Klok der Klokken .....CD en DAC modificaties

Gestart door Erik van Voorst (in memoriam), september 28, 2005, 10:57:55

Vorige topic - Volgende topic

highend-leap

Citaat van: Marc Heijligers op februari  3, 2007, 20:15:37

Ik wil zonder meer geloven dat een I2S DAC erg goed klinkt, maar heb je ook een idee waarom dat zo is? Een of ander formaat als superieur de lucht in werpen is absolute flauwekul, zeker als je geen argumentatie over verschillen in implemenatie aan kan geven (en ik kan uit ervaring zeggen dat je dan behoorlijk diep moet graven, t/m de overspraak van de ene gate op de andere gate in een digitaal IC via het aardvlak).

De meeste audio fabrikanten bouwen het eerste-de-beste schema uit een data-sheet van een chip fabrikant, zonder te beseffen dat die niet veel verder gaan dan een functioneel correct ontwerp. Er is heel wat meer voor nodig om I2S, SPDIF of AES/EBU goed klinkend te krijgen (ontkoppeling, EMC, placement en routing, voeding, etc.). Er zijn maar weinig ontwerpers op deze aardbol die van zowel digitaal als analoog verstand hebben, EN in de audio werkzaam zijn, EN bovendien ook nog eens luisteren naar wat ze maken. 

Laat staan wat er allemaal nog meer in je keten zit dan alleen deze interface, zodat het bijna onmogelijk is om je observatie daar naar terug te brengen.

Marc

Marc,
ja, het is wat, het I2S verhaal.
Inderaad het klinkt errrrg goed, vandaar mijn repetitie's.
Daar waar menigeen nu is ben ik geweest, het is van mijn kant een "oproep" om het spdif te verlaten en een stap hoger te gaan.
Met het houthakkers SPDIF is in principe niets mis mee maar gaat men voor High-End, tja dan zijn er meerdere optie's en inderdaad I2S is er een van.

Alleen om I2S te bemachtigen met een losse DAC daar gaat het nodige aan vooraf en gaat gepaard met veel energie om de nodige strubbelingen te overwinnen.
En daar zit volgens mij de ONnodige ergenis van diversen.
Het zij zo, ik heb I2S eenmaal en dat is overweldigend.
Van de kant van PvW is er inderdaad diep in gegraven met als gevolg een High-End prestatie.

fons

dazzdax

Off topic: sommigen vinden de Wadia 2000 DAC (uit 1989) nog steeds één van de best klinkende DAC's. In 1992 door Wadia geupgraded. Verder niet gemodificeerd (of dat soort flauwekul, hehe). Hoe verklaar je dit soort fenomenen? Wat hebben die lastige oudjes eigenlijk wat de nieuwere (DAC's) niet hebben? Moeten we weer terug naar af of verzuipen we in ons streven naar perfecte techniek (waar nog maar weinig plek is voor muziek).

Chris

Erik van Voorst (in memoriam)

Upgraden...is dat niet een mooi "flauwekul woord" voor modificeren... ;D

Enfin...de Wadia 2000...ik weet niet WIE dat nog steeds de mooiste dac vindt...maar om antwoord te geven
op je vraag...ik denk zelf dat de latere DACs gewoonweg veel mooier zijn en dan denk ik aan bv. Zanden of Audionote... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Marc Heijligers

Citaat van: dazzdax op februari 12, 2007, 01:13:34
Off topic: sommigen vinden de Wadia 2000 DAC (uit 1989) nog steeds één van de best klinkende DAC's.

Over smaak valt te twisten!  ;)

Hoe verklaar je dit soort fenomenen?

Vooringenomenheid? Gewenning? Tevreden met wat je hebt? Afgestemd met de rest van je installatie?

Ik denk dat er tig redenen voor kunnen bestaan, en dat een technische reden (bijv. soort DAC) de minst voor de hand liggende is.

Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

highend-leap

Off topic: sommigen vinden de Wadia 2000 DAC (uit 1989) nog steeds één van de best klinkende DAC's.

inderdaad sommigen.

fons

take5

Citaat van: Erik van Voorst op februari  4, 2007, 00:50:52
" Each men is entitled to his own "....dus als Fons zijn extra touwtje prachtig vindt mag hij dat van mij vermelden hoor no problem.... ;D
Hihi  ;D

highend-leap

erik,

interesse om de I2SDAC van PvW te aanschouwen!.

fons

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Tjeb

Citaat van: highend-leap op februari 25, 2007, 16:45:50
erik,

interesse om de I2SDAC van PvW te aanschouwen!.

fons

Misschien moet je die MIT's eraf gooien, ze maken het geheel nogal mat weet ik uit ervaring  :)

Mvg Tjeb

dazzdax

De connectoren van de MIT: hit damit! Ik heb ooit MIT kabeltjes met deze connectoren gehad. Het soldeerwerk was je reinste prutswerk. Soldeerverbinding ging ook vanzelf los, belachelijk gewoon. Kabeltjes zelf ook geen hoogvlieger...

Chris

highend-leap

Citaat van: Tjeb op februari 25, 2007, 17:35:05
Misschien moet je die MIT's eraf gooien, ze maken het geheel nogal mat weet ik uit ervaring  :)

Mvg Tjeb

In mijn config, atmosfeer, mooi, zeer mooi

fons

Tjeb

Het is de beroerdste kabel die ik ooit in mijn bezit heb gehad   :-\
Knip die lange plug er eens af en vervang deze eens voor een normaal exemplaar zonder het filtertje, misschien ben je nog verbaast  ;)
Het filter zit in de lange plug verwerkt en is ingegoten onder het zwarte vierkantje wat te zien is als je de huls demonteerd!

Mvg Tjeb

phy

Ach kabeltjes, dat is voor iedereen anders
in elke set,systeem,acoustiek en smaak van iemand is er wel een "beste" kabel
dat filtertje is mischien net wat hij nodig heeft
of die "slechte" plug met pruts soldeer werk is mischien net wat een positieve bijdrage geeft.

Je kan zelf ook iets heel mooi vinden en denken dat je er bent, tot je hoort dat het weer beter kan
ik denk dat dat altijd zal blijven.
En dat is ook het leuke van de hobby :)

highend-leap

Citaat van: phy op februari 28, 2007, 20:12:53

Je kan zelf ook iets heel mooi vinden en denken dat je er bent, tot je hoort dat het weer beter kan
ik denk dat dat altijd zal blijven.
En dat is ook het leuke van de hobby :)

inderdaad, je slaat de spijker op zijn audiokopje.
De MIT is er niet klakkeloos ingezet, daar is het een en ander aan vooraf gegaan, meerdere kabels zijn de I2SDAC gepasseerd.
Dus voorlopig de MIT, zo is de digitale MIT in mijn clockverbinding bloedmooi maar heeft problemen met het loopwerk en moet eruit en heeft nu een vast plaatsje veroverd in de I2SDAC van Alex die er nu 3 aan heeft hangen, 1 voor word 1 voor clock en 1 voor data, ongekend mooi en inderdaad nogmaals in zijn cofig. cq acoustiek en dat kun je pas beoordelen als je dat zelf hebt beluisterd.
Zo merkte Alex op dat bij de digitale MIT hij "wat" inleverde op definitie maar het maakt muziek, zeer mooi.
Bij het een win je wat en laat je wat, perfectie krijg je toch nooit (we weten zelfs niet wat dat is) als het maar emotie heeft en dat beleeft iedereen op zijn eigen manier.

fons

op de foto zie de Digitale MIT toen mijn DAC nog het "houthakkers" SPDIF voortbracht.,,,,, foutje....
ontving [move]

Audiofiel

Citaat van: highend-leap op maart  1, 2007, 08:04:59
op de foto zie de Digitale MIT toen mijn DAC nog het "houthakkers" SPDIF voortbracht.

Ik neem aan dat je daar het loopwerk mee bedoelt. De DAC brengt geen S/PDIF voort, die ontvangt het alleen maar voordat van digitaal analoog wordt gemaakt. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

highend-leap

toen, inderdaad, mijn DAC nog het "houthakkers" SPDIF ontving.

fons

highend-leap

Citaat van: Tjeb op februari 25, 2007, 17:35:05

Mvg Tjeb

Tjeb,
Vandaag de MIT eraf gegooid op jouw verzoek.
Dit had ik weer eerder moeten doen, dit is heel mooi met mijn descadel kabels van Peter van Willenswaard.
Waarom niet eerder gedaan!!, nogal simpel, er veranderd nogal veel in je config. gedurende een bepaalde periode en zoals je weet mijn config is HOMEMADE en dan is de verleiding daar om het een en ander te veranderen en het "touwtje" cq interlink blijft dan meestal op zijn plaats, i.i.g. bij mij!.
In mijn config was de MIT niet mat maar t.o.v. de PvW interlinks schreewerig"....m.a.w. de MIT is niet slecht.

fons

Dat is een mooi kabeltje. 8)...die zit er nu na mijn modificatie bij mij tussen als houthakkers SPDIF.. :P.

Ik ben niet zo een kabelfreak maar eerlijk is eerlijk hij was net ietsje beter dan mijn gekregen
"ooit shoot-out geselecteerde >:D" digitale laboratorium kabeltje (die hing er ook alweer een jaar of 10 tussen  ;D)....

highend-leap

Citaat van: Erik van Voorst op januari  9, 2007, 09:19:10

Oja ik heb heel wat op mijn geweten want mijn audiovriend heeft de opdracht gegeven om een te dac bouwen  >:D

erik,
en heeft jouw audiovriend zijn PvWDAC

fons

highend-leap

Erik,

de moeite waard om je Franse OB2, op je PvWDAC, te vervangen door een OB2 van telefunken of van Sylvania

fons

Mike.een.audiofiel

Citaat van: highend-leap op april 22, 2007, 08:37:26
Erik,

de moeite waard om je Franse OB2, op je PvWDAC, te vervangen door een OB2 van telefunken of van Sylvania

fons

Welke buizen zijn zoal goed voor cd spelers bij mij zitten nu 12AX7 van JJ A. in.

advr

Citaat van: Mike.een.audiofiel op mei 17, 2007, 19:01:29
Welke buizen zijn zoal goed voor cd spelers bij mij zitten nu 12AX7 van JJ A. in.

er zijn genoeg 12ax7 (ecc83) te krijgen. Probeer eens de NOS Telefunken Ecc83 smooth longplate. Duur maar een heerlijk muzikale buis, wil je meer details dan zou je ook de NOS Ecc83 Philips Miniwatt kunnen proberen. Veel goedkoper overigens ;D
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

Gisterenavond tijdens een zeer gezellige luisterdag..en avond  :P.....eens even een Svetlana 6N1P uit de dac verwijderd en in de daarvoor bestemde aanpassing een MULLARD E182CC geplaatst.... :o

Het buisje had ik gekregen en bewaard om mee te experimenteren...ooit...

Aangewakkerd door een vriend  ;)....de stap op een leuk moment genomen  8)

Koud uit het doosje waren we er al snel van overtuigd dat dit een blijvertje was....veel warmer met behoud van alle resolutie een betere focus en beter timbre....joepie.. ;D

advr

de ecc182's hebben mij al veel vaker verrast ;D ;D
ook NOS Siemens en Philips SQ series ;D
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

dove

Citaat van: Erik van Voorst op september 28, 2005, 10:57:55
Ik ben bezig om te onderzoeken of het zinvol is om mijn Wadia loopwerk CD22 en mijn Audionote Dac3 te modificeren middels het veranderen/verbeteren van de "klok".

Ik wil dit dan eventueel laten doen door Guido Tent.

de digitalia die ik gebruik is behoorlijk gemod, maar heeft zeker enkele links met jou setup:

Esoteric 'UX-3' (in gebruik 'audio/transport-only' / video-circuitry buiten gebruik) met AudioNote 'DAC 3.1x Balanced' converter

de Esoteric is een op LPCM-decoding gebaseerd apparaat, dat in mijn setup voor decoding alle signalen (CD en re-encoded SACD, DVD-A, DD, DTS) als twee-kanaals 24bit/88.2kHz LPCM naar de converter (gemodificeerd met oa. default 88.2kHz input) doorsluist

na alle basis-modificaties is het transport later re-clocked dmv. TentLabs XO-3 met XO power supply:

de 'klok' verandering geeft vnl. een rustiger en stabieler geluid, met (daardoor) oa. geloofwaardiger ruimte-informatie; daarnaast zijn baslijnen fraktioneel beter te volgen, en hebben meer textuur

voor de kosten een aan te bevelen modificatie MI

Petter
Dynaco ST35 & A-25XL / Sony TA-E88 & TA-N88 / Revox B226 Sig & Revox B790 / Tandberg TPT-3001A & 3014A / Tice Power Block mk1 & Infinite Speed / Rogers LS3~5a & JR149 & db101 / Wilson WATT Sr2 / Leak TL~12 / MF A-1 mk1 / Lectron JH50 / Philips CD100 / Sony CDP-101 / Luxman MQ-36 / Celestion Sys 6000