  6, 2006, 10:46:40
Met die laatste optie heb je helaas ook nog heel veel kwaliteitsverlies. Ideaal word het  zonder dus nooit :-\ 

Kwaliteitsverlies zal niet noemenswaardig zijn. Bij een SSP-stand gaat het signaal direct van ingang naar uitgang, zonder electronica er tussen. Als je niet zo'n stand hebt, moet je inderdaad het volume altijd op een vaste stand zetten (de gecalibreerde stand) op de stereo versterker. Maar daar zul je niet snel een kwaliteitsverlies gaan waarnemen aangezien die stereo versterker hoogwaardiger componenten in de signaalweg zal hebben dan de receiver die je er voor hebt staan. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

DA BoSS

Ahhhhhh, da's natuurlijk ook wel weer zo he.
Ik denk dat ik me iets te skeptisch over de kwaliteit heb opgesteld...... :-X
In ieder geval meer dan het proberen waard, voordat je naar andere oplossingen gaat grijpen!
Topicstarter, ben heel benieuwd hoever je hiermee komt, ik lees het graag van je >:D

R

Misschien zit er wel iets in de pre outs van je sony niet lekker. heb je de amp lost getest?

myself

misschien zitten je interlinks wel los aan de binnenkant van de connector
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic DAC + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3, Audes ST-3000DC
LS. Kabel+Analoog+Stroom: Crystal Cable Ref. Diamond. Digitaal: Siltech, Chord. Stroom: ook Audes 8N
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II, Kemp powerstrip

Audiofiel

Heb je niet per ongeluk de tape-out te pakken in plaats van een front L+R pre-out? Een tape-out geeft namelijk ook veel minder spanning... :-\
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

mlevd

Heeft je receiver uberhaupt wel pre-outs. Mijn STR-DB790 in ieder geval niet.

larsie

Hmmm alles net nog even opnieuw aangesloten, de receiver een reset gegeven,de interlink verwisselt...... het mocht niet baten. En nee geen tape out gebruikt  ::) en de preouts zitten er echt op. Ik denk toch dat het probleem in de sony zit. Het is ook een beetje riskant om met de primare voluit te gaan spelen. Je zal hem maar perongeluk op cd zetten..... kunnen mijn speakers bij het vuil!
Maar goed heb een beetje rond zitten speuren op het net en een switch lijkt niet zo duur te zijn. Je zou toch inprincipe gewoon een 2 weg luidsprekerschakelaar kunnen gebruiken en die dan omgekeerd aansluiten?
Appletv pioneer bdp-lx71

Martin_M

Even voor de volledigheid: Heb je al wel geprobeerd om in de setup van de Sony de frontkanalen zo hard mogelijk te zetten en de rest zo zacht mogelijk? Als het dan beter lijkt kan je van daaruit nauwkeuriger calibreren met een vast punt van de volumeknop van de Primare.
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

larsie

Het is niet mogelijk om het volume van de fronts aan te passen, slechts van de rears en de center.
Is het trouwens ook niet slecht voor je receiver om geen speakers op de voorkanalen aan te sluiten?
Appletv pioneer bdp-lx71

Moony

Citaat van: larsie op januari  7, 2006, 15:42:14
Is het trouwens ook niet slecht voor je receiver om geen speakers op de voorkanalen aan te sluiten?
Dat maakt niets uit, is niet slecht voor je receiver.

Je hebt speciale schakelkastjes voor 2 versterkers op 1 paar luidsprekers (bv. deze of deze).
Een luidsprekerschakelkast andersom aansluiten kan volgens mij niet (dacht ik eens ergens gelezen te hebben).

Jordis

Dan zou ik eerder geneigd zijn om je receiver te verkopen en bijvoorbeeld een Marantz te kopen waarmee dit allemaal geen probleem zou zijn.
Primare - Dynaudio - QED - Nordost

larsie

ahh kijk dat zijn mooie kastjes! Zijn niet echt in nederland te vinden. Ik zat ook al een beetje te twijvelen of de luidsprekerkastjes wel goed waren. Het kan zijn dat ze met de luidsprekerkastjes bijvoorbeeld alleen de + schakelen.
De reden dat ik geen marantz wil kopen is dat ik bij de receiver een erg dure dvdspeler heb die er mooi bij past. Ik ben ook erg tevreden met de sony als ht receiver
Appletv pioneer bdp-lx71

Commander Chaos

Op welke aansluitingen van de Primare heb je hem eigenlijk aangesloten Lars?

Het zou gewoon moeten werken. Vreemd dat center en surround te hard zijn en sub weer te zacht... Ik denk dat je het toch moet zoeken in de instellingen van de receiver.

romulus

Ik heb in het verleden ook nog op die manier gespeeld met classé stereo pre en denon HT receiver.
Ook ik moest het volumeknop op de classé flink naar rechts draaien om fronts te aligneren met center en rears.  Ook vanalles geprobeerd met instellingen van receiver. Risico bij switch HT naar stereo van luide knal steeds aanwezig dus wat mij betreft zijn er 2 oplossingen :
- stereo pre met ssp (je vindt dit alleen bij de duurdere modellen terug en dit is best jammer omdat dit eigenlijk quasi niks kost qua opbouw stereo pre)
- switchbox waarvan sprake (met als nadeel : beperkt kwaliteitsverlies en bric-à-brac uitzicht)

Niet iedereen heeft ruimte/luxe om gescheiden stereo / HT gebeuren te plaatsen.  Dus stereo pre met ssp functie is wat mij betreft ideale oplossing voor "best of both worlds"
Succes
Romulus
esoteric, nagra, pass labs, focal, siltech

larsie

De versterkerswitchbox is er eindelijk gekomen en het resultaat is jammer genoeg een beetje teleustellend. Als ik de versterkers op gelijk volume zet dan is het verschil echt heeel minimaal. De primare klinkt net iets helderder in het hoog maar als ik zo de huiskamer in kom lopen zou ik dus echt met geen mogelijkheid kunnen vertellen welke versterker er draait. En dit is dus het verschil tussen een homecinema amp van pak weg 600 euro in vergelijking met een stereoversterker van wel 1100. Ik merkte destijds veel meer verschil tussen de een redelijke dvdspeler naar een goede. Gelukkig heb ik de versterker bij een hifispeciaalzaak gekocht zodat ik hem terug kan brengen en een paar bijpassende rears bij mijn fronts kan uitzoeken..... Waar het op neer komt is dat ik mezelf eigenlijk een beetje gek heb gemaakt en moet leren ook eens tevreden te zijn. :-)
Appletv pioneer bdp-lx71

myself

Citaat van: larsie op februari  5, 2006, 13:13:06
Waar het op neer komt is dat ik mezelf eigenlijk een beetje gek heb gemaakt en moet leren ook eens tevreden te zijn. :-)
das meteen het moeilijkste van deze hobbie  ;D Het kan (bijna) altijd wel mooier en beter, maar wanneer houd het op en ben je tevreden met wat je hebt  ;)
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic DAC + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3, Audes ST-3000DC
LS. Kabel+Analoog+Stroom: Crystal Cable Ref. Diamond. Digitaal: Siltech, Chord. Stroom: ook Audes 8N
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II, Kemp powerstrip

Commander Chaos

Citaat van: larsie op februari  5, 2006, 13:13:06Gelukkig heb ik de versterker bij een hifispeciaalzaak gekocht zodat ik hem terug kan brengen
Na een maand nog? Da's uitzonderlijk...! Ik kan me overigens nauwelijks voorstellen dat je zo weinig verschil hoort... een Primare stereoversterker is wel even wat anders dan een Sony homecinema receiver! Zo'n Sony klinkt met een dvd'tje prima (daar is-ie voor gemaakt) maar in stereo maakt een Primare gehakt van 'm, in alle opzichten.

larsie

Je heb idd gelijk dat ik de versterker niet terug kan brengen.... een maand was idd te lang. Ik moest helaas te lang op de switchbox wachten. Ben nog ff bezig geweest met de combinatie. De switchbox haalt al het mooie uit de primare. Compleet solo aangesloten klinkt ie inderdaad een stuk beter. Maargoed de versterkers staan in een kast en het is nogal een klus om elke keer de luidsprekerkabels om te wisselen. Dit gaat me een hoop centjes kosten maar de primare gaat iig in de verkoop. Ik begin alvast te sparen voor een primare 5.1 of mooie arcam receiver.
bedankt voor alle hulp iig. We worden steeds wijzer!
Appletv pioneer bdp-lx71