Luister ervaringen verschillende klasse D versterkers, ook met buis ingang.

Gestart door BMW850, december 18, 2005, 19:21:15

Vorige topic - Volgende topic

BMW850

Hallo,

Bij deze wil ik Jan Peter bedanken dat ik zijn UcD700 mocht lenen en beluisteren en vergelijken met andere versterkers.

Donderdag avond heb ik de UCD700 en de Zappulse 2.3SE beluisterd.
Als eerste heb ik de UcD700 aangesloten en een uurtje op flinke sterkte warm laten worden en intussen andere dingen gedaan.
Daarna ben ik er voor gaan zitten en de UcD700 op verschillende soorten muziek gaan luisteren en het eerste wat mij weer opvalt is het steriele geluid wat ook de UcD400AD had, de muziek speelde te veel tussen de luidsprekers zodat verschillende instrumenten te klein waren afgebeeld ook de zanger(es) vond ik veel te ver naar achteren geplaatst en omdat de muziek tussen de luidsprekers zat te spelen klonk de zanger(es) wel compact wat bij bepaalde muziek stukken wel aangenaam klinkt .
Ik heb toen een cd opgezet van Cantate Domino met het nummer Julsang de emotie in het laag wat ik gewent was van het orgel was niet aanwezig bij de UcD700, toen later het koor begon te zingen vond ik de sss toon te sterk aanwezig het kwam te veel uit de luidspreker (tweeter) in plaats vanuit het midden.
Later heb ik de Zappulse 2.3 SE aangesloten en hetzelfde nummer beluisterd van Cantate Domino en dat was wat ik wou horen, het laag was weer helemaal aanwezig ook hoorde je de lucht uit de orgel pijpen komen het klonk veel opener dan met de UcD700.

Vrijdag avond kwam Mattijs de Vries met een gemodificeerde UcD400 met een buis in plaats van de AD8620 op amp.
Intussen had ik de UcD700 aan het spelen en Mattijs vond het meteen te steriel klinken en hebben daarna zijn gemodificeerde UcD400 maar aangesloten.
Ik wist niet wat ik hoorde, wat een geluid ook al had je de volume knop ver open staan het bleef gewoon lekker om naar te luisteren, wat een detail en diepte, ook de stemmen stonden op de goede plek de scherpe randjes waren verdwenen dit klonk gewoon lekker, en hebben toen verschillende cd's beluisterd.
Maar toen was Mattijs ook nieuwsgierig hoe zou de Zappulse 2.3SE klinken, en heb de Zap toen aangesloten en naar verschillend nummers geluisterd en hij vond dat de Zappulse 2.3Se meer in de richting kwam van zijn gemodificeerde UcD400.

Maar waar kan dat aan liggen, is de AD8620 op amp misschien geen goede keuze in de UcD700 en de UcD400 terwijl de meeste eigenaren van een UcD op het forum het een hele verbetering vinden, het kan een kwestie van smaak zijn en waarschijnlijk de apparatuur waarmee gedraaid wordt.

Waar we die avond ook over hebben gesproken is de voeding, dat is wel heel belangrijk hoe die is opgebouwd, een slechte voeding wordt dan meestal ook een slechte versterker.
Omdat ik geen technische achtergrond heb laat ik me daar op dit moment ook niet over uit, dat laat ik wel over aan de experts.
Zie ook het artikel van de TNT audio site daar heb ik toen naar gekeken om mijn ZapPulse te bouwen:
Solid State Power Amplifier Supply: http://www.tnt-audio.com/clinica/ssps1_e.html

Dit waren mijn ervaringen met de 2 UcD's en de ZapPulse versterkers.

Jan Peter, hartelijk bedankt.

Rudy

Voorversterker: AVM der Vorstufe, gemodificeerd met de OPA 627 op advies van Gunter Mania.
CD Speler: Denon DCD3560 Analoog en digitaal plus voeding en LClock XO 2 gemodificeerd door Dr Christian Feickert (LC Audio)
Luidsprekers: ACR Isostatic RP400

Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

Leeuwarden

Interessante beoordeling van de UcD-700. Ik had er zelf, in vergelijk met mijn Aleph 5, een tegenovergestelde mening over. Vraag me af hoe dat komt. Bij mij klonk het helemaal niet steriel. Integendeel, ik zou eerder spreken van "ingetogen emotie". In mijn optiek bijzonder fraai. Ik ben geneigd om dit voor een groot deel aan de overige apparatuur te wijten. Zou dat volgens jou kunnen? Of steekt "smaak" hier de kop op?

Overigens leuk om te zien: een UcD 400 met een buis. Maar waarom zitten daar van die gigantische koelblokken op?

Jan

sphere

Kan je wat meer vertellen over de rest van de apparatuur? Het lijkt er op dat de UCD gewoon slecht matcht met jouw spul en/of smaak.

Over matchen gesproken. ik ben trouwens wel eens benieuwd naar een shoot-out tussen Classe (echowoordversterker van Audiofiel  ;D) en de UCD.
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

BMW850

Citaat van: sphere op december 18, 2005, 19:52:29
Kan je wat meer vertellen over de rest van de apparatuur? Het lijkt er op dat de UCD gewoon slecht matcht met jouw spul en/of smaak.

Hmm, dit weekend heb ik de UcD700 ook beluisterd op andere luidsprekers (Millon M1) en daar was het resultaat precies hetzelfde.
Maar er komen binnenkort wel meer luister sessies neem ik aan, en begrijp me niet verkeerd de UcD700AD is geen slechte versterker, de gemodificeerde UcD400 klinkt gewoon een klasse hoger daar kan ik niks anders van maken alle personen die aanwezig waren hadden dezelfde mening.

Het lijkt er op dat de UCD gewoon slecht matcht met jouw spul en/of smaak.
Dus als de UcD700AD niet goed presteert ligt het aan je apparatuur en smaak, die hou ik er in :)

Citaat van: Leeuwarden op december 18, 2005, 19:31:41
Overigens leuk om te zien: een UcD 400 met een buis. Maar waarom zitten daar van die gigantische koelblokken op?

Jan

De grote koelblokken zitten er op omdat er ook
nog een stereo 4W klasse A mosfet koptelefoonversterker op zit, dat is dus
ca 20W per kanaal continue dissipatie, heb je ze wel nodig.

Groeten,
Rudy

Hanz71

Ik heb thuis een ZAP2.3SE en een UcD400AD.
Eerst had ik de UcD400AD op mijn stereo-installatie staan:
(SA)CD: Sony SCD XB 940 QS
VV: Acurus RL11
Speakers: Infinity Kappa 7.2i
Dit was t.o.v. mijn EV daarvoor een fijne verbetering (Aura PA100 en PA200, single-amped, niet bi).

De ZAPs spelen nu op mijn infinity's, ik heb nog geen serieus vergelijk gedaan/kunnen doen, maar als ik dit zo lees is dat wel een goed plan! Was ook de bedoeling maarja....
Tijdens mijn luistersessies tot nogtoe heeft de ZAP misschien net wat meer controle in het laag. Maar dat zou van de geluisterde muziek af kunnen hangen. Zo enpassant niet echt een groot verschil gehoord.
Overigens zijn deze 2 versterkers vrijwel precies hetzelfde opgebouwd:
1*softstart van LCaudio

2*625VA trafo's van Amplimo
4*10.000uF van FTCAP per kanaal
1 gelijkrichter per kanaal (LCaudio)
ST-926GM speakerterminals van Monacor

ZAP: cinch ingangen (Neutrik)
UcD: XLR (neutrik) met zelfbouwkabel (microfoonkabel) aangesloten.

ZAP: intern zilverkabel van S&C, hatsieflatsie aarde (1,5mm2)
UcD: intern hatsieflatsiekabel (1,5mm2), aansluitkabel van Hypex.

Dit noopt mij tot een geconcentreerd vergelijk, wat ik overigens al van plan was maar nog geen tijd voorhad gemaakt. Interessant stukje dus!!

Jan-Peter

Hallo Rudy,

Bedankt voor je luister testen.

Tja, wij hebben toch wel hele andere luister ervaringen........

Jan heeft onze mening op exact dezelfe manier weergeven in deze posting; http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=25655.msg531729#msg531729

Zonder dat die wist wat wij ervan vonden, hij heeft de UcD700 onbevooroordeeld beluisterd....

--
Rudy, zou je de demo blokken weer kunnen retour sturen? Er zijn nog enkele andere gegadigen die met smart zitten te wachten ;D

Groetjes,

Jan-Peter

BMW850

Citaat van: Jan-Peter op december 19, 2005, 09:31:26
Hallo Rudy,

Bedankt voor je luister testen.

Tja, wij hebben toch wel hele andere luister ervaringen........

Jan heeft onze mening op exact dezelfe manier weergeven in deze posting; http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=25655.msg531729#msg531729

Zonder dat die wist wat wij ervan vonden, hij heeft de UcD700 onbevooroordeeld beluisterd....

Groetjes,

Jan-Peter

Hallo, jan Peter

"Jan heeft de UcD700 onbevooroordeeld beluisterd...."

Ik heb de UcD700 ook onbevooroordeeld geluisterd met meerdere personen, en onze conclusie is dat de gemodificeerde UcD400 gewoon een klasse hoger speelt ook beter dan mijn Zappulse 2.3SE.

Niemand hier op het forum heeft de gemodificeerde UcD400 gehoord, dus niemand kan er een oordeel over geven in wat voor klasse die versterker speelt, de reacties hier op het forum zijn allemaal vooroordelen, waarom kan een gemodificeerde UcD versterker geen klasse hoger spelen, zelf ben ik heel blij dat ik dit verschil heb mogen horen.
Vergeet niet dat het een UcD versterker is die beter uit de test kwam.

Dit mailde Mattijs mij dit weekend, dus geen nood er zal meerdere personen zijn die het later wel met mij eens zijn:

Ik heb meteen gisteren een ontwerp gemaakt voor een discrete speciale stuurtrap voor de UCD en ZAP modules, ik denk dat ik die als bouwpakket kan gaan leveren voor niet teveel geld.
Ik maak hier volgende week een prototype van en die ga ik bij (..........) plaatsen als test.
Ik ben erg benieuwd of dat de ZAP ook nog verbeterd...
Ik denk dat je nog wel een stuk beter kan komen... Je zult het ook wel horen.

Rudy
ps. Ik breng de versterker vandaag terug want ik heb een snipperdag, zeg maar even in een mailtje waar naar toe.

Jan-Peter

Ah....een speciaal zelfbouwpakket met een buizen voortrap, dat wordt wel heel bijzonder...... ::)

Fijn dat je hem persoonlijk wilt terugbrengen, we zitten aan het Kattegat 8 in Groningen tegenover de Makro. Tot 17:00 zijn we aanwezig!

Jan-Peter

sphere

Citaat van: BMW850 op december 18, 2005, 20:48:20
Dus als de UcD700AD niet goed presteert ligt het aan je apparatuur en smaak, die hou ik er in :)
Gezien het feit dat jouw ervaringen haaks staan op ervaringen van mensen die gewend zijn aan bijv. klasse A amps en wat hebben gespeeld met hun apparatuur (zie diyaudio en bijv. review van Leeuwarden) is het niet onaannemelijk. Verder ben ik blij voor je dat je in ieder geval een amp hebt waar je met plezier naar luistert, want dat is uiteindelijk het doel, UcD / Zap /PassDIY is dan niet relevant.
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

Sander Sassen

Tsja, ik vind 't altijd lastig om een reply te geven op een dergelijke post. Ik twijfel er niet aan of Rudy het zo heeft ervaren ik weet echter ook dat een avondje luisteren onvoldoende is om je een goed oordeel te vormen over een component in je installatie.

Ik betrap mezelf er regelmatig op dat ik mijn mening bijstel na verloop van tijd, nadat ik 'gewend' ben aan bv. een nieuwe versterker. Dat heeft niks te maken met mijn oren, maar puur omdat ik gewend ben aan de 'klank' van een bepaalde versterker en ik een andere klank dan vaak associeer met een slechter geluid. Da's typisch een geval van hoe de menselijke psyche werkt, iets nieuws wordt altijd argwanend bekeken, ongeacht of het een verbetering geeft.

Mijn ervaring met de UcD180 en UcD400 is dat ze mits correct opgebouwd, DC gekoppeld en voorzien van een nette voeding toch een zeer goede weergave bezitten die ik wil kwalificeren als neutraal en transparant, een flink stuk in de richting van het mythische stuk draad met een gain >1. Kortom, de UcD's voegen feitelijk weinig tot niks toe, en laten zeer weinig weg, daarmee wordt de emotie die Rudy beschrijft lastig te definieren. Is dat iets dat de buizen-voortrap toevoegt? Dat moet haast wel, want kwa modulator, driver stage en voedingsconcept zijn de UcD400 en UcD700 vrijwel gelijk en alleen de voortrap is wezenlijk anders tussen de beluisterde UcD700 en UcD400 met buizenvoortrap.

Als we even naar de techniek kijken dan win je met de buizen-voortrap feitelijk weinig, je voegt namelijk minimaal twee, maar hoogstwaarschijnlijk vier condensatoren in de signaalweg toe die ieder hun stempel drukken op de weergave. Daar komt bij dat een buizen-voortrap niet kan tippen aan de vervormingscijfers van de AD8620 opamp, die liggen namelijk zowel voor de THD als de IMD op vier, of meer, cijfers achter de komma, de buizen-voortrap zal daar nimmer aan geraken. Ook als we kijken naar de PSRR, CMRR, SNR, de slew-rate en nog wat andere belangrijke ingredienten van een voortrap dan legt de buizen-voortrap het echt af tegen de opamp, op alle vlakken.

Waar je hoogstwaarschijnlijk naar geluisterd heb, de emotie en diepte in het geheel, is vervorming, niet linear gedrag van de voortrap, een niet correcte koppeling van ingangs-impedantie van de UcD modulator en de uitgangsimpedantie van de buizen-voortrap, faseverschuivingen over de koppelcondensatoren, etc. etc.

Kortom, mits je over duidelijke test-gegevens beschikt van deze gemodificeerde UcD400 met buizen-voortrap ben ik bang dat je geluisterd hebt naar het klassieke 'warme buizengeluid', wat verders niks te maken heeft met een correcte weergave en puur versterking van het aangeboden signaal.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

Sander Sassen

Beste Rudy,

CiteerIk heb meteen gisteren een ontwerp gemaakt voor een discrete speciale stuurtrap voor de UCD en ZAP modules, ik denk dat ik die als bouwpakket kan gaan leveren voor niet teveel geld.
Ik maak hier volgende week een prototype van en die ga ik bij (..........) plaatsen als test.
Ik ben erg benieuwd of dat de ZAP ook nog verbeterd...
Ik denk dat je nog wel een stuk beter kan komen... Je zult het ook wel horen.

Ik wil niet vervelend doen, maar ik denk dat je je de moeite kunt besparen, de ontwerper van de UcD modules van Hypex is Bruno Putzeys, iemand die z'n sporen als ontwerper van allerhande audio gerelateerde apparatuur meer dan verdiend heeft en meermalen vernieuwende concepten heeft gepresenteerd bij de prestigueze AES (Audio Engineering Society).

Vergeet niet dat er vele manuren werk zijn gestoken in de UcD modules en het complete concept. Verder ken ik Bruno als iemand die perfectie nastreeft, ook bij de relatief lage prijs waarvoor de UcD modules verkocht worden. Met dat gegeven in het achterhoofd zal een avondje wat knutselen hier geen noemenswaardige verbetering in aanbrengen, eerder een verslechtering, niemand kent de ins en outs van deze modules beter dan Bruno.

Kortom, met zulk soort uitspraken zet je jezelf wel een beetje te kijk en dat lijkt me niet de bedoeling als we je eerdere beoordeling van de UcD700 serieus moeten nemen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

BMW850

Citaat van: Sander_Sassen op december 20, 2005, 00:52:02
Beste Rudy,

Kortom, met zulk soort uitspraken zet je jezelf wel een beetje te kijk en dat lijkt me niet de bedoeling als we je eerdere beoordeling van de UcD700 serieus moeten nemen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Hallo, Sander

Als ik me niet vergis is Bruno Putzeys ook bezig met een discrete stuurtrap voor de UCD, als ik het niet goed heb moet je mij even corrigeren Jan Peter.

Rudy

Jan-Peter

Citaat van: BMW850 op december 20, 2005, 04:15:18
Hallo, Sander

Als ik me niet vergis is Bruno Putzeys ook bezig met een discrete stuurtrap voor de UCD, als ik het niet goed heb moet je mij even corrigeren Jan Peter.

Rudy

Als je bij onze website kijkt dan zie je onder applications de 1e UcD versterker die ik ooit gehoord heb. Dit is Bruno's eigen creatie en met een volledige discrete voor versterker. Maar ja een IC of een discrete schakeling , dat zegt in principe niks. Het is alleen zo dat iemand die kan ontwerpen veel makkelijker een discrete schakeling dan een IC ontwerpt. Een IC ontwerpen is namelijk erg kostbaar en kompleet krankzinnig onder de <100.000 stuks. 

Waarom Bruno een discrete voorversterker om de UcD aan sturen heeft ontworpen is om er flink wat Audiofiele eigenschappen mee te geven, en om de specs nog beter te krijgen. IC  ontwerpers maken tijdens het ontwerp veel compromissen, met een discreet ontwerp heb je veel meer dichterlijke vrijheden......

Trouwens een goed buizentrap als voorversterker met tegenkoppeling kan best wel eens verassend klinken.

Jan-Peter

stanray

Jan-Peter

Hallo,

Aangezien de Scintellas berucht zijn om hun lage impedanties, heb ik eens een Frequentie repsonse meting gemaakt op een UcD400 en een ZAPpulse met een belasting van 1 ohm.

Dit is de meting:

Het opvallenste is dat de Zap dus bij 5kHz al -1dB, bij 10kHz -3dB en bij 20kHz al een -6 db afvalt. Kan me dan dus niet voorstellen dat dit niet hoorbaar is.......... ???

Oh, voordat iemand vraagt 'waarom niet de meting met een ucD700 gedaan?'. Nou dat maakt niks uit, alle UcD modules gebruiken exact dezelfde Modulator instelling, en dan zijn alle Frequency response metingen exact gelijk.

Jan-Peter

Sander Sassen

Tsja, meten is weten is hier duidelijk 't devies. Ik kan niet anders zeggen dan dat er wat schort aan je 'oren' als je een dergelijke hoogafval prefereert boven een vrijwel rechte frequentie curve, wellicht is het hoog tijd voor een reality check? Want de vraag is waar luister je nu eigenlijk naar? Een weergave conform de opname, of iets wat gewoon lekker klinkt, in dat laatste marktsegment doet een fabrikant als Bose goede zaken, maar met een exacte weergave heeft 't niets te maken ben ik bang.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

stanray

Leeuwarden

Citaat van: stanray op januari  5, 2006, 21:33:35

Meten is weten? Sinds wanneer verklaart een meetinkje van de frequentie response de verschillen in geluidskwaliteit tussen versterkers?

Stanley

;D

(en inkoppen maar...)

Sander Sassen

Beste Stanley,

CiteerMeten is weten? Sinds wanneer verklaart een meetinkje van de frequentie response de verschillen in geluidskwaliteit tussen versterkers?

Je hebt 't over het niveau van een discussie en dan kom je met een dergelijke opmerking? Volgens mij ga je voorbij aan waar 't om gaat bij de meeste mensen die bereid zijn veel geld, tijd en moeite te steken in hun geluidsinstallatie. En da's het feit dat het gros van deze mensen streeft naar een zo exact mogelijke weergave zodat een opname net zo klinkt als de artiest hem bedoeld heeft.

Daarbij zijn een aantal dingen van belang, maar waarschijnlijk het belangrijkst is toch wel dat alle apparatuur zo transparant mogelijk is en zelf niks toevoegt of weghaalt van de opname. Met toevoegen bedoel ik bijvoorbeeld vervorming, ruis, of een benadrukking van een bepaald frequentiegebied zodat de apparatuur een karakteristieke klank krijgt. Met weghalen bedoel ik bijvoorbeeld een gebrek in de laag of hoogweergave of een onvoldoende kanaalscheiding zodat de opname erg smal gaat klinken.

In dit geval laten meetgegevens duidelijk zien dat de Zap bij een lage belasting een gebrek in de hoogweergave heeft, iets wat in jouw geval van belang is door jouw specifieke laagohmige luidsprekers. Hoe deze versterker verder klinkt is dan voor mij, en met mij vele anderen, niet belangrijk omdat hij niet doet wat er van een versterker verwacht wordt, en da's op dit punt een gelijke versterking van alle frequenties in het hoorbare bereik (20Hz ~ 20 kHz). Een compromis is overigens meestal best te maken, maar we praten hier over een dergelijk slechte score, -3dB bij 10kHz is een halvering van de geluidsdruk, dat dit ver onder de maat is.

Dat jij, en je luistervrienden, hem desondanks goed vonden klinken is een ander verhaal, maar doet niks af aan 't feit dat de weergave van deze versterker niks te maken heeft met een correcte weergave, en daar streven we allemaal naar toch? De verklaring daarvoor kan ik je ook geven, maar ik wacht eerst je reactie even af, als dit namelijk echt je laatste post was dan zal ik mij de moeite besparen.

Overigens is het menselijk oor, maar vooral de grijze massa tussen je oren, verre van een objectief meetinstrument, en zeer gevoelig voor suggestie en je raad 't al, prijskaartjes en goede recencies in HiFi tijdschriften. Gelukkig kan een goede meting altijd duidelijkheid verschaffen tussen wat je hoort en wat je denkt te horen, maar helaas is smaak niet meetbaar en iets heel persoonlijks en daar draait het in dit soort situaties meestal om.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

BMW850

Citaat van: stanray op januari  5, 2006, 21:33:35
Sander,

Ten eerste ben je niet bij onze luistersessies geweest, dus kun je er geen oordeel over geven. Heb je Rudy's Zappuls versterkers gehoord? Heb je onze Apogee Scintillas gehoord? Heb je de Apogee Full Range gehoord? En onze voorversterkers?

Meten is weten? Sinds wanneer verklaart een meetinkje van de frequentie response de verschillen in geluidskwaliteit tussen versterkers?

De verschillen hebben we ook op de Full Range gehoord. We hebben in drie verschillende sessies met in totaal 6 personen geluisterd. Wil je beweren dat we allemaal collectief doof zijn? Ik twijfel toch ook niet aan jouw waarnemingen op jouw luidsprekers? Het feit dat jouw ervaringen niet overeenkomen met de ervaringen van anderen geeft je niet het recht anderen belachelijk te maken. Toon eens wat respect!

Als dit het niveau van discussie op dit forum is dan is dit mijn laatste post geweest.

Stanley

Hallo, Stanley

Kijk maar eens in deze post (Test NuForce Reference 8 eindversterker op hifi.nl) van Sander dan kun je zien dat hij ook al een oordeel heeft over iets wat hij nog nooit gehoord heeft hier is ook de link: :http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=35383.msg546047#msg546047

Citaat van: Sander_Sassen op november 22, 2005, 13:10:54
Bart,

Dat neemt niet weg dat het bijna crimineel is om een dergelijk slordig opgebouwde versterker, een 1e jaars LTS-er doet het netter, voor een dergelijk prijskaartje te verkopen. De enige reden dat het verkoopt is door de kracht van het klasse-D concept dat inderdaad erg goede resultaten kan boeken. Helaas is er (nog) weinig vergelijkingsmateriaal, maar zet er een Hypex zelfbouwversterker naast en ik weet zeker dat je niet meer terug wil naar deze NuForce. De opbouw, materiaalkeuze, constructie, etc. hoort thuis in een versterker uit de absolute budget-klasse, niet een apparaat met high-end aspiraties.
Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Vrg,
Rudy

Sander Sassen

Beste Rudy,

En daarmee wil je zeggen? De NuForce is een product dat gezien de kostprijs en de opbouw al deze aandacht niet verdient. Alleen al aan de opbouw en de gepubliceerde specificaties kan ik afleiden dat de belofte niet waargemaakt gaat worden omdat er namelijk enkele elektrotechnische basisbeginselen met voeten worden getreden. Maar wees niet bang, binnenkort heb ik hier een setje staan ter evaluatie en zal ze dus van voor tot achteren doormeten en dan de vergelijking maken die ik in de door jouw gequote post aangeef.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

BMW850

Citaat van: Sander_Sassen op januari  7, 2006, 15:49:59
Beste Rudy,

En daarmee wil je zeggen? De NuForce is een product dat gezien de kostprijs en de opbouw al deze aandacht niet verdient. Alleen al aan de opbouw en de gepubliceerde specificaties kan ik afleiden dat de belofte niet waargemaakt gaat worden omdat er namelijk enkele elektrotechnische basisbeginselen met voeten worden getreden. Maar wees niet bang, binnenkort heb ik hier een setje staan ter evaluatie en zal ze dus van voor tot achteren doormeten en dan de vergelijking maken die ik in de door jouw gequote post aangeef.
Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Hoi, Sander

Laat ook even weten welke luidsprekers, voorversterker en CD Speler je gaat gebruiken voor deze test.
Wat is de audio aparatuur die je momenteel gebruikt?

Rudy

Hanz71

Even niet gelezen deze thread. Maar hier is het allemachtig gezellig zeg!
CiteerEen compromis is overigens meestal best te maken, maar we praten hier over een dergelijk slechte score, -3dB bij 10kHz is een halvering van de geluidsdruk, dat dit ver onder de maat is.
3 dB is een halvering van de geluidsdruk, maar net hoorbaar, +10 dB ervaart een mens als 2 maal zo luid. Dus dan valt het voor de ervaring van een mens nog wel mee volgens mij, meettechnisch heb je gelijk.
Ik denk dat mensen hier een beetje langs elkaar heen praten. De een heeft het over meetwaarden en de ander over een ervaring. Ik kan mij terdege voorstellen dat een lichte 'boost' tot 10 Khz fijn en beter klinkt voor een mens.
Ik durf te betwijfelen of mensen wel zo rechtlijnig (20-20Khz) willen horen. Dit lijkt mij een beetje een wiskundige benadering die in de praktijk blijkbaar niet aansluit bij de 'ervaring' van Rudy c.s.
Dat is toch ook niet het enige waar we mee te maken hebben in de ervaring van muziek? Denk bijvoorbeeld aan fase gedrag (ook weer meetbaar  ;D) of puntbron-gedrag.
Ik heb de directe vergelijking tussen de UcD en de ZAP trouwens nog steeds niet gedaan  :'(.

BMW850

Hallo, even dit topic omhoog gooien :)

A.s Donderdag avond ga ik de nieuwe Zappulse 700XE beluisteren en vergelijken met mijn Zappulse 2.3SE.
Ben zeer benieuwd of mijn/onze dove oortjes het verschil ook zal horen :)

Vrg,
Rudy