verkooppraatje of een Feit? Stroom / Spanning versterkers.

Gestart door fragmaker, november 6, 2005, 12:22:45

Vorige topic - Volgende topic

wil

Dat de gemiddelde impedantie 4-8 ohm is, maar dat dit kan dalen bij bepaalde frequenties. Dit is volledig afhankelijk van de units die gebruikt worden. Vandaar dat ArnoP in een ander topic vroeg om een impedantiecurve. Dan kan je zien bij welke frequenties de impendantie het laagst is.

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

El Nino

Citaat van: garmtz op november  7, 2005, 10:19:10
Vermogen is te berekenen met de volgende formule:

P = U * I, waarin:

P = vermogen (W)
U = spanning (V)
I = stroom (A)

Het maximale vermogen dat een versterker kan leveren, hangt af van het product van stroom en spanning. Als een luidspreker een lage impedantie heeft (bijv. 2 Ohm), moet de versterker meer stroom gaan leveren dan als de luispreker een hoge impedantie heeft (8 Ohm bijv.).

Transistorversterkers halen de maximale spanning uit hun voeding. Als de transistor wordt gevoed met 50 V en de transistor kan bijv. 1 A leveren, levert de versterker dus 50 W (heel erg simpel gesteld).

Wordt er teveel van de versterker gevraagd door een 'makkelijke' (bijv. ongevoelige, maar wel hoog-ohmige) speaker, zal de versterker 'clippen' (tegen zijn max. voedingsspanning aanlopen). Wordt er teveel gevraagd door een 'moeilijke' speaker, zal de versterker wellicht eerder door een thermische beveiliging (transistor te heet) gaan beperken of afslaan.

Ideaal is een versterker met een hoge voedingsspanning, die een hoge stroom kan leveren. Het komt uiteindelijk uit de voeding, die moet natuurlijk wel gedimensioneerd worden om ook de specs van de transistoren te halen.

Een Lavardin kan enorm veel stroom leveren, maar ze hebben hun beperking voornamelijk op de spanning. Dus een Lavardin kan een heel moeilijke speaker (lage impedantie) verrassend goed aansturen (bijv. elektrostaten), maar de speaker moet wel gevoelig zijn, anders haal je niet een hoog genoeg uitgangsniveau (spanning).

De wet van Ohm luidt: I = U/R

I = Stroomsterkte (Ampere)
U = Spanning (Volt)
R = Weerstand (Ohm)

Hieruit volgt dat hoe lager de weerstand (impendantie vd de luidspreker), hoe meer stroom er gevraagd wordt, bij een gelijkblijvende spanning. De stroomsterkte is op haar beurt weer afhankelijk van het beschikbare vermogen, immers P = U*I waaruit volgt dat bij gelijkblijvende spanning de stroomsterkte hoger is bij een groter vermogen.

De onberkenbare factor is idd de voedingsspanning van de versterker én het weerstandsverloop van de luidspreker. Daar heb ik te weinig informatie over om daar met een natuurkundig wetenschappelijk onderbouwing iets relevants over te schrijven. Echter hypothetisch zou je kunnen stellen dat een luidspreker met een lage impendatie dus veel stroom vraagt en dat een versterker met een hoge voedingsspanning veel vermogen (dus meer stroom) kan leveren.

El Nino

Linn Klimax DSM - Klimax Mono | Transrotor Rondino Nero | B&W 802 D3 in puur stereo | Crystal Cable Reference Diamond

Arno P

Bijvoorbeeld:

Note that the high point on the curve is 17.5 ohms while the minimum impedance is 4.95 ohms. It is the minimum impedance that is the problem child. This loudspeaker was listed as an 8 ohm speaker. You will note that the impedance value is below 8 ohms for all frequencies between 100 to 3500 Hz. The amplifier will see less than 6 ohms between 125 and 1000 Hz which is certainly within the mid band of the audio program. What is important to note is that the actual load at a particular frequency represented to the amplifier is dependent on the impedance at that frequency. So if an entire band of frequencies is, say 4.8 ohms, the load to the amplifier is 4.8 ohms or less. What this means is if we paralleled two of our alleged 8 ohm speakers and expected to have a 4 ohm resultant load we would be real wrong. In actuality the load would be closer to 3 ohms for the frequencies between 125 and 1000 Hz. That would be 1.5 ohms for four speakers in parallel.

hifiman

Citaat van: El Nino op november 18, 2005, 23:01:31

De wet van Ohm luidt: I = U/R

I = Stroomsterkte (Ampere)
U = Spanning (Volt)
R = Weerstand (Ohm)
als we dan toch gaan muggeziften, de wet van ohm in deze vorm is alleen van toepassing op zuiver ohmse weerstanden en niet op inducties en capactiteiten, een luidspreker is (overwegend) een inductieve belasting.

Dat moest ik even kwijt  ;D

Arno P

Citaat van: tingtong5 op november 19, 2005, 10:11:01
als we dan toch gaan muggeziften, de wet van ohm in deze vorm is alleen van toepassing op zuiver ohmse weerstanden en niet op inducties en capactiteiten, een luidspreker is (overwegend) een inductieve belasting.

Dat moest ik even kwijt  ;D

Niet helemaal....voor een bepaalde frekwentie mag je de wet van ohm gerust toepassen op de absolute impedantiewaarde...zit je afgezien van een fazeverschuiving toch redelijk in de buurt

hifiman

Citaat van: Arno P op november 19, 2005, 10:33:30
zit je afgezien van een fazeverschuiving toch redelijk in de buurt
Ik had het ook over "muggeziften"  ;D

Arno P

Audiofiel

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Arno P

Citaat van: Audiofiel op november 19, 2005, 11:10:10
Het is muggenziften. ;D ;D

Ah...nieuwe spelling....Is het nu het ziften dat 1 mug doet of dat men meerdere muggen aan het ziften is... :-\

Audiofiel

Citaat van: Arno P op november 19, 2005, 11:15:04
Ah...nieuwe spelling....Is het nu het ziften dat 1 mug doet of dat men meerdere muggen aan het ziften is... :-\

Die logica was alleen van toepassing op de spelling van 1954 (met bijna evenveel uitzonderingen).

Logica nu is dat afgeleiden van dierennamen een tussen-n krijgen en bij afgeleiden van plantennamen geen tussen-n. Lastig blijft dan leeuwebek, wat iets anders is dan een leeuwenbek. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Arno P

Audiofiel

El Nino

Ben van mening dat de eigenaar van het topic "Fragmaker" op zoek is naar een logische uitleg inzake het vermogen van een versterker en hoe zich dit vertaalt in het aansturen van z'n luidsprekers. De input van Garmt is hierin van toegevoegde waarde en zelf heb ik de relatie gelegd met de impendantie van de luidspreker. Arno P komt uiteindelijk met aanvullende informatie inzake het weerstandsverloop van de luidspreker (de onbekende factor).

Jammer dat Tingtong 5 het topic vervuild en met een weinig constructieve bijdrage komt. Garmt heeft immers nooit gesteld dat de vermogensberekening de wet van Ohm is en mijn aanvulling ook absoluut geen correctie hierop is. Het gaat uiteindelijk om de basis principes om te begrijpen waarom bepaalde dingen geadviseerd worden.

Linn Klimax DSM - Klimax Mono | Transrotor Rondino Nero | B&W 802 D3 in puur stereo | Crystal Cable Reference Diamond

hifiman

Citaat van: El Nino op november 19, 2005, 12:35:57
Jammer dat Tingtong 5 het topic vervuild en met een weinig constructieve bijdrage komt.
Ik vind dat wat overdreven, zo off topic was mijn opmerking nou ook weer niet. Dat er dan een pagina lang over het woord muggeziften wordt gezeverd kan ik niks aan doen! En uiteraard was mijn opmerking niet bedoeld om Garmt af te zeiken. Kom op zeg, je doet nou net alsof ik het hele topic "bevuil" en dat is lijkt me toch volledig uit zijn verband getrokken.

Daarnaast heb ik in het begin van het topic al een en ander uitgelegd en daarmee ook een bijdrage aan het antwoord op de oorspronkelijke vraag geleverd.

Overigens heb ik je reaktie inderdaad verkeerd begrepen want ik dacht in eerste instantie inderdaad dat jij Garmt corrigeerde met je reaktie, mijn reaktie was daar een reaktie op. Excuses dat ik dat verkeerd begrepen heb, maar het lijkt mij nou allemaal niet zo'n big deal toch?

Kerstmanno

Arno P

hifiman

Hieruit volgt dat hoe lager de weerstand (impendantie vd de luidspreker), hoe meer stroom er gevraagd wordt, bij een gelijkblijvende spanning. De stroomsterkte is op haar beurt weer afhankelijk van het beschikbare vermogen, immers P = U*I waaruit volgt dat bij gelijkblijvende spanning de stroomsterkte hoger is bij een groter vermogen.
En om het een beetje goed te maken zal ik even inhoudelijk op jouw reaktie reageren  ;D (wederom ga ik misschien muggenziften, maar dan in elk geval wel volledig on-topic   >:D )

Er is mijns inziens niet zoiets als "beschikbaar vermogen". Er loopt op een gegeven tijdstip een bepaalde stroom en daarmee kun je berekenen hoeveel vermogen er op dat moment geleverd wordt. Klinkt misschien bijna hetzelfde, maar is wel een essentieel verschil.

Echter hypothetisch zou je kunnen stellen dat een luidspreker met een lage impendatie dus veel stroom vraagt en dat een versterker met een hoge voedingsspanning veel vermogen (dus meer stroom) kan leveren.
Klopt, al is het denk ik belangrijker dat de voeding de voedings-spanning stabiel kan houden als de hoeveelheid aan de luidsprekers geleverde stroom varieert. Verder is een hoge voedingsspanning natuurlijk geen enkele garantie voor leveren van veel vermogen, maar je zou kunnen zeggen dat het een randvoorwaarde is om dat mogelijk te maken.  ;D

Groetjes,

Ronald

El Nino

Citaat van: tingtong5 op november 20, 2005, 11:37:24
Overigens heb ik je reaktie inderdaad verkeerd begrepen want ik dacht in eerste instantie inderdaad dat jij Garmt corrigeerde met je reaktie, mijn reaktie was daar een reaktie op. Excuses dat ik dat verkeerd begrepen heb, maar het lijkt mij nou allemaal niet zo'n big deal toch?

Aanvaard...en zand erover...ik moest het ook even kwijt.  :). Verder goed om te zien dat we weer on topic zijn.

hifiman

Citaat van: El Nino op november 23, 2005, 22:17:34
Aanvaard...en zand erover...ik moest het ook even kwijt.  :). Verder goed om te zien dat we weer on topic zijn.
:D  8)

MdB

Citaat van: Erik van Voorst op november  6, 2005, 17:42:23
Ik denk dat het goed uit te leggen valt als je bv. een buizenversterker vergelijkt met een transistorversterker.
De buizenversterker is een "stroomversterker" en de transistor een " spanningsversterker".
Als beide versterkers hun werk doen zijn ze beide (stroom en spanningversterker) maar als je zwart/wit of extreme stellingen aanneemt is in het luchtige of in het algemene te zeggen dat buizenversterkers juist heel goed is in spanningversterking en een transistor een stroomversterker. (dus net andersom ;) )

Met de huidige stand van techniek blijft de buis een goede spanningsversterker maar is de transistor gepromoveerd naar een goede stroom en spanningsversterker. ;)
Beter duur dan niet te koop.

j.bouwmeester

Of een transistor of een buis een stroom- of spanningsversterker is hangt af van het circuit er omheen. Overigens bestaan er ook stroom naar spannings versterkers, spanning naar stroomversterkers en transimpedantie versterkers. In het audio-wereldje gebruiken we naar mijn weten alleen maar spanningsversterkers. Handig, want dan heb je geen concrete afspraken nodig die in- en uitgangsimpedanties vastleggen.

demandt

Ik heb de gehele thread gelezen en denk het nu wel enigzins te snappen. Blijft toch onderstaande vraag onbeantwoord:

Wat zeggen me onderstaande waardes van een volversterker.

Voltage RMS 34V
Voltage, Peak to Peak  96V
Current, Peak to Peak  50A
Damping factor 142

Zijn dit mooie waardes?? of zijn dit normale waardes. Maw, kan een versterker met deze spec´s moeilijke speakers goed aansturen of niet ???