Recensie NAD T753 receiver en NAD T513 DVD-speler

Gestart door Audiofiel, november 10, 2005, 10:50:38

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Audiofiel

Hoewel de recensie door mij voor hifi.nl is geschreven, lijkt het mij nuttig deze op htforum te plaatsen, aangezien hifi.nl deze nooit heeft geplaatst. De samenwerking met hifi.nl is inmiddels verbroken. Door het verhaal niet te plaatsen, blijft het auteursrecht bij mij persoonlijk rusten.

De recensie is vrij kritisch en de importeur werd er ook niet al te vrolijk van. Desondanks denk ik dat veel forumleden er wel iets aan kunnen hebben. Mijn ervaring met andere producten van Nad in het verleden was positiever, maar ik vond dat de tekortkomingen van deze receiver niet onder de mat geschoven mogen worden.

Veel leesplezier gewenst. ;)

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

#1
1/6

(Auteur: Audiofiel)

NAD heeft al jaren een naam hoog te houden op stereogebied, maar voor surround is het een relatieve onbekende. Relatief, omdat zij al jaren surround receivers maken maar niet zo snel in één adem op dat gebied worden genoemd met bijvoorbeeld Marantz, Yamaha, Denon en Harman Kardon. Dat NAD toch een serieuze speler wil zijn blijkt uit het huidige gamma receiver-modellen. De 5.1 T743, de hier geteste 6.1 T753, de 6.1 T763 en de 7.1 T773. Daarnaast heeft zij nog de T163 7.1 surround-voorversterker en de T973 7-kanaals eindversterker in het assortiment. Kan deze op-één-na goedkoopste telg uit de NAD-familie meekomen met de concurrentie? Het gewicht van de doos zit net boven de 20 kg, dus dat ziet er alvast goed uit. Naast de T753 wordt hier tevens de T513 DVD-speler tegen het licht gehouden.

Shampoo-reclame
Je krijgt nooit een tweede kans voor een eerste indruk wil een shampoo-reclame ons doen geloven. Hopelijk gaat dat deze keer niet op, want de NAD ziet er... 'anders' uit. Dat geldt zowel voor het uiterlijk als voor de kleur. Je moet er van houden: titanium grijs en anthraciet heten de twee kleuren. Verschillende merken door elkaar combineren wordt vrijwel onmogelijk gemaakt door deze kleurkeuze. Er is echter een hele schare fans van de 'looks' van NAD, dus duidelijk een kwestie van smaak.

Bij de receiver wordt een programmeerbare afstandsbediening geleverd. Deze heeft achtergrondverlichting zodat hij duidelijk afleesbaar is in het donker. Een duidelijk minpunt is echter dat veel toetsen een dubbelfunctie hebben en die tekst staat er in rood boven geschreven: een kleur die in (vrijwel) donker niet te zien is. En laat dat nu net de veelgebruikte toetsen zijn om van bron te kunnen wisselen. Op het toestel zelf kan dat ook wel, maar dan kun je alleen maar verder of terug in het rijtje van de bronnen. De afstandsbediening is wel extreem groot en ligt niet zo lekker in de hand omdat veelgebruikte toetsen dichtbij de onderkant zitten. Ook de afstandsbediening van de DVD-speler is erg groot; hier ontbreekt echter de verlichting. Opvallend is ook het verschil in afwerking: die van de receiver heeft anti-slipvoetjes, die van de dvd-speler is helemaal glad van onderen. Wel heel fraai is de extra afstandsbediening bij de receiver: direct is de bron te kiezen en andere meest gebruikte functies liggen direct binnen 'duim'-bereik. Helaas is die 'creditcard-remote' alleen bestemd voor zone 2.

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

#2
2/6

Ongelijke afstanden
De eerste stap is natuurlijk het inregelen van de receiver met een dB-meter. Het instellen van de receiver verloopt zonder noemenswaardige problemen. Het is wel even zoeken om het on-screen display op te roepen, omdat het pas werkt nadat de cursor-toetsen worden ingedrukt, maar de menu's zelf zijn duidelijk en overzichtelijk. Om de testtoon op te roepen, moet flink gestudeerd worden tussen de vele knoppen en dubbelfuncties in rode kleur op de grote afstandsbediening. Eenmaal in het setup menu aangekomen, is alles snel in te stellen. Het crossover is uitgebreid in te stellen en er is een ruime keuze uit kantelfrequenties: 40-60-80-100-120-150-200. Jammer vind ik dat de afstand tot de speakers niet separaat is in te stellen per luidspreker. Er is alleen te kiezen uit Front, Center, Surround en Surround Back. Ik vind dat een groot gemis omdat in de meeste home cinema setups weliswaar de frontspeakers wel een gelijke afstand hebben, maar de surroundspeakers vaak niet. Tenzij je een aparte thuisbioscoop-ruimte hebt, staan er vaak meubels in de weg in de huiskamer, waardoor consessies moeten worden gedaan aan de plaatsing van de achterspeakers. Ongelijke afstanden worden normaal in het menu van een receiver ingevoerd, zodat rekening wordt gehouden met het corrigeren van het ruimtelijk beeld. Bij ongelijke afstanden krijg je dat nooit 100% perfect bij deze NAD. En als ik dan toch bezig ben: waarom geen afstand instellen voor de sub? Voor een mooie integratie is daarvoor ook een looptijd-correctie nodig. Wel makkelijk is dat het volume voor sub, center en surround direct op de afstandsbediening zijn in te stellen, makkelijk voor die film waarbij de dialoog slecht is te verstaan. Onhandig is dan weer dat de instellingen direct worden gewaard, ook als het toestel wordt uitgezet. Op die manier zijn de eerst nauwkeurig gemaakte goede instellingen dus zo weer verdwenen.


Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

#3
3/6

Geventileerde ingewanden
Geen test zonder de kap er af te halen, dus ook deze twee apparaten moeten er aan geloven. De receiver is degelijk opgebouwd met een forse transformator. Wat verder opvalt zijn de 2 rijen transistoren die aan elke kant van het in het midden geplaatste koellichaam zijn gemonteerd. Zoals gebruikelijk lopen er behoorlijk wat kabels over en weer tussen de printplaten.

Deze receiver is voorzien van een viertal ventilatoren (zie foto) aan de onderkant van het apparaat. Volgens de importeur nodig om de zware versterkers te koelen. Hoewel er regelmatig op een stevig volume is gedraaid, is de kast totaal niet warm te noemen. Het lijkt alsof de ventilator helemaal niet nodig is. De temperatuur-gestuurde ventilator gaat harder draaien als het apparaat warmer wordt. Het is mij niet gelukt om ze sneller te laten draaien. Wat wel opvalt is dat de ventilatoren niet alleen duidelijk hoorbaar zijn gedurende stille passages, maar dat ze ook af en toe een ratelend geluid produceren in de eerste paar minuten dat de receiver aan staat. Voor wie veel film kijkt, valt het misschien wat minder op, maar wie de nadruk legt op muziek luisteren, zal niet blij zijn van het regelmatig hoorbare gezoem.

Bij navraag over de continu (langzaam) draaiende ventilator kreeg ik van de importeur het antwoord dat dit zeker niet de bedoeling is: de ventilator hoort alleen aan te gaan indien het systeem constateert dat het nodig is. Een bijregeling van de ruststroom van de receiver lost dit probleem op. Let dus op als u zo'n NAD heeft, want het komt dus wel eens vaker voor en kan verholpen worden.

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

#4
4/6

Vriendelijk
Al bij de eerste tonen is het typische NAD-geluid te horen: rond, vriendelijk en neutraal tot warm. Dit karakter matcht vooral goed met luidsprekers die neutraal tot agressief zijn, met warme speakers kan het naar donkerbruin gaan neigen. Doordat het hoog een beetje absent lijkt te zijn, blijft het geluidsbeeld nogal aan de speakers plakken, zonder los te komen in de ruimte. Het laag lijkt bijna een klein beetje aangezet. De NAD blijkt overigens geen enkele moeite met de Dynaudio monitors te hebben. Op de achterkant van de receiver kan gekozen worden voor Soft-Clip aan of uit, standaard staat het ingeschakeld. Vooral met muziek valt op dat het geluid dynamischer is zonder de Soft Clip, dus voor de rest van de test blijft hij uitgeschakelt. Ik zou het karakter van de receiver als 'soft' willen omschrijven, of 'laid-back'.

Gedurende de testperiode blijft het 'softe' karakter in het geluid steeds weer naar voren te komen, zowel bij muziek als film. De neutrale Dynaudio's matchen daar prima mee. Het 'softe' haalt het scherpe van sommige films er zeker af, maar de geluidseffecten worden er wel een beetje 'saai' van. Veel effecten spelen zich immers af in de hogere regionen van het audiospectrum. Wat wel weer goed uitkomt is het middengebied, dialogen zijn prima te volgen, stemmen zijn herkenbaar.

Boem knal
Bij het geteste exemplaar is naast de soms bij opstart ratelende ventilator nog een vervelend mankement: de subwoofer-uitgang blijkt af en toe te storen. Bij wisselen van scenes op een DVD komt er eerst een knal uit de subs en dan pas het normale geluid. De knal gaat gepaart met het naar buiten komen van de conussen, tot bijna de maximale uitslag. Ook met een subsonisch filter ingeschakeld (op mijn eigen crossover) blijft het gebeuren, dus gelijkspanning is het niet. Hetzelfde euvel doet zich ook voor bij het draaien van de testtonen, het schakelen tussen bronnen en het wisselen van decoders, dus heeft zeker niet van doen met een fout in de DVD-speler. Waarschijnlijk is het een exemplarische storing van de receiver, maar het hoort natuurlijk niet.

Wat nooit te hard gaat is het volume zelf. Het mag tot maximaal +15 dB op de schaal, maar regelmatig blijk ik een film op +8 dB te moeten zetten, dus bijna maximaal, om een flink volume te krijgen. Op die manier krijg je niet te weten hoeveel vermogen deze receiver kan leveren, want je zit voordat er sprake is van vervorming al aan de tax. Niet erg overigens, want het gaat hard genoeg, maar met zachtere opnames wel lastig. De receiver schakelt de hoge volumestand bij uitschakelen weer netjes terug naar –20 dB, zodat bij aanschakelen nergens voor gevreesd hoeft te worden, een handige feature.

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

#5
5/6

Meerkanaals luistertest
Belangrijk voor een receiver is altijd hoe hij presteert in meerkanaals. Ik begin met Kill Bill 1, scene 2, waar de twee dames rivaliseren om elkaars vechtkunsten in een huiskamer voordat de dochter met de schoolbus thuis komt. Deze scene bevat een heel mooi surroundbeeld, waarbij de toeschouwer van alle kanten details en kamer-reflecties kan horen. Het valt mij op dat de 'stage' ietwat naar voren staat, ik zit er niet middenin, maar meer met mijn neus erop. Nogmaals meet ik de levels van de kanalen met de dB-meter, maar ze blijken allemaal goed. Gewoon verder luisteren dus. De geluidseffecten van het vechten zijn duidelijk waarneembaar, de ambiance wat minder. De subtiele details van de ruimte lijken wat omvloerst, alsof er een dun gordijntje voor hangt. Bij scene 11, waarin het gevecht met de tegenstanders op een soort 'Saturday-Night-Fever-dansvloer' tot een climax komt, zijn de effecten minder snel dan ik gewend ben van receivers uit deze prijsklasse. De ambiance is nu wel beter en ik zit als toeschouwer precies in het midden.

Door naar The Fifth Element in Superbit-versie. De priester, die in scene 2 achter de jongen met het water tevoorschijn komt, is minder present dan ik gewend ben: nu staat de 'stage' juist iets meer naar achteren. De ruimte in de piramide klinkt groot; de stemmen sterven kort uit. De snelheid van de effecten blijft wel achter.

Zonder vervorming
Bij Pearl Harbor's scene 21 vallen wat details weg als de vliegtuigen door de vallei heen op de haven aankoersen. De jongetjes die verschrikt kijken, staan in werkelijkheid te plassen als de jagers over hun hoofden scheren en die informatie is nu niet te horen. De luidsprekers zijn duidelijk aan te wijzen als de effecten heen en weer 'pannen'.

Bij Charlie's Angels – Full Throttle staan Demi Moore en Cameron Diaz in scene 8 aan het strand te kletsen, terwijl op de achtergrond de zee zachtjes is te horen, om slechts één scene later het geweld te laten losbarsten met de motorcross. De duizelingwekkende capriolen van de stuntmannen worden afgewisseld door ongeloofwaardige beschietingen vanaf de 'vliegende' crossmotoren. Hier klinken de schoten juist heel snel, in tegenstelling tot de andere DVD's. Hoewel het volume tijdens de luistertest af en toe flink wordt opgeschroefd, blijft de NAD zonder hoorbare vervorming spelen. Met de 4 ohms impedantie van de Dynaudio heeft hij ook geen moeite.

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

#6
6/6

De DVD-speler
Zoals veel moderne spelers is de NAD nogal traag met het inlezen van de index van een schijfje, zodat u mooi even tijd hebt om rustig het stukje tekst achterop de DVD te gaan lezen. Niets om je voor te schamen onder je gelijkgeprijsde soortgenoten. De speler is sober opgebouwd, maar presteert prima: het is als het rustige jongetje uit de klas die steeds nette voldoendes haalt en waar niemand moeite mee heeft. Zowel DVD-video als DVD-R wordt prima geslikt en het beeld ziet er prima uit. De afstandbediening is kleiner dan de receiver maar wel relatief groot. Hier is de handligging echter veel beter door de betere positionering van het 'cursor-kruis'.

Conclusie - receiver en dvd-speler
In tweekanaals klinkt de receiver eigenlijk een stuk beter dan in surround. Zo duidelijk zelfs, dat ik in eerste instantie een paar keer vergat om de soundtrack om te schakelen. Bij de Superbit versie van The Fifth Element bijvoorbeeld start het geluid in stereo als je niet zelf eerst DTS kiest via het menu. Voor muziek dus zeker een voordeel dat hij in 2-kanaals zo goed presteert, ware het niet dat je die ventilator kunt horen (maar dat is volgens de importeur op te lossen).

In surround is niet zozeer iets mis, maar de weergave van de ruimte klopt vaak niet helemaal. Soms staat de 'stage' teveel naar voren, soms juist naar achteren. Zo ook met de snelheid die soms prima is, maar vaker schittert door afwezigheid. Het 'pannen' van de effecten voor voor naar achteren en van links naar rechts is een beetje te traag, in ieder geval trager dan je mag verwachten met dit prijskaartje. Het lijkt alsof de preciesie van de surround-decodering wat te wensen over laat op het gebied van snelheid en detaillering. De hele sound laat zich als nogal 'laid-back' omschrijven.

Over de DVD-speler kun je eigenlijk weinig zeggen. Hij doet precies wat hij moet doen en doet dat goed. Op geen enkel terrein springt hij er uit. Maar gezien de kleurstelling bij NAD doet u er verstandig aan een receiver te combineren met zo'n DVD-speler uit dezelfde stal, naar keuze in titanium grijs of anthraciet.

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

#7
Specificaties NAD T753:
   •   6 x 70W continu vermogen in 4/8 Ohm, alle kanalen gelijktijdig aangestuurd
   •   2 x 90 W continu vermogen in 8 Ohm, 2 kanalen aangestuurd (stereo)
   •   150W, 200W, 225W IHF Dynamisch vermogen in resp. 8,4 en 2 Ohm.
   •   Dempingsfactor 8 ohm: 60
   •   Powerdrive™ versterker technologie
   •   Dolby Digital, Dolby Digital EX, DTS ES, DTS Neo:6, Matrix 7.1, ProLogic II,
      EARS en Enhanced Stereo Surround modes
   •   5 eigen A/V voorkeuzes voor individuele luidsprekerniveau en toonregeling instellingen
   •   Directe toegang tot luidsprekerniveau instellingen voor achterluidsprekers, center en subwoofer
   •   Soft Clipping™
   •   6 A/V ingangen voorzien van S-video en composiet, 2 volledige video-loops
   •   Component video op 2 ingangen en 1 uitgang, HDTV geschikt
   •   1 tape loop
   •   6 vrij toewijsbare digitale ingangen waarvan 4 coaxiaal en 2 Toslink
   •   2 digitale uitgangen, 1 coaxiaal en 1 Toslink
   •   7.1 analoge ingang (voor DVD Audio)
   •   Component video bandbreedte: 50MHz
   •   Luidspreker A + B (luidsprekerpaar B alleen stereo)
   •   Multi-source tweede zone A/V voorversterker uitgang met onafhankelijke bron- en volumeregeling
   •   ZR2 tweede zone afstandbediening met discrete codes voor tweede zone
   •   IR ingang
   •   2 x IR uitgang
   •   2 x 12V trigger uitgang, 1 x 12V trigger ingang
   •   Voorversterker uitgangen voor alle 7.1 kanalen (2 subwoofers)
   •   Versterkeringang voor 6 eindversterkers
   •   RDS FM/AM Tuner met 30 direct toegankelijke voorkeuzeinstellingen
   •   HTR-2 afstandbediening
   •   Afmetingen: 435 x170x 420mm
   •   Gewicht: 20.5kg

Adviesprijs: 1199 euro


Specificaties NAD T513:
   •    Speelt DVD-Video, DVD-R, VCD 2.0, SVCD, JPEG en Kodak Picture CD
   •   Speelt CD, CD-R en CD-RW
   •   Dolby Digital/PCM/DTS op de digitale uitgang
   •   MPEG-2 digitale uitgang
   •   MP3en WMA decoder geïntegreerd (titels worden weergegeven via de video uitgang)
   •   Coaxiale en Optische digitale uitgangen
   •   Auto omschakeling tussen PCM en Bitstream
   •   Audiofiele kwaliteit 24 bit/96 KHz DAC's (Digitaal-Analoog omzetters)
   •   4 x 10 bit/54MHz Video DAC
   •   Progressive scan met 3:2 pulldown (film detectie modus)
   •   S-Video en Composiet Video uitgangen
   •   SCART met RGB en composiet video uitgang
   •   PAL/NTSC (met PAL 60 optie)
   •   Zoom (100x), Markeren en zoeken Markering
   •   Langzaam Scannen en Slow-Motion
   •   12V Trigger ingang
   •   NAD DCD5 Afstandsbediening
   •   Leverbaar in "Classic" grijs of Titanium
   •   Afmetingen: 435 x 67 x 243mm
   •   Gewicht: 3 kg

Adviesprijs: 399 euro

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

myself

Mooie en eerlijke review audiofiel ! had je geen tijd meer om te reviewen voor hifi.nl?

je blijft gewoon de feiten opnoemen en uiteraard is een verkeerd begin vaak trendzettend voor je verdere review en is het lastig die negatieve start te vergeten. Maar dat blijf je toch wel doen.

tsja, soms kunnen reviews ook wel eens negatiever uitpakken dan importeurs verwachten en daar moeten ze ook tegen kunnen. Mooie kans om het volgende product weer te verbeteren. Uiteraard is er voor ieder apparaat een doelgroep....
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

Kerstmanno

Citaat van: myself op november 10, 2005, 11:12:12
Mooie en eerlijke review audiofiel ! had je geen tijd meer om te reviewen voor hifi.nl?

je blijft gewoon de feiten opnoemen en uiteraard is een verkeerd begin vaak trendzettend voor je verdere review en is het lastig die negatieve start te vergeten. Maar dat blijf je toch wel doen.

tsja, soms kunnen reviews ook wel eens negatiever uitpakken dan importeurs verwachten en daar moeten ze ook tegen kunnen. Mooie kans om het volgende product weer te verbeteren. Uiteraard is er voor ieder apparaat een doelgroep....


Misschien is ie wel gestopt omdat hifi.nl geen negatief artikel wilde plaatsen...?

B.J.

#10
Ik heb de T742 (voorloper en lager klasse) en de T512 (voorloper).

Ik ervaar niet het als soft geluid maar eerder als neutraal. Gelukkig heeft mijn exemplaar ook geen boemknal!  :D
Ik denk dat ik de geluideffecten die rear horen vaak wat gemixed vind met de rest van het geluid, dus juist onduidelijk. Ik weet niet of jij dit bedoeld of juist het omgekeerde?
Mijn NAD heeft ook zeker genoeg power om mijn minipods aan te sturen. Ik kom zelden boven de -10db uit, terwijl jij naar +8db ging? Dan is of de schaal niet gelijk of jij bent doof of ik extra gevoelig  ;)
De afstandbediening van de dvd speler vind ik lomp en die van de receiver prettig. Ik heb wel een ander model dan jij beschreef.
Een wisselende stage heb ik zeker niet, misschien lag het aan het model dat je had? Er was blijkbaar wel meer mis. Gek eigenlijk dat je dat wel vaker van NAD hoort dat er iets mis is of iets kapot gaat terwijl je juist van een andere groep NAD bezitters hoort dat ze er 20 jaar mee doen? Het lijkt dus of goed of kapot  ::)

edit:
Heb je deze onlangs gereviewed?

Audiofiel

Citaat van: Bas Janssen op november 10, 2005, 11:17:20
Ik ervaar niet het als soft geluid maar eerder als neutraal. Gelukkig heeft mijn exemplaar ook geen boemknal!  :D
Ik denk dat ik de geluideffecten die rear horen vaak wat gemixed vind met de rest van het geluid, dus juist onduidelijk. Ik weet niet of jij dit bedoeld of juist het omgekeerde?
Ik ervaar het toch echt als soft. Een beetje muffig soms zelfs als je het vergelijkt met naaste concurrenten als een Marantz, Yamaha of Denon.

CitaatMijn NAD heeft ook zeker genoeg power om mijn minipods aan te sturen. Ik kom zelden boven de -10db uit, terwijl jij naar +8db ging? Dan is of de schaal niet gelijk of jij bent doof of ik extra gevoelig  ;)
Doof ben ik zeker niet, want dan kan ik ook niet meer luisteren. ;D

Ik vind wel dat je een redelijk volume moet kunnen halen om een filmbeleving te krijgen. De door mij geteste receiver ging gewoon niet hard genoeg, er was geen volume meer 'over'. Mijn speakers zijn wel ietsje minder gevoelig dan gemiddeld, maar niet veel. Daarentegen zijn ze 4 ohm, dus zou hij meer stroom moeten leveren.

CitaatEen wisselende stage heb ik zeker niet, misschien lag het aan het model dat je had? Er was blijkbaar wel meer mis. Gek eigenlijk dat je dat wel vaker van NAD hoort dat er iets mis is of iets kapot gaat terwijl je juist van een andere groep NAD bezitters hoort dat ze er 20 jaar mee doen? Het lijkt dus of goed of kapot  ::)

edit:
Heb je deze onlangs gereviewed?
Dat er aan het model het een en ander mankeerde is duidelijk. Maar ik vind dat een importeur meer kans heeft gekregen dan een gemiddelde dealer om een goed exemplaar aan te leveren voor de test. Bovendien geeft de importeur indirect zelf toe dat sommige modellen last hebben van een continu draaiende ventilator.

De recensie was in april al ingeleverd, is een paar maanden blijven liggen bij hifi.nl en de importeur. Mijn keuze om niet meer te schrijven voor hifi.nl heeft beslist te maken met de wijze waarop beide partijen met (kritische) recensies omgaan, de vercommercialising van de website en de 'snelheid' waarmee een ingeleverd artikel tot plaatsing komt. Daar laat ik het maar bij. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Deze foto had ik nog over van de DVD-speler.

Let eens op hoe 'netjes' de condensatoren op de print staan: ;)

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

B.J.

Citaat van: Audiofiel op november 10, 2005, 11:40:59
Deze foto had ik nog over van de DVD-speler.

Let eens op hoe 'netjes' de condensatoren op de print staan: ;)



Moet je bijna express doen om ze zo neer te zetten!!

Audiofiel

Citaat van: Bas Janssen op november 10, 2005, 11:50:17
Moet je bijna express doen om ze zo neer te zetten!!

Suggereer je nu dat ik ze zelf scheef heb gezet? >:(
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

FrankB

Tja, ik ben blij dat ik in het verleden inderdaad niet voor NAD heb gekozen. En jammer dat de vermoedens omtrent hifi.nl bevestigd worden. Bij sommige recensies kon je al door de regels heen lezen dat het niets was maar dat ze dat mochten vermelden. Jij doet dat niet op die manier en gelijk heb je. Je bent redelijk genuanceerd en onderbouwd in je recensie. Niets mis mee, maar niet iedereen kan daar even professioneel mee omgaan. Jammer.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Audiofiel

Citaat van: FrenkB op november 10, 2005, 12:23:37
Jij doet dat niet op die manier en gelijk heb je. Je bent redelijk genuanceerd en onderbouwd in je recensie.

Thanks! :D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Jimmy Conway

Leuke recensie.

Heb een tijd terug nog op het punt gestaan een NAD receiver aan te schaffen.
Wat me toen opviel en een beetje stoorde waren de enorme kleurverschillen in het donkergrijs
tussen de NAD apparaten onderling, niet één leek hetzelfde.

Verder schrikte veel negativiteit over deze generatie receivers op het internet
me een beetje af, misschien terecht, misschien onterecht.

Arno P

Goede en eerlijke review  ;) (ben blij met mijn 2205/mc1  ;D )

B.J.

Citaat van: Audiofiel op november 10, 2005, 12:22:24
Suggereer je nu dat ik ze zelf scheef heb gezet? >:(

Wat denk je zelf  ::)

Citaat van: Jimmy Conway op november 10, 2005, 12:32:53
Leuke recensie.

Heb een tijd terug nog op het punt gestaan een NAD receiver aan te schaffen.
Wat me toen opviel en een beetje stoorde waren de enorme kleurverschillen in het donkergrijs
tussen de NAD apparaten onderling, niet één leek hetzelfde.

Verder schrikte veel negativiteit over deze generatie receivers op het internet
me een beetje af, misschien terecht, misschien onterecht.

De kleur vesrchillen zijn juist nog duidelijker in de titanium kleur!

Ik denk dat de hoeveelheid negativiteit wel mee valt. Best veel leden hebben of hadden een T542/752/762 en/of de opvolgers. Een aantal 762's hadden toen een probleem met de fan (meen ik me te herrinneren). Alles wat ze goed doen lees je natuurlijk minder over.
Hopelijk doen ze het bij hun volgende serie weer allemaal goed. Voor mij persoonlijk klinkt het verreweg beter dan een vergelijkbare marantz/denon of onkyo.

Audiofiel

Citaat van: Bas Janssen op november 10, 2005, 14:59:03
Wat denk je zelf  ::)
Ik denk dat je een beetje zat te stangen. ;D Maar aangezien iemand anders het zich misschien toch afvroeg of ik die condensatoren zo scheef heb 'gemaakt:

Ik heb er bovendien een gewoonte van gemaakt om altijd EERST foto's te maken en pas dan de apparatuur te gaan beluisteren. Zo ben je altijd niet alleen onbevooroordeeld tijdens het fotograferen, maar heb je tevens de meeste kans op apparatuur zonder vingerafdrukken.

Ik vind het ronduit slordig dat ze zo schots en scheef staan, maar ik ga het ook niet mooier maken dan het wordt aangeleverd. Net als het review. ;)

@Bas: ik sluit niet uit dat jouw 'iets oudere' versie gewoon simpelweg beter is. Een nieuw model is niet altijd een verbetering. 8)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

VlisChris

Mooie recensie die weer eens laat zien dat niet alles koek en ei is als iets duur is ;)
En gelukkig dat jij tenminste opschrijft wat je vindt. Bij hifi.nl is te vaak te merken dat ze gesponsorde recensies doen.
Daar is er noooooooit wat fout met een product :-\
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

myself

Citaat van: Audiofiel op november 10, 2005, 11:40:59
Deze foto had ik nog over van de DVD-speler.

Let eens op hoe 'netjes' de condensatoren op de print staan: ;)
das duidelijk handwerk  ;) of een heeeel slecht afgestelde bestukkingsmachine.

Mooie foto's trouwens. Die stonden er vanmiddag nog niet op  :) Maakt het verhaal af.

en je hebt gelijk als je vrijheid van pers laat prefereren boven commercie. Moet ook wel anders leest straks niemand meer reviews van hifi.nl
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

Audiofiel

Citaat van: myself op november 10, 2005, 18:29:20
das duidelijk handwerk  ;) of een heeeel slecht afgestelde bestukkingsmachine.
Bibberhandjes? Parkinson? ;D ;D

Citaaten je hebt gelijk als je vrijheid van pers laat prefereren boven commercie.
Zonder dat gevoel had ik die opleiding ook nooit gedaan. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Marcel_T.

Verhelderend om ook eens zo een review te lezen. Goed gedaan Audiofiel!

En een eye-opener v.w.b. hifi.nl...
Sony 55A90J | Pioneer SC-LX83 | Pioneer BDP-51FD | PS4pro | Humax 5050c | B&W CDM 9NT | B&W CDM CNT | REL Storm III | Sennheiser HD 650