Moet een HD tv perse 1920x1080 aankunnen?

Gestart door Chupacabra, december 22, 2005, 01:48:02

Vorige topic - Volgende topic

Chupacabra

Sinds kort probeer ik me in HDTV te verdiepen. Want ik wil graag straks in mijn nieuwe huis een mooie plasma tv. Maar ik ben een beetje de kluts kwijt geraakt. Ik dacht nog eerst "Effe een leuke HDTVtje kopen en genieten maar" Maar er kom nog meer bij kijken. :) Ik zoek eigenlijk een echte HDTV en niet HD ready maar ik kom steeds HD ready tv's tegen. Zijn er wel betaalbare HDTV rond 2000-2500 euro's te koop? De enige wat mij aandacht trekt is deze Panasonic VIERA TH-37PV500. Maar heeft maximaal resulotie van 1024x720 en is HD ready? Wordt het misschien gedownscaled? Ja inderdaad deze tv is HD ready maar ik weet zo niet 1 2 3 welke mooie HDTV rond mijn budget verkrijgbaar is.

reza

Hoi,

In nederland spreken we al over hd als het 1280x720p is ;)
Echte HD dus 1920x1080i is in Amerika al helemaal in maar dat is op een andere breedband 60hz
en dat gebruiken we in Nederland nog bijna niet. Want de tv uitzendingen die we hier hebben is 50hz

Hoe het daarlijk gaat worden met Talpa enz dat weet ik niet. Maar daar kan je op het forum meer over vinden ;D ;D
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Durk

CiteerEchte HD dus 1280x1920...
???
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

B.J.

RCD

Hoi

Er zijn eigenlijk 2 gebruikte HDTV resoluties 1280x720p en 1920x1080i.
De laatste gaat hier in EU gebruikt worden en is in USA ook het meeste gebruikt.
Dus een echte HDTV display is 1920x1080 de rest is marketing.

Rob

reza

Chupacabra

alvast bedankt voor de reacties  :)

Toch snap ik nog niet helemaal. Ok 1920*1080 is 1080i. Maar hoe kan deze plasma tv nou 1080i beeld weergeven terwijl de max resolutie maar 1024*720?  ???

Of weet iemand wel een plasma tv die minstens 1280x720p of 1920x1080i is.

patrick_vdb

Hi,

Citaat van: Chupacabra op december 22, 2005, 15:59:21
Maar hoe kan deze plasma tv nou 1080i beeld weergeven terwijl de max resolutie maar 1024*720?  ???

Er staat nergens dat deze plasma de 1920*1080I HD resolutie volledig kan weergeven, enkel dat 'ie deze resolutie op zijn ingang accepteerd. Daarna zal gewoon een downscaling plaats vinden om het beeld in 1024*720 resolutie te krijgen.

mvrg

Patrick

Chupacabra

CiteerPanel G8 Progressive HD Plasma Panel (HD Ready / 720p, 1080i, via HDMI aansluiting)

dus is het eigenlijk niet echt waar wat Panasonic hier zegt? Zo niet, is er eigenlijk wel tv die echt 1080i kan weergeven?

Echt makkelijk een plasma tv uitzoeken  ::)

Allure

Hij kan wel 1080i weergeven, maar onder weergeven moet je dan verstaan 'accepteren'. De werkelijke resolutie is de schermresolutie van 720x1024. Een 1080x1920 signaal wordt dus gedownscaled. Een 720x1280 trouwens ook!

Op dit moment zijn er geen betaalbare plasma's die volledig 1080x1920 zijn. Sommige LCD-schermen kunnen het wel, maar LCD heeft naar mijn onbescheiden mening een minder mooi beeld dan plasma. Helemaal als je bedenkt dat er nog maar weinig HD-uitzendingen zijn, je van de Nederlandsche omroepen ook niet zoveel hoeft te verwachten (zie breedbeeld!) en je dus nog heel lang merendeels naar doodgewone Pal-uitzendingen zit te kijken. Dan is LCD het geld niet waard, een gewone tv heeft dan een beter beeld voor een fractie van de aanschafkosten.
The Sun Is The Same In A Relative Way, But You're Older

reza

DD2

http://www.consumer.philips.com/consumer/catalog/catalog.jsp?fhquery=fh_secondid%3D42pf9830_10_nl_consumer%26fh_location%3D%2F%2Fconsumer%2Fnl_NL%2Fcategories%3Ccatalog_nl_consumer%2Fcategories%3Ctv_gr_nl_consumer%2Fcategories%3Cflat_tv_ca_nl_consumer%26&productId=42PF9830_10_NL_CONSUMER&activeCategory=TV_GR_NL_CONSUMER&fredhopperpage=detail.jsp&language=nl&country=NL&catalogType=CONSUMER&proxybuster=ENJSFXUDWCVUHJ0RMRCSHQVHKFSESI5P

breedbeeld Flat LCD-TV Pixel Plus HD
42PF9830/10

deze Philips kom ik net tegen....  :

Wees ooggetuige 
True HD LCD-weergave, 1920x1080p
Geschikt voor kwaliteitsvolle HDTV-weergave
Pixel Plus 2 HD voor meer details in standaard TV en HDTV
2-kanaals actief Ambilight voor een verbeterde weergave

Echte schoonheid ligt verborgen in de details 
Twee geïntegreerde NXT monolith-luidsprekers met geweldige prestaties
Inclusief bijpassende standaard met gemotoriseerde draaivoet

Digitale foto's van perfecte kwaliteit 
Toegang tot uw foto's, muziek en films met PC Link
USB-poort en geheugensleuf voor directe weergave van multimedia
Compatibel met een draadloze verbinding met uw PC

Geavanceerde aansluiting op uw audio-/videoproducten 
Moderne HDMI- en DVI-I-connectiviteit van topkwaliteit 

jowi

En waarom staat er dan toch een HD ready logo op? Of is er geen 'True HD' logo ofzo? Dit is voor de consument toch niet meer te doorgronden jongens... wat een onzin allemaal.

J.A.F._Doorhof

Is toch logisch dat het logo erop staat ?
Het is toch HD ready ?
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

Shorty

Het zou inderdaad logischer zijn als er (behalve een "HD Ready'-logo ook nog) een sticker op zat met "True HD", lijkt me. Die "HD Ready"-stickers zitten tenslotte ook op beeldschermen waarop maar 480 lijnen getoond kunnen worden.
Maar die stickers moeten nog uitgevonden worden, kennelijk..... of de fabrikanten vinden dat voor de gemiddelde consument te ingewikkeld, of ze houden de invoering ervan tegen omdat de meeste nog helemaal geen echte HD-toestellen kunnen maken.  ::) :P

VrGr,

Bart J.

jowi

Citaat van: J.A.F._Doorhof op december 23, 2005, 16:06:48
Is toch logisch dat het logo erop staat ?
Het is toch HD ready ?
Ja eigenlijk wel maar ik zie de term nu aan als een soort 'HD lite', het kan het weergeven maar niet ten volle. Tenminste, zo begreep ik het altijd. En als ik het al verwarrend vind, hoe moet de gemiddelde consument het dan zien? Ja mevrouw, beide toestellen zijn HD ready, maar de ene net wat meer dan de ander? Ik blijf erbij, het is een onzinnige term. Iets is HD of het is het NIET. Dus wat mij betreft alleen nog maar de term HD ready op displays die het ook daadwerkelijk in volle glorie weer kunnen geven.

Maar het geeft me wel een idee; ik maak een kastje, waarop je aan de ene kant je HD bron aan kunt sluiten, en aan de andere kant een S-Video kabeltje naar je tv! "Maak nu uw oude TV 'HD READY' met dit kastje!" >:D

Shorty

Maar da's precies wat de fabrikanten nu al doen, jowi!  Alleen stoppen ze dat kastje in hun toestellen. ;D

VrGr,

Bart J.

jowi

Citaat van: Shorty op december 23, 2005, 16:37:06
Maar da's precies wat de fabrikanten nu al doen, jowi!  Alleen stoppen ze dat kastje in hun toestellen. ;D
Precies! Ik ga het los verkopen. Hoef je er geen duur plasma scherm van 640x480 bij te nemen >:D Gewoon je ouwe zwart-wit tv.

jowi

En voor dat jullie gaan roepen 'een zwart wit tv heeft geen s-video' zet ik er ook een RF en composiet aansluiting op >:D

reza

Citaat van: jowi op december 23, 2005, 16:34:14
Ja eigenlijk wel maar ik zie de term nu aan als een soort 'HD lite', het kan het weergeven maar niet ten volle. Tenminste, zo begreep ik het altijd. En als ik het al verwarrend vind, hoe moet de gemiddelde consument het dan zien? Ja mevrouw, beide toestellen zijn HD ready, maar de ene net wat meer dan de ander? LOL

Maar het geeft me wel een idee; ik maak een kastje, waarop je aan de ene kant je HD bron aan kunt sluiten, en aan de andere kant een S-Video kabeltje naar je tv! "Maak nu uw oude TV 'HD READY' met dit kastje!" >:DLOL

reza

patrick_vdb

Hi,

Citaat van: jowi op december 23, 2005, 16:34:14
En als ik het al verwarrend vind, hoe moet de gemiddelde consument het dan zien?

De gemiddelde consument kun je nog een SD-resolutie als HD verkopen zo lang er maar ergens HD op het toestel staat gedrukt ;D

mvrg

Patrick

jowi

Citaat van: patrick_vdb op december 23, 2005, 17:45:29
De gemiddelde consument kun je nog een SD-resolutie als HD verkopen zo lang er maar ergens HD op het toestel staat gedrukt ;D
Ja precies... maar het is wel het grote publiek wat je moet winnen wil je van HDTV een succes maken lijkt me. En als het grote publiek een dure 'HD Ready' tv koopt en vervolgens geen verschil ziet... tja... maar goed, ik ben geen marketing man, er zal wel een 'cunning plan' achter zitten...

reza

Jowi,

De meeste van mijn vrienden weten geen eens wat HD is ::)
En kunnen ook niet begrijpen dat het scherper is als een dvd film ;)

Laat staan de meeste  [normale} Nederlanders. die 50hz al een mooi plaatje vind geven ;D

Maar je word indd genaaid waar je bij staat. ;D >:(

J.A.F._Doorhof

Als je HD lite gaat invoeren word het helemaal moeilijk want is 720P HD lite ?
Niet echt want er zijn 720P uitzendingen/bronnen.
Is alles wat 1080i aankan dan lite maar geen 1920x1080 als resolutie heeft ?
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"