Het Dr. Bose dilemma

Gestart door hifiman, november 6, 2005, 14:46:23

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hifiman

Ik moet toch even iets kwijt waar ik als kind al over lag te piekeren  ;D

Toen ik voor het eerst een folder las van Bose speakers met daarin uitgelegd de filosie erachter (stereo in de hele kamer) had ik daar gelijk een heel dubbel gevoel bij.

Immers, mijnheer Bose bouwt zijn speakers zo dat het grootste deel van het geluid je oren INdirect bereikt en een klein deel direkt. Het idee hierachter is dat dit ook zo gebeurd in een concertzaal. Ja erg leuk natuurlijk, maar ten eerste is de muziek die ik luister voor 99% dus niet afkomstig uit een concertzaal. En ten tweede, de microfoons die in een concertzaal het geluid opnemen die registeren daar dan ook al zowel het directe als indirecte geluid, als je dat geheel dan ook weer eens in de kamer gaat weergeven volgende de Bose manier, is dat dan niet een soort van dubbel op?

Wat is jullie visie hierop?

Verder is "stereo in de hele huiskamer" erg leuk bedacht, maar voorlopig heb ik maar 1 echte sweetspot in mijn kamer  :P Maar goed ik heb dan ook geen Bose speakers. O en staande golven zal mijnheer Bose nog wel nooit van gehoord hebben want anders had tie zo'n domme slogan nooit verzonnen  ::)

Verder was ik zowiezo niet van plan ooit Bose spullen te kopen want wat ik er in de praktijk van gehoord heb vind ik het zowiezo niks  ;D

Groetjes,

Ronald

Arno P

Volgens mij...moet Sjors Beker hier iets over kunnen vertellen  ;)

Bart_M


Arno P

Citaat van: Krunk op november  6, 2005, 14:53:12
;D van deze naam komt hij nooit meer af.

Past ook beter bij zijn Avatar  ;D ;)

Movievault

Volgens mij vergissen jullie je, het moet zijn Sjors Breker ;D
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

Sjors

Nee jullie zitten er allemaal naast, het is Sjors beker breker  ;D

hifiman

#6
Citaat van: Sjors op november  6, 2005, 15:46:24
Nee jullie zitten er allemaal naast, het is Sjors beker breker  ;D
En hoe zit het nu met dat "dubbelop" indirecte geluid ?

Sjors

Citaat van: tingtong5 op november  6, 2005, 14:46:23
Ik moet toch even iets kwijt waar ik als kind al over lag te piekeren  ;D

Toen ik voor het eerst een folder las van Bose speakers met daarin uitgelegd de filosie erachter (stereo in de hele kamer) had ik daar gelijk een heel dubbel gevoel bij.

Immers, mijnheer Bose bouwt zijn speakers zo dat het grootste deel van het geluid je oren INdirect bereikt en een klein deel direkt. Het idee hierachter is dat dit ook zo gebeurd in een concertzaal. Ja erg leuk natuurlijk, maar ten eerste is de muziek die ik luister voor 99% dus niet afkomstig uit een concertzaal. En ten tweede, de microfoons die in een concertzaal het geluid opnemen die registeren daar dan ook al zowel het directe als indirecte geluid, als je dat geheel dan ook weer eens in de kamer gaat weergeven volgende de Bose manier, is dat dan niet een soort van dubbel op?

Wat is jullie visie hierop?

Verder is "stereo in de hele huiskamer" erg leuk bedacht, maar voorlopig heb ik maar 1 echte sweetspot in mijn kamer  :P Maar goed ik heb dan ook geen Bose speakers. O en staande golven zal mijnheer Bose nog wel nooit van gehoord hebben want anders had tie zo'n domme slogan nooit verzonnen  ::)

Verder was ik zowiezo niet van plan ooit Bose spullen te kopen want wat ik er in de praktijk van gehoord heb vind ik het zowiezo niks  ;D

Groetjes,

Ronald



De filosie erachter is gewoon uit 2 niet te grote luidsprekers een heel breed geluidspectrum te krijgen, waarbij je bij veel luidsprekers (ook bij mijn Hepta's) een sweetspot hebt, dit is bij Bose luidsprekers niet zo, ik heb zelf heel veel luidsprekers van Bose gehad, en die techiek klopt als een bus.

Aleen is het inderdaad géén audiofiel ;) merk.

De laatste generaties Bose luidsprekers (systeemen) beztaan uit de bekende cubes (melkpakjes) en het is wonderlijk wat daar uit komt,helder en heel breed spectrum. Als je die vergelijk met andere systemen van het zelfde formaat leggen die het wel af, eht klingt dan blikkerig dat is bij de Bose cube's absoluut niet zo.

Kijk je houd er van, of helemaal niet  :)



Groet, Sjors

hifiman


guitarman

Marantz SR8500, Marantz DV7600, B&W ASW750 sub, 5 x B&W VM1, Epson TW620 ISF, Projecta Cinelpro.

hifiman


guitarman

sorry, stereo overal in de kamer bereiken met een achteruit stralende speaker voor indirect geluid is BS. dat is gewoon marketing geklets.
Op een goeie stereo set (die alleen vooruit toetert en niet indirect), hoor je bijv. bij een orgelconcert exact waar de pijpen hangen, incl hoogte en diepte. Het directe geluid en het indirecte geluid worden geregistreerd door de opnamemicrofoons. De microfoons nemen op wat ze op dat moment "horen" en als je speakers dat nou weer netjes weergeven, is het net echt. En dit "beleven" gaat alleen als je in de sweetspot zit. De reflecties in je eigen lusterruimte/huiskamer vertroebelen dat beeld, dus als je niet in de sweetspot zit, dan kun je ook die plaatsing niet goed ervaren; buiten de sweetspot storen de "bijgeluiden"  (de reflecties van jou ruimte) dit beeld.  Begin je nou van de speaker al meteen reflecties op te wekken in je niet gecontroleerde huiskamer, dan gaat die plaatsing echt niet gebeuren.
Marantz SR8500, Marantz DV7600, B&W ASW750 sub, 5 x B&W VM1, Epson TW620 ISF, Projecta Cinelpro.

hifiman

Dat wou ik maar even horen  ;D

guitarman

Marantz SR8500, Marantz DV7600, B&W ASW750 sub, 5 x B&W VM1, Epson TW620 ISF, Projecta Cinelpro.

Audiofiel

Citaat van: Sjors op november  6, 2005, 15:59:47
De filosie erachter is gewoon uit 2 niet te grote luidsprekers een heel breed geluidspectrum te krijgen, waarbij je bij veel luidsprekers (ook bij mijn Hepta's) een sweetspot hebt, dit is bij Bose luidsprekers niet zo, ik heb zelf heel veel luidsprekers van Bose gehad, en die techiek klopt als een bus.

Hierin heb je op zich gelijk. Bij Bose is geen sprake van een sweetspot.

Citaat van: guitarman op november  7, 2005, 09:32:07
De microfoons nemen op wat ze op dat moment "horen" en als je speakers dat nou weer netjes weergeven, is het net echt. En dit "beleven" gaat alleen als je in de sweetspot zit.

En aangezien bovenstaande ook waar is: je hebt een sweetpot nodig voor een juiste ruimtelijke afbeelding, komt de weergave van Bose neer op niet veel anders dan: "buiten de sweetspot zitten, in de hele kamer". Ruimtelijk klinkt het misschien wel met al die (uit-)fase problemen van die reflecties, maar kloppen doet het voor geen meter.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Sjors

Citaat van: Audiofiel op november  7, 2005, 15:02:42


En aangezien bovenstaande ook waar is: je hebt een sweetpot nodig voor een juiste ruimtelijke afbeelding, komt de weergave van Bose neer op niet veel anders dan: "buiten de sweetspot zitten, in de hele kamer". Ruimtelijk klinkt het misschien wel met al die (uit-)fase problemen van die reflecties, maar kloppen doet het voor geen meter.


Ook dat is waar Arjen.

Verder denk ik dat er altijd liefhebber's en haters zullen blijven



Groet, sjors

Audiofiel

Citaat van: Sjors op november  7, 2005, 16:19:59
Verder denk ik dat er altijd liefhebber's en haters zullen blijven

Ik verklap je alvast dat ik niet bij de eerste categorie hoor... ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

guitarman

och, als een ander er blij van wordt, stereo in heel de kamer, dan vind ik het allemaal goed.
voor mij hoeft het alleen niet zo. En ik heb nou ook weer niet echt een droom stereo set. Ook maar een concessie van geld ruimte en leefsituatie (maried + children).

maarrrrr als over 20 jaar (of 24 jaar) de kinderen de deur uit zijn.... nou jonge...dan moet je mijn stereo set eens komen beluisteren!! Je weet  NIET wat je hoort  :P
Marantz SR8500, Marantz DV7600, B&W ASW750 sub, 5 x B&W VM1, Epson TW620 ISF, Projecta Cinelpro.

Sjors

Citaat van: Audiofiel op november  7, 2005, 16:39:23
Ik verklap je alvast dat ik niet bij de eerste categorie hoor... ;D


Nee, maar dat wis ik al  ;)

FFF

Tja, ik moet zeggen ik heb Bose vaker gehoord, o.a. bij hun presentatie op de laatste VAD.

Hun systemen en hun concepten zijn best leuk, alleen erg overpriced.

Een audiofiel geluid krijg je nooit, Bose geeft op een redelijke manier het signaal weer wat op de bron staat, echter kun je zoals eerder aangehaald is niet spreken van plaatsing en emotie in het geluid.

Bose is vooral ontwikkeld voor degene die een leuk setje wil hebben en het verder allemaal niet boeit.
Bose heeft een imago goed te klinken, echter wordt het door non audiofiele gekocht en vooral gepresenteerd in de standaard winkels (mediamarkt etc) waar de verkoper graag op vol vermogen laat horen hoe hard hij kan vervormen spelen.

In de luxere winkels worden het vaak als budget merk naast B&O gespresenteerd, ook zo'n merk wat op audio gebied meer status/imago als een goede prijs kaliteits verhouding heeft.

Maar als met al, Ik vind Bose leuk allen de prijs is belachelijk hoog.

Shorty

Wat ("Dr. Amar"  ;D ) Bose ook zorgvuldig verzwijgt: de akoestiek in de concertzaal wordt mede veroorzaakt door de afstanden tussen instrumenten en alle wanden. Die is daar natuurlijk vele malen groter dan in de huiskamer de afstanden tussen luidspreker en muren. Alleen al daardoor is het idee dat je met luidsprekers van Bose de akoestiek van een concertzaal kunt creëren lariekoek. Maar qua marketing-concept zijn ze natuurlijk een geweldig succes.... ::)

VrGr,

Bart J.

Movievault

Wat ik altijd eigenaardig vond is.
Het systeem functioneerd met reflectie.
Maar een gewone huiskamer is niet accoustisch ideaal daarvoor laat staan afgestemd op dit product.
Dus..... kan het niet optimaal werken.
nadenkertje
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

Lucase123

al dat gedoe van bose is 100% onzin,
je zou een volledig vlakke kamer moeten hebben wil alles goed afstralen.
en hoe dom is het om een studio album zo klinkend te willen hebben, een goede stereo set kan een breed genoeg stereo beeld geven,voor een brede sweetspot en goede plaatsing voor het "live" gevoel.

daarbuiten is het trieste van bose de bouw kwaliteit, de verrekte shit cubes komen niet boven de 13.7 khz.
de subwoofer sluit niet aan,haalt hiet beneden de 40hz.
er zijn genoeg reviews van die akoestimoest pruttel die het feitelijk weergeven,en objectief het systeem beoordelen.
wie de fuck met een beetje vestand gaat zoveel betalen voor die prut, die bas module is een doosje van 1cm spaanplaat, de drivers zijn ongecoat papier ,de vervorming is niet om aan te horen. 6de order bandpas slecht getuned systeem.

je hebt liefhebbers voor bose,en mensen met enig verstand die met een beetje nadenken er ook achter komen dat het oplichterij is.
zou nog geen bose troep willen aanhoren al betalen ze me ervoor, brr krijg er spontaan diaree van :-X

Sjors

#23
Citaat van: Lucase123 op november 18, 2005, 16:21:45
al dat gedoe van bose is 100% onzin,
je zou een volledig vlakke kamer moeten hebben wil alles goed afstralen.
en hoe dom is het om een studio album zo klinkend te willen hebben, een goede stereo set kan een breed genoeg stereo beeld geven,voor een brede sweetspot en goede plaatsing voor het "live" gevoel.

daarbuiten is het trieste van bose de bouw kwaliteit, de verrekte shit cubes komen niet boven de 13.7 khz.
de subwoofer sluit niet aan,haalt hiet beneden de 40hz.
er zijn genoeg reviews van die akoestimoest pruttel die het feitelijk weergeven,en objectief het systeem beoordelen.
wie de fuck met een beetje vestand gaat zoveel betalen voor die prut, die bas module is een doosje van 1cm spaanplaat, de drivers zijn ongecoat papier ,de vervorming is niet om aan te horen. 6de order bandpas slecht getuned systeem.

je hebt liefhebbers voor bose,en mensen met enig verstand die met een beetje nadenken er ook achter komen dat het oplichterij is.
zou nog geen bose troep willen aanhoren al betalen ze me ervoor, brr krijg er spontaan diaree van :-X


Ik vind je opmerkingen die jij maakt nogal denigrerend

En zou daarom woorden als : f**ck verwijderen

En de manier waarop jij het gooit is natuurlijk absoluut niet de realitijd hé laten we eerlijk blijven  :)



Groet, Sjors

Lucase123

jouwn pic,met als je dit had gehoord had je er zeker voor gekozen,nou dat is pas irritant zeg.

en welke zin is het denigrerend?  onzin dus ,

ook al zou je het niet willen, het is wel de realiteit en daar kun je helaas niets aan doen.

de manier waarop ik de realiteit weergeef heeft er zelf niets mee te maken.

het laat ook wel zien dat jij geen enkele ervaring of kennis hebt van electronica, of bouw en kennis van luidsprekers .
mensen die dat wel hebben, zien gewoon dat die pruttel waanzinnig overrated is.
jij behoort tot die liefhebber catagorie betreft bose dus.