Klok der Klokken .....CD en DAC modificaties

Gestart door Erik van Voorst (in memoriam), september 28, 2005, 10:57:55

Vorige topic - Volgende topic

R

deze?

http://www.amazon.com/Mozart-Requiem-Philippe-Herreweghe/dp/customer-reviews/B00004SCUN

Citaat van: Erik van Voorst op november 14, 2006, 18:23:20
Off Topic Tip

Je zou het Lacrimosa eens aansluitend moeten horen op het voorafgaande stuk het andante Confutatis...dan hou je het echt niet meer droog.....

Ik heb diverse uitvoeringen....mijn topper is van Herreweghe..... ;)

Ik vind het sowieso het mooiste requiem...maar ook een van de mooiste klassieke werke ooit......het lijkt gewoon of hij wist dat zijn einde naderde.... :'(

On topic...ik speel met het idee om mijn dac weer weg te brengen voor een tweede mod...maar.....keep you informed  ;D

Erik van Voorst (in memoriam)

Ja althans ik heb een luxe uitvoering in de zin van een zwaar grijs boekje en een speciale plastic hoes erover...maar het gaat wel om de inhoud natuurlijk.... ;D

Ook van Harmonia Mundi trouwens... ;)
mijn nummer is hmx 2961620
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

dazzdax

Wat levert volgens jullie de meeste winst op als je het hebt over tweaken van CD-spelers? Geeft een clock modificatie altijd verbetering? Geven al die modificaties altijd een verbetering? Ik vraag het mij af omdat hoe dan ook de componenten van een CD-speler getuned zijn op elkaar om op die manier een zo optimaal mogelijke geluidskwaliteit te leveren (voor die prijs natuurlijk). Elke modificatie, hoe goed bedoeld ook, zal een verstoring brengen in de "balans" en zo mogelijk het klankkarakter om zeep helpen. Het is overigens ook zo dat niet elke modificatie tot hoorbare veranderingen hoeft te leiden. Ik ben eenbeetje sceptisch eerlijk gezegd...

Chris

garmtz

Alle modificaties zijn precies dat: modificaties. Sommigen vallen goed uit, anderen minder.

Naar mijn mening moet iemand VERDRAAID goed weten wat hij/zij doet en heel veel experimenteren voor een goed resultaat. En dat resultaat kan nog steeds de een plezieren en de ander niet...

Audiofiel

Citaat van: dazzdax op november 20, 2006, 21:42:24
Geven al die modificaties altijd een verbetering? Ik vraag het mij af omdat hoe dan ook de componenten van een CD-speler getuned zijn op elkaar om op die manier een zo optimaal mogelijke geluidskwaliteit te leveren (voor die prijs natuurlijk).

Was dat maar zo. Fabrikanten zijn echt niet bezig met het tunen van de verschillende onderdelen op elkaar. Sterker nog, na het stadium van ontwikkeling wordt meestal gekeken welke onderdelen juist goedkoper kunnen worden uitgevoerd zonder al te veel verlies in kwaliteit ten opzichte van het prototype. Vergelijk het maar met de ontwikkeling van auto's: de uiteindelijke auto moet zo goedkoop mogelijk worden geproduceerd om tot maximale winst te kunnen komen.

Het is een droom te geloven dat fabrikanten er op uit zijn een audio walhalla voor zo weinig mogelijk geld te produceren. Het gaat hun in de eerste plaats om geld verdienen. En daarvoor wordt vaak mooie marketingpraat gehouden over allerlei esoterische oplossingen in plaats van werkelijk de beste componenten op de beste plek te zetten.

En dat is nu precies wat een modificatie-magiër doet. Niet voor niets kennen wij op dat gebied slechts een man of vier die dat echt goed onder de knie hebben. Een balans verstoren doen ze dan ook niet, ze proberen juist die ontbrekende balans te herstellen.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

dazzdax

Hanky Panky

Citaat van: dazzdax op november 21, 2006, 07:17:17
Kun je dat garanderen?

Chris

Als je garantie wilt moet je een strijkijzer kopen.

Je vraag heeft een sterk retorisch karakter lijkt me. Hoe kan iemand nou garanderen dat een modificatie of het vervangen van een onderdeel precies de door jouw gewenste verbetering zal geven ? Als je vragen stelt met woorden als altijd en garantie erin opgesloten heb je de hobby nog niet helemaal begrepen denk ik, het blijft namelijk een kwestie van smaak en je weet wat het gezegde je daar over vertelt.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

reMC

Citaat van: dazzdax op november 21, 2006, 07:17:17
Kun je dat garanderen?

Wat precies?

Wat ik zelf wel eens - en steeds vaker - lees, is dat sommige mensen hun matige speler willen laten modificeren met klokjes, nieuwe voedingen etc.. Soms werkt het en dat is mooi natuurlijk. Vaker werkt het niet en zijn ze uiteindelijk niet tevreden. Het is wat mij betreft ook geen goed idee om een relatief slechte speler te laten modificeren zodat het een relatief goede speler wordt. Modificeren moet je laten doen met een apparaat dat al goed is en je daar het uiterst uit wil krijgen. Koop anders gewoon een nieuwe cd-speler, zou ik zeggen. Hierbij moet ik wel aantekenen dat de door Audiofiel aangehaalde vier modificeerders ook van slechte spelers best iets heel leuks kunnen maken. Maar dan moet je ECHT verstand van zaken hebben en niet zoals sommige modificeerders overal een klokje in proppen en de voeding op dezelfde manier aanpassen. Geen een matige cd-speler heeft dezelfde behandeling nodig om op een bepaald niveau te gaan klinken.

Audiofiel

Citaat van: hanky panky op november 21, 2006, 08:33:39
Als je garantie wilt moet je een strijkijzer kopen.

LOL ;D ;D

Citaat van: reMC op november 21, 2006, 08:38:44
Modificeren moet je laten doen met een apparaat dat al goed is en je daar het uiterst uit wil krijgen.

Helemaal mee eens. Modificeren is geen oplossing voor een probleem, maar het uitbuiten van de reeds aanwezige goede eigenschappen.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Modificeren is een zeer gevaarlijke zaak...ik vind kabelverandering al een modificatie... ;D

Even ervan uitgaande dat bijna niemand (van het forum) weet wat een modificatie precies zal gaan doen
aan een cd-speler.....dan is mijn advies....ben je tevreden met je goede cd-speler of loopwerk of dac.....maar heb je geen budget om een van Zanden te kopen. ;D...dan is een weloverwogen modificatie...door een van de bekendere toppers (Tent/Willenswaard en nog een paar op slechts 1 hand te tellen !!!!).......een keuze waar je in ieder geval geen buil aan kunt vallen....n.a.v. hun advies zal het ALTIJD tot een verbetering leiden.....(dat wilde je volgens mij als antwoord lezen  ;D)....

Ik modificeer al -tig jaar zelf of met hulp van......maar met name in het digitale domein...is het voor "ons" soort mensen.....gooien met een dobbelsteen..... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Joep

Ook al had ik het geld voor een Zanden, dan nog zou ik het niet kopen! ;) ;D

dazzdax

Citaat van: Proprius op november 23, 2006, 08:30:39
Ook al had ik het geld voor een Zanden, dan nog zou ik het niet kopen! ;) ;D

Natuurlijk wel. Of je moet een soort Zanden-allergie hebben.

Chris

Joep

Citaat van: dazzdax op november 23, 2006, 09:41:50
Natuurlijk wel. Of je moet een soort Zanden-allergie hebben.

Chris

Nee, geen allergie. Je kan gewoon voor minder een mooier klinkend apparaat kopen (jaja, in mijn opinie ;D)

Minder geld...dat...is relatief..... :P

Te veel mensen denken dat ze voor bv. 2 of 3 duizend euro een top cd-transport met dac kunnen kopen...helaas alles heeft zijn prijs......schrale troost...... is dat een echt mooi "analoog" geluid ook inhoud dat je kostbare draaitafels met dito element moet kopen...(ja ja ja my opinion  ;D)

Ik heb in ieder geval weer eens contact opgenomen met Peter Willenswaard...en eens een prijsje gevraagd voor de 3e Dac-modificatie....hoewel ik bijna al mijn geld dit jaar in de keuken heb gestopt...brengt december misschien een audio-extraatje... ;D

dazzdax

Eric, zeg nou eerlijk, geeft een clockmodificatie een duidelijke verbetering? Zo ja, hoeveel? 20%? 30%? 50%? 100%? (Ik lijk wel Maurice de Hondt).

Chris

Sander Sassen

CiteerEric, zeg nou eerlijk, geeft een clockmodificatie een duidelijke verbetering?

Da's geheel afhankelijk van de CD-speler/DAC, sommige zijn nu eenmaal ontworpen door minder kundige ontwerpers en daar is de winst in de regel ook groter.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

garmtz

Citaat van: dazzdax op november 23, 2006, 15:56:26
Eric, zeg nou eerlijk, geeft een clockmodificatie een duidelijke verbetering? Zo ja, hoeveel? 20%? 30%? 50%? 100%? (Ik lijk wel Maurice de Hondt).

Chris, het is vrijwel onmogelijk daar een cijfer aan te hangen. Hoeveel het scheelt is afhankelijk van:

- Kunde van de luisteraar
- Resolutie van de rest van de installatie
- Kwaliteit van het originele ontwerp
- etc.

Ik bekijk het gewoon zo: ga luisteren naar fabrieksspelers en koop degene die je al gelijk bevalt. Ga dan als je de speler echt goed kent te rade wat je eventueel nog zou wensen en vraag aan een kundige 'modificator' of hij precies dat kan bereiken.

Als je getallen wilt horen....prima.....100 procent... ;D

Maar ik zou zeggen lees dit topic door....dan haal je uit mijn zeer gedetailleerde enthousiasme wellicht 115 procent....of 2000 procent.... 8)

En dan is eigenlijk het analoge gedeelte nog niet eens gemodificeerd....geld is/was op.... :-\

Het analoge board daar kan nog heel veel leuks mee gedaan worden....het heeft nu nog de standaard voeding...dit kan omgezet worden naar een eigen stroombrongestuurde shuntvoeding (er zit al een speciale trafo in gebouwd ter voorbereiding) dan weer een buis 6X4 en een E182CC....desnoods andere uitgangscondensatoren.....huppakee...weer 100 procent genot......steeds een stapje dichter naar het ....."ultieme digitale streven"....ik heb gewoon het geld niet voor die absurde machines zoals DAC 5...CEC TL0.....Van Zanden........ ;D

Philips wist dit al een plm. 30 jaar geleden..............dat ze nog een lange weg te gaan hadden.... >:(

dazzdax

Eric, weet wel wat je zegt: 30% verbetering is heel wat in audio! 100% verbetering komt praktisch niet voor (of je moet een merkloos versterkertje van € 400 gaan vergelijken met een Mark Levinson van € 5000). 100% verbetering is bijna gelijk aan het verschil tussen dag en nacht (audiofiel gezien dan).

Chris

garmtz

reMC

WAT staat er precies in de planning, Erik? :D

reMC

Ik lees in dit topic veel over S/PDIF vs. I2S. Kan iemand mij eens het verschil uitleggen? :)

Ja ik ben er nog mee bezig......ik onderzoek nu zelf en met hulp van.....een modificatie aan mijn DAC...

Veel tijd wordt aan mijn keuken opgeslurpt......maar als er wat gaat gebeuren dat zal dat in het analoge gedeelte gebeuren.....het digitale gedeelte hebben we verleden jaar....up-to-spec....gedaan.....en alweer aardig wat pagina's ...zie ik in dit topic... :P

Ook niet geheel onbelangrijk zijn weer de kosten......goede modificaties zijn helaas niet goedkoop....en als je een topconfiguratie wil....betekend dat dure componenten.....

Sommige  "gelukkige"  puristen zweren bij een dakkie met wat los spul.....helaas behoor ik niet tot die groep... :'(

Keep you informed... ;)

Sander Sassen

Erik,

CiteerOok niet geheel onbelangrijk zijn weer de kosten......goede modificaties zijn helaas niet goedkoop....en als je een topconfiguratie wil....betekend dat dure componenten.....

Kleine nuance wil ik hierbij toch wel even aanbrengen, dure componenten zijn geen garantie voor een beter resultaat, ook wordt een slecht ontwerp door dure componenten niet significant beter. Een goed ontwerper zal de werking van zijn schakeling niet al laten hangen van de componentkeuze, of in ieder geval dat tot een absoluut minimum beperken. Daarmee wil ik zoveel zeggen dat als een ontwerper gewoon z'n vak verstaat je niet allerlei exotische onderdelen hoeft aan te schaffen om tot een goed resultaat te komen. De meerwaarde die een dergelijk exotisch onderdeel met zich meebrengt dient toch echt wel substantieel te zijn wil een ontwerper daarvoor kiezen, helaas kan ik dit voor de meeste 'boutique' onderdelen toch niet beamen, vaak is de winst zelfs afwezig en is het puur een stuk marketing. Een CD-speler met 'audiofiele' condensatoren kan immers met een hogere marge verkocht worden dan eentje zonder, terwijl de prestaties niet noemenswaardig of zelfs helemaal niet verbeterd zijn.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite