Recensie NAD T753 receiver en NAD T513 DVD-speler

Gestart door Audiofiel, november 10, 2005, 10:50:38

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Erik

Leuke review, hoop er nog meer van jouw hand te zien in de toekomst.
Gebeurt dat ook of was dit meteen de laatste?
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

B.J.

Citaat van: Erik op november 13, 2005, 15:05:07
Leuke review, hoop er nog meer van jouw hand te zien in de toekomst.
Gebeurt dat ook of was dit meteen de laatste?

In ieder geval niet meer voor hifi.nl  :D

Ik neem aan dat je via daar de apparatuur te leen van kreeg?

Erik

Hij mag mijn Tag 60IRV wel  een tijdje lenen om te revieuwen :) als de rest dat nou ook doet. ;D
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

kippekop

#28
Audiofiel>

Heerlijk om eens zo'n review te lezen, en dan bedoel ik niet dat ik houd van "negatieve" reviews, maar gewoon eens alles afgaan tegen de "norm" en dan je bevindingen neerzetten. Nu heb ik niks tegen hifi.nl, maar ik word wel echt gek van de oeverloos positieve punten, er is echt NOOIT wat mis met het product, terwijl ik echt bij elk audio product wel iets kan aanmerken, en het lijkt me dat ik toch een stuk minder kennis en ervaring dan deze reviewers moet bezitten (areadvd.de is wat betreft misschien nog wel erger!). Het is volgens mij zowieso een hollands kwaaltje in de audio/video wereld, waar we anders altijd overal over klagen, zie ik in de magazines en op het internet louter positiefs, alsof ze bang zijn nooit meer wat te ontvangen van de importeur zowel qua apparatuur als reclame (?).

Daarnaast is deze recensie niet eens zo heel erg negatief in mijn ogen, en stel je voor dat iemand nu deze NAD zou hebben gekocht na jou enorm positieve review, en deze klachten hierna zou tegenkomen, wat doet dat met de betrouwbaarheid van de reviewer en het medium waarvoor is geschreven. 
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

Audiofiel

#29
Jongens, bedankt voor de complimenten! :D

Citaat van: Bas Janssen op november 13, 2005, 15:07:13
In ieder geval niet meer voor hifi.nl  :D
Nee, dat zeker niet.

CitaatIk neem aan dat je via daar de apparatuur te leen van kreeg?
Alleen de apparatuur voor onderhavig review en voor dit review over een Sony set*. Alle andere reviews van mijn hand zijn van eigen bezit of 'loge's'.

Op mijn verzoek is mijn naam (en de gebruikelijke opsomming van eigen apparatuur) bij het artikel weggehaald. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Citaat van: kippekop op november 13, 2005, 17:14:06
Heerlijk om eens zo'n review te lezen, en dan bedoel ik niet dat ik houd van "negatieve" reviews, maar gewoon eens alles afgaan tegen de "norm" en dan je bevindingen neerzetten. Nu heb ik niks tegen hifi.nl, maar ik word wel echt gek van de oeverloos positieve punten, er is echt NOOIT wat mis met het product, terwijl ik echt bij elk audio product wel iets kan aanmerken, en het lijkt me dat ik toch een stuk minder kennis en ervaring dan deze reviewers moet bezitten (areadvd.de is wat betreft misschien nog wel erger!). Het is volgens mij zowieso een hollands kwaaltje in de audio/video wereld, waar we anders altijd overal over klagen, zie ik in de magazines en op het internet louter positiefs, alsof ze bang zijn nooit meer wat te ontvangen van de importeur zowel qua apparatuur als reclame (?).

Klopt helemaal. Het is begonnen in ons landje met de HVT, die op miraculeuze wijze nog nooit een slecht apparaat was tegengekomen. Kritiekloze artikelen stuit mij tegen de journalistieke borst.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

kippekop

Citaat van: Audiofiel op november 13, 2005, 17:29:05
Klopt helemaal. Het is begonnen in ons landje met de HVT, die op miraculeuze wijze nog nooit een slecht apparaat was tegengekomen. Kritiekloze artikelen stuit mij tegen de journalistieke borst.

Dat was ik trouwens nog helemaal vergeten, je journalistieke borst is nog eens erg goed ook, erg duidelijk uitleg tot in de detail zonder ooit saai (te gespecificeerd) te worden :)

ps genoeg veren in je.... je weet wel?  >:D
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

Audiofiel

Citaat van: kippekop op november 13, 2005, 18:11:56
Dat was ik trouwens nog helemaal vergeten, je journalistieke borst is nog eens erg goed ook, erg duidelijk uitleg tot in de detail zonder ooit saai (te gespecificeerd) te worden :)

ps genoeg veren in je.... je weet wel?  >:D

Thanks, erg leuk om te horen!



Maar nou is het wel vol (waar het licht nooit schijnt)... ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Erik

Audiofiel:
CitaatLeuke review, hoop er nog meer van jouw hand te zien in de toekomst.
Gebeurt dat ook of was dit meteen de laatste?
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Audiofiel

Citaat van: Erik op november 13, 2005, 15:05:07
Leuke review, hoop er nog meer van jouw hand te zien in de toekomst.
Gebeurt dat ook of was dit meteen de laatste?

;D ;D
Het was niet de eerste en zeker niet de laatste. Maar wel de laatste voor hifi.nl. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

GerritZ

Citaat van: Audiofiel op november 13, 2005, 17:29:05
Klopt helemaal. Het is begonnen in ons landje met de HVT, die op miraculeuze wijze nog nooit een slecht apparaat was tegengekomen. Kritiekloze artikelen stuit mij tegen de journalistieke borst.

Ik denk dat jij een van de weinige reviewers bent die kritisch is, ik ken er meer die hele mooie verhalen kunnen schrijven, maar eigenlijk niets zeggen (ook een kunst)

Zo zie je maar weer dat reiviews eigenlijk niet veel zeggen, het hangt sterk af van je eigen referentie kader (de reviewer in dit geval)  en als je nooit iets beters hebt gehoort ga je tijdens een review natuurlijk erg de mist in.


Gerrit

Fabian1

Hi allen,

Na het lezen van deze review ben ik geschrokken van de negatieve cq. eerlijke beoordeling van "mijn" combi.....  :'(
Ben ik nou zo slecht in het luisteren naar apparatuur of liggen mijn wensen op een heel erg laag niveau  ???
Ik zou het bijna weer verkopen na het lezen van dit alles.

Ik heb deze set in mijn bezit en moet zeggen dat ik er erg tevreden over ben.
De afgelopen 5 maanden heb ik deze apparaten uitvoerig kunnen beluisteren en testen in 2 verschillende omgevingen. We zijn namelijk in oktober verhuisd  ;).

Ik moet zeggen dat ik er ten opzichte van mijn vorige set aanzienlijk op vooruit ben gegaan.
Dit was een Yamaha RX-V800 RDS en een Yamaha DVD-S830. De Yamaha receiver klonk toch wel erg neutraal in combinatie met mijn Phonars. Te neutraal, bijna emotieloos. De combi met de NAD is een stuk beter geworden. Het beeld van de Yamaha DVD speler is ook lang zo goed niet als de NAD. Deze heb ik beide aangesloten gehad met een Oehlbach XXL scartkabel op een Sony breedbeeld TV met 100 Hz techniek. Nu draai ik de NAD op een plasma van Pioneer met een QED componenten kabel. Geweldig!!!!

Ik vind dat Audiofiel een geweldige review heeft geschreven ookal had ik meer van de uiteindelijke beoordeling verwacht. Keep up the good work!!!!

Jordis

Citaat van: fabian1 op januari  4, 2006, 01:32:08
Hi allen,

Na het lezen van deze review ben ik geschrokken van de negatieve cq. eerlijke beoordeling van "mijn" combi.....  :'(
Ben ik nou zo slecht in het luisteren naar apparatuur of liggen mijn wensen op een heel erg laag niveau  ???
Ik zou het bijna weer verkopen na het lezen van dit alles.

Ik heb deze set in mijn bezit en moet zeggen dat ik er erg tevreden over ben.
De afgelopen 5 maanden heb ik deze apparaten uitvoerig kunnen beluisteren en testen in 2 verschillende omgevingen. We zijn namelijk in oktober verhuisd  ;).

Ik moet zeggen dat ik er ten opzichte van mijn vorige set aanzienlijk op vooruit ben gegaan.
Dit was een Yamaha RX-V800 RDS en een Yamaha DVD-S830. De Yamaha receiver klonk toch wel erg neutraal in combinatie met mijn Phonars. Te neutraal, bijna emotieloos. De combi met de NAD is een stuk beter geworden. Het beeld van de Yamaha DVD speler is ook lang zo goed niet als de NAD. Deze heb ik beide aangesloten gehad met een Oehlbach XXL scartkabel op een Sony breedbeeld TV met 100 Hz techniek. Nu draai ik de NAD op een plasma van Pioneer met een QED componenten kabel. Geweldig!!!!

Ik vind dat Audiofiel een geweldige review heeft geschreven ookal had ik meer van de uiteindelijke beoordeling verwacht. Keep up the good work!!!!
Laat je vooral niet van de wijs brengen door de review van Audiofiel. Als jij tevreden bent dan is dat toch een heerlijk gegeven, vooral blijven genieten.

Audiofiel is ook wel een vrij kritisch luisteraar, al vond ik de review helemaal niet zo kritisch als ik hem nog een keer lees, dus vallen hem andere dingen op.

Wordt het eigenlijk niet is tijd voor een onafhankelijke reviewsite met leuke eerlijke reviews door mensen met verstand van zaken, dus niet het kieskeurigniveau?
Primare - Dynaudio - QED - Nordost

garmtz

Citaat van: Jordis op januari  4, 2006, 02:18:07
Wordt het eigenlijk niet is tijd voor een onafhankelijke reviewsite met leuke eerlijke reviews door mensen met verstand van zaken, dus niet het kieskeurigniveau?

Dit forum kan daar voor dienen! Wordt echter niet al teveel gebruik van gemaakt. Onafhankelijk kan alleen als er geen commercie in het spel is. Bij hifi.nl is dat helaas niet het geval (wel commercieel dus).

FrankB

Hi Fabian,

Vooral niet wegdoen als je tevreden bent. Plaats dit soort reviews in het juiste referentiekader en lees ze slechts ter informatie. Een recensie hangt van zoveel factoren af of die positief of negatief uitvalt. Audiofiel is en heel wat gewend en een zeer kritisch luisteraar. Ook vind ik zijn uitingen soms ietwat ongenuanceerd (no offence Arjen), en wellicht is de sound van NAD gewoon zijn sound niet maar juist wel die van jou! Tevens kunnen ook andere factoren een rol spelen, zoals een mismatch met kabels, speakers, ruimte, etc.

Geniet van wat je hebt, voor jou was het een flinke investering en een goede upgrade van wat je had.

Groet,
Frank
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Audiofiel

Citaat van: fabian1 op januari  4, 2006, 01:32:08
Na het lezen van deze review ben ik geschrokken van de negatieve cq. eerlijke beoordeling van "mijn" combi.....  :'(
Ben ik nou zo slecht in het luisteren naar apparatuur of liggen mijn wensen op een heel erg laag niveau  ??? Ik zou het bijna weer verkopen na het lezen van dit alles.
Uiteraard niet doen. Er is geen beter goed dan tevredenheid, iets wat onder veel forumleden soms ver te zoeken is. Het helpt ook prima tegen dat eeuwige upgrade-virus.

Een review is een persoonlijke beoordeling van de kwaliteit en prijs van de geteste apparatuur. Ik probeer een review wel degelijk te schrijven op een objectieve manier en de apparatuur vooral te beoordelen op hun prijs/kwaliteits-verhouding. Dat heb ik met de NAD apparatuur ook gedaan. Ik ben zeker een kritisch luisteraar, maar pas mijn niveau van kritiek wel aan het prijspeil van de apparatuur aan. Het heeft geen zin om een receiver van 1250 euro te vergelijken met een prepro/eindversterker combinatie van 6000 euro, dus vergelijk je met apparatuur in dezelfde klasse. Ik vond deze NAD duidelijk achterblijven bij de concurrentie van bijvoorbeeld Marantz en Denon.

Wat bij het lezen van reviews vaak meespeelt is wat de lezer er zelf uit haalt. Als je 1 review neemt, dan kun je met 2 lezers de volgende situatie krijgen: de ene lezer vind dat de spullen er fantastisch uitkomen, de andere lezer vind dat de apparatuur er juist heel slecht van af komt. Dit is als schrijver nauwelijks te voorkomen omdat het met het referentiekader van de lezer verband houdt.

Dat je een meer positieve beoordeling had verwacht, kan ik daarom ook prima begrijpen.
CitaatIk vind dat Audiofiel een geweldige review heeft geschreven ookal had ik meer van de uiteindelijke beoordeling verwacht. Keep up the good work!!!!
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Citaat van: FrenkB op januari  4, 2006, 08:07:46
Ook vind ik zijn uitingen soms ietwat ongenuanceerd (no offence Arjen), en wellicht is de sound van NAD gewoon zijn sound niet maar juist wel die van jou! Tevens kunnen ook andere factoren een rol spelen, zoals een mismatch met kabels, speakers, ruimte, etc.

No offence taken, Frank. ;)

Maar volgens mij ben ik helemaal niet ongenuanceerd in mijn uitingen over apparatuur. Ik probeer juist altijd een duidelijke onderbouwing te geven.

Of iets mijn 'sound' is, telt niet zo sterk mee in een review. Als dat het punt was geweest, had ik dat wel opgeschreven. Een mismatch tussen de apparatuur was het ook niet. Als je even googled op deze receiver vind je overigens wel meer recensies die wat minder positief zijn (uiteraard vind je ook de gebruikelijke commerciële 'overgeschreven' fabrieksfolder-recensies).

En de recensie is uiteindelijk niet eens zo heel negatief uitgevallen, dacht ik.
Ik ben nog vrij mild geweest. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

FrankB

Citaat van: Audiofiel op januari  4, 2006, 08:55:16
No offence taken, Frank. ;)

gelukkig :D

Citaat van: Audiofiel op januari  4, 2006, 08:55:16
Maar volgens mij ben ik helemaal niet ongenuanceerd in mijn uitingen over apparatuur. Ik probeer juist altijd een duidelijke onderbouwing te geven.

Of iets mijn 'sound' is, telt niet zo sterk mee in een review. Als dat het punt was geweest, had ik dat wel opgeschreven. Een mismatch tussen de apparatuur was het ook niet. Als je even googled op deze receiver vind je overigens wel meer recensies die wat minder positief zijn (uiteraard vind je ook de gebruikelijke commerciële 'overgeschreven' fabrieksfolder-recensies).

En de recensie is uiteindelijk niet eens zo heel negatief uitgevallen, dacht ik.
Ik ben nog vrij mild geweest. ;D

Je bent op zich nog best mild, alhoewel het voor hifi.nl niveau een flinke uitschieter is. Toch denk ik niet dat je je eigen voorkeuren geheel terzijde kunt schuiven. Wat overigens geen kritiek is, maar wat juist zorgt voor goede recensies. Tenslotte blijft het beoordelen van apparatuur een subjectieve bezigheid.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

garmtz

Ik vond de recensie eerlijk gezegd ook wel meevallen in absolute termen, maar kan me voorstellen dat hij niet werd geplaatst, er zijn toch net teveel belangen en mensen die 'gekwetst' zouden kunnen zijn. Marc (hoofdredacteur) heeft bovendien goede banden met AND, de importeur van NAD, dus dan kun je misschien niet helemaal objectief kijken.

Ikzelf heb nooit bewust positieve verhalen geschreven voor hifi.nl, mijn stijl is alleen minder naar het negatieve. De toon kan heel veel bepalen. Het verhaal van Arjen is compleet om te schrijven zodat het een positief karakter krijgt, wat nu niet zo is vind ik zelf.

Het is altijd aan de lezer om tussen de regels in te lezen, of het nou een overwegend positief of negatief verhaal is.

myself

Citaat van: garmtz op januari  4, 2006, 09:11:09
Het is altijd aan de lezer om tussen de regels in te lezen, of het nou een overwegend positief of negatief verhaal is.
tussen de regels doorlezen moet je natuurlijk altijd doen, maar het is veel handiger om gewoon de ongezoute mening te kunnen lezen. Emoticons helpen daar trouwens ook wel bij  ;) Communicatie is voor 70-80% non-verbaal en als je alleen platte tekst hebt, raak je gewoon veel informatie kwijt. Emoticons vullen ong. 10% van dat gat op, zodat je met geschreven tekst nog maar 30% van de boodschap over kunt brengen.

ongezouten wil niet zeggen dat een review niet neutraal kan zijn geschreven, maar ik vind het altijd makkelijker te lezen wat iemand er nu echt van vind dan dat je tussen de regels daarnaar op zoek moet gaan en weer op eigen manier een uitleg aan geeft.

ik denk dat hifi.nl ook zo begonnen is als een club enthousiasten die regelmatig gingen reviewen, maar na een tijd kun je niet meer bouwen op af en toe iets uit de winkel lenen en onderling shoutouts houden en moet je wel met leveranciers om tafel gaan zitten. Op dat moment sluipt er vanzelf een commercieel belang in........ ::)
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

Ground 16v

Ik zelf heb de T513 icm de C320 Bee..
En ik moet zeggen dat voor het beeld erg goed is (icm Sony 100Hz 72 cm) en in stereo mag ik echt niet klagen. De prijzen die genoemd zijn de algemene verkoops prijzen maar de producten zijn vaak veel goedkoper te krijgen..

Ik zelf heb voor de T513 199 euro betaald, en ik moet zeggen dat ie naar mijn mening voor het dubbele presteerd ook op cd weergave.
En met de 199,- komt er in eens een hele andere prijs kwaliteits verhouding om de hoek, laat dat nu net zijn wat ik zocht... ;D ;)

Ik moet zeggen dat ik nu met deze 2.0 opstelling een beter surround effect heb dan met de jvc all in one home cinema set (JVC THA-30R geloof ik) die ik hiervoor had.
- Analogue Audio Puccini SE +Analogue Audio Meastro CD 24/96 (en tevens Dac voor de sony bravia blue ray speler)
-sony bravia blue ray- Sony Bravia kdl-40nx720f 
-Klipsch Rf7

Audiofiel

Hoi Ground 16v,

In een recensie ga ik altijd uit van advies verkoopprijzen. Zo kun je onderlinge vergelijkingen maken. Ook apparatuur van Denon en Marantz of Yamaha zal een lagere straatprijs hebben dan de adviesprijs. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Fabian1

Hallo allen,

Na een tijd gedacht te hebben dat het aan mij lag toch maar besloten om de T753 V2.0 naar de dealer te retourneren voor een grondige inspectie bij de importeur. Wat is namelijk het probleem?

Sinds een periode van ongeveer een maand of 2 à 3 neem ik waar dat er een ruis uit de speakers komt. Dit fenomeen doet zich voor op het moment dat de processor van het apparaat z'n ding doet. In stereo is het niet waarneembaar. Het ruizen begint al wanneer ik van Mute 1 klikje met het volume omhoog ga naar -74 dB. De ruis wordt niet versterkt naarmate ik het volume open schroef. Het is altijd even hard. Tijdens een actiefilm hoor je er niks van, op de rustige dialoogstukken na, maar wanneer er een "vrouwenfilm" speelt met alleen maar van dit soort rustige dialoogstukken gaan m'n nekharen overeind staan. Wat is dat irritant zeg!!!!!

Na getracht te hebben een mail te sturen naar AND Benelux kreeg ik de mail weer terug met de melding dat het email adres niet bestaat  ???. Ik had 'm nog wel van de site zelf gehaald. Moet niet gekker worden!!!

Toen maar het i-net opgedoken en bij marktplaats waren vele klachten van dezelfde aard gepost. Wat ik daar las maakte mij diep treurig. Sommigen hadden hun apparaat al voor de zoveelste keer weggebracht en waren 'm soms wel tot 2 maanden kwijt!!! Toen zakte de moed me echt in m'n schoenen.

Gisteren maar even langs gegaan bij m'n dealer en het probleem voorgelegd. Direct werd mij verteld de receiver langs te brengen en laten opsturen naar de importeur. Vandaag gaat de receiver terug naar de dealer en wordt ie opgestuurd naar AND.

Gelukkig heb ik nog een Yamaha RXV800 staan die stof aan het vergaren is dus ik zit niet zonder. Zelfs dat had m'n dealer wel opgelost indien nodig.

Ik houd jullie op de hoogte!!

Wordt vervolgd.

Grtn, Fabian

Rob077

Zonder verdere toelichting (mail van 19-1-2007):

Geachte heer van Bergen,

Hierbij het antwoord van onze Technische Dienst:
De ventilatoren draaien meteen na aanzetten op halve kracht.
Dit is noodzakelijk om de eindtrappen alvast preventief te koelen en zit in het ontwerp van de versterker.
Als het vermogen er echt inkomt, gaan de ventilatoren op volle kracht draaien.




Best regards / Met vriendelijke groet,

Merel Wouters
AND Benelux BV

Herastraat 47
5047 TX Tilburg
(t)+31 13 455 09 55
(f)+31 13 455 56 66

www.andbenelux.com
www.nadelectronics.com
www.dali.dk
www.podspeakers.com
www.dreamvision.net


Citaat van: Audiofiel op november 10, 2005, 10:55:12
3/6

Geventileerde ingewanden
Geen test zonder de kap er af te halen, dus ook deze twee apparaten moeten er aan geloven. De receiver is degelijk opgebouwd met een forse transformator. Wat verder opvalt zijn de 2 rijen transistoren die aan elke kant van het in het midden geplaatste koellichaam zijn gemonteerd. Zoals gebruikelijk lopen er behoorlijk wat kabels over en weer tussen de printplaten.

Deze receiver is voorzien van een viertal ventilatoren (zie foto) aan de onderkant van het apparaat. Volgens de importeur nodig om de zware versterkers te koelen. Hoewel er regelmatig op een stevig volume is gedraaid, is de kast totaal niet warm te noemen. Het lijkt alsof de ventilator helemaal niet nodig is. De temperatuur-gestuurde ventilator gaat harder draaien als het apparaat warmer wordt. Het is mij niet gelukt om ze sneller te laten draaien. Wat wel opvalt is dat de ventilatoren niet alleen duidelijk hoorbaar zijn gedurende stille passages, maar dat ze ook af en toe een ratelend geluid produceren in de eerste paar minuten dat de receiver aan staat. Voor wie veel film kijkt, valt het misschien wat minder op, maar wie de nadruk legt op muziek luisteren, zal niet blij zijn van het regelmatig hoorbare gezoem.

Bij navraag over de continu (langzaam) draaiende ventilator kreeg ik van de importeur het antwoord dat dit zeker niet de bedoeling is: de ventilator hoort alleen aan te gaan indien het systeem constateert dat het nodig is. Een bijregeling van de ruststroom van de receiver lost dit probleem op. Let dus op als u zo'n NAD heeft, want het komt dus wel eens vaker voor en kan verholpen worden.