Luister ervaringen verschillende klasse D versterkers, ook met buis ingang.

Gestart door BMW850, december 18, 2005, 19:21:15

Vorige topic - Volgende topic

Duck Twacy

BMW850

Hallo,

Donderdag avond hebben we met 3 personen de Nieuwe Zappulse 700XE beluisterd.
Een avondje luisteren naar een eindversterker was voor mij te kort, het heen en weer switchen duurde ook te lang om een goed vergelijk te kunnen beoordelen.
Er is duidelijk een verschil tussen de beide Zap's te horen.

De Zap 700XE is een versterker met een aangenaam rustig karakter terwijl de Zap 2.3SE iets agressiever klinkt in het midden en hoog als er op flinke sterkte wordt geluisterd.
Maar op een normaal luister niveau laat de Zap 2.3SE iets meer detail horen is mijn eerste indruk.
De andere personen vonden de Zap 700XE beter klinken in het midden en hoog.

Verder ga ik niet op dit moment om de beide versterkers te beoordelen om de dood eenvoudige reden, daar moet sowieso een week naar geluisterd worden, en de Zap 700XE was nog maar een paar uur ingespeeld.
En als de Zap 700XE 500 uur heeft ingespeeld kan het maar zo zijn dat hij de Zap 2.3SE zo van de tafel veegt en dat hij veel meer detail laat horen.

Hoe Henk de versterker heeft opgebouwd vond ik een heel leuk verhaal omdat ik de verchroomde afgeschermde ringkern transformator met ingegoten hars en de recht opstaande elco's heel apart vond, dit zie je vaak bij buizen versterkers.
Hij zij dat het verchroomde materiaal voor de afscherming van de ringkern trafo een afgezaagde vuilnis bak was van de blokker.

De Zap 700XE per monoblock:
1500Va ringkern.
2 x 47000uF BHC

De Zap 2.3SE per monoblock:
2000Va ringkern.
2 x 47.000µF 80 Volt type Mundorf  M-Lytic HC

Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

Duck Twacy

Dat is inderdaad een zeer creatieve kast (voor een solid state amp). Echt tof gevonden.

Wat is trouwens de secondaire spanning van die 1500 VA trafoos??
Bepaald geen halve maatregelen overigens 1500 VA per kanaal (hoewel jou 2000VA er nog iets overheen gaan )

Jan-Peter

Zijn er al wat meer luister ervaringen met de nieuwe 700XE?

We horen er toch verder weinig van?

Jan-Peter

Gydotron

Destijds was ik behoorlijk enthousiast over de Zap versterkers. Ik speelde toen met de Apogee Duetta Signature en die combinatie ging erg goed. Zo goed zelfs dat ik de prestaties best vergelijkbaar vond met een zeer goede buizenversterker.
Ook op de toenmalige Apogee Diva,s waren ze duidelijk veel beter dan de toen gebruikte Classe versterkers van Stanley. Een zeer open en mooi geluid, erg veel controle en een zeer goed ruimtebeeld. Ik vind het spijtig dat Stanley dit niet mee vernoemd in zijn verhaal betreft de Zap verterkers. Het is zo dat de Scintilla een speaker is met 0,9 Ohm impedantie en wat Jan-Peter naar voor brengt betreft het uitgangspoel klopt ook. Of dit nu de reden is dat ze minder goed presteerden op de Scintilla's weet ik niet.
In elk geval trok ik toen algemene conclusies betreft de Zap versterkers. Toen ik ze echter eens neerzette bij een vriend die met een Kharma speaker speelt klonken ze domweg slecht. Agressief gewoon, niks muzikaliteit. Ik was verbaast. Hoe kwam dit?? Ik vermoedde dat misschien het grilligere impedantieverloop er iets mee te maken had, maar zeker weten doe ik het niet. De versterkers waren alvast niet universeel inzetbaar, dat was duidelijk. Maar is dit niet me alle versterkers? Ja, maar toch minder uitgesproken vond ik. Toen ik mijn Usher speakers kocht was de combinatie met de Zap versterkers ook slecht. Een erg agressief geluid.

Van PS-Audio heb ik wel eens een klasse D versterker thuis gehad en die speelde totaal anders. Diezelfde openheid als de Zap, maar veel verfijnder. Met deze versterker had ik perfect kunnen leven.

De UCD versterkers heb ik nog niet kunnen beluisteren en ondertussen heb ik mezelf een Usher eindversterker gekocht.
Ik zou nog altijd eens graag de UCD versterkers willen beluisteren. Als iemand zich geroepen voelt om eens tot hier te komen, laat maar weten. De koffie staat alvast altijd klaar.
Achteraf bekeken denk ik dat klasse D nog niet voldoende is uitontwikkeld, of zijn het de componenten die niet goed genoeg zijn. Ik weet het niet. Ik blijf geloven in deze techniek en ben er zeker van dat die een groot deel de toekomst in versterkertechniek zal bepalen.

MVG   Guido

Niet actief

Citaat van: Gydotron op maart 14, 2006, 10:05:09
Achteraf bekeken denk ik dat klasse D nog niet voldoende is uitontwikkeld, of zijn het de componenten die niet goed genoeg zijn. Ik weet het niet. Ik blijf geloven in deze techniek en ben er zeker van dat die een groot deel de toekomst in versterkertechniek zal bepalen.
MVG   Guido

Ik ben blij dat je tot deze conclusie bent gekomen, Guido.
Misschien begrijp je nu ook wat ik destijds tegen je probeerde te zeggen, toen ik bij jou thuis de Krell KSA-50 direct kon vergelijken met de ZAP. De een maakte muziek, de ander produceerde wat geluid.

En dan kan degeen die geluid maakt best beter meten dan degeen die muziek maakt, voor de ervaring telt uiteindelijk alleen de muziek.

Groeten,
Toine.

BMW850

Citaat van: ThingMan op maart 14, 2006, 22:58:16

Ik ben blij dat je tot deze conclusie bent gekomen, Guido.
Misschien begrijp je nu ook wat ik destijds tegen je probeerde te zeggen, toen ik bij jou thuis de Krell KSA-50 direct kon vergelijken met de ZAP. De een maakte muziek, de ander produceerde wat geluid.

En dan kan degeen die geluid maakt best beter meten dan degeen die muziek maakt, voor de ervaring telt uiteindelijk alleen de muziek.
Groeten,
Toine.

Hoi, Toine

Dit is nou een mooie omschrijving hoe een versterker moet klinken, het gaat om de muziek en niet om de meetgegevens want die waren 20 jaar geleden ook veel beter dan een klasse D versterker van tegenwoordig.

Rudy

Gydotron

Het gaat hem toch steeds om muziekbeleving! Op welke manier dit gebeurt is mijn inziens onbelangrijk, je moet abstractie kunnen maken van de keten, die is maar een middel tot......

Grtn Guido

Sander Sassen

Citeer... want die waren 20 jaar geleden ook veel beter dan een klasse D versterker van tegenwoordig

Zo, da's behoorlijk generaliserend, is dat omdat je niet beter weet, of omdat je niet beter wilt weten? Ik kan je wel vertellen dat je opmerking kant nog wal raakt en absoluut niet op waarheid berust.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

Duck Twacy

Het was vrij gangbaar voor de versterkers van rond 1980 om een THD van 0.01 % of minder te hebben (bij vol opgegeven continue uitgangs vermogen, meestal ook 20-20khz). Echte toppers als Yamaha en Luxman (en sommige Technics modellen) haalden zelfs waarden in de buurt van 0,001%. De veel geslaakte kreet in de testbladenin die tijd was dan ook dat de meet apparatuur de beperkende factor was.

Ter illustratie
Citeer
YAMAHA Vollverstärker A-960 II

Das Gerät ist ca.30 Jahre alt , aber voll funktionsfähig. Es wurde vor ca. 2 Wochen in einem Hifi Studio komplett gereinigt und mit Kontaktspray behandelt.

Das Gerät besitzt Anschlüsse für 2 Aufnahmegeräte(Tape Deck jew. IN/OUT) +2 zusätzliche Geräte (z.b.Tuner) und 2 Phono Anschlüsse. Zusätzlich gibt es die Möglichkeit ein angeschlossenes Gerät zu hören während eine Aufnahme von einem anderen Gerät läuft. Ich verkaufe das Gerät im Originalkarton mit der Original Beschreibung.

Techniche Daten:

Sinusleistung an 8 OHM zw. 20 und 20.000  hz bei Kges =0,005 %  2x105 Watt

Leistungsbandbreite mit Direct Kopplung Main Direct an 8 ohm halber Nennleistung und Kges. 0,02% 10-100000 hz.

Frequenzgang mit Direct Kopplung Main Direct AUX Tape Tuner SP-out: 1-100000 hz  +0db . -2db
http://cgi.ebay.de/Verstaerker-YAMAHA-A-960-II-silber_W0QQitemZ7598357122QQcategoryZ40162QQrdZ1QQcmdZViewItem

En er waren echter wel extremere modellen ten tijde van deze getallen race.

BMW850

Hallo,

Vrijdagavond is de 2e luistersessie hervat met de Zappulse 2.3SE en de Zappulse 700XE.

Na de eerste luistersessie bleek later dat 1 van de 4 accu's niet bijgeladen was van mijn voorversterker, een paar dagen later trok het geluidsbeeld helemaal naar links, oorzaak een relais die bleef hangen, ik heb dat doorgegeven aan Mattijs de Vries (Machmat) en heb een nieuwe print gekregen en alles werkt weer perfect.

Als eerste luisteren we naar de Zappulse 2.3SE en verschillende nummers beluisterd en hebben daarna de Zap 700XE aangesloten.
Het eerste wat ons opviel was de rust die de Zap 700XE liet horen en met koor muziek liet hij meer detail horen de stemmen klonken meer vrij van elkaar dan met de Zap 2.3SE.

Conclusie is dat de Zap 700XE in het midden en hoog aangenamer is om naar te luisteren dan met de Zap 2.3SE.
De Zap 2,3SE klinkt gewoon iets agressiever.
Ik vond de verschillen niet zo groot om mijn Zap 2.3SE printen om te ruilen voor een Zap 700XE maar als ik geen versterker had ging ik voor de Zap 700XE.

Ik wacht tot de klasse D versterkers nog iets meer door ontwikkeld is om over te gaan naar een nieuw exemplaar.
Maar als ik mijn 2 monoblokken verkopen kan ga ik wel voor de nieuwe Zappulse 700XE en dan wordt alles opnieuw opgebouwd in een nieuwe kast, en er wordt dan veel aandacht besteed aan het voedings gedeelte wat nog veel beter kan.

De Zap 700XE per Monoblock:
1500Va ringkern.
2 x 47000uF BHC
2 x 42volt

De Zap 2.3SE per Monoblock:
2000Va ringkern.
2 x 47.000µF 80 Volt type Mundorf  M-Lytic HC
2 x 42volt

Rudy

Duck Twacy

Volgens mij moet dit een van de 20 pre-produktie 700XE's zijn (dus zonder de ongelukkige componenten wissel in Roemenie).

BMW850

Citaat van: Duck Twacy op maart 26, 2006, 00:03:18
Volgens mij moet dit een van de 20 pre-produktie 700XE's zijn (dus zonder de ongelukkige componenten wissel in Roemenie).

Hoi, Duck

Zijn er andere versies met andere componenten in omloop van de Zap 700XE?

Rudy

Duck Twacy

Waarschijnlijk zijn er nog wel een stuk of 10 (wereldwijd), echter in NL weet ik het niet. Een aantal daarvan is bij LCaudio zelf vermoed ik.

De eerste productie badge geeft wat problemen. Als ik het goed begrijp wordt de module deels in Roemenie gesoldeerd en daar is een probleem ontstaan. Ik zit zelf ook nog te wachten op mijn exemplaar (was wel al aanwezig bij de distribiteur, maar heb ik niet opgehaald. Ik verwacht dat ze de modules moeten fixen of vervangen).

BMW850

Citaat van: Duck Twacy op maart 26, 2006, 18:46:15
Waarschijnlijk zijn er nog wel een stuk of 10 (wereldwijd), echter in NL weet ik het niet. Een aantal daarvan is bij LCaudio zelf vermoed ik.

De eerste productie badge geeft wat problemen. Als ik het goed begrijp wordt de module deels in Roemenie gesoldeerd en daar is een probleem ontstaan. Ik zit zelf ook nog te wachten op mijn exemplaar (was wel al aanwezig bij de distribiteur, maar heb ik niet opgehaald. Ik verwacht dat ze de modules moeten fixen of vervangen).

Hallo, Duck

Heb je de Zap 700XE nu al binnen en beluisterd, ben heel benieuwd :)

Rudy