verkooppraatje of een Feit? Stroom / Spanning versterkers.

Gestart door fragmaker, november 6, 2005, 12:22:45

Vorige topic - Volgende topic

fragmaker

Hallo allemaal,

Naar meermalig kijken naar een versterker, heb ik regelmatig gehoord dat je met een stroom versterkt minder vermogen nodig hebt om het zelfde resultaat te halen dan met een spannings versterker.

Mijn vraag is, is dit echt waar. En waarom is dat zo. watt = watt lijkt me. Of ik nu een versterker maakt die de stroom versterkt of de spanning versterkt. Er zal even voor power uit komen. Omdat de weerstand het zelfde is.

Wie kan hier wat theorie over geven.

Groeten,

René
1x CamBridge-Audio 540-R
1x Anthony Gallo MPS-150
2x Dali Blue 3003
4x oud speakers voor de rest van de surround aan te vullen.

hifiman

Zowiezo een heel raar verhaal. Een versterker versterkt spanning (dat komt er uit de bron namelijk), de eindtrap levert uiteindelijk stroom aan de luidsprekers (omdat luidsprekers over het algemeen een inductieve belasting zijn).

Dat geldt voor alle versterkers. (tenzij je het over electrostaten hebt of andere uitzonderingen).

Misschien bedoel je spanningsgestuurde terugkoppeling versus stroom gestuurde tegenkoppeling in de versterker? Zoja dan weet ik niet of de gegeven stelling wel klopt, lijkt me niet, raar verhaal.

fragmaker

dat zeggen ze er dan weer niet bij.

Het kan dus ook gewoon bullshit zijn.
ik vond het zelf nog al raar toen ze het vertelde.
Ik heb het al van meer mensen gehoord. Vandaar dat ik het wilde checken of daar iets van klopt.
1x CamBridge-Audio 540-R
1x Anthony Gallo MPS-150
2x Dali Blue 3003

Whippet

Het is beetje een klok en klepel verhaal.
Er is iets meer nodig dan de wet van Ohm om dit soort dingen te begrijpen. Een luidspreker is namelijk geen constante weerstand. En een versterker is geen ideale spanningsbron. Ik ben zelf ook geen expert, maar ik weet wel dat het aantal Watt aan vermogen dat een versterker kan leveren bij een bepaalde weerstand een versimpelde weergave is van de prestaties, en je kunt hieruit ook niet direct concluderen hoe krachtig of luid het geluid zal zijn.
De wereld zit te ingewikkeld in elkaar om met mijn middelbare school-natuurkunde uit te leggen, maar er zit wel iets meer achter de termen spanningsversterker en stroomversterker, al zijn de termen zelf niet veelzeggend.

Misschien dat iemand het een beetje kan uitleggen aan ons? Er zijn hier regelmatig techneuten / natuurkundebollebozen te vinden.
Als je toch door rood loopt, druk dan niet op het knopje.

fragmaker

Wat wel is dat een stroom leverende versterker altijd dezelfde stroom levert ongeacht de impedantie.

Ik denk dat ik het niet goed verwoord wat ik nu precies bedoel.
1x CamBridge-Audio 540-R
1x Anthony Gallo MPS-150
2x Dali Blue 3003

hifiman

Citaat van: fragmaker op november  6, 2005, 15:02:41
Wat wel is dat een stroom leverende versterker altijd dezelfde stroom levert ongeacht de impedantie.

Ik denk dat ik het niet goed verwoord wat ik nu precies bedoel.

Klok en klepel  ;D

De definiet van een stroomBRON is dat tie een continue stroom levert ongeacht de impedantie.

Erik van Voorst (in memoriam)

Geen verkooppraatje.

Ik denk dat het goed uit te leggen valt als je bv. een buizenversterker vergelijkt met een transistorversterker.
De buizenversterker is een "stroomversterker" en de transistor een " spanningsversterker".

Wat zien we nu als we deze aan een willekeurige luidspreker aansluiten......dat een buizenversterker van 10 watt
hetzelfde presteert qua volume/vermogen dan een 2 tot 4 maal hogere wattage transistorversterker.

Een watt is dus geen watt.. :P...en om onderscheid te maken spreekt men dan ook over  "buizenwatts".
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

hifiman

Citaat van: Erik van Voorst op november  6, 2005, 17:42:23
Geen verkooppraatje.

Ik denk dat het goed uit te leggen valt als je bv. een buizenversterker vergelijkt met een transistorversterker.
De buizenversterker is een "stroomversterker" en de transistor een " spanningsversterker".

Wat zien we nu als we deze aan een willekeurige luidspreker aansluiten......dat een buizenversterker van 10 watt
hetzelfde presteert qua volume/vermogen dan een 2 tot 4 maal hogere wattage transistorversterker.

Een watt is dus geen watt.. :P...en om onderscheid te maken spreekt men dan ook over  "buizenwatts".
Onzin, de belasting bepaalt of er stroom of spanning nodig is. De reden dat een buizenversterker meer nuttige wattjes lijkt te hebben is volgens mij dat de vervorming die een buis produceert voor het oor beter te harden is dan de vervorming die een transistor produceert  8)

Erik van Voorst (in memoriam)

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

fragmaker

zijn er voordelen van je versterker werkt als een stroombron ipv van een spanningsbron
1x CamBridge-Audio 540-R
1x Anthony Gallo MPS-150
2x Dali Blue 3003

hifiman

Citaat van: fragmaker op november  6, 2005, 20:54:52
zijn er voordelen van je versterker werkt als een stroombron ipv van een spanningsbron
Volgens mij dringt het nog niet helemaal door  ::) Het is niet iets wat je kunt kiezen ofzo. Een conventionele versterker gedraagt zich (aan de LS uitgang) als een (niet ideale) stroombron. Dat is een logisch gvolg van het feit dat een luispreker een inductieve (lees spoel) belasting is.

kheikens

Verhaal komt mij ook wel een beetje bekend voor. Mij werd ook geadviseerd voor mijn huidige luidsprekers een versterker te kopen die flink stroom kan leveren, dan maakte het niet uit hoeveel watt maar de ene versterker schijnt meer stroom te kunnen leveren dan de andere, ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe dit precies zit.
Stereo
Marantz PM-14| Marantz CD-17|
Paradigm Monitor 7 v.4
HT  Harman Kardon AVR 1550 |Harman Kardon DVD 21 | Tannoy FX 5.1 Satelliet systeem center, rears & sub

hifiman

Citaat van: kheikens op november  7, 2005, 08:48:27
Verhaal komt mij ook wel een beetje bekend voor. Mij werd ook geadviseerd voor mijn huidige luidsprekers een versterker te kopen die flink stroom kan leveren, dan maakte het niet uit hoeveel watt maar de ene versterker schijnt meer stroom te kunnen leveren dan de andere, ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe dit precies zit.
Wat de verkoper waarschijnlijk bedoelde te zeggen is het volgende:
Als een versterker bijv 85 W levert bij 8 Ohm, dan vertelt je dat nog niks over de "ability" van die versterker om nog steeds genoeg stroom te leveren als de impedantie omlaag keldert (bij lagere tonen bijvoorbeeld) naar bijv. 1 Ohm (dat noemen we dan een lastig aan te sturen speaker). Het opgegeven vermogen is dus inderdaad zeker niet alles zeggend. Liever een versterker die 60 W bij 8 Ohm levert en bij 1 Ohm nog steeds stabiel stroom levert  dan eentje die 120 W bij 8 Ohm levert en bij 3 ohm al volledig "instort".

FrankB

Je hebt toch ook nog te maken met amperage op de uitgang? Lavardin heeft geloof ik 20 ampere staan op de speakeruitgang. Hierdoor heb je veel minder watt nodig om tot hetzelfde volume te komen.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

garmtz

Vermogen is te berekenen met de volgende formule:

P = U * I, waarin:

P = vermogen (W)
U = spanning (V)
I = stroom (A)

Het maximale vermogen dat een versterker kan leveren, hangt af van het product van stroom en spanning. Als een luidspreker een lage impedantie heeft (bijv. 2 Ohm), moet de versterker meer stroom gaan leveren dan als de luispreker een hoge impedantie heeft (8 Ohm bijv.).

Transistorversterkers halen de maximale spanning uit hun voeding. Als de transistor wordt gevoed met 50 V en de transistor kan bijv. 1 A leveren, levert de versterker dus 50 W (heel erg simpel gesteld).

Wordt er teveel van de versterker gevraagd door een 'makkelijke' (bijv. ongevoelige, maar wel hoog-ohmige) speaker, zal de versterker 'clippen' (tegen zijn max. voedingsspanning aanlopen). Wordt er teveel gevraagd door een 'moeilijke' speaker, zal de versterker wellicht eerder door een thermische beveiliging (transistor te heet) gaan beperken of afslaan.

Ideaal is een versterker met een hoge voedingsspanning, die een hoge stroom kan leveren. Het komt uiteindelijk uit de voeding, die moet natuurlijk wel gedimensioneerd worden om ook de specs van de transistoren te halen.

Een Lavardin kan enorm veel stroom leveren, maar ze hebben hun beperking voornamelijk op de spanning. Dus een Lavardin kan een heel moeilijke speaker (lage impedantie) verrassend goed aansturen (bijv. elektrostaten), maar de speaker moet wel gevoelig zijn, anders haal je niet een hoog genoeg uitgangsniveau (spanning).

GerritZ

fragmaker

garmtz je verhaal is erg duidelijk.
Bedankt voor de info.

Ik heb zelf de Denon avr-2106 op het oog.
Ik ga deze week nog kijken naar een sub woofer om meer bass te krijgen.
Maar dan zal ik ook een nieuwe versterker aan moeten schaffen.
Ik ga dit testen in een hifi winkel. En daar hebben de ook NAD en rotel versterkers staan.
Misschien dat het wel een NAD wordt of iets anders wat goed en betaalbaar is.

1x CamBridge-Audio 540-R
1x Anthony Gallo MPS-150
2x Dali Blue 3003

kheikens

Citaat van: garmtz op november  7, 2005, 10:19:10

Wordt er teveel van de versterker gevraagd door een 'makkelijke' (bijv. ongevoelige, maar wel hoog-ohmige) speaker, zal de versterker 'clippen' (tegen zijn max. voedingsspanning aanlopen). Wordt er teveel gevraagd door een 'moeilijke' speaker, zal de versterker wellicht eerder door een thermische beveiliging (transistor te heet) gaan beperken of afslaan.

Wat maakt de speaker nou makkelijk en moeilijk? Klopt het dat mijn Monitor 7 een moeilijke speaker is?
Stereo
Paradigm Monitor 7 v.4
HT  Harman Kardon AVR 1550 |Harman Kardon DVD 21 | Tannoy FX 5.1 Satelliet systeem center, rears & sub

hifiman

Citaat van: kheikens op november  7, 2005, 22:47:51
Wat maakt de speaker nou makkelijk en moeilijk? Klopt het dat mijn Monitor 7 een moeilijke speaker is?
Het is geen moeilijke speaker. De gevoeligheid is hoog (relatief weinig vermogen nodig dus) en de impedantie zakt niet overdreven bij lage tonen.

kheikens

Nu snap ik het niet helemaal meer! Wat is dan de reden dat de verkoper mij een versterker adviseert die veel stroom kan leveren?

(Ben nu gewoon versterkers aan t luisteren. Heb de Marantz PM 17mkII erop gehad en die gaf verschrikkelijk veel verbetering tov mijn HK AVR 1550, maar ga morgen een PM 14 ophalen om te proberen)
Stereo
Paradigm Monitor 7 v.4

garmtz

Jouw Monitor 7 speakers zijn erg gemakkelijk voor een versterker... Gevoeligheid > 90 dB, 8 Ohm impedantie... De meeste winkels zijn helaas full of sh*t... Denken dat een grote speaker wel veel vermogen nodig zal hebben...  ::) O.h.a. is het tegendeel het geval.

hifiman

Citaat van: kheikens op november  8, 2005, 11:14:21
Nu snap ik het niet helemaal meer! Wat is dan de reden dat de verkoper mij een versterker adviseert die veel stroom kan leveren?
Omdat het in het algemeen wel een goed plan is (veel stroom kunnen leveren), maar voor jouw speakers dus geen noodzaak.
De studio 100's bijvoorbeeld gaan wel weer erg laag (qua impedantie), ik vermoed dat dat een direkt gevolg is van het aantal woofers in de speaker  ;D

Maar leuk dat je uiteindelijk toch de Paradigm Monitor 7's hebt kunnen kopen  :D
Toevallig mijn ingeruilde Monitor 7's bij RAF Amsterdam?  :P

kheikens

Citaat van: tingtong5 op november  8, 2005, 11:27:56
Maar leuk dat je uiteindelijk toch de Paradigm Monitor 7's hebt kunnen kopen  :D
Toevallig mijn ingeruilde Monitor 7's bij RAF Amsterdam?  :P

Nee, heb ze in Zutphen bij Glas Audio Visie gekocht! Waar ik de rest van mijn spul ook vandaan heb. Ben er echt nu al ontzettend blij mee! De Marantz PM-14 ga ik tweedehands bij iemand beluisteren/ophalen!
Stereo
Paradigm Monitor 7 v.4

hifiman

Cognoscere

Wat bedoelen ze dan met de term: Impedantie van de luidsprekers is 4-8 OHM, wanneer de impedantie toch kan dalen naar bijvoorbeeld 2 OHM? ??? ???

Greetz,
Solid
DENON
QUADRAL
ELAC