Klok der Klokken .....CD en DAC modificaties

Gestart door Erik van Voorst (in memoriam), september 28, 2005, 10:57:55

Vorige topic - Volgende topic

Arno P

Goede dac is belangrijk....maar als er een buis aan toegevoegd wordt begint het pas echt ergens naar te klinken... ;)

tiptop

Citaat van: Arno P op maart  9, 2006, 21:42:20
Goede dac is belangrijk....maar als er een buis aan toegevoegd wordt begint het pas echt ergens naar te klinken... ;)
Ik weet niet of je dat als bevestiging zegt, maar als je goed kijkt (het is een beetje onduidelijk) zie je het buisje zitten rechts van de uitgangscondensatoren (die groene blokjes linksboven) ;)

groeten,
Fabian
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Audiofiel

Wel karig: 1 buisje voor twee kanalen... :P

Ik ben benieuwd naar de 'After' foto's! :D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Arno P

Citaat van: tiptop op maart  9, 2006, 22:16:32
Ik weet niet of je dat als bevestiging zegt, maar als je goed kijkt (het is een beetje onduidelijk) zie je het buisje zitten rechts van de uitgangscondensatoren (die groene blokjes linksboven) ;)

groeten,
Fabian

Bevestiging idd (en geruststelling)  ;)

Erik van Voorst (in memoriam)

Leuk verslag...heel herkenbare verbeteringen behaald... ;D

Ik zie trouwens steeds vaker in de zg. topmodellen weer het gebruik van 1 buisje voor beide kanalen
technisch gezien heb ik daar te weinig kaas van gegeten...ik zou alleen maar aan "overspraak" kunnen denken...wie weet de voordelen van 1 buisje (buiten het matchen natuurlijk ;D) . ??? 
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

oud_account_1

Citaat van: Erik van Voorst op maart 10, 2006, 09:19:03
wie weet de voordelen van 1 buisje (buiten het matchen natuurlijk ;D) . ??? 
De prijs :)
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

Dat zal echt niet uitmaken op die 50.000 Euro-bakken... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

beunky

Citaat van: Erik van Voorst op maart 10, 2006, 09:42:57
Dat zal echt niet uitmaken op die 50.000 Euro-bakken... ;)

Vergis je daar niet in... zogeheten 'no-compromise' producten die op sommige dingen toch weer (onbegrijpelijk...) beknibbelen... ze zijn er genoeg helaas :(
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

Op dat niveau is bv. het concept 1 maal de 6922 of 2 maal de 6922 in het analoge circuit wel HEEL erg belangrijk...dus wordt dat zeker niet weggelaten uit een kostenbesparing.......ik begrijp natuurlijk wel wat je bedoelt .... ;)

Mijn interesse is gewekt omdat je dus niet zomaar kunt stellen dat een gescheiden links/rechts (door deze buizen)
in alle gevallen beter is....zo vinden ze dus bv. overspraak (bij het gebruik van 1 gezamelijke buis) ondergeschikt aan een (mij niet bekend) voordeel.... :o

Volgens mij werkt Zanden ook zo...."slechts" 1 maal de 6922 ???

Welke techneut stapt in... ;D

tiptop

Hoi,

Leuke reacties jongens. ;)
Dat verhaal over een buisje voor twee kanalen ben ik ook erg benieuwd naar, dus als er mensen meelezen die een verklaring kunnen geven...van harte welkom.

Helaas heb ik de foto nog steeds niet van na de verbouwing.
Zodra ik die binnen krijg plaats ik 'm hier.

Ik zit nu een stuk minder achter de computer en meer op de bank naar de muziek te luisteren.
Zelfs films kijk ik nu minder (doe ik normaal erg graag 's avonds).

Er zit ook een AHP-zekering in nu. In de nieuwe Music Emotion kwamen ze tot de conclusie dat het geen verbetering gaf tov de standaard zekeringen.
Mijn waarneming mbt de DAC is subtiel maar duidelijk meer coherentie en rust in de muziek.

Alleen al de ervaringen die ik nu heb opgedaan door de verbouwing waren het geld al bijna waard :)

Eind April ga ik een weekje naar Spanje.
Dan breng ik mijn eindversterker (AN kit4) voor een modificatie.
Ik ben nu al nieuwsgierig en zal mijn bevindingen zeker weer delen met jullie.

Groeten,
Fabian
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

tiptop

Ik heb de foto binnen van "na".

Ik heb dit bericht net getypt, maar kreeg 'm terug omdat het bestand van de foto te groot bleek (490 KB).
Ik weet echter niet hoe ik dit kan veranderen. Ik heb meerdere fotobewerkingssoftware op de computer, maar comprimeren komt in geen van allen voor. Aleen tekenen en tekst bijzetten en dat soort toestanden.
Belachelijk eigenlijk zeg. Het lijkt me een veel gewenste optie om foro's te kunne comprimeren.

Dus, helaas, totdat ik heb uitgevonden hoe ik het wel kan moet ik jullie teleurstellen. :-\ :'(

groeten,
Fabian

R

Citaat van: tiptop op maart 15, 2006, 21:30:39

Ik heb dit bericht net getypt, maar kreeg 'm terug omdat het bestand van de foto te groot bleek (490 KB).
Ik weet echter niet hoe ik dit kan veranderen. Ik heb meerdere fotobewerkingssoftware op de computer, maar comprimeren komt in geen van allen voor. Aleen tekenen en tekst bijzetten en dat soort toestanden.
Belachelijk eigenlijk zeg. Het lijkt me een veel gewenste optie om foro's te kunne comprimeren.

Dus, helaas, totdat ik heb uitgevonden hoe ik het wel kan moet ik jullie teleurstellen. :-\ :'(

groeten,
Fabian

mail de foto maar even door, dan comprimeer ik hem wel even voor je. ruben(apeding)vanloosbroek.com.

Gydotron

Vaak word aan een Dac een meerwaarde gegeven als de uitgang met buizen is. Tja, in vergelijk met een NE 5532 of NE 5534 Opamp is dit een serieuze verbetering. Maar sommige maken heus welk werk van hun analoge uitgang. Vroeger speelde ik met een Audio Research DAC 1 en die heeft een solid state uitgang, weliswaar discreet opgebouwd, maar beslist erg mooi. Momenteel heb ik een Counterpoint DA 10. Deze Dac heeft DAC's van Ultra Analog en nadien ook weer een discreet opgebouwde uitgangstrap met transistoren. De klank van de Counterpoint is heel erg verfijnt met een erg open klankbeeld. Instrumenten klinken heel erg natuurlijk en het uitsterven van het geluid vind ik top. Het geluid is bijna esotherisch, zo mooi vind ik.
Meer en meer ben ik overtuigd dat een product als totaalconcept moet worden bekeken. Uiteraard is upgraden altijd mogelijk en zal het zeker zijn waarde hebben, daar ben ik meer dan van overtuigd. Maar de basis moet goed zijn, of beter het concept zelf.

Grtn   Guido

Wimpie007

groeten,
Fabian

Zoek op google even naar 'image resizer', een handig extraatje van microsoft zelf (powertools for windows XP).
Geeft je de mogelijkheid om met een paar muisklikken automatisch foto's te verkleinen naar standaardformaten.  Ik gebruik het meestal voor m'n digicam-foto's als ik die moet doorsturen.
CinéSas:ThemeScene H56A, Marantz SR4600, DIY - Profigold - Lapp kabels, Samsung DVD, HTPC, Wharfedale Diamond 9.1 surround,...DVD collectie
Stereo: Sony ES EV, Classé VV, Marantz CD5000, PC, Wharfedale Pacific Evolution 10,...

Staaled

Het lijkt me een veel gewenste optie om foro's te kunne comprimeren.

groeten,
Fabian
Zoek op Irfanview.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

tiptop

Dankzij Ruben nu toch de foto.
Ruben...HELEMAAL TOP 8)

tiptop

Citaat van: Hipster op maart 16, 2006, 11:24:41
Zoek op Irfanview.
Dank je Hipster.
Ik heb 'm net de download. Ging alleen via Tuscow en Xs4all, maakt dat uit.
Ik ga van de week eens kijken wat ik allemaal kan doen.

groeten,
Fabian

tiptop

Citaat van: wimpie007 op maart 16, 2006, 11:22:49
Zoek op google even naar 'image resizer', een handig extraatje van microsoft zelf (powertools for windows XP).
Geeft je de mogelijkheid om met een paar muisklikken automatisch foto's te verkleinen naar standaardformaten.  Ik gebruik het meestal voor m'n digicam-foto's als ik die moet doorsturen.
Dank je !
Ik had net via hipster iets gedownload..irfanview. Ik weet nog niet wat ik daarmee kan, maar ik ga ook zeker even image resizer bekijken.
Dan kijk ik wel wat voor mij het lekkerst werkt.

Geweldig, al die reacties meteen. :D

Wimpie007

We proberen je maar te helpen, maar genoeg off topic hier...

Buiten het feit dat ie er netjes uit ziet, hoe klinkt ie?
CinéSas:ThemeScene H56A, Marantz SR4600, DIY - Profigold - Lapp kabels, Samsung DVD, HTPC, Wharfedale Diamond 9.1 surround,...DVD collectie
Stereo: Sony ES EV, Classé VV, Marantz CD5000, PC, Wharfedale Pacific Evolution 10,...

tiptop

Citaat van: wimpie007 op maart 16, 2006, 13:04:47
We proberen je maar te helpen, maar genoeg off topic hier...

Buiten het feit dat ie er netjes uit ziet, hoe klinkt ie?

Top! ;D

Ik had het hiervoor al een keer omschreven, maar in het kort.
tov standaard is vooral de energie in de muziek enorm toegenomen. Het geheel lijkt wel geen dynamiekbeperking te hebben en alle instrumenten spelen in hun eigen energieveld (lastige omschrijving, ik weet het, maar dit komt het dichtst in de buurt)
Kortom, een heel stuk dichter bij de realiteit.
Ik ben nu volop aan het denken over de volgende stap.

Ik wil graag andere (grotere) luidsprekers en dan gaan degene die ik nu heb naar achteren als surroundluidsprekers dienen.
Daar moet dan ook extra versterking bij. tegelijkertijd zal de grotere luidspreker voor minder makkelijk aan te sturen zijn. Ik heb nu een 10 (tien) watt eindversterker. Meer dan genoeg voor deze luidspreker, maar waarschijnlijk niet voor de andere die ik op het oog heb (Totem Staff of Hawk).
Moet ik dan mijn eindversterker laten upgraden en voor achter gebruiken.
De versterker klinkt nu al veel beter dan de oudere (2250) Linn en Primare eindversterkers van rond de €3000,- :)
Maar ja, hij heeft gevoelige luidsprekers nodig. Zou een nieuwere Linn (chakramodel) goed genoeg zijn?  ???

Als dat zo is dan wil ik de DAC verder op laten waarderen met een andere klok en shuntregelaar.
Zo niet, dan wil ik eigenlijk mijn huidige e.v. verder laten verbouwen.
Keuzes, keuzes :-\

Ik denk dat ik voor een verdere upgrade voor de DAC ga. Naast het bovengenoemde ook de voedingselco's laten vervangen voor betere.

Ik ben bang dat het resultaat altijd tegenvalt na zo'n eerste euforische keer. (waarschijnlijk onterecht) :)

tiptop

Ik heb image resizer geprobeerd en met succes :-*
Scheelt zoveel met de halvebakken dingen die ik had. Ik ehb meteen alle andere eruit gegooid op irfanview na.
Ik ga er langzaam eens mee puzzelen.

Nogmaals bedankt voor de tips. ;)

dazzdax

Citaat van: DIY_Freak op februari 26, 2006, 11:14:24
Ik kan me nog herinneren dat ik eens met kippenvel in de zon op een strand lag luisterend naar een stukje Mozart door een ontzettend kleine mono transitor radio'tje. Neemt niet weg dat een 'echte' stereo wel zo prettig is ;)
Welk stukje Mozart was dat?

Chris

DIY_Freak

Citaat van: dazzdax op november 10, 2006, 23:15:53
Welk stukje Mozart was dat?

Chris
Het requiem (KV626), Lacrimosa, de oplopende toonladder in het begin. Normaal heb ik het geheugen van een zeef, maar deze ervaring is blijven hangen.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move. --- Douglas Adams

Najaarsschoonmaak. High end units te koop. Zie WWW in profiel.

dazzdax

Ja inderdaad, het snijdt door je ziel.

Chris

Off Topic Tip

Je zou het Lacrimosa eens aansluitend moeten horen op het voorafgaande stuk het andante Confutatis...dan hou je het echt niet meer droog.....

Ik heb diverse uitvoeringen....mijn topper is van Herreweghe..... ;)

Ik vind het sowieso het mooiste requiem...maar ook een van de mooiste klassieke werke ooit......het lijkt gewoon of hij wist dat zijn einde naderde.... :'(

On topic...ik speel met het idee om mijn dac weer weg te brengen voor een tweede mod...maar.....keep you informed  ;D