(streaming) Concertzender nu ook in surround sound

Gestart door Marcel_T., december 9, 2005, 12:13:18

Vorige topic - Volgende topic

Marcel_T.

De Concertzender zendt als eerste in ons land webradio uit in surround sound met CD-kwaliteit. Bij een derde van de huishoudens staat al een surround set. Reden genoeg voor Publieke Omroep om met uitzenden te starten.

Luister en ontdek het verschil:
http://www.concertzender.nl/cgi/sr.php

Bron: Omroep.nl
Sony 55A90J | Pioneer SC-LX83 | Pioneer BDP-51FD | PS4pro | Humax 5050c | B&W CDM 9NT | B&W CDM CNT | REL Storm III | Sennheiser HD 650

Shorty

Heee, da's leuk! Dan heb je dus een 5.1 soundcard nodig in je computer... maar die staat bij mij 2 verdiepingen hoger dan m'n audiospullen. Iemand enig idee hoe ik dat aanpak? Ik heb wel draadloos internet in m'n huis....

VrGr,

Bart J.

Ettepet

Citaat van: Shorty op december  9, 2005, 13:57:42
Heee, da's leuk! Dan heb je dus een 5.1 soundcard nodig in je computer... maar die staat bij mij 2 verdiepingen hoger dan m'n audiospullen. Iemand enig idee hoe ik dat aanpak? Ik heb wel draadloos internet in m'n huis....

Gaat dit om Dolby Surround of Dolby Digital?

Met een (wireless) SqueezeBox haal je vanaf de zolder nu al een stereo of Dolby Surround geluid waar menig CD-speler een puntje aan kan zuigen. :)

Marcel_T.

Wat heb ik precies nodig?

Om van meerkanaals geluid via internet te kunnen genieten, dient u in het bezit te zijn van:
1. een snelle internetverbinding. De meeste ADSL of kabelinternetverbindingen zijn toereikend.
2. De Windows Media Player 9. Deze is meestal al aanwezig op uw computer. Zo niet, dan is deze bij microsoft te downloaden. Zie daarvoor de links op onze site.
3. een pc met een 5.1 geluidskaart. Deze 5.1 geluidskaart moet geschikt zijn voor weergave via Windows Media Player 9. De Sound Blaster Audigy 2 ZS is een voorbeeld van zo'n geluidskaart. Zie verder deze link.
4. surroundweergave met minimaal vijf boxen. Een subwoofer is niet persé nodig, als de luidsprekers groot genoeg zijn.

Van FAQ.
Sony 55A90J | Pioneer SC-LX83 | Pioneer BDP-51FD | PS4pro | Humax 5050c | B&W CDM 9NT | B&W CDM CNT | REL Storm III | Sennheiser HD 650

DVDGuy

Benieuwd wat mij dagelijks bezig houdt?
Neem eens een kijkje op mijn blog: http://dvdguynl.wordpress.com

Marcel_T.

Shorty

Ettepet, WTF is een SqueezeBox?

Marcel T, ja, dat heb ik gelezen. maar ik zie mezelf niet 2 plafonds openhakken om daar 6 kabels door naar beneden te laten zakken.  :-X

Overigens heb ik van m'n vraag een topic gemaakt hiero, in  de afdeling "Algemene vragen over PC's". Maar daar kijkt nooit iemand naar. :P ;D

VrGr,

Bart J.

Ettepet

Citaat van: Shorty op december 10, 2005, 23:22:17
Ettepet, WTF is een SqueezeBox?
Half Amerika heeft het over de Squeezebox (of kort: SB), ik hoorde 'em voor het eerst bij Markvl (linkje).  Heb zelf sinds een kleine 3 weken een exemplaar. :)

Het schijnt zo te zijn dat er maar weinig cd-spelers opgewassen zijn tegen dit kleine apparaatje.  Ik ben er in elk geval heel blij mee op mijn Tag av32dp192, en hij klonk ook zeer overtuigend op Mark zijn G68. ;)

Shorty

OK bedankt. Ettepet. Mooi ding! Bij de produktgegevens ataat dat het ding "alleen" stereo doet.... Maar het doet wel WMA (wat de Concertzender gebruikt), en het heeft een digitale uitgang, dus wie weet. "Throughput up to 54Mbps", vermelden de specs, dat zou genoeg moeten zijn voor de 384kbps van de Concertzender. Dus ik ga Markvl maar eens even lastigvallen  >:D  ;D

VrGr,

Bart J.

Shorty

Zo... inmiddels heb ik Markvl lastiggevallen  ;) met dit PM:

CiteerHallo markvl,

Naar aanleiding van het bericht dat de Concertzender op het web in surround (in WMA) gaat uitzenden (linkje) vraag ik mij af hoe je die stream in je receiver krijgt. Ettepet maakte me erop attent dat jij een SqueezeBox bezit. De specs daarvan vermelden dat die alleen stereo doet, maar het ding heeft ook digitale outputs. Nu vraag ik me dus af of jouw receiver (als dat al bestaat?) ook WMA kan ontcijferen, of dat we moeten wachten tot zoiets bestaat of tot er een SqueezeBox op de markt komt die het signaal kan omzetten in DTS of Dolby....
Ik zet deze vraag ook even in het topic.

Bedankt & groet,

Bart J.

Ettepet

Ik weet niet of Mark je veel extra kan vertellen.  Volgens mij is het ontwerp nu gemaakt voor stereosignalen.  Het zou mogelijk moeten zijn om ook meerkanaalsgeluid over de verbinding te versturen.  Ik ben zelf ook zeer benieuwd naar een dergelijke oplossing / patch. :)

markvl

Hoi Bart,

Even een uitleg over hoe een Squeezebox omgaat met die verschillende bestandsformaten.

Als input het je een bestand van type X (bijvoorbeeld wma).
Aan de output hangt een receiver die maar een paar talen spreekt: analoog (van 2.0 tot 5.1), PCM, MLP, DD/DTS
De Squeezbox is op dit moment in staat om of analoog stereo of PCM stereo te praten tegen een receiver

Het X-gecodeerde muziekfragment moet dus omgezet worden in een van deze 2 formaten.
Voor sommige codecs (flac, wav, mp3,...) worden in het kastje zelf door hardware decoding gedaan.
Voor de anderen wordt door de server-PC een transcodering naar een hardware-decodeerbare codec gedaan.
En die formaten kunnen op dit moment alleen een 2-kanaals signaal aan.
5.1 krijg je daar alleen in door een dolby codering naar twee kanaals te maken, zodat je receiver het weer kan decoderen.

Wat je dus nodig hebt is een plugin die de WMA stream uit elkaar trek naar de individuele surround kanalen, en die daarvan een dolby surround gecodeerd stereosignaal van maakt in bijvoorbeeld wav formaat.
Nu is de Slimserver software geheel open source, dus daar ligt het probleem niet.
Je hoeft alleen maar uit te zoeken hoe je het moet doen en het dan in Perl uit te werken  ;)

Oh, en dan vergeet ik nog even om te noemen dat je waarschijnlijk een plugin moet hebben die wma van internet kan streamen.

Kortom, ik denk dat dit niet plug-and-play is  ;D
Disclaimer:
Any views or opinions presented in this post are solely those of the author. The author accepts no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided, unless that information is subsequently confirmed in writing.

Ettepet

Mark, als het goed is zou je de software in de Squeezebox zelf (firmware) zo kunnen aanpassen dat deze gewoon een 5.1 signaal buffert en verstuurt via optisch/coax.  Meerkanaalsgeluid is geen hokus-pokus. ;)

Shorty

CiteerWat je dus nodig hebt is een plugin die de WMA stream uit elkaar trek naar de individuele surround kanalen, en die daarvan een dolby surround gecodeerd stereosignaal van maakt in bijvoorbeeld wav formaat.
Nu is de Slimserver software geheel open source, dus daar ligt het probleem niet.
Je hoeft alleen maar uit te zoeken hoe je het moet doen en het dan in Perl uit te werken  ;)

Oh, en dan vergeet ik nog even om te noemen dat je waarschijnlijk een plugin moet hebben die wma van internet kan streamen.

Kortom, ik denk dat dit niet plug-and-play is  ;D

Bedankt, Markvl! En Ettepet....
Nee... niet echt plug & play  :P  :-[
Dan maar wachten op een nieuwe versie van SqueezeBox die WMA-surround kan omzetten in DD of DTS, en dat hup de receiver in.  :-*

VrGr,

Bart J.

Ettepet

Citaat van: Shorty op december 12, 2005, 13:33:56
Dan maar wachten op een nieuwe versie van SqueezeBox die WMA-surround kan omzetten in DD of DTS, en dat hup de receiver in.

http://forums.slimdevices.com/showthread.php?s=283d1b958ce8e37ab4397e06248185c6&p=67256#post67256 :)
---
edit:

Hier nog een interessant topic over dit onderwerp met ondermeer commentaar van een van de kopstukken van Slimdevices (maker van de Squeezebox) en links naar multichannel-testbestanden:

http://forums.slimdevices.com/showthread.php?s=283d1b958ce8e37ab4397e06248185c6&t=15271

Shorty

Interessante leeskost, Ettepet... merci. Multi-channel is duidelijk moeilijk te implementeren met SqueezeBox, vooralsnog... hoogstens kun je proberen de DTS-track van een DVD om te zetten in WAV; dat vervolgens te converteren in FLAC; om dat daarna...... enzovoorts :P. En surroundradio gebruiken ze alleen om testtracks down te loaden van Radio Zweden....
Maar het zal wel niet lang duren voordat SqueezeBox het mogelijk zal maken.... (  ::) ? )

VrGr,

Bart J.

Ettepet

Citaat van: Shorty op december 13, 2005, 11:59:08
Interessante leeskost, Ettepet... merci.

'k was zelf ook heel benieuwd, dus heb hun forum een beetje doorgespit.  Van mij kunnen ze het niet snel genoeg invoeren.  En dan het liefst nog een tool om willekeurige meerkanaalsmuziek (DTS / DVD-A >:D, enz.) erop te kunnen laten spelen.